PDA

View Full Version : Ja/Nee vraagje: Gibson Les Paul Studio Faded, bestaat er zoiets?



Misere Nobis
31 januari 2008, 22:54
Zo niet dan word ik zeer ongelukkig. Maar dat is dan ook wel weer inspirerend.

grayfink
31 januari 2008, 22:57
Ja hoor, Bestaat. In de tijd dat je je bericht typte had je het ook op google kunnen opzoeken lijkt mij.

lennaertn
31 januari 2008, 23:00
http://images.google.nl/images?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GGIH_nlNL248NL248&q=gibson+les+paul+standard+faded&um=1&sa=N&tab=wi

iWishmaster
31 januari 2008, 23:00
Ja, is redelijk nieuw, in 2007 uitgebracht geloof ik.

Heb er 1 keer op gespeeld en vond het een fantastische gitaar, heb er eigenlijk spijt van dat ik 'em niet gekocht heb.

Het is een stuk hout met snaren, geen fancy paintjobs, straplocks, locking tuners, tremelo's. Maar het is GIBSON, klinkt als een gibson en speelt als een gibson.

Chris Winsemius
31 januari 2008, 23:00
Bestaat gewoon en is gewoon in de handel.

Ik ken er 1tje die echt waanzinnig is, net als bij alle andere gitaren: gewoon zoveel mogelijk verschillenden proberen en de juiste meenemen.

Misere Nobis
31 januari 2008, 23:15
Excuus, was vergeten "linkshandig" erbij te zetten!

Ik heb zowel op dit forum als google gezocht zonder resultaat.

Ik heb vandaag een rechtshandig model geprobeerd en ik was er helemaal weg van. Hij speelde de normale studio er compleet uit. Veel transparanter maar toch echt gibson geluid. De normale studio klonk wat modderiger (bij gebrek aan een betere term). Geen idee of dit aan de bewuste gitaar of aan de lak ligt. De verkoper vertelde me dat de lak het geluid wel kan beinvloeden (logisch natuurlijk).


http://images.google.nl/images?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GGIH_nlNL248NL248&q=gibson+les+paul+standard+faded&um=1&sa=N&tab=wi
Dat is een Standard Faded ;)

Rexke21
1 februari 2008, 00:18
Speel links op een rechtste gibson, ook altijd optie ...

Espaņol
1 februari 2008, 00:56
Excuus, was vergeten "linkshandig" erbij te zetten!

Ik heb zowel op dit forum als google gezocht zonder resultaat.

Ik heb vandaag een rechtshandig model geprobeerd en ik was er helemaal weg van. Hij speelde de normale studio er compleet uit. Veel transparanter maar toch echt gibson geluid. De normale studio klonk wat modderiger (bij gebrek aan een betere term). Geen idee of dit aan de bewuste gitaar of aan de lak ligt. De verkoper vertelde me dat de lak het geluid wel kan beinvloeden (logisch natuurlijk).


Dat is een Standard Faded ;)

Er zijn zoveel factoren die bepalen hoe een gitaar klinkt...daar kun je hele studies over schrijven.

Mijn favoriete gitaar is een Les Paul Standard in faded-uitvoering. Ik ben een van die gitaristen die gevoelig is voor een transparante, heldere Les Paul-klank en minder voor de 'massieve' Les Paul klank, zoals uit de Norlin-periode bijvoorbeeld. Het gewicht, het soort lak, de gebruikte houtsoorten en andere, vernieuwde methodes van bouwen hebben een groot aandeel in het klankkarakter van een Les Paul (los van alle andere factoren die je zelf in de hand hebt).

Hoewel het klankkarakter van alle Studio Fadeds vrijwel allemaal in hetzelfde straatje zullen liggen, kunnen er wel kleine verschillen tussen zitten die je gevoelsmatig de doorslag geven in je keuze. In zulke gevallen is het dan ook meer een gevoelskwestie. Als je zoiets hebt van 'Wow, dit wordt 'm', dan is die eerste ingeving vaak ook kloppend en psychologisch krijg je dan meestal niet 'nog beter'.

