PDA

View Full Version : PA systeem vraagjes..



Nielsje
1 februari 2008, 12:25
Beste medemenschen,

helaas zit ik veel te weinig op dit subonderdeel van het forum, ik heb er geen ervaring mee, en helaas weet ik ook niet echt waar ik naar moet zoeken..

De situatie:

Ik speel in een studenten coverbandje en we willen zo min mogelijk afhankelijk zijn van anderen m.b.t optredens. Dus het liefst hebben wij ons eigen vervoer etc, maar dus ook een eigen PA met actieve monitors, zaal versterkering etc.
Als je het zelft hebt, kan je veel makkelijker op de kleinere (studenten) feestjes spelen, wat gewoon een hoop gezeur scheelt.

Onze drummer is in het bezit van een wat oudere powered mixer + 2 12" boxen (peavey). Exacte gegevens weet ik even niet, dat volgt nog.

Nu willen wij daar op z'n minst twee actieve monitors/zaalspeakers bij, met statieven etc. Dan komen we al een heel eind. Echter, waar moet ik naar zoeken? 10", 12" 15"?! Met (bas)gitaar speakers weet ik wel maar ja..
En het rendement van deze apparaten, is dat enorm relevant, of merk je d'r in de praktijk niet veel van? Het hoeft geen top spul te zijn, maar uiteraard moet er wel gewoon mee op te treden zijn.

Op het internet kwam ik dit tegen: http://link.marktplaats.nl/145190623 een marktplaats link. Het lijken me Behringer speakers, maar duidelijke info staat er verder niet bij, de prijs lijkt me allersinds cheap. 2e hands kopen is geen probleem, ware het niet dat je wel altijd de juiste deal moet afwachten, en nieuw spul is altijd voorradig.

Alle advies is welkom! Goeie websites met links en uitlag mag ook, ik hoor het wel!

amon
1 februari 2008, 13:01
dat is een skytech setje, idd niet verkeerd voor repetitie en kleine zaaltjes denk ik...

pol
1 februari 2008, 13:16
ja, het rendement is zeker relevant, als dit niet hoog genoeg is gaat het niet luid genoeg om boven de drums en gitaren uit te komen, goeie speakers zitten tegen de 100db/Watt/meter

fatsoenlijke actieve boxen kosten wel wat meer dan die in je voorbeeld, denk dat je bij Mackie, JBL, etc... wel iets deftig vind.

Dat skytech setje is gewoon brol, zou dat niet kopen, hooguit geschikt voor repetities als het niet te luid moet gaan.

Nielsje
1 februari 2008, 13:20
ja, het rendement is zeker relevant, als dit niet hoog genoeg is gaat het niet luid genoeg om boven de drums en gitaren uit te komen, goeie speakers zitten tegen de 100db/Watt/meter

fatsoenlijke actieve boxen kosten wel wat meer dan die in je voorbeeld, denk dat je bij Mackie, JBL, etc... wel iets deftig vind.

Dat skytech setje is gewoon brol, zou dat niet kopen, hooguit geschikt voor repetities als het niet te luid moet gaan.

Dank voor de reactie, enige idee waar ik dan naar moet gaan zoeken? de genoemde merken zeggen mij wel wat, maar dat is dan ook alles..

Lexvandoef
1 februari 2008, 13:42
Ik denk trouwens dat gerenommeerde als Mackie en JBL ietwat buiten ons budget liggen helaas.

Han S
1 februari 2008, 13:49
Zoek en gij zult vinden:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101660&highlight=zanginstallatie

johantipker
1 februari 2008, 14:16
Laag rendement spul werkt gewoon dus niet!!!!

DAP zooi.... skytech en weet ik veel meuk... t ziet er vaak waanzinnig uit ...tot je gaat spelen en je nix meer hoort!
en of dat blijkt dat je tweeters opblaast bij de vleet, omdat je vermogen in het spul blijft pompen.

Ik heb wel eens een a/b test gedaan met cheapash speakers en jbl speakers.
Die cheapash speakers gingen echt hard, tot ik die jbl's aan zette, en die begonnen dus vanaf hard nog eens zo ongenadig te schoppen en te trappen...

(overigens gebruiik ik voor m'n ac gtr 2 hele goedkope carboom boxjes van de Action a 19 euro de 2, die klinken best mooi, iig net zo goed als bijv de marshall as50 of dat soort meuk, en ook nog net zo hard, maar t heeft geen power en ook niet echt druk of punch, echt bedoeld voor laagvolume gigjes... )

Kim Wilson
1 februari 2008, 14:19
Daarbij klinken JBL's ook nog goed als het echt hard gaat. Die goedkope shit begint echt te schreeuwen tegen de tijd dat ze op hun top draaien.

