PDA

View Full Version : slide stratje



frekie
1 februari 2008, 11:39
http://members.home.nl/fmunniksma/temp/slidestrat3.jpg

Weer eens aan mijn RW stratje geknutseld. Ditmaal 1 GFS crunchy PAF humbucker bij de brug. Zadeltjes maximaal omhoog. Element dus ook. 011 setje snaren erop. Stemmen in open G. En SLIDEN maar :dance:

(Voor de mensen die later hebben ingeschakeld ;) ) Ik had al eerder de tremolo eruit gesloopt, trem holtes opgevuld met stukjes MDF, vaste brug erop, busjes achterop net als bij de Tele. Veel meer laag en sustain.

bass blom
1 februari 2008, 11:41
ja lekker slide, ik zit ook te denken 1 van mijn gibsuns voor slide te gaan verbouwen.
wellicht zelfs gewoon pootjes eronder schroeven :D

frekie
1 februari 2008, 11:51
Gibson e.d. met gelijmde nek is lekker vet voor slide. Anderzijds heeft die langere schaal lengte van de fender ook wel wat, je hebt wat meer snaarspanning en het is iets minder gepriegel op het octaaf.

Ibanez666
1 februari 2008, 12:01
Is dit altijd nodig om te sliden? ik heb een bottle neck, maar echt veel coole sounds krijg ik er niet uit. Suggesties voor een "standaard" gitaar?

frekie
1 februari 2008, 12:10
Sowieso in open stemmingen zetten, open G,A,E,D enz. Google maar even. Ik gebruik een messing slide, is in het begin wat ruw door de corrosie. moet je er even af sliden ;) Maar dan klinkt het wel lekker vet. Het beste resultaat krijg je door een gitaar helemaal af te stellen voor slide zoals ik dat heb gedaan. Dan heb je wel een te hoge actie voor normaal spel. Je hebt ook nog lap steel gitaren, moet je zittend bespelen met de gitaar op je bovenbenen en sliden met een massieve " bar". Is even wennen maar kan geweldig goed klinken.
Goede slide gitaristen (uit de oude doos natuurlijk...) Ry Cooder, Sonny Landreth, Johnny Winter, David Lindley, Billy Gibbons (ZZ Top).

Marc Oblivian
1 februari 2008, 12:58
Jeremy Spencer
Kelly Joe Phelps

hezz
1 februari 2008, 13:03
Hey post eens even een foto van de hele strat (die op je website zijn vast niet meer recent?) en een soundclipje erbij ja :D

Tupelo
1 februari 2008, 13:04
Ik geloof dat 011 een minimale vereiste is.
Verder, als toevoeging, heb decennia geleden eens iets gelezen over een dude die dezelfde acties als Frekie ondernam, maar ook nog een benen topkam en benen zadeltjes nam.

barno
1 februari 2008, 13:42
Is dit altijd nodig om te sliden? ik heb een bottle neck, maar echt veel coole sounds krijg ik er niet uit. Suggesties voor een "standaard" gitaar?

Hogere actie is toch wel een must voor slide (speel- en klanktechnisch). De juiste tunings uiteraard. Dikkere snaren helpen ook. En verder is slide spelen echt wel een ambacht op zich.
Nasst het vibrato vanuit de pols is vooral het dempen van de snaren met de linkerhand een belangrijke techniek (die trouwens nogal wat amateursliders gewoon negeren). check out http://www.bobbrozman.com/, musician, historicus and superbe teacher. zowat alles dat je over slide moet weten, staat op zijn site.

no 1 hops
1 februari 2008, 17:05
er bestaat ook een metalen plaatje die je over de topkam heen plaatst en de gitaar zo simpel weg ombouwt voor slide.

Rinze
1 februari 2008, 17:20
Na een paar jaar in veschillende stemmingen op elektrische gitaren met .012 slide gespeeld te hebben heb ik besloten dat ik liever op een gewoon gestemde gitaar met .011 slide speel, dus zeg maar op een "normale" gitaar.

Als je je techniek een beetje in de klauwen hebt gaat dat prima, is mijn ervaring. En het scheelt een hoop heen en weer gestem en gekloot. Bij mij weinig problemen met aanlopen en dat soort dingen.

Ibanez666
1 februari 2008, 19:09
Na een paar jaar in veschillende stemmingen op elektrische gitaren met .012 slide gespeeld te hebben heb ik besloten dat ik liever op een gewoon gestemde gitaar met .011 slide speel, dus zeg maar op een "normale" gitaar.

