PDA

View Full Version : Voegt de Big Muff laag toe?



David1223
1 februari 2008, 22:01
Hoi allemaal,
Om met mijn single coin elementen flink te scheuren wil ik er soms wat extra laag bij.
De Big Muff leek mij sowieso al een leuk pedaal.
Weten julie of die veel laag toevoegt?
En of ie dus goed kan scheuren met het brugelement van een HW1-Strat?

Alvast Bedankt!

Lexvandoef
1 februari 2008, 22:04
De big muff is heel erg bombastisch en compressed, scheuren met je brugelement op je highway1 gaat wel lukken. Hij voegt ook wel wat laag toe, maar hij moet het heel erg hebben van zijn muur geluid.

David1223
1 februari 2008, 22:07
Oké, maar omdat ik als enige gitarist speel en nog zonder bassist heb ik een hele stevige sound nodig, en dat heeft deze?
Bij Jack White klinkt het goed maar die heeft humbuckers,
maakt dat veel verschil?

Lexvandoef
1 februari 2008, 22:13
Dat lukt wel, hij heeft een hele stevige sound, helaas niet erg dynamisch en subtiel, vind ik, maar om het hele geluidsspectrum te vullen (zoals jij moet doen) issie goed geschikt.

David1223
1 februari 2008, 22:25
Wat bedoel je precies met dynamisch en subtiel?
dat ie nogal rommelig is?

het is ook vooral om van die riffjes als 'death leaves and the dirty ground' en 'seven nation army' te spelen, voor iets lichtere distortion heb ik dan een boss ds-1

Lexvandoef
1 februari 2008, 22:28
daar issie geschikt voor ja.

En met dynamisch bedoel ik dattie aanslaggevoelig is en reageert op je gitaar. Dat doetie dus absoluut, daarom issie ook niet subtiel, tis echt een muur van gitaargeluid dat op je af komt. Ik vind hem ook fijner voor riffs en solo's dan akkoorden.

Valoosj
1 februari 2008, 22:30
Toch maar eens bouwen en testen dat ding. Bevalt ie me niet dan verkoop ik m wel aan een bassist :D

Mitch
1 februari 2008, 22:31
Een Big Muff heeft eignelijk gewoon één sound. Zoek even in de sticky "Links nar soundclips", op google of youtube, er zijn plenty soundclips van. Als enige gitarist is -ie misschien wat minder bruikbaar, hij kan tegen een bassist heel makkelijk wegvallen. Ik vond 'm zelf vrij ideaal in een band met twee gitaristen om een riff een beetje achter in de mix te spelen óf om gewoon een heavy sound neer te zetten.
De muff voegt aardig wat laag toe, haalt een hoop mid weg, is heel vlak en compressed en reageert dus amper op de gitaar waar je 'm mee voedt. Dat kan ideaal zijn als je 't wil, maar ook ontzettend overkomen als een one trick pony.

David1223
2 februari 2008, 12:28
Is er veel verschil met de Little Big Muff?

EDIT: Wordt de Big Muff trouwens niet wat "handelbaarder" als je de sustain knop niet te ver open zet?

Mitch
2 februari 2008, 12:45
Nee en nee.

E-J
2 februari 2008, 13:13
Het geluid van een Big Muff herken je meteen. Het is echt een pedaal die je voor een stevige solo gebruikt, het wordt allemaal heel vet en organisch geluid, mits je een goede hebt. De recente zwarte Sovteks en USA Muff's voldoen in mijn ogen daar niet aan. Er zijn verschrikkelijk veel soorten Big Muff's door de jaren gemaakt, ze klinken allemaal weer net wat anders, maar zitten qua geluid toch dicht bij elkaar. Ik zou voor de Little Big Muff gaan, deze heeft een kleinere behuizing, 9V adapter aansluiting en is niet zo'n tonesucker als de andere twee (Sovtek en USA).

David1223
2 februari 2008, 13:15
en het geluid is hetzelfde?

E-J
2 februari 2008, 13:29
en het geluid is hetzelfde?

Nee. De USA Big Muff is meer een wollige fuzz, de Sovtek meer een distortion met een dikke fuzzrand, en de Little Big Muff zit er ongeveer tussenin.

Mitch
2 februari 2008, 14:33
Klopt, maar de verschillen zijn subtiel hoor. De LBM is wat mij betreft wel absoluut een winnaar gezien sounds én features.

David1223
2 februari 2008, 17:24
Oké, ik denk dat ik ze mischien allebei maar eens ga uittesten in de winkel.
Hebben ze die bij Feedback?

EDIT: Is die tonesuck bij de BM heel erg? of hoor je dat bijna niet?
is ie mischien nog true-bypass te maken?

Tupelo
2 februari 2008, 19:17
Ik vind die Russische overigens het mooiste klinken.