Han S
1 februari 2008, 14:31
En dan moet je bedenken dat de JBL speakers nog niet eens een echt hoog rendement hebben, de compressie drivers als de 2445 dan weer wel maar die waren belachelijk duur. Hadden een rendement van 112 dB bij 1 watt op 1 meter gemeten (112dB/w/m)

Bedenk dat een hi fi speaker een rendement heeft van rond 85dBw/m en een echt harde PA speaker van 15 inch iets meer dan 100 dB/w/m. Een RCF L15/544 haalt 102 dB/w/m. De 15" JBL speakers zitten rond 97dB/w/m, dus om net zo hard te gaan met die JBL als die RCF heb je toch bijna vier keer zoveel vermogen nodig, voor elke 3 dB verdubbelt het vermogen.

Bedenk ook dat iedere fabrikant van alles en nog wat in zijn specs kan zetten, dat hoeft allemaal niet waar te zijn. Een fabrikant als JBL zal dat niet doen vanwege de goede naam die ze hebben, maar van Ulli Behringer kun je alles verwachten.

Rendement is wel het belangrijkste als het gaat om zaalversterking.

Lexvandoef
1 februari 2008, 14:31
Hoe groot moet je budget dan zijn om aan dat soort speakers te denken?
Dat van ons is in elk geval niet heel erg groot, 300/350e zou toch wel de max zijn denk ik.

Han S
1 februari 2008, 14:36
Hoe groot moet je budget dan zijn om aan dat soort speakers te denken?
Dat van ons is in elk geval niet heel erg groot, 300/350e zou toch wel de max zijn denk ik.

Een enkele 2445 driver kostte in de jaren 80 2500 gulden en dan heb je dus nog een hoorn nodig. Je kunt er rustig vanuit gaan dat goede spullen erg veel kosten. Ik zag op de website van DAP dat ze al een 15" speaker met een hoog rendement van rond 100dB leveren voor rond 50 euro, maar ik geloof daar geen barst van. De basspeakers die je vind in het autogebeuren kosten weinig, maar hebben rendementen van rond de 90 dB en daar moet je enorme vermogens inpompen. Bedenk dat een auto maar een heel klein hokkie is, met een zaal met 300 mensen wordt het een totaal ander plaatje.

Kim Wilson
1 februari 2008, 14:38
Nou heb je bij dat soort kleine feesten ook wel genoeg aan twee 15" tops. En het hoeft natuurlijk ook niet helemaal top of the bill te zijn.

Nielsje
1 februari 2008, 14:41
Bedankt voor je links Han, ik ben inmiddels aardig aan het doorlezen over het rendement verhaal, het stomme is dat ik dit eigenlijk wist.. (heb best veel met dB's gerekend voor m'n studie).

Nou ja, het budget kan wel omhoog, (gaat het ook wel), maar het doel is om 2 actieve speakers/monitors te kopen (2e hands).

Han S
1 februari 2008, 14:41
Klopt, maar bedenk wel dat versterkervermogen veel meer kost dan rendement.

pol
1 februari 2008, 14:42
wij hebben een paar DAP 15 inch boxen voor zang op repetitie, met daarop een versterker van 2 x 280 watt rms (QSC RMX 1400) op 8 ohm, en da's maar net genoeg, zeker niet geschikt voor optredens.

die kosten ook iets van 80 euro het stuk, en dat werkt als het allemaal niet te luid moet gaan, en geweldig klinkt het nooit.

Van 1 box is de tweeter al stuk trouwens, nu klinkt die box wel beter :p

Han S
1 februari 2008, 14:50
Als je een echt goede speaker als de L15/544 in een basbin hangt als de oude 4530 (glijbaan), dan maak je met 100 watt al een lawaai dat genoeg is voor de meeste clubs. Een hoorntweeter er bovenop en je bent het mannetje. Ik kocht laatst via marktplaats een zo goed als nieuwe L15 voor 50 euro.

Er zijn ook goedkopere L15 als de 200 maar die hebben geen hoog rendement

paulusdeBKB
1 februari 2008, 14:51
Bedenk ook dat iedere fabrikant van alles en nog wat in zijn specs kan zetten, dat hoeft allemaal niet waar te zijn. Een fabrikant als JBL zal dat niet doen vanwege de goede naam die ze hebben, maar van Ulli Behringer kun je alles verwachten.

Dat is een waarheid als een koe, maar ook de grote jongens hoef je niet te geloven op hun specs hoor. Volgens mij overdrijft iedereen in dat wereldje, inclusief JBL, DB Audio, Meyer, Nexo etc etc.

Mijn advies:
- Als je iets koopt voor optredens, blijf dan bij de gerenommeerde merken.
- Overweeg toch of je een dergelijk setje niet kunt huren

Paar dingen ter overweging:
- Als je zelf een setje koopt, waar ga je het bewaren?
- Ga je ook licht aanschaffen? In het donker staan is klote.
- Ga je ook voor pauzemuziek zorgen?
- En een groter busje huren om alle zooi mee te slepen?
- Ga je er kisten omheen kopen? En kabels? En reservekabels? En heel veel verlengsnoeren? En microfoons? En statieven? En een multikabel?
- En ga je het ook allemaal sjouwen, aansluiten, bedienen tijdens het optreden?