Als je je techniek een beetje in de klauwen hebt gaat dat prima, is mijn ervaring. En het scheelt een hoop heen en weer gestem en gekloot. Bij mij weinig problemen met aanlopen en dat soort dingen.


hmm, dus het ligt aan mij :-(


;-)

Rinze
2 februari 2008, 09:55
hmm, dus het ligt aan mij :-(


;-)

Niet noodzakelijkerwijs ;) met mijn methode is echt strak clean slide spelen niet echt te doen, maar flink scheuren wel. Bij clean moet je wel heel erg subtiel met de slide omgaan...

Het voordeel is dat je je gitaar verder normaal kunt gebruiken.

barno
2 februari 2008, 15:33
hey rinze, sinds wanneer dient distortion om valse noten te camoufleren? :)

nopster
2 februari 2008, 15:47
Als je wil kijken voor een gitaar specifiek voor slide dan zijn een iets hogere afstelling en wat dikkere snaren in principe al wat je nodig hebt.
(zelf gebruik ik 12)
Ik speel eigenlijk op al mijn gitaren slide. Zowiezo hou ik van een tamelijk hoge actie dus heb ik op geen enkele gekletter.
Wat ik ook altijd doe is de toneknoppen op de gitaar wat meer dichtzetten, kan veel klankverschil maken...
Oefen vooral je vibrato goed, en probeer je vibrato-tempo aan te passen aan het tempo vd song, das het belangrijkste denk ik . ;)

Ibanez666
2 februari 2008, 15:57
Niet noodzakelijkerwijs ;) met mijn methode is echt strak clean slide spelen niet echt te doen, maar flink scheuren wel. Bij clean moet je wel heel erg subtiel met de slide omgaan...

Het voordeel is dat je je gitaar verder normaal kunt gebruiken.

Het voordeel dat de gitaar normaal is te gebruiken is voor mij het belangrijkste.

gerritje tralalalala
2 februari 2008, 16:00
sliden op een "gewone gitaar" is wel vet.
probleem alleen is dat je eerst je slide helemaal af moet doen voordat je "gewoon" kan spelen.

of je gebruikt zo'n ding www.jetslide.com (http://www.jetslide.com)

heb er zelf geen ervaring mee maar schijnt heel goed te werken.

bass blom
2 februari 2008, 16:11
sliden op een "gewone gitaar" is wel vet.
probleem alleen is dat je eerst je slide helemaal af moet doen voordat je "gewoon" kan spelen.

of je gebruikt zo'n ding www.jetslide.com (http://www.jetslide.com)

heb er zelf geen ervaring mee maar schijnt heel goed te werken.

ja, gaaf, dat is mooi, ik zat onlangs te denken aan zoiets zelf maken maar het is gewoon te koop :D

duitse distributeur demo
http://www.tonetoys.com/de/Jet_Slide_Sven.html

gerritje tralalalala
2 februari 2008, 16:18
dat wordt of bestellen of naar enschede rijden

mij te ver

Rinze
2 februari 2008, 16:57
hey rinze, sinds wanneer dient distortion om valse noten te camoufleren? :)

Sinds het begin der tijden? Maar ik doelde meer op aanlopen op de frets.

Ik heb trouwens zo'n omdraaislide, maar die van mij is veel te zwaar, hij zwengelt aan je vinger. Maar er zijn ook andere, ook van Dunlop. Eentje is met een riempje, die ga ik ook nog eens uitproberen.

Orpheo
2 februari 2008, 18:52
Sinds het begin der tijden? Maar ik doelde meer op aanlopen op de frets.

Ik heb trouwens zo'n omdraaislide, maar die van mij is veel te zwaar, hij zwengelt aan je vinger. Maar er zijn ook andere, ook van Dunlop. Eentje is met een riempje, die ga ik ook nog eens uitproberen.

met een goeie amp camoufleer je echt niks met je distortion hoor ;)

barno
2 februari 2008, 19:30
[QUOTE=gerritje tralalalala]sliden op een "gewone gitaar" is wel vet.
probleem alleen is dat je eerst je slide helemaal af moet doen voordat je "gewoon" kan spelen.

QUOTE]

Niet waar, slide draag je best aan je pink, that leaves you 3 vingers om gewoon op de frets te spelen

Rinze
2 februari 2008, 20:33
met een goeie amp camoufleer je echt niks met je distortion hoor ;)

Daarom heb je die Spider zeker te koop staan :D de aanloopgeluiden zijn miniem en die vallen echt wel weg in de vervorming. Trust me.

Je kunt wel met de slide aan je pink spelen en dan met de andere vingers, maar je moet wel die pink met die slide de hele tijd bij je toets weg zien te houden, niet echt een prettige oefening voor je pink.

Orpheo
2 februari 2008, 20:38
Daarom heb je die Spider zeker te koop staan :D de aanloopgeluiden zijn miniem en die vallen echt wel weg in de vervorming. Trust me.

Je kunt wel met de slide aan je pink spelen en dan met de andere vingers, maar je moet wel die pink met die slide de hele tijd bij je toets weg zien te houden, niet echt een prettige oefening voor je pink.

nee,de spider verkoop ik, omdat ik 'm niet nodig heb ;)

gerritje tralalalala
3 februari 2008, 11:05
[QUOTE=gerritje tralalalala]sliden op een "gewone gitaar" is wel vet.
probleem alleen is dat je eerst je slide helemaal af moet doen voordat je "gewoon" kan spelen.

QUOTE]

Niet waar, slide draag je best aan je pink, that leaves you 3 vingers om gewoon op de frets te spelen

dat speelt egt zuigi, zit heel de tijd die slide om je pink.
en een knap akkoord komt er ook niet meer uit.

doe mij dan toch maar zo'n jetslide

barno
3 februari 2008, 11:57
tja, de gemakkelijkste weg is niet altijd de beste hoor. 3 vingers is plenty, ook voor akkoorden, Django deed het zelfs met 2 :), but then again, he's Django ...

frekie
4 februari 2008, 16:27
Sorry voor het opdiepen van dit oude topic.

Over slide in de gewone stemming vs. open stemmingen. Stel je hebt een bluesnummer in G, Shake your moneymaker enz. Kan je op de DGB snaren in de gewone stemming in open G spelen. Je kan ook alleen de hoge E even naar D stemmen dan heb je dus DGBD op de bovenste 4 snaren.

Echter.

(lange verhandeling over het Wohltemperiere Klavier van Bach :satisfie: )

De gewone EADGBE stemming vd gitaar is een compromis zoals een (on?)gelijkzwevend gestemde piano een compromis is. In de tijd van JS Bach kreeg men door hoe je clavecimbels en kerkorgels zodanig kon stemmen dat ze in alle stemmingen "zuiver" klonken.
Maar die stemming is een compromis. Vergelijk het met onze jaartelling, een jaar is 365 dagen. Niet dus. We moeten eens in de 4 jaar een schrikkeljaar inlassen om het verschil te compenseren. In de indeling in 12 van het octaaf zit een beetje onzuiverheid weggemoffeld. Het klopt niet helemaal met de natuurlijke boventonen.

Zodra je een gitaar in een open akkoord stemt op het gehoor met een flinke dot vervorming op je amp dan heb je hem ECHT zuiver in dat akoord, dan klopt het met de boventonen. Daarom klinkt het ook zo lekker. Open G is dan echt zuiver in G. De DGB van de normaal gestemde gitaar is dat net niet.

Dus gewoon een RW stratje kopen, 1 GFS crunchy PAF erop, 011 setje erop, brug omhoog en SLIDEN met die hap :cooler:

telecastermaster
12 februari 2008, 23:24
Ik ben net een tele af aan het stellen voor slidewerk. Er zit nu .10 op maar dat is nog te licht.

Een gitaar afstellen voor alleen maar slidewerk is niet zo moeilijk, maar de uitdaging is toch wel, denk ik, om er zonder slide ook nog mee uit de voeten te kunnen. Die dropped-hoge-E is een truuk die ik zelf ook gebruik. Je kunt dan sliden over de hoogste vier snaren.

telecastermaster
12 februari 2008, 23:26
Open G is dan echt zuiver in G. De DGB van de normaal gestemde gitaar is dat net niet.

Interesant, maar het laatste snap ik niet. DGB zit toch ook in open G stemming? (DGDGBD)

Rinze
13 februari 2008, 01:15
Ik speel met slide in gewone stemming dus ook voornamelijk tweeklanken en enkele noten. En verder flink bibberen met die hap :satisfie: het mooiste aan slide vind ik trouwens de manieren om van de ene naar de andere toon te gaan, en hoe je dat precies doet. De timing van het naar een toon toesliden zodat je er precies op het goeie moment wel (of niet) bent, dat maakt ook je stijl voor een groot deel.

Marc Oblivian
13 februari 2008, 08:46
hey rinze, sinds wanneer dient distortion om valse noten te camoufleren? :)

dat is toch waar distortion voor uitgevonden is??????





Ik vind het in ieder geval een goede uitvinding:-)

Luke-wannabe
13 februari 2008, 10:20
dat is toch waar distortion voor uitgevonden is??????





Ik vind het in ieder geval een goede uitvinding:-)
Meen je dat nou serieus?

Rinze
13 februari 2008, 10:24
Jongens, hebben jullie wel eens van ironie en aanverwante stijlfiguren gehoord? :roll: