PDA

View Full Version : Frustration baby



veelen
1 februari 2008, 11:58
Waar ik echt enorm gefrustreerd van word is dat ik het niet voor elkaar krijg om netjes te spelen.

Als ik een riffje heb en hem thuis flink oefen, kan ik hem goed spelen, maar als ik dan later hem weer wil spelen, maak ik irritante foutjes als snaren missen en ongedefinieerd spelen. Als ik hem dan vaak achter elkaar speel lukt het wel weer, maar soms moet je gewoon meteen de juiste snaren raken om het zo maar te zeggen.

Moet ik nou gewoon tot in den treure die riffjes blijven oefenen, of zijn er bepaalde oefeningen gericht op het gedetailleerd verbeteren van je spel over het geheel?

Elpedro
1 februari 2008, 12:54
Ik herken dit wel, ik heb het altijd als ik een solo wil opnemen.
Daarvoor zit ik dan heerlijk te spelen en zodra ik op de record knop druk maak ik weer van die speelfouten.
Ik heb het ook als ik bijvoorbeeld een stuk heb moeten oefenen voor mijn gitaarles.
Tijdens het spelen in de les maak ik fouten die ik niet bij het oefenen maak.

Stress of spanning kan het niet wezen, want wat heb ik te verliezen? het is maar een les.....

EuroCinema
1 februari 2008, 12:55
Oefen dingen op een lager tempo dan je ze echt zou spelen, en dan liefst met een metronoom. Daarmee haal je de slordigheidjes eruit. En dan veel herhalen.

Kim Wilson
1 februari 2008, 13:03
Idd, langzaam beginnen, en daarna steeds sneller. En heel vaak spelen, dat scheelt ook.

EuroCinema
1 februari 2008, 13:19
En over wat Elpedoro zegt: ik heb dat jaren gehad met opnemen, zelfs gewoon thuis achter de computer. Ik kwam erachter dat ik door de spanning om netjes te spelen ging ankeren met mijn pink op de body/slagplaat, wat ik normaal niet of nauwelijks doe. Kijk eens of dat voor jou ook geldt.

veelen
1 februari 2008, 13:53
En over wat Elpedoro zegt: ik heb dat jaren gehad met opnemen, zelfs gewoon thuis achter de computer. Ik kwam erachter dat ik door de spanning om netjes te spelen ging ankeren met mijn pink op de body/slagplaat, wat ik normaal niet of nauwelijks doe. Kijk eens of dat voor jou ook geldt.

Ja, ik herken wel dat je als je 'moet' spelen het minder gaat als dat je relaxed thuis oefent. Alleen speel ik dan niet zichtbaar anders.
Het zou idd wel iets met druk te maken kunenn hebben, maar als ik thuis oefen, gaat het ook bijna altijd de eerste keer niet goed, en daarna wel, alsof je in moet komen ofzo. En juist dat zou ik willen voorkomen.

Het lastige is namelijk dat als je het na twee keer foutloos kan spelen de motivatie voor het eindeloos achter alkaar spelen wat kwijtraakt, omdat het toch al goed gaat. Als ik dan m'n gitaar weg zet en na een half uur weer probeer, gaat het wéér de eerste keer niet goed. En bij sommige nummers moet het gewoon wel in een keer goed gaan.

EuroCinema
1 februari 2008, 20:21
Het lastige is namelijk dat als je het na twee keer foutloos kan spelen de motivatie voor het eindeloos achter alkaar spelen wat kwijtraakt, omdat het toch al goed gaat.
Gitaar om zonder amp, tv/dvdtje op en let your fingers do the walking!

dunnoaname
6 februari 2008, 20:25
Idd lekker voor de tv oefenen en dan gewoon toonladders of simpele oefeningen om je rechterhand precies synchroon te laten komen met je linkerhand. Dat doe ik veel.

DiazArif
9 februari 2008, 16:31
Idd lekker op je gemak oefenen.
En misschien wel beter op een laag tempo!