Je begrijpt misschien mijn standpunt al: het is meestal de moeite niet om zelf spullen te kopen en te onderhouden. Het is net als met een auto: als je het puur rekenkundig bekijkt, ben je goedkoper uit met regelmatig een auto huren als je hem nodig hebt, dan er zelf eentje te kopen en te onderhouden (verzekering, belastingen, APK, beurtje hier, beurtje daar).

Voor geluidssets geldt hetzelfde.

Nielsje
1 februari 2008, 14:52
Klopt, maar bedenk wel dat versterkervermogen veel meer kost dan rendement.

Grappig is dat, terwijl je eigenlijk veel meer hebt aan een goed rendement.

Maar goed, ik besef me nu net het volgende:

Ik weet niet van wat voor kwaliteit de peavey apparaten van onze drummer zijn, misschien zijn deze wel erg geschikt voor de zaal versterking.

Wellicht dat we twee goede boxen moeten hebben voor zaalversterkers, en boxen met een minder rendement (96 db) voor monitoring.

Een een van de vorige linkjes zag ik wat monitor achtige speakers, met een rendement van 96 db, niet echt veel dus, maar zou zoiets prima voldoen voor monitoring? Dit zag ik in een ander topic (http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=PAH0000966-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList) Echt duur is het niet, maar zal dit voldoen voor monitoring?

Het is leuk om je weer eens in te lezen in materie waar ik nog niet zo veel over wist :)

Thoom42
1 februari 2008, 14:57
Wij hebben met de band altijd een Phonic Powered Mixer AMP 740 gehad (PM me als je interesse hebt, want hij is te koop) Daarbij hebben we twee peavey speakers die prima fungeren voor oefenen/kleine zaaltjes optreden. Verder hebben we nog twee passieve kasten van Phonic. Klinken aardig, zeker voor de prijs. PM me als je interesse hebt, want heb één en ander te koop staan aan live-apparatuur.

paulusdeBKB
1 februari 2008, 14:59
Totaal ander verhaal natuurlijk, maar toch geinig om even te noemen, qua rendement:


System Linex™
Horizontal coverage 90 degrees
Vertical coverage Defined by the array
length and shape
LF1 Rec. AMP Power 1200W @ 8ohm
LF2 Rec. AMP Power 1200W @ 8ohm
MF Rec. AMP Power 600W @ 8ohm
HF Rec. AMP Power 600W @ 8ohm
Sensitivity (LF/MF/HF) 98/106/115 dB (1W@1m)
Cont. SPL (AES standard) 138 dB
Peak SPL (Cont.+6dB) 144 dB
Dit gaat over de Sound Projects Line Array module. Die ziet er zo uit:
http://www.soundprojects.com/backend/storage/img/11707584785680.jpg

Nielsje
1 februari 2008, 15:00
Mijn advies:
- Als je iets koopt voor optredens, blijf dan bij de gerenommeerde merken.
- Overweeg toch of je een dergelijk setje niet kunt huren

Paar dingen ter overweging:
- Als je zelf een setje koopt, waar ga je het bewaren?
- Ga je ook licht aanschaffen? In het donker staan is klote.
- Ga je ook voor pauzemuziek zorgen?
- En een groter busje huren om alle zooi mee te slepen?
- Ga je er kisten omheen kopen? En kabels? En reservekabels? En heel veel verlengsnoeren? En microfoons? En statieven? En een multikabel?
- En ga je het ook allemaal sjouwen, aansluiten, bedienen tijdens het optreden?

Je begrijpt misschien mijn standpunt al: het is meestal de moeite niet om zelf spullen te kopen en te onderhouden. Het is net als met een auto: als je het puur rekenkundig bekijkt, ben je goedkoper uit met regelmatig een auto huren als je hem nodig hebt, dan er zelf eentje te kopen en te onderhouden (verzekering, belastingen, APK, beurtje hier, beurtje daar).

Voor geluidssets geldt hetzelfde.

Ik ben het helemaal met je eens. Het is gewoon een hoop gezeur extra, je bent nu al een tijdje bezig om je (gitaar) zooi netjes op te stellen op kleine podia. Maar hoeft niet te groot te worden hoor! We willen juist een klein setje, zodat we makkelijker op de (kleinere) studenten(huis)feesten kunnen spelen met zo'n 80 a 100 man. Voor grotere optredens kunnen de verenigingen zelf wel wat regelen, of vaak hebben ze al wat..

Maar het is zeker wat om overweging te nemen. De bus is nu al aardig vol..

