PDA

View Full Version : Baja telecaster topkam probleem?



MarkV
31 januari 2008, 22:39
Ik heb nog steeds mijn Baja telecaster. Voor diegene die het een beetje bijhouden: ik heb de nek niet verwisseld, dus het is nog steeds de 'oude' baja nek.

Als ik op de hoge E, de G noot pak (3e positie, dus voor de derde fret) en ik bend de snaar (een halve noot naar een G#) dan 'plopt' de snaar uit de topkam.

Ik denk dat dit komt omdat ik mezelf een beetje aangeleerd hebt om bij het benden ook mijn andere vingers mee te laten helpen (voornamelijk mijn wijsvinger als ik bend met mijn middelvinger)

Zojuist de actie van de telecaster verhoogd, maar dit maakt geen verschil.

Is dit een duidelijk teken dat de topkam niet in orde is? De G snaar, bij het stemmen, vertoont nog weleens dat deze 'verspringt'. Dus als je stemt wordt de noot niet hoger totdat de snaar eindelijk 'verspringt' op de nut. De string tree moet eigenlijk ook vervangen (zelfde euvel bij de B en de E snaar als bij de G, maar dan veroorzaakt door de string tree), dus dan pak ik alles ineens aan.

Hoe bepaal je de juiste hoogte van een topkam? Hoe vervang je het beste deze? Zijn er bepaalde voorkeuren voor topkammen? Hoe veranderd de toon en speelbaarheid bij een Graphtech topkam?

Dank!

Yannicks
31 januari 2008, 22:43
Misschien voorzichtig je topkam een beetje dieper maken op de G snaar?

rickert
31 januari 2008, 22:43
Ik zou d'r gewoon even naar de gitaarboer brengen! Is niet zo heel moeilijk op te lossen.

barno
31 januari 2008, 22:45
Topkam, maw positie van snaargeultjes, moet ongeveer even hoog zijn als je eerste fret. gewoon zelf wat dieper bijvijlen, kan zelfs met stanley mesje

MarkV
31 januari 2008, 22:57
Topkam, maw positie van snaargeultjes, moet ongeveer even hoog zijn als je eerste fret. gewoon zelf wat dieper bijvijlen, kan zelfs met stanley mesje

Heb niet zo'n kleine vijl. Wat is een goede vijl ervoor? Een gewone hout vijl, maar dan zo klein mogelijk?

Hoe kan je dit het beste mooi glad krijgen? Stukje schuurpapier?

Luke-wannabe
31 januari 2008, 23:44
Ik zou er zonder kennis niet aan gaan zitten prutsen. Breng hem gewoon even naar de gitaarboer.

Nielsje
31 januari 2008, 23:50
Hoe bepaal je de juiste hoogte van een topkam? Hoe vervang je het beste deze? Zijn er bepaalde voorkeuren voor topkammen? Hoe veranderd de toon en speelbaarheid bij een Graphtech topkam?

Dank!

De juiste hoogte is al beschreven, je kan hem vrij eenvoudig vervangen: De lak rondom de topkam ff insnijden met een mesje (andders neem je die mee) en dan een schroevendraaier er aan de zijkant op zetten, en hem er lief uittikken. Zo'n Graphtech topkam is eenvoudig op maat te maken. De speelbaarheid en toon ervan kan je niet veranderen, hoe had je dat bedacht?

Je kan heel eenvoudig trouwens een schuurpapiertje nemen (niet te grof) dubbelvouwen, en dan zo eenvoudig de gleufjes wat uitschuren.

Nielsje
31 januari 2008, 23:51
Ik zou er zonder kennis niet aan gaan zitten prutsen.

Hoef jij ook niet te doen, het is zíjn gitaar :)

Luke-wannabe
31 januari 2008, 23:55
Hoef jij ook niet te doen, het is zíjn gitaar :)
Ik zeg toch ook alleen maar wat ik ervan denk! Sjeez! :stop:

Nielsje
1 februari 2008, 00:08
Ik zeg toch ook alleen maar wat ik ervan denk! Sjeez! :stop:

Hahaha beetje op je pikkie getrapt krullebol?! twas maar een geintje hoor :)
Kom, doe de computer maar uit, breng ik je naar bed, stop ik je in en vertel je een verhaaltje, kan je morgen weer fris en fruitig tegen de ellende van gitaarnet :D

Luke-wannabe
1 februari 2008, 13:00
Hahaha beetje op je pikkie getrapt krullebol?! twas maar een geintje hoor :)
Kom, doe de computer maar uit, breng ik je naar bed, stop ik je in en vertel je een verhaaltje, kan je morgen weer fris en fruitig tegen de ellende van gitaarnet :D
Zo ben weer opgestaan!
Sorry hoor...

