PDA

View Full Version : fretboard verwijderen



JazzBass
1 februari 2008, 16:08
Hallo,

Zoals jullie misschien weten, heb ik in een Jaco-bui de frets uit mijn cheapo Jazz Bass gesloopt, en hier epoxy overheen gegooid. Nu werkte dit totaal niet, en heb ik een nieuwe hals besteld ( maple met frets ). Dit duurde echter erg lang, en deze heb ik ook geannuleerd. Nu heb ik een nieuwe toets bestelt ( al voorgezaagd voor frets ) en een setje blockinlays en een Graph Tech nut.
Nu is mijn belangrijkste vraag; hoe krijg ik de toets van de oude hals? De epoxy heb ik er al afgekregen ( werd niet goed hard ). Ik kan hem bij iemand laten frezen, door een soort brede cirkelzaag in zo'n tafel te laten zetten, en dan de hals erover te halen.
Maar het lijkt mij dat dat moeilijk te doen is, omdat er een radius in de hals zit. Als hij totaal vlak was, kon hij zo over de frees, maar in dit geval kun je het dus moeilijk afstellen.
Heeft iemand een ander idee om de toets te verwijderen, of een tip voor het frezen?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraagt u maar.

Alvast bedankt,
Groeten, Bart

fred dons
1 februari 2008, 16:48
een plamuurmes verhitten (bijvoorbeeld door een soldeerbout er tegenaan te houden) en deze langzaam tussen de toets en de nek wrikken (indien nodig eerst even met een platte zaag een kiertje maken

wat bij mij ook prima werkte was de trussrod goed strak zetten waardoor er een backbow ontstond hierdoor kwam er meer spanning op de toets en liet hij bij de bove beschreven methode makkelijker lost (btw niet overdrijven met die backbow!)

barno
1 februari 2008, 17:02
Deze link werd hier onlangs gepost en daar staat haarfijn uitgelegd hoe toets te verwijderen (en veel meer).

http://audiozone.dk/index-filer/sb/charvel-model6-guitar-restoration-01.htm

Javaca
1 februari 2008, 19:34
Een andere optie (als het niet lukt met de rest) is simpelweg de toets afschaven met een handschaaf.

spirit
2 februari 2008, 10:15
Op deze site kun je ook vast wel wat vinden: http://www.frets.com/FretsPages/pagelist.html

JazzBass
2 februari 2008, 14:56
Owkej,

Heel erg bedankt allemaal, heb veel aan de site's gehad, nu nog m'n moeder zo gek krijgen dat ik even haar strijkijzer mag lenen. :P Dat leek me overigens wel de beste methode.

JazzBass
11 februari 2008, 14:40
Owke, na wat gedoe heb ik toch een strijkijzer in handen kunnen krijgen. Bedankt voor de tips!! :hippie:
Na ongeveer een uurtje met een strijkijzer ( met stoomfunctie ) heb ik samen met mijn vriendin het hele fretboard eraf kunnen krijgen.
Heb ook al een nieuw fretboard binnen van Tonefactory, met een pakje frets, en parelmoeren blokjes voor de inlay.
Als de toets op de hals is gelijmd ( en de inlay er in zit ) moet ik hem dan persé radiussen, of de toets ook recht blijven?
Ik ben een 5-string basje gewend, en die hals is vrij plat. En als ik hem wel moet radiussen, moet dit dan persé met zo'n blok, of kan dit ook met de hand?

Kakihara
11 februari 2008, 14:59
Owke, na wat gedoe heb ik toch een strijkijzer in handen kunnen krijgen. Bedankt voor de tips!! :hippie:
Na ongeveer een uurtje met een strijkijzer ( met stoomfunctie ) heb ik samen met mijn vriendin het hele fretboard eraf kunnen krijgen.
Heb ook al een nieuw fretboard binnen van Tonefactory, met een pakje frets, en parelmoeren blokjes voor de inlay.
Als de toets op de hals is gelijmd ( en de inlay er in zit ) moet ik hem dan persé radiussen, of de toets ook recht blijven?
Ik ben een 5-string basje gewend, en die hals is vrij plat. En als ik hem wel moet radiussen, moet dit dan persé met zo'n blok, of kan dit ook met de hand?
Ik denk - schiet me niet neer als het niet zo is - dat het het handigst is om eerst de toets te radiusen en dan pas de frets er in te hameren/pressen. Een reeds gefrette toets radiusen lijkt me namelijk een rot karweitje.

JazzBass
11 februari 2008, 15:01
Ja, dat snapte ik.
Ik zei ook dat ik alleen de inlay erin ging doen ( omdat die ook recht is ) en de fretten komen zowieso pas als hij verder klaar is ( moeten ook nog slots in gezaagd worden )
Het gaat me er meer om of het überhaupt noodzakelijk is om te radiussen. Ik lees wel veel dat het gemakkelijker is om de fretten te plaatsen als er een radius in zit, maar over noodzaak lees ik niets.

no 1 hops
11 februari 2008, 15:03
als een platte toets voor jouw speelbaar is, waarom niet.

er zijn ook die een radius willen van 9 bij de topkam en 12 bij de laatste fret.
en volgens mij heeft een (chapman) stick ook geen radius, tenminste zo lijkt het niet