@ Thoom: Je hebt PM!

pol
1 februari 2008, 15:40
feit, je moet al bijna elke week optreden om het geld eruit te halen.
Of je moet al echt zelf p.a. gaan doen voor de andere bands, maar dan kan je ook niet afkomen met een goedkoop setje.

Nielsje
1 februari 2008, 15:45
feit, je moet al bijna elke week optreden om het geld eruit te halen.
Of je moet al echt zelf p.a. gaan doen voor de andere bands, maar dan kan je ook niet afkomen met een goedkoop setje.

Neh, goedkoper wordt het helaas niet :(. Ik neem min of meer al voor lief dat ik al m'n geïnvesteerde geld waarschijnlijk pas terug ga zien als ik m'n spullen weer verkoop. Met de optredens dekken we op het moment de onkosten van de oefenruimte etc, brandstof en als het even kan over een tijdje dus ook weer die PA eruit. Doel is wel om 2 x per maand te spelen, voorals nog lijkt dat te gaan lukken..

Nielsje
1 februari 2008, 16:25
Info over de spullen die al in 'ons' bezit zijn, maar heb ze nog niet gehoord:

Boxen:
Peavey model-210 16 ohm

Versterker:
ELX Vocal HIFI-80

Mixer:
Eurorack MX2004A

johantipker
2 februari 2008, 19:21
Nielsje,

in de aanbieding:

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000IhoqREyL?UU IDBreadcrumb=1&ProductUUID=cLfVqHzmIrQAAAEXTo5gyFi2&JumpTo=BrowseStandardCatalog

Volgens mij hele goeie deal... al heb je er maar eentje, liefs natuurlijk 2, of 3 of 4!

Denk dat je van deze kastjes wel blij wordt, inmiddels een soort standaard voor de kwaliteits plastic doos...

laatst zag ik op marktplaats voor weinig een paar Masterblaster torens staan...heel bruut die dingen, dacht ook van soundprojects..

bass blom
2 februari 2008, 19:25
nielsje, spot the typo :D


Mensen van dit forum die werken bij Feedback moet zich schamen voor de slechte service daar!

Nielsje
2 februari 2008, 19:42
nielsje, spot the typo :D

Mjah, ik was een beetje ongecontroleerd bezig, ik kon het echt even niet meer hebben.. Maar heb het al weggehaald, je schiet er toch niets mee op.

Fijn dat je zo scherp bent bas :)

Nielsje
2 februari 2008, 19:44
Nielsje,

in de aanbieding:

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000IhoqREyL?UU IDBreadcrumb=1&ProductUUID=cLfVqHzmIrQAAAEXTo5gyFi2&JumpTo=BrowseStandardCatalog

Volgens mij hele goeie deal... al heb je er maar eentje, liefs natuurlijk 2, of 3 of 4!

Denk dat je van deze kastjes wel blij wordt, inmiddels een soort standaard voor de kwaliteits plastic doos...

laatst zag ik op marktplaats voor weinig een paar Masterblaster torens staan...heel bruut die dingen, dacht ook van soundprojects..

Hey Johan, bedankt voor je tip! Heb vanmiddag deze, alsmede de 200 Watt (10") versie ervan gezien/gehoord. Niet slecht!

D'r was er nog een van een wat onbekender merk, zal even de link opzoeken, maar die vond ik zeker niet onaardig. Wel wat meer laag, want dat was een 15" versie.

edit: Deze is het: Tapco TH 15 A Thump (http://www.feedback.nl/?b=TH15A&a=103) ik zal eens wat opzoeken over dit merk.

De specsheet levert verteld in ieder geval dat het ding een rendement heeft van 113 spl @ 1 meter (116 op piek), wat volgens Han's linkjes niet slecht zou zijn. Verder nog een hoop info waar ik verder niet zo veel mee kan..
Zelf hebben we volgens mij geen 15" nodig, dat is volgens mij alleen nodig als je ook instrumenten wil gaan uitversterken.

johantipker
2 februari 2008, 19:59
Hey Johan, bedankt voor je tip! Heb vanmiddag deze, alsmede de 200 Watt (10") versie ervan gezien/gehoord. Niet slecht!

D'r was er nog een van een wat onbekender merk, zal even de link opzoeken, maar die vond ik zeker niet onaardig. Wel wat meer laag, want dat was een 15" versie.

edit: Deze is het: Tapco TH 15 A Thump (http://www.feedback.nl/?b=TH15A&a=103) ik zal eens wat opzoeken over dit merk.

De specsheet levert verteld in ieder geval dat het ding een rendement heeft van 113 spl @ 1 meter (116 op piek), wat volgens Han's linkjes niet slecht zou zijn. Verder nog een hoop info waar ik verder niet zo veel mee kan..
Zelf hebben we volgens mij geen 15" nodig, dat is volgens mij alleen nodig als je ook instrumenten wil gaan uitversterken.