Misere Nobis
1 februari 2008, 12:16
Speel links op een rechtste gibson, ook altijd optie ...
Zonder de snaren om te draaien is dat voor mij geen optie. En de snaren omdraaien lijkt me ook niet zo'n leuk expiriment voor zo'n dure gitaar haha.


Er zijn zoveel factoren die bepalen hoe een gitaar klinkt...daar kun je hele studies over schrijven.

Mijn favoriete gitaar is een Les Paul Standard in faded-uitvoering. Ik ben een van die gitaristen die gevoelig is voor een transparante, heldere Les Paul-klank en minder voor de 'massieve' Les Paul klank, zoals uit de Norlin-periode bijvoorbeeld. Het gewicht, het soort lak, de gebruikte houtsoorten en andere, vernieuwde methodes van bouwen hebben een groot aandeel in het klankkarakter van een Les Paul (los van alle andere factoren die je zelf in de hand hebt).

Hoewel het klankkarakter van alle Studio Fadeds vrijwel allemaal in hetzelfde straatje zullen liggen, kunnen er wel kleine verschillen tussen zitten die je gevoelsmatig de doorslag geven in je keuze. In zulke gevallen is het dan ook meer een gevoelskwestie. Als je zoiets hebt van 'Wow, dit wordt 'm', dan is die eerste ingeving vaak ook kloppend en psychologisch krijg je dan meestal niet 'nog beter'.
Ik heb de gitaren getest met iemand die ook van plan is een gibson studio te kopen. We hadden allebei zoiets van: "pff, deze klinkt toch een minder". Ik weet dat alles invloed heeft maar ik wist niet dat lak zo'n significant verschil maakte. Ik zit nog steeds aan een studio te denken, maar als ze allemaal zoals deze klinken toch liever niet.

almarvk
1 februari 2008, 12:17
Weer zo'n linkshandige gek! ;)

Maaruh; staat er niets op de Gibson site?

frekie
1 februari 2008, 12:21
Zelf geen ervaring met de faded LPs maar toevallig net een Studio gescoord die door de vorige eigenaar is gestript en transparant is gelakt. Helaas niet oordeelkundig maar daar was de prijs dan ook naar :cheerup:

Punt is dat hij heel helder en funky klinkt, zelfs op het hals element met het volume bijna dicht. Op een combootje op het scheurkanaal, high gain ingang, gain op 4/5. Kan ook komen door de ebben toets natuurlijk. Standaard 490/498 humbuckers.

Misere Nobis
1 februari 2008, 12:22
Weer zo'n linkshandige gek! ;)

Maaruh; staat er niets op de Gibson site?
Nee, de studio fadeds staan sowieso niet op de site (voorzover ik kon vinden).

iWishmaster
1 februari 2008, 14:38
Nee, de studio fadeds staan sowieso niet op de site (voorzover ik kon vinden).
Nee klopt, ik heb hier een tijdje terug ook wat vragen over gepost:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=102625&highlight=studio+faded

Daar staat een linkje naar deze complete(re) specs:
Product Details:

* Carved maple top
* Mahogany back
* Mahogany neck
* 50s style Les Paul rounded neck profile
* Rosewood fingerboard
* 24 and 3/4 inch length fingerboard
* 22 frets
* Pearloid trapezoid inlays
* Chrome hardware
* Stopbar tailpiece
* Tune-o-matic tailpiece
* Black speed knobs
* Green Key tuners
* 490R ceramic magnet humbucking neck pickup
* 498T ceramic magnet humbucker bridge pickup
* Two volume, two tone controls with a three-way switch
* Brite Wires .010-.046 strings
* Gibson Hardcse included

Helaas niks over een left-handed versie, ben bang dat je wel eens teleurgesteld zou kunnen worden, probeer anders een mailtje naar gibson

Misere Nobis
1 februari 2008, 17:55
Thanks! Mailtje naar Gibson is wel een goed idee inderdaad. Als ze niet bestaan is het jammer, maar dan ga ik toch nog maar wat normale studio's testen haha.