PDA

View Full Version : ZangMicroamp ?



Syndicate
1 februari 2008, 18:02
Hallo ,
ik heb al gemerkt hoe zeer jullie staan op het feit dat onderwerpen in de juiste topic staan dus mijn excuses als dit niet gebeurd is.

Ik heb een (voor jullie waarschijnlijk een simpele) vraag,
Hoe versterk je een zangmicrofoon ? ik heb het dus wel over een zangmicrofoon. Met een versterker speciaal gemaakt voor zang ?
En wat ik mij ook afvroeg : kan het kwaad dat je een zangmicrofoon insteekt bij je gitaarversterker ? Een vriend van mij zegt dat het kwaad kan maar ik vraag het liever aan mensen dat er degelijk verstand van hebben.

Alvast bedankt !

pol
1 februari 2008, 19:40
er zijn geen versterkers speciaal gemaakt voor zang, dat kan dus met een mengpaneeltje of een microfoonpreamp, een versterker, een een paar boxen.

Je hebt natuurlijk ook dingen die alles in 1 hebben, bv, een powered mixer, da's dus een mengpaneel met de versterker aan boord, en je hebt ook actieve speakers, luidsprekers met versterkers ingebouwd, en soms hebben die dingen ook wel eens een micro-ingang...

Syndicate
2 februari 2008, 00:02
Aahn k, bedankt !

Puerco
2 februari 2008, 01:13
Nu we het toch over zangversterkers hebben, ik vraag me al een tijdje af hoe dat vroeger nou ging. Op veel oude opnames kun je heel duidelijk horen dat dit met een buizenversterker is opgenomen met soms zelfs een beetje reverb erbij. Ik heb het hier over de tijd dat er alleen nog maar buizenversterkers waren.
Wat voor versterkers werden daar voor gebruikt en zijn die net als vintage gitaarversterks nog te koop (oud of nieuw)???

Harry
2 februari 2008, 12:15
er staan een paar oude Dynacords op marktplaats, bijv. de Gigant of de Eminent. Maar tegenwoordig is er beter spul te koop.

Puerco
2 februari 2008, 13:48
Zijn dat oude zangversterkers met buizen?
En beter? Kunnen we echt over beter praten in de muziek? We spelen met zijn allen nog het liefst op een tele, strat of les paul (ontwerpen uit jaren 50) over een lekkere ouderwetse buizenamp. Ik kocht laatst een JTM45 (kwamen in 1962 op de markt maar ontwerp is nog ouder), dat ding moet eerst 5 minuten warm worden voordat ik kan spelen, als ie warm is kan hij niet tegen een stootje want dan kunnen de buizen microfonisch worden. Tegenwoordig is er dus wel wat beters, computergestuurde troep, aanzetten en spelen, die je na het spelen zo van de trap af kan lazeren, met honderden effecten enzo maar toch klinkt m'n JTM45 me honderden keren beter in de oren dan al die "betere" moderne troep, en al die nadeeltjes vind ik eigenlijk best wel charmant; heerlijk ouderwets :)
Eigenlijk zijn gitaarversterkers allemaal crappy; ze vervormen, kleuren het geluid en galmen ook nog eens een keer en toch vinden we dat het mooiste, waarschijnlijk omdat dat het geluid is waar we mee opgegroeid zijn.
Veel oude nummers zouden ook qua zang niet hetzelfde klinken zonder die oude "crappy" buizenversterkers, hou zouden bijvoorbeeld The Platters (http://www.youtube.com/watch?v=ZEe4zMBQlaQ) of Elvis Presley's Blue Moon (http://www.youtube.com/watch?v=4NkLUh_zMP8) geklonken hebben over moderne "betere" apparatuur. En hoor ik daar ook heel duidelijk een beetje reverb of waren vroeger alle opnamestudio's met badkamertegeltjes???
Dat effect bedoel ik dus, wat waren dat voor versterkers en bestaat zoiets nog, een oude, een nieuwe of zelfs alleen maar een schema.
Niet dat ik zelf zanger ben ofzo, ik zing alleen onder de douche maar daar heb ik wel prachtige reverb :D

Harry
2 februari 2008, 16:52
ik snap wel wat je bedoelt, maar ik zou niet meer terugwillen naar de tijd van de Eminent met zangzuiltjes. Kwestie van gemak zeg maar.

Puerco
2 februari 2008, 18:05
ik snap wel wat je bedoelt, maar ik zou niet meer terugwillen naar de tijd van de Eminent met zangzuiltjes. Kwestie van gemak zeg maar.
Tsja gemak is leuk maar ook niet alles, waarom pluggen we onze gitaren het liefst nog steeds in een ouderwetse buizenamp? Als ik luister naar oude opnames dan denk ik altijd dat voor zang hetzelfde zou moeten gelden.
Tegenwoordig schijnt alles met computers opgenomen te worden want dan kun je zo lekker knippen en plakken en zelfs een tut hola als britney spears kan nog een plaatje maken.... Maar het blijft 3X niks.
Mischien leef ik in het verleden of ben ik gewoon buizengek, het zij zo.
Dus vandaar de vraag hoe dat vroeger gedaan werd en waarmee en is dat nog steeds mogelijk?
Wat waren die zangzuiltjes bv waar je het over had?

Harry
4 februari 2008, 12:10
zangzuiltjes zijn die hoge smalle zangboxen, die draaiden we schuin het publiek in, zodanig dat we onszelf ook nog een klein beetje hoorden. En omdat die versterker zo hard moest om een beetje boven de rest uit te komen ging het geluid een beetje vervormen. Niet mooi. In tegenstelling tot de gitaarversterkers, waarvan we de vervorming wel kunnen waarderen.....