Ik heb die specsheet even opgezocht, was pdf kon 'm niet copy / paste'n

ze geven op longterm MAX 113 db!!! Dus harder dan 113 db gaat ie niet, die mackies halen max 127 db, is wel brullend luider en harder. Je moet kijken naar de spl bij 1 watt / meter, die moet voor pa gebruik vanaf 98 db zijn, anders heb je er weinig aan.

als ik vanaf 150 watt terugreken (idd met dank aan de formules van ome Han, we kunnen echt niet zonder die man) vanaf 113 db kom ik uit op een spl van 92 / 93 db, correct me if i'm wrong....

Nielsje
2 februari 2008, 20:04
als ik vanaf 150 watt terugreken (idd met dank aan de formules van ome Han, we kunnen echt niet zonder die man) vanaf 113 db kom ik uit op een spl van 92 / 93 db, correct me if i'm wrong....

Euh, hoe reken je dat terug? Ik begin er steeds meer van te begrijpen, maar op het moment is ieder rekenvoorbeeld bruikbaar.

Als die spl 92/93 wordt, dan is inderdaad niet echt veel. Ja, die Mackie's zijn echt super gaaf, en de SRM 350 van 200 watt is ook nog eens erg klein (fysieke afmetingen) wat wel een voordeel is voor ons.

Iemand die ons een paar monitors kan aanbevelen? Probleem op het moment is dat ik niet de kwaliteit van de eerder genoemde spullen die we hebben weet. Waarschijnlijk wordt het 4 x actief spul op die behringer mixer.

johantipker
2 februari 2008, 20:28
Euh, hoe reken je dat terug? Ik begin er steeds meer van te begrijpen, maar op het moment is ieder rekenvoorbeeld bruikbaar.

Als die spl 92/93 wordt, dan is inderdaad niet echt veel. Ja, die Mackie's zijn echt super gaaf, en de SRM 350 van 200 watt is ook nog eens erg klein (fysieke afmetingen) wat wel een voordeel is voor ons.

Iemand die ons een paar monitors kan aanbevelen? Probleem op het moment is dat ik niet de kwaliteit van de eerder genoemde spullen die we hebben weet. Waarschijnlijk wordt het 4 x actief spul op die behringer mixer.


volgens mij was die formule log P x 10 of zo...

als je een 100 watt versterker hebt, doe je dus op de rekenmachine 100 log, dat is 2, die moet nog keer 10, dus is 20 db geluidsopbrengst bij 100 watt.

Dus als je een speakerkast hebt met een spl van 98 db, dan heb je na het pompen van 100 wat in de speakerkast een bak herrie van 98 + 20= 118 db!

Tenminste, zo heb ik t begrepen....

daarom is het al zo onwijs hard als je een 5 watt tube ampje laat blazen in een vintage30 speaker met een rendement van 100 db.

5 watt log= 0,69 x 10 = 6,9= dus bijna 7 watt, bovenop de 100 db van de Vintage 30 speaker, is dus een bak herrie van 107 db!
Leuk voor thuis!

Nielsje
2 februari 2008, 20:38
Mjah, nu heb ik hem ook weer:

113 (dB)- (10log (150w))= 91.24 dB

Daar wordt het verhaal niet leuker van.. Verder zoeken dan maar :)

johantipker
2 februari 2008, 20:52
onderstaande monitor heeft op papier een hoge spl, ik hoop dat dat geen broodje aap verhaal is.

http://images.musicstore.de/images/GALLERY_PAH0003437-000_1_images400.jpg


Premium pro 12"/1"
belastbaarheid: 400 W RMS, 800 W program
frequentie response +/- 3dB 70 Hz - 19 kHz
frequentie response -10 dB 63 Hz - 19 kHz
impedantie: 8 Ohm
sensitiviteit 1W/1m (half space) 104 dB
max. SPL: 128 dB
aansluitingen: 2x speakon
afmetingen (BxHxD): 39 cm x 55,5 cm x 38 cm
gewicht: 16 kg

Het gegoochel met cijfers maakt hoofdpijnerig en dorstig,...

bass blom
2 februari 2008, 20:56
onderstaande monitor heeft op papier een hoge spl, ik hoop dat dat geen broodje aap verhaal is.

http://images.musicstore.de/images/GALLERY_PAH0003437-000_1_images400.jpg



Het gegoochel met cijfers maakt hoofdpijnerig en dorstig,...

ik moest ook al denken aan dat spul, hoorde het laatst ergens, hele kleine boxjes, klonk heel goed.
maar is ook best prijzig.

johantipker
2 februari 2008, 21:08
ik moest ook al denken aan dat spul, hoorde het laatst ergens, hele kleine boxjes, klonk heel goed.
maar is ook best prijzig.


.... 349,00 euro, is toch niet heel prijzig? bij zo'n germaanse dozenschuivert....? hoe zeg je dat in het duits? hosenswiebert?