Nielsje
2 februari 2008, 19:40
Oké, ik denk dat ik ze mischien allebei maar eens ga uittesten in de winkel.
Hebben ze die bij Feedback?

EDIT: Is die tonesuck bij de BM heel erg? of hoor je dat bijna niet?
is ie mischien nog true-bypass te maken?

Ja, ze hebben de gewone alsmede de kleine variant beiden bij Feedback, de rus niet gezien (misschien 2e hands?)

Heb zelf de kleine, maar ben er nog niet overuit of ik hem wil houden. Soms wel lekker vies etc, maar hij bromt zo ontzettend...

Mitch
2 februari 2008, 21:11
Brom? Nog nooit last van gehad, ook niet met mijn Tele.
Trouwens, voor de topic starter: Ik heb hier (http://www.uncledig.com/clipgallery/Mitch%20Tripper%20-%20009-little%20Big%20Muff.mp3) zelf een keer een clip gemaakt. Halverwege kick ik nog een drive ervóór aan als booster, maar verder hoor je gewoon stock LBM.

Nielsje
2 februari 2008, 21:15
Ja, brom (maar ook veel ruis),

maar ik heb echt het idee alsof de aardig niet helemaal goed is, als je behuizing aanraakt dan hoor je heel duidelijk 'tik tik' etc..

Kijken of ik er wat aan kan doen, maar ben wat lui...

David1223
3 februari 2008, 00:03
Heeft Jack hier zijn Big Muff nou aanstaan?

http://www.youtube.com/watch?v=BkwQfulCc9I

Mitch
3 februari 2008, 12:04
Ik heb het een hele minuut volgehouden, dus ik weet niet of het later in het liedje zit wat je bedoelt, maar ik hoorde tot nu toe gewoon alleen wat overdrive, waarschijnlijk zelfs van alleen de amp. Een muff is absoluut niet zo transparant.
Maar goed, er zijn je nu al een paar beschrijvingen én soundclips aangereikt, heb je daar al naar geluisterd? Ik krijg het idee van niet, anders had je deze vraag niet gesteld :listen:

David1223
5 februari 2008, 12:56
Is het trouwens zo dat een versterker minder laag kan weergeven op laag volume?

Mitch
5 februari 2008, 16:38
Voor een aantal buizenversterkers gaat dat zeker op, dat je voor een beetje laag de power amp wel moet hebben werken.

David1223
5 februari 2008, 16:58
Ik heb een Cube 30X

Nielsje
5 februari 2008, 17:18
Ik heb een Cube 30X

Gefeliciteerd! Ik niet...

David, wat wil je nou weten? Formuleer al je vragen nou eens duidelijk en overzichtelijk. Ik denk persoonlijk dat je een muff te eenzijdig gaat vinden. Heb je ze al getest?

Mitch
5 februari 2008, 17:47
Als je een transistoramp hebt als deze maakt dat geen hol uit.
Maar goed: doe iets. Ga er één uitproberen of zo.

Anti
7 februari 2008, 00:17
Ik ben van mening dat een muff gewoonweg niet klinkt op een transistor amp en al zeker niet op lage volumes. Om een muff in volle glorie te gebruiken heb je een dijk van een geluid uit je amp nodig maar er zijn er genoeg die de muff super laten klinken. (kat bjelland/cobain/white stripes/...)

En in dat filmpje dat je poste gebruikt hij idd de muff voor het fellere gedeelte
Zijn muff is beter te horen in dit filmpje op 1:17 in
http://youtube.com/watch?v=PQSBcPLAW0M

Valoosj
7 februari 2008, 11:38
Wat een heerlijke drumster toch :satisfie:

David1223
20 februari 2008, 12:37
Zou de MXR Micro Amp helpen om m'n pickups wat meer te boosten?

Mitch
20 februari 2008, 12:43
Als je je pickups wil boosten moet je gewoon harder aanslaan :chicken:
Wat bedoel je precies? Vind je je sound soms te dun, of niet stevig genoeg om voor oversturing te zorgen ? Omschrijf iets beter wat je bedoelt, want een Micro Amp boost wel, maar als je bijvoorbeeld op zoek bent naar meer mid en laag ben je beter af met een EQ of gewoon andere pickups.

David1223
20 februari 2008, 13:14
nou om mijn strat elementen stevig te laten klinken moet ik vaak de gain van mijn distortion helemaal opendraaien wat weer voor ruis zorgt.
het klopt toch dat humbuckers meer signaal geven waardoor ze steviger klinken?
Ik zou dus de Micro Amp willen gebruiken om mijn Big Muff of DS1 te boosten zodat ik op die pedalen de gain niet helemaal open hoef te zetten.

Nielsje
20 februari 2008, 13:15
Geloof me kerel, als jij een pedaal nodig hebt om een big muff of ds-1 te boosten, dan doe je iets niet goed.

Ga gewoon kijken voor een andere versterker oid, want ik denk niet dat je hier de oplossing moet gaan zoeken..

