PDA

View Full Version : Volumeverschillen en effectloop



wiegersma
2 februari 2008, 09:38
Bij drie verschillende versterkers komt hetzelfde euvel naar voren: bij het spelen is het volumeniveau niet stabiel of zachter dan dat deze hoort te zijn.

De oplossing is een kabeltje in de effectloop te hangen en hoppa, het probleem is opgelost. Dit probleem doet zich voor bij mijn Peavey Special 112, Carlsbro Rebel en de Ampeg SVT 350 (bas); allen transistor. Nu heb ik dus al een oplossing gevonden, maar mijn vraag is eigenlijk:
Is dit toeval of komt dit bij anderen ook veel voor? Waardoor ontstaat het probleem?

Bernstien
3 februari 2008, 11:53
Tja...

Afgaande op jouw verhaal zou de meest eenvoudige verklaring zijn dat alle drie jouw versterkertjes een aan- en uitschakelbare loop hebben (ik ben ff te lui om het zelf te checken) die je aan hebt staan zonder daadwerkelijk iets in de loop te hebben hangen. Dan zou jouw kabeltjesfix inderdaad helpen.

Twee mogelijkheden:
1. Ik heb gelijk. In dit geval raad ik je aan eerst even een manual te lezen voordat je onzin post;
2. Ik heb ongelijk. Excuus voor 1.

Cheers

johantipker
3 februari 2008, 12:03
veel versterkers hebben een verkeerde volume potmeter, stand 1 = stand 10 qua herrie, dat schiet niet op, heel zachtjes draaien helpt; de remedie: er een geschiktere potmeter in te laten zetten; ik weet niet uit m'n hoofd of ie nou lineair of juist logaritmich moet zijn..

wiegersma
3 februari 2008, 12:21
@Bernstien, bedankt voor je excuses.

@Johan: Aan de volumepot ligt het volgens mij niet, die doet het verder goed wanneer ik de kabels erin heb en zonder kabels in principe ook. Het volumeverschil fluctueert tijdens het spelen zonder kabeltje. Ik zou zeggen dat wanneer het aan de pot ligt, je dat ook merkt tijdens het spelen met kabeltje

kan het een interne printplaatbreuk o.i.d. zijn tussen voor- en eindversterker? (effectsloop zit toch ook tussen voor- en eindversterker?)
(wel toevallig dat ze dit probleem dan alle drie hebben...)

Bernstien
3 februari 2008, 19:28
[QUOTE=wiegersma]@Bernstien, bedankt voor je excuses.

Graag gedaan!

Om even verder te filosoferen in uiterste onwaarschijnlijkheden:
Vaak zit in de jack-input van je loop (meestal send) een switch die de loop bypass (die dus normaal actief is als je niks in je loop hebt hangen) uitschakelt. Het kan zijn dat deze switch (die je activeert als je een jack-plug in de send steekt) gaar is, om precies te zijn niet of niet volledig uitschakelt.

Mocht je niks tegen contactspray hebben, zou je dat eerst eens kunnen proberen, anders ben ik bang dat je de inputs moet vervangen. :(

Then again, dat dit exact hetzelfde euvel met drie amps optreed is net zo onwaarschijnlijk als dat ik eindelijk dat Bettencourt solootje onder de knie krijg.

Succes!