Nielsje
2 februari 2008, 21:13
Is opzich wel netjes qua prijs..

Zag ze ook bij de feedback, mooie afmetingen!

bass blom
2 februari 2008, 21:15
.... 349,00 euro, is toch niet heel prijzig? bij zo'n germaanse dozenschuivert....? hoe zeg je dat in het duits? hosenswiebert?

mwah, ik had het dan over zoiets..

http://www.hkaudio.com/products.php?ptype=ps&mode=prod&id=7&pk_id=2&sub=facts#

en dat kost een 1300 ofzo..

Pun
3 februari 2008, 00:43
onderstaande monitor heeft op papier een hoge spl, ik hoop dat dat geen broodje aap verhaal is.

http://images.musicstore.de/images/GALLERY_PAH0003437-000_1_images400.jpg



Het gegoochel met cijfers maakt hoofdpijnerig en dorstig,...

Welke is dan beter, deze of die Mackie SRM 450?
Ik ben op zoek naar een floormonitor, die we in de oefenruimte eventueel ook kunnen gebruiken als speakers in de ruimte. Dat laatste is echter niet per se nodig, aangezien we in de oefenruimte toch willen gaan werken met monitors voor iedereen, maar het is altijd wel leuk als dat ook mogelijk is.

Ik zal ook even een link zetten naar die HK, voor de mensen die ook aan het zoeken zijn, net als ik: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=PAH0003437-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList#

Bouke
3 februari 2008, 01:10
mwah, ik had het dan over zoiets..

http://www.hkaudio.com/products.php?ptype=ps&mode=prod&id=7&pk_id=2&sub=facts#

en dat kost een 1300 ofzo..

oehh... ongeveer 2000 euro mis :D (3450,-)

Voor 1300,- heb je ongeveer een HK Audio LUCAS Smart en da's wel leuk maar niet heel veel power. Snel weg allemaal. Hebben een aantal van die Lucas-sets beluisterd (aantal gradadties; onze voorkeur ging uit naar de Performer E 1850,-) maar (helaas, want de compactheid sprak erg aan) weer van het idee afgestapt wegens niet mooi genoeg. Nu hebben we een JBL 18" powered sub bij onze peaveys gekocht. Nu nog meer meeslepen, maar we hebben er erg veel (sub)onderkant bijgekregen. Dat zat helaas niet voldoende in de HK-sets (binnen ons budget) die wij getest hebben.

Tijdens het testen kwamen we er achter dat onze peaveys eigenlijk heel goed klinken van zichzelf. Nu met de sub erbij hebben we eigenlijk het geluid dat we zochten. Het meeste hadden we dus al :D Jammer alleen dat we niet compacter konden...

Als floor monitor kan ik de HK Audio Fast van harte aanbevelen. Daar ben ik heel enthousiast over. Ze zijn powered dus als je er twee koopt gebruik je het ook als PA als je dat wilt....

Bouke

johantipker
3 februari 2008, 11:57
Welke is dan beter, deze of die Mackie SRM 450?
Ik ben op zoek naar een floormonitor, die we in de oefenruimte eventueel ook kunnen gebruiken als speakers in de ruimte. Dat laatste is echter niet per se nodig, aangezien we in de oefenruimte toch willen gaan werken met monitors voor iedereen, maar het is altijd wel leuk als dat ook mogelijk is.

Ik zal ook even een link zetten naar die HK, voor de mensen die ook aan het zoeken zijn, net als ik: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=PAH0003437-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList#

qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel, maar die mackie heeft wel ingebouwde eindtrappen voor zo'n 150 euro meer, ik zou voor die mackie gaan...

johantipker
3 februari 2008, 12:00
Tijdens het testen kwamen we er achter dat onze peaveys eigenlijk heel goed klinken van zichzelf. Nu met de sub erbij hebben we eigenlijk het geluid dat we zochten. Het meeste hadden we dus al :D Jammer alleen dat we niet compacter konden...


Bouke


Welke peavey's heb je?

Ik ben vaak speakers van peavey tegengekomen, ik vind ze er lelijk uitzien, maar ze doen altijd wel the job, maar ze klinken niet echt subtiel of zo...

Pun
3 februari 2008, 12:52
qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel, maar die mackie heeft wel ingebouwde eindtrappen voor zo'n 150 euro meer, ik zou voor die mackie gaan...

Ok, bedankt voor de informatie :)

Bouke
3 februari 2008, 17:22
Welke peavey's heb je?

Ik ben vaak speakers van peavey tegengekomen, ik vind ze er lelijk uitzien, maar ze doen altijd wel the job, maar ze klinken niet echt subtiel of zo...

Peavey Eurosys huppeldepup nogiets. Samen met een yamaha huppeldepup powermixer :D Werkt voor ons prima, we hadden alleen wat behoefte aan wat meer onderkant (voor evt. basgitaar over de set en een kick-mic). Dat werkt nu prima met die JBL 18" huppeldepup powered sub (nieuwste type 1400,- eurings).