MarkV
1 februari 2008, 13:53
Ik zou er zonder kennis niet aan gaan zitten prutsen. Breng hem gewoon even naar de gitaarboer.
Ach als ik het echt verpruts kan die altijd nog naar de gitaarboer. In principe wil ik er wel meer over leren (aan kunnen doen).


Zo'n Graphtech topkam is eenvoudig op maat te maken. De speelbaarheid en toon ervan kan je niet veranderen, hoe had je dat bedacht?
De vraag was niet hoe je de speelbaarheid en toon kan veranderen, maar hoe het veranderd als je overstapt van een normale topkam (plastic of been)?


Je kan heel eenvoudig trouwens een schuurpapiertje nemen (niet te grof) dubbelvouwen, en dan zo eenvoudig de gleufjes wat uitschuren.
Dat ga ik eerst eens doen. Mocht dat niet helpen dan kijk ik weer verder.

Bedankt allemaal!


Zo ben weer opgestaan!
Sorry hoor...

Morgeh. Had het helemaal niet verkeerd opgevat hoor!

Nielsje
1 februari 2008, 13:59
De vraag was niet hoe je de speelbaarheid en toon kan veranderen, maar hoe het veranderd als je overstapt van een normale topkam (plastic of been)?

Been en plastic klinken sowieso al verschillend, maar ten opzichte van been zal graphtech iets 'doffer' klinken, de vraag is hoe erg je dit merkt, ik denk dat het met een tele helemaal niet erg is. Het is wel jammer dat graphtech topkammen niet wit zijn.. :(

Ik zou het eens proberen als ik jou was, ik heb ze op m'n strats (m'n LP moet nog) en ze bevallen uitstekend! 't kreng blijft ook een stuk langer zuiver!

rickert
1 februari 2008, 14:42
Je hebt ook witte topkammen met de eigenschappen van Graphtech hoor! Effe de naam zoeken hoor.. Kan het niet vinden, maar de gier heeft ze.

En nee, ze hebben geen tonechambers!

Rinze
1 februari 2008, 14:48
Klik hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/topkam.html) voor handleiding voor vervangen en afwerken topkam. Klik hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) voor een handleiding voor het afstellen van je gitaar.

Nielsje
1 februari 2008, 15:21
Je hebt ook witte topkammen met de eigenschappen van Graphtech hoor! Effe de naam zoeken hoor.. Kan het niet vinden, maar de gier heeft ze.

En nee, ze hebben geen tonechambers!

Je bedoelt die Tusq dingen? Deze dingen bedoel je? (http://www.graphtech.com/tusq_info.php)

Volgens mij waren die net wat anders, die zwarten zijn 'zelfsmerend' door het teflon wat erin zit dacht ik.

rickert
1 februari 2008, 15:25
Staat op de giersite bij de stratkopie, en heb het zelf gezien! Grafiet wat eruitziet als been.

Lexvandoef
1 februari 2008, 15:29
Op de graphtech site worden die TusQ dingen geadverteerd als kunstmatig Ivoor en niet als witte graphtech dingen.

MarkV
10 maart 2008, 21:27
Op de graphtech site worden die TusQ dingen geadverteerd als kunstmatig Ivoor en niet als witte graphtech dingen.

Anyway, ik heb dus zitten kloten eraan. Alles is nu perfect op 1 groot probleem na: de hoge E. Deze 'sprong' dus vaak uit de inkeping. Nu heb ik geprobeerd deze iets dieper te maken met schuurpapier. Dat maakte de inkeping alleen maar vlakker. De inkeping was erg oppervlakkig al, dus ik met een mesje aan de gang... Nou begrijp ik waarom de inkeping oppervlakkig is/was, want de inkeping is nu wel goed, maar de hoge E loopt nu aan op de 1ste fret...

:sneaky: eigen domme schuld en Luke-wannebe had me al gewaarschuwd.. ;-)

Ga nu maar even een Graphtech bestellen. Ik kan alleen niet zo goed vinden welk model. De topkam breedte is 1.625” (41.2 mm).

Op de Graphtech site kom ik uit op de PT-5000 type, maar deze is wel een stukje breeder dan dat.

Iemand een idee welke ik moet hebben?

zeppo
10 maart 2008, 22:07
En nee, ze hebben geen tonechambers!
He, verdorie. Ik was bijna de tonechambers vergeten.

Eko
10 maart 2008, 22:17
Je kunt de inkeping ook weer opvullen met secondenlijm. Et presto!

bassej
10 maart 2008, 22:17
halloooo slapen we bijna ofzo, je gaat toch niet die mooie groefjes uitvijlen en de actie nog lager maken!!! fiets even naar de slager, vraag mergbeenpijp, 1/2 uurtje koken in zout en een half uurtje zonder en dan zaag je hier een nieuwe uit(diepere) of je gaat naar je gitaarboer en haalt een nieuwe:D