PDA

View Full Version : Marshall 1960A Mono/Stereo schakelbaar maken?



VanMeekeren
2 februari 2008, 12:26
Hallo,

Ik heb dus een Stereo 1960A cabinet. Deze wil ik eigenlijk ook wel Mono gebruiken.

Ik dacht: als ik toch één keerbezig ben, kan ik hem net zo goed Mono/Stereo schakelbaar maken.

Kan ik dit zelf doen? Of is het toch handiger om een goede vriend van mij (derde-jaars student electro-techniek) erbij te halen?

Ook heb ik dan nog zo'n plaatje nodig voor op de achterkant met de ingangen en het schakelaartje. Kan ik deze gewoon in de lokale muziek-winkel krijgen/bestellen?

Van Meekeren

svdijk
2 februari 2008, 13:37
Bij TAD (http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=34&products_id=1233) in Duitsland kan je de originele Marshall stereo/mono schakelaar kopen, die ze in hun 1960 cabs gebruiken.

Robin.ke
2 februari 2008, 13:41
Verelec heeft ze ook voor € 20,-, kun je zelf niet voor prutsen.
http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?products_id=1198&osCsid=b0ee8551756608b3251d4386cacd5b9c

Puerco
2 februari 2008, 14:33
Hoe betrouwbaar zijn dit soort schakelingetjes? Ik heb zo een harley benton cab met v30's en daar zit precies zo een jackplate op met standjes voor 2,4,8 en 16 ohm in mono/stereo, nou ben ik als de dood om me te vergissen of dat zoiets een keer kapot gaat en ik dus mijn geliefde top kan opblazen...
Zit er dus aan te denken om die hele jackplate te vervangen door één met 1 mono plug dan wel 2 mono/stereo pluggen zonder schakelaar.
Overdreven of serieus gevaar???

kunk
2 februari 2008, 16:24
Citaat:

Hoe betrouwbaar zijn dit soort schakelingetjes? Ik heb zo een harley benton cab met v30's en daar zit precies zo een jackplate op met standjes voor 2,4,8 en 16 ohm in mono/stereo, nou ben ik als de dood om me te vergissen of dat zoiets een keer kapot gaat en ik dus mijn geliefde top kan opblazen...
Zit er dus aan te denken om die hele jackplate te vervangen door één met 1 mono plug dan wel 2 mono/stereo pluggen zonder schakelaar.
Overdreven of serieus gevaar???

Dit is wel serieus gevaar, Heb zelf 2x een marshall Kast gehad waarbij de mono/stereo aansluiting voor problemen zorgde.

Bij eerste gebruik even controleren met een multimeter als je twijfelt.

Kunk

Puerco
2 februari 2008, 16:32
Dit is wel serieus gevaar, Heb zelf 2x een marshall Kast gehad waarbij de mono/stereo aansluiting voor problemen zorgde.

Bij eerste gebruik even controleren met een multimeter als je twijfelt.

Kunk
Die multimetertest heb ik inderdaad eerst gedaan ja. Die standen kunnen als je snel afgeleid bent wel eens voor verwarring zorgen maar het zorgelijkste vind ik dus dat die schakeling ook kapot kan en mijn top dan geen impedantie meer heeft. Ga ik dus zeker op korte termijn vervangen door een simpeler en degelijker schakeling. Bedankt!

TimmU
2 februari 2008, 17:02
Hoe betrouwbaar zijn dit soort schakelingetjes? Ik heb zo een harley benton cab met v30's en daar zit precies zo een jackplate op met standjes voor 2,4,8 en 16 ohm in mono/stereo, nou ben ik als de dood om me te vergissen of dat zoiets een keer kapot gaat en ik dus mijn geliefde top kan opblazen...
Zit er dus aan te denken om die hele jackplate te vervangen door één met 1 mono plug dan wel 2 mono/stereo pluggen zonder schakelaar.
Overdreven of serieus gevaar???
Overdreven denk ik.Bij gigs gewoon altijd even het schakelaartje controleren of hij op de juiste stand staat. En in oefenruimte/thuis situaties staat hij toch altijd hetzelfde lijkt me?:)

Puerco
2 februari 2008, 17:36
Overdreven denk ik.Bij gigs gewoon altijd even het schakelaartje controleren of hij op de juiste stand staat.Zenuwen danwel drank/drugz gebruik enerzijds en meerkeuze schakelaartjes en plugjes anderzijds = slechte combi.....

En in oefenruimte/thuis situaties staat hij toch altijd hetzelfde lijkt me?:)Nou als het altijd in hetzelfde standje staat dan heb je dus alleen maar dat standje nodig en kan de rest eraf dus.

Bedankt, geen twijfel meer voor mij, weet iemand waar ze van die enkele jackplates hebben want verduin electronics heeft ze niet?

kunk
2 februari 2008, 17:43
Citaat:

Nou als het altijd in hetzelfde standje staat dan heb je dus alleen maar dat standje nodig en kan de rest eraf dus.


En daarom heb ik dat ook maar bij mijn cab gedaan

kunk

cosmos
2 februari 2008, 17:46
Heel simpel, gewoon de juiste stand pakken, tape eroverheen, tape over de ingang die je niet gebruikt, klaar!

Puerco
2 februari 2008, 18:26
Heel simpel, gewoon de juiste stand pakken, tape eroverheen, tape over de ingang die je niet gebruikt, klaar!
Ja kan ook maar blijft dat onbehaaglijke gevoel van dat fragiele schakelaartje, ik wil die bende eraf hebben, wegwezen ermee.
Alle seriele/parallele schakelingen lopen ook door dat fragiele schakelaartje, één stofje ertussen = geen impedantie = top naar de buizenhemel.....
Mischien overdreven dramatisch voorgesteld maar ach wat kost zo een plaatje met 1 plug erin plus wat draad? In ruil voor een beetje gemoedsrust zal dat niet zoveel zijn toch...

TimmU
2 februari 2008, 18:36
Zenuwen danwel drank/drugz gebruik enerzijds en meerkeuze schakelaartjes en plugjes anderzijds = slechte combi.....
Nou als het altijd in hetzelfde standje staat dan heb je dus alleen maar dat standje nodig en kan de rest eraf dus.

Bedankt, geen twijfel meer voor mij, weet iemand waar ze van die enkele jackplates hebben want verduin electronics heeft ze niet?
ja, maar dat is toch hetzelfde als opletten aan welke uitgang ( Ohmage) je je cab hangt lijkt me?

Puerco
2 februari 2008, 18:56
ja, maar dat is toch hetzelfde als opletten aan welke uitgang ( Ohmage) je je cab hangt lijkt me?
Hehe, daar heb je wel een punt ja, ik heb toen ik mijn Ceriatone JTM45 bestelde speciaal aan Nik gevraagd om er wel een impedantie schakelaar op te zetten.... En die zitten standaard volgens mij niet op een JTM45....LoL