Tja, het zijn geen hifi speakers die Peaveys, maar voor een leuke zangset waar zang, piano en hammond over gaan werken ze prima. We hadden echt 1850,- euro op zak voor die HK Lucas Performance (die gingen we eigenlijk gewoon ophalen), maar na wat uurtjes luisteren en proberen was een losse sub bij onze eigen set de winnaar. De specialst (...) van de winkel waar we waren deed vooraf nogal minnetjes over onze speakers, maar moest daar (met wat tegensputteren) helemaal op terugkomen toen we ons setje daar aansloten :D Paar subs erbij geprobeerd en de dikke JBL werd de winnaar.

Bandje blij :D (busje niet...)

ben vanhoof
4 februari 2008, 19:38
Ik heb 2 jaar geleden met onze band een musicstore setje gekocht ( http://www.musicstore.de/is-bin/INT....kAAAEVdBpWf70R ) om de zang te versterken en om op te nemen.

Een half jaar geleden heb ik andere boxen gekocht, 2 JB pro 15 boxen (input sensitivity 97dB w/m, spl 125, 350watt rms en 600watt max). Het was een goede verbetering qua volume, de zang komt er veel beter door. Hier hebben we ook al mee opgetreden in een cafe en de zang kwam er vrij goed door zei men.

Nu zou ik toch graag iets hebben dat nog wat harder gaat en heb ik van een vriend een behringer ep 2500 versterker geleend om eens te testen of dit veel volumeverschil maakte. Heb dus de line out van de powermixer naar de line in van de behringer gestuurd. 1 box op onze powermixer, 1 box op de behringer. Hier zit echt heel weinig verschil op vind ik (toch 100watt versterker tegen 700watt). Is het daarom mss niet beter om nieuwe 12 inch speakers te kopen en deze in die oude musicstore boxen te steken? Welke speakers raden jullie aan?

Ik ben dus op zoek naar een goedkope oplossing dat eerrregg hard moet gaan, enkel zang of mss gitaar en basdrum versterken.

johantipker
5 februari 2008, 22:40
Peavey Eurosys huppeldepup nogiets. Samen met een yamaha huppeldepup powermixer :D Werkt voor ons prima, we hadden alleen wat behoefte aan wat meer onderkant (voor evt. basgitaar over de set en een kick-mic). Dat werkt nu prima met die JBL 18" huppeldepup powered sub (nieuwste type 1400,- eurings).

Tja, het zijn geen hifi speakers die Peaveys, maar voor een leuke zangset waar zang, piano en hammond over gaan werken ze prima. We hadden echt 1850,- euro op zak voor die HK Lucas Performance (die gingen we eigenlijk gewoon ophalen), maar na wat uurtjes luisteren en proberen was een losse sub bij onze eigen set de winnaar. De specialst (...) van de winkel waar we waren deed vooraf nogal minnetjes over onze speakers, maar moest daar (met wat tegensputteren) helemaal op terugkomen toen we ons setje daar aansloten :D Paar subs erbij geprobeerd en de dikke JBL werd de winnaar.

Bandje blij :D (busje niet...)

Ik denk dat jullie een uitstekende keuze hebben gemaakt zo!!!

Kiezen met je oren is natuurlijk altijd te gek!

Bij elkaar heb je zo wel een heel bruut setje!

johantipker
5 februari 2008, 22:46
Ik heb 2 jaar geleden met onze band een musicstore setje gekocht ( http://www.musicstore.de/is-bin/INT....kAAAEVdBpWf70R ) om de zang te versterken en om op te nemen.

Een half jaar geleden heb ik andere boxen gekocht, 2 JB pro 15 boxen (input sensitivity 97dB w/m, spl 125, 350watt rms en 600watt max). Het was een goede verbetering qua volume, de zang komt er veel beter door. Hier hebben we ook al mee opgetreden in een cafe en de zang kwam er vrij goed door zei men.

Nu zou ik toch graag iets hebben dat nog wat harder gaat en heb ik van een vriend een behringer ep 2500 versterker geleend om eens te testen of dit veel volumeverschil maakte. Heb dus de line out van de powermixer naar de line in van de behringer gestuurd. 1 box op onze powermixer, 1 box op de behringer. Hier zit echt heel weinig verschil op vind ik (toch 100watt versterker tegen 700watt). Is het daarom mss niet beter om nieuwe 12 inch speakers te kopen en deze in die oude musicstore boxen te steken? Welke speakers raden jullie aan?

Ik ben dus op zoek naar een goedkope oplossing dat eerrregg hard moet gaan, enkel zang of mss gitaar en basdrum versterken.

Ik begrijp niet helemaal wat je nou precies zoekt:

hoeveel vermogen heeft je powered mixer rms ?

Met die jbl's zou je een heel end moeten komen, zeker voor allen maar zang,
geluidsniveau's boven de 120 db in een vrij kleine ruimte zoals een gemiddeld cafe zijn echt painstaking...

losse speakers vind je op http://www.speakerstore.nl daar staan ook goeie kast ontwerpen op.

paulusdeBKB
6 februari 2008, 12:55
Ik heb 2 jaar geleden met onze band een musicstore setje gekocht ( http://www.musicstore.de/is-bin/INT....kAAAEVdBpWf70R ) om de zang te versterken en om op te nemen.

Een half jaar geleden heb ik andere boxen gekocht, 2 JB pro 15 boxen (input sensitivity 97dB w/m, spl 125, 350watt rms en 600watt max). Het was een goede verbetering qua volume, de zang komt er veel beter door. Hier hebben we ook al mee opgetreden in een cafe en de zang kwam er vrij goed door zei men.

Nu zou ik toch graag iets hebben dat nog wat harder gaat en heb ik van een vriend een behringer ep 2500 versterker geleend om eens te testen of dit veel volumeverschil maakte. Heb dus de line out van de powermixer naar de line in van de behringer gestuurd. 1 box op onze powermixer, 1 box op de behringer. Hier zit echt heel weinig verschil op vind ik (toch 100watt versterker tegen 700watt). Is het daarom mss niet beter om nieuwe 12 inch speakers te kopen en deze in die oude musicstore boxen te steken? Welke speakers raden jullie aan?

Ik ben dus op zoek naar een goedkope oplossing dat eerrregg hard moet gaan, enkel zang of mss gitaar en basdrum versterken.

Ik wil je graag twee uitspraken meegeven:

1. "You want it cheap, good, and fast?! Allright... Pick any two."
2. "You want it cheap, good quality, and loud? Allright... Pick any two."

Oftewel: hard, goedkoop én goed gaat niet. Wil je je bestaande set uitbreiden / verbeteren, dan is het kopen van een losse sub een goed idee. Als je het signaal crossovert, dan blijft er voor de topkasten meer vermogen over voor laagmid en hoger.

pol
6 februari 2008, 13:13
yup, je hebt nooit teveel subs :)

ik vind van die setjes waar de topkast met een paal op de sub zit ook altijd zo dom staan, kan je beter meer subs eronder zetten, daarom hoeven ze nog niet extreem luid te staan, maar heb je tenminste lekker veel reserve in het laag.

bert k
6 februari 2008, 13:46
Nou, als bovenop die paal twee van die hele kleine D&B kastjes staan, en beneden dat dwergensubje van D&B, dan wil ik graag voor lul staan. :D Daar komt me toch een bak herrie uit!

ben vanhoof
6 februari 2008, 17:27
Die powermixer is 2 x 100 watt of 200 watt in bridge. De boxen hebben een vrij goed volume, maar toch zou het nog iets harder mogen om de zang er tijdens de repetities beter door te laten komen. Daarom dat ik onze goedkope boxen van betere speakers wil voorzien... Heb al gelezen dat je dan ook de filter en de hoorn moet vervangen om het geheel te laten "matchen". Is dit zo?

johantipker
6 februari 2008, 22:50
Die powermixer is 2 x 100 watt of 200 watt in bridge. De boxen hebben een vrij goed volume, maar toch zou het nog iets harder mogen om de zang er tijdens de repetities beter door te laten komen. Daarom dat ik onze goedkope boxen van betere speakers wil voorzien... Heb al gelezen dat je dan ook de filter en de hoorn moet vervangen om het geheel te laten "matchen". Is dit zo?


Als je powermixer 2 x 100 watt is, kan het wel schelen om een wat zwaardere eindtrap op je jbl boxen aan te sluiten, denk dan idd aan 2x 300 watt, dat moet toch wel een paar db extra opleveren.
Als je alleen zang versterkt, zou je het daarmee moeten kunnen redden, extra subs lijken me dan wat overkill (voor alleen zang).

Bij vervanging van speakers moet idd alles weer op elkaar matchen.
Voor alleen versterking van zang zou ik dat traject niet gaan bewandelen, maar wie ben ik?

ben vanhoof
6 februari 2008, 22:57
Ik heb pas een behringer ep 2500 van 2x700 watt geleend van een kennis, en echt zo veel volumeverschil leverde dat niet op. We gaan het er hier gewoon bij laten denk, mss nog niet zo'n slecht gedacht om de gitaren eens wat stiller te zetten....

johantipker
7 februari 2008, 20:51
Ik heb pas een behringer ep 2500 van 2x700 watt geleend van een kennis, en echt zo veel volumeverschil leverde dat niet op. We gaan het er hier gewoon bij laten denk, mss nog niet zo'n slecht gedacht om de gitaren eens wat stiller te zetten....


... dat durfde ik niet te suggerereren.... maar kan wel werken...