David1223
20 februari 2008, 13:18
Net nog even met een Les Paul Geprobeerd, klinkt nog steeds dunnetjes,
ook met veel bas erbij enzo,
Zou het dan toch aan de versterker kunnen liggen?

Mitch
20 februari 2008, 17:33
Zou het dan toch aan de versterker kunnen liggen?

Wat denk je zelf ? :D
Ja, de gemiddelde humbucker geeft meer output dan de gemiddelde single coil. Uitzonderingen genoeg, maar daar zal ik je iet mee lastig vallen. Humbucker geven dus wat meer scheur, maar niet alleen dat: de totale sound is anders, met al zijn voor- en nadelen.
Dat je meer ruis hebt als je de gain voluit zet, ja, dat klopt. Maar een Big muff heeft al zo'n bak gain, die hoef je écht niet te gaan boosten, ook niet met single cois. Dat din is echt anders dan de scheur uit je versterker.
Maar goed, twee topics verder: je kan geen vette sound verwachten uit een Cube 20. Ze zijn heel aardig voor thuis en prima bruikbaar, maar in tegenstelling tot bij de frietboer wordt het nooit vet.

Anti
20 februari 2008, 17:43
Geloof me kerel, als jij een pedaal nodig hebt om een big muff of ds-1 te boosten, dan doe je iets niet goed.
prachtig :)

E-J
20 februari 2008, 18:52
Big Muff wordt wel vaak door mensen geboost hoor...

Je hebt vaak een hoger volume nodig om een Big Muff goed te laten klinken, zodat je wat extra compressie krijgt. De Muff gaat dan smoother en vetter klinken. Je kunt een Big Muff nog vetter maken door er een booster achter te zetten of ervoor voor meer agressie... David Gilmour doet niets anders!

Ik boost bijna altijd mijn Big Muff... dat klinkt het net wat lekkerder.

Nielsje
20 februari 2008, 19:58
Big Muff wordt wel vaak door mensen geboost hoor...

Je hebt vaak een hoger volume nodig om een Big Muff goed te laten klinken, zodat je wat extra compressie krijgt. De Muff gaat dan smoother en vetter klinken. Je kunt een Big Muff nog vetter maken door er een booster achter te zetten of ervoor voor meer agressie... David Gilmour doet niets anders!

Ik boost bijna altijd mijn Big Muff... dat klinkt het net wat lekkerder.

?!?! Als ik m'n volume opendraai op m'n muff wordt ik al doof..
Bovendien vind ik hem al 'vet' genoeg. Maar het hangt natuurlijk wel aan de combi met je versterker af.

E-J
20 februari 2008, 21:42
?!?! Als ik m'n volume opendraai op m'n muff wordt ik al doof..
Bovendien vind ik hem al 'vet' genoeg. Maar het hangt natuurlijk wel aan de combi met je versterker af.

Met boosten bedoel ik dat je een overdrivepedaal clean of op een beetje overdrive zet. Zo wordt de Muff nog wat vetter en strakker :)

Ik kan eventueel je wel een soundclipje sturen (niet van mij). Kan je het verschil horen! Maargoed, het is maar wat je leuk vind. Ik gebruik de laatste tijd ook meer en meer de Muff alleen (wel met een oude Electric Mistress flanger).

strat58
20 februari 2008, 23:10
Net nog even met een Les Paul Geprobeerd, klinkt nog steeds dunnetjes,
ook met veel bas erbij enzo,
Zou het dan toch aan de versterker kunnen liggen?

Hi nou ik heb een Big Muff uit 1977 en die klinkt met strat dikker als erwtensoep :) klinkt heerlijk op een Marshall trans amp en op een buizenbak nog beter. Volgens mij gewoon een kwestie van Big Muff 's uit proberen en de goeie kopen, dat was vroeger al zo met pedalen en dat geld dus nog steeds.
Deze heb ik gekocht op MP voor 60 euro gewoon om te proberen, maar man hij klinkt geweldig van Pumpins tot David Gilmour.
Peace Strat58

Mitch
20 februari 2008, 23:50
We moeten 'het hele topic doorlezen' toch maar eens verplicht stellen :seriousf:

jimihattricks
21 februari 2008, 19:13
?!?! Als ik m'n volume opendraai op m'n muff wordt ik al doof..
Bovendien vind ik hem al 'vet' genoeg. Maar het hangt natuurlijk wel aan de combi met je versterker af.

dude.... :sssh: wat EJ zegt.... door boosters voor je OD of DIST/FZ te hangen kun je ze strak trekken, dat is zeker bij de big muff (afhankelijk van welke versie je hebt) van toepassing.. zelf hing ik er altijd een Boss SD-1 of Ibanez TS-9 voor met gain op 0 en level en toon redelijk ver open

als jij hem zo goed vindt kun je blij zijn denk ik :satisfie: