PDA

View Full Version : Afstelling oefenruimte



veelen
1 februari 2008, 10:46
Hoi,

Ik oefen met m'n band (twee gitaristen, bassist, drummer en zanger) in een kleine oefenruimte. Het blijkt echter nogel lastig om de versterker instellingen zo te krijgen dat iedereen er tevreden mee is. Uitgangspunt is meestal dat de drummer alles nog kan horen als hij aan het drummen is. Dit heeft tot gevolg dat we naar mijn idee erg hard staan, en dat het overall geluid nogal brijig is.
Daarnaast is er het probleem van de zang versterking, deze komt er dan moeilijk boven uit en krijgt snel feedback.

Nou is mijn vraag eigenlijk; zijn er tips, trucs of weetjes waarmee je zo op elkaar af kan stellen dat iedereen z'n inbreng duidelijk naar voren komt zonder dat het een brij word.

Moet je bijvoorbeeld beginnen met de bassist op de drums af te stellen en daarna de gitaren? Of zou je wat moeten spelen met de toon regeling op de versterkers?

Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar kon geen betere vinden.

Grtz

Kim Wilson
1 februari 2008, 10:47
Misschien de drummer vragen of hij zich ook even wil aanpassen aan de ruimte...

JazzBass
1 februari 2008, 11:24
Kleine ruimte? Heb ik wel ervaring mee. Wij staan met een 6 ( misschien straks 7 ) koppige band in een ruimte van een kleine 2 meter bij 4.. Deze ruimte hebben we wel geisoleerd met van dat schuim, maar het blijft natuurlijk drukkend. Mijn bas dreunt ook enorm ( en het hok trilt mee als ik een lage G aansla :P )
Hier kun je eigenlijk weinig tegen doen. Zoals gezegd kan de drummer zachter spelen ( ook al zeggen ze dat dat niet kan ), en wij hebben ( voor het feedbacken van de mic ) alle speakers naar de muur gericht, en je moet even uitzoeken waar de zanger moet staan. Onze zanger staat namelijk altijd voor mijn baskast, ipv bij de PA, wat gemakkelijker was geweest.

Hopelijk kun je hier wat mee,

Groetjes Bart

veelen
1 februari 2008, 11:51
Ja, dat zijn zeg maar de standaard oplossingen waar we ook al rekening mee houden.
Punt is alleen dat de drummer echt wel moeite heeft om zich in te houden, hoewel hij het wel probeert, maar het lijkt er op dat het gewoon een gegeven is waar we rekening mee moeten houden omdat dat gewoon niet anders is.

Ik zat meer in de richting te denken van de synergie van de band.

Als we bijvoorbeeld de bas veel bas over z'n versterker gooien, een gitarist veel treble en de ander meer mids, dan vul je elkaar eigenlijk aan zonder dat je met elkaar 'dezelfde' klankkleuren produceert. Nadeel is dan dat je induvidueele sound misschien minder 'vet' is, maar het kan mogelijk wel ten goede komen aan de sound als geheel.

Maar afbreuk doen aan je eigen sound is natuurlijk jemmer, zeker als deze sound gewoon goed is.

En hoe doen jullie dat met de afstelling als geheel, 'draagt' de bas, wat mijns insziens de brijigheid niet ten goede komt, of laat je de gitaristen juist de sound bepalen?

Ik denk dat het ook wel veel uitmaakt welke stijl je speelt. Als je bijvoorbeeld meer funky muziek speelt, is de bas erg belangrijk, en laat je gitaristen meer met accenten aanvullen. Wij spelen meer alternatieve rock, waar de gitaren voor het grootste gedeelte de sound bepalen. De bas heeft naar mijn idee dan een minder 'dragende' taak.

Nou ja, het is nogal een verhaal geworden, maar ik zit dus meer te zoeken in die hoek, dan in de standaard oplossingen als de zanger op de juiste plek en de drummer minder hard laten drummen. Want dat blijkt dus niet afdoende te helpen.

Kim Wilson
1 februari 2008, 11:57
Je moet in je gitaargeluid sowieso niet teveel bas hebben. Dat is voor de bassist, die moet het dikke geluid maken, die zorgt voor de volle sound. Voor de gitaren dus minder bas, minder gain en iets meer mids. En de drummer toch nog een keer vragen om voorzichtig te zijn met de bekkens en de hihat. :)

paulusdeBKB
1 februari 2008, 12:09
En dunnere stokken of van die split sticks laten gebruiken. Trouwens, kijken jullie wel uit met je oren? Ik heb de mijne redelijk verneukt, vooral met te harde repetities.

veelen
1 februari 2008, 12:38
En dunnere stokken of van die split sticks laten gebruiken. Trouwens, kijken jullie wel uit met je oren? Ik heb de mijne redelijk verneukt, vooral met te harde repetities.

Ja, speelde eerst met van die gele gamma proppen, maar dan vergaat je het plezier snel, dus heb nu comfoor pluggen, is ook niet alles. Maar die dingen op maat zijn rond de 150 euro, en dat kan ik wel beter gebruiken ;)

JohnLord
1 februari 2008, 13:31
Split sticks zijn wel zachter, maar erg duur!

Kim Wilson
1 februari 2008, 13:37
Ja, speelde eerst met van die gele gamma proppen, maar dan vergaat je het plezier snel, dus heb nu comfoor pluggen, is ook niet alles. Maar die dingen op maat zijn rond de 150 euro, en dat kan ik wel beter gebruiken ;)
Je oren kun je ook wel beter gebruiken. Het gaat wel om de bescherming daarvan. Eenmaal beschadigd is het niet meer te repareren. ;)

En split sticks zijn ook weer niet zo duur. Maar ze hebben een heel andere klank en feel, ik kan me voorstellen dat een drummer in een rockband daar niet mee wil spelen. Je zou hem wel 7A-stokken kunnen adviseren. Dat scheelt ook al behoorlijk (afhankelijk van wat voor stokken hij nu gebruikt, natuurlijk).

Eko
1 februari 2008, 21:59
Wij hebben een aantal drummers geprobeerd tot we de huidige hadden. Deze is in staat om met een bassdrum , snare en slechts een enkel bekken een heel arsenaal aan geluiden te maken en:......... bijna fluisterend te drummen als het moet. We zingen over een piepkleine p.a. en soms zelfs zonder. Echt meerstemmig leren zingen gaat beter zonder versterking. De gitaren gaan op laag volume en de bas hoeft ook geen muren te breken. Repeteren is geen optreden. Klinkt simpel maar is echt zo. Repeteren is zorgen dat je een nummer goed speelt ( samen). Niemand komt naar een repetitie zonder dat hij een nummer kent , van voor tot achter. Een eventueel nieuw nummer wordt gekopieerd voor iedereen meegenomen en een week later pas gespeeld.
Zorg dat je je geluid op laag volume , als band , voor elkaar kunt krijgen. Het gelul van : mijn geluid heb ik alleen als ie open gezet wordt is leuk voor de borrel maar slaat totaal nergens op. Het totaal geluid voor elkaar krijgen betekent dat je als band gaat denken , niet als een stel solisten bij elkaar. Dat betekent ook dat je uit elkaars vaarwater blijft. Als de ene gitarist open accoorden speelt , blijft de ander in barree of speelt riffs. Zo voorkom je een grote brei en maakt het geheel prettiger om aan te horen. Drums en bass staan (of zitten ) naast elkaar. Deze moeten kunnen elkaar kunnen ,,lezen,, en het ritme gaande houden. Expirimenteer eens met verschillende gitaar geluiden als ritme met de bas samen. Een humbucker in de brugpositie is lekker fel maar samen met de bas een drama als begeleiding. Zo moet je er samen uit zien te komen.
Oh ja, kleine les uit het verleden, als je serieus muziek wilt maken :
Speel niet samen met mensen die niet repeteren. 1 Keer is een excuus goed , tweede keer exit band. Speel niet lang samen met mensen die zich niet aan de bandregels houden. Hak snel knopen door en wees eerlijk tegenover mensen die er uit moeten. Modder niet lang aan, dan wordt het een praatclub i.p.v. een band.
Succes!