PDA

View Full Version : Bogner Shiva, Mesa Lonestar special of Engl



frankmelters
31 januari 2008, 21:12
Hallo,

Ik ben me aan het orienteren op een andere buizencombo.

Ik twijfel tussen een Bogner Shiva 80 watt, een Mesa Boogie Lonestar special 30 watt of een Engl Sovereign 212 van 100 watt.
Ik ben 50 jaar dus het hoeft allemaal niet te wild maar mag wel stevig met een goeie buizensound.
Mijn gitaar is een Gibson Les Paul Peter Frampton met 3 pick-ups type '57.

Ik speel voor de fun in een vriendenbandje en de muziekstijl is van Rolling Stones, Dire Straits tot een beetje ZZ top.

Ik wil de combo vanaf de vloer midi gebruiken met een Line6 XT live omdat ik dan ook meteen een tuner en een volumepedaal bij de hand heb.
ik gebruik niet de versterker en cabinetinstellingen maar alleen de chorus en delay.

Wat kunnen jullie me aanraden?

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Frank

vidar
31 januari 2008, 21:49
tja... moeilijk...

De Engl heeft in jouw geval wel wat voordelen maar ik betwijfel toch sterk of dit de versterker voor je is...
Belangrijkste voordelen: midi ingebouwd (je zegt dat je de boel met midi wilt besturen dus dat is dan alvast eenvoudig mogelijk) ik geloof 2 mastersm, dus makkelijk als je je solos er uit ilt laten springen .
Echter.. het is toch een versterker (en dat heb ik met veel engls behalve de screamer en de thunder) die wel clean en crunch doet maar toch ook vooral zeer geschikt is voor zwaarder werk.
Wel gaaf hoor maar als je zegt 'het hoeft allemaal niet te wild' denk ik dat deze een beetje overkill is. Een echte lekkere ZZ-top sound krijg je er denk niet echt lekker uit.

Heb de bogner nog nooit gehoord, maar naar gelang wat ik hier op het forum over deze versterker lees is het een mooi ding. Schijnt een geweldig clean en een goede overdrive te bezitten... alleen een groot nadeel: dat mooie geluid komt pas op hoog (podium) volume goed te voorschijn.. (nogmaals van horen zeggen) Heeft geloof ik geen 2e master maar weet ik niet zeker eerlijk gezegd.
Geluid is denk ik wel geschikt voor de genoemde stijlen.

De mesa heb ik gehoord en vind ik een erg mooi ampje. Mooi clean en lekkere drive. Ik zou wel ook even naar z'n grotere broertje kijken misschien (ligt in ongeveer dezelfde prijsklasse) Het clean daarvan is ook ERG goed. Grote voordeel van deze jongen is schakelbare output wattage, wat vooral op kleine podia en in de 'slaapkamer' een uitkomst kan zijn. En ook een dubbele master volume.En een echte zeldzaamheid: aparte reverbcontrols voor beide kanalen. Deze versterker is echt lekker voor blues en bluesrock imo. Maar ik moet wel eerlijk toegeven dat ik een behoorlijke mesa fan ben :)

in MIJN oren/ogen ben je uit deze drie het best uit met de mesa voor jouw stijlen. Hoewel de shiva ook erg mooi schijnt te zijn maar die is vooral voor thuisgebruik wat minder geschikt. Als ik jou was zou ik ook nog naar wat andere concurenten kijken: zoals gezegd de 'gewone' lonestar, Hughes and Kettner Duotone Combo (ook een luide maar wel goed), koch twintone II/multitone II/powertone II (combo of top/cab zijn mogelijk), rivera quiana of fandango. Er is in deze prijklasse zo onwijs veel moois te krijgen!

Succes met je zoektocht!

Groeten Vidar

the sure thing
31 januari 2008, 22:07
Koop de shiva, die is het meest waardevast als je m weer verkoopt :)

fransoos
31 januari 2008, 22:56
Probeer ook eens de Bogner Duende uit ( 18 watt, 2 kanalen schakelbaar als A, B, en A+B )
met een mooi clean en goed bruikbare overdrive.
Samples op de website van bogner.
Heeft imo geen midi.
Is wel bruikbaar zowel thuis als op podium.
prima geschikt voor jouw muziekstijl.

Metoshade
31 januari 2008, 23:23
En er is ook nog de 6L6 versie van de Shiva. Deze heeft 60 Watt en klinkt ook erg goed. Aan je muziekvoorbeelden zou een 6L6 niet misstaan.

BasHermus
1 februari 2008, 10:17
Een jaar of twee geleden ook op zoek geweest naar een nieuwe versterker, en heb toen die versterkers die jij opnoemt ook uitgeprobeerd.

De muziekstijlen waar ik een versterker voor zocht waren toen jazz (Wes Montgommery en Grant Green, dus warm clean), 70's rock (Led Zeppelin enzo), blues en wat meer alternatief modern spul (Radiohead, The Mars Volta, Arctic Monkeys, Foo Fighters).


Mijn ervaring was toen (uitgeprobeerd met een Gibson SG en een Heritage 535 met Seymour Duncan Seth Lovers):

-Bogner Shiva:
Goede versterker, maar ik vond hem iets te "netjes", waardoor hij onpersoonlijk (een beetje vlak) op mij over kwam. Het feit dat je en speciaal kabeltje nodig hebt (dat je los moet kopen) voor de effects loop stond me ook tegen (zeker als je ziet hoe duur so'n Shiva is). Wel een mooie scheur.
Uiteindelijke reden om hem niet te kopen waaren vooral de prijs (voor dat geld wil ik iets dat perfect is voor mij) en het vlakke clean.

-ENGL:
Oninterssant clean, en meer geschikt voor het zware werk. Gewoon niet mijn ding.

-Mesa Boogie:
Wel een mooi clean geluid, maar ik vond de overdrive iets te generiek (zeker niet slecht, maar al te vaak gehoord ofzo). En hij is absurd duur voor iets wat een serie productie versterker is.

Ook geprobeerd:
-Brunetti Mc2
Goede vesterker, lekkere ruige scheur (fijn als je ZZ-top zou willen doen) maar niet mijn ding, want het clean is te kil voor jazz.

-Koch Multitone
Ook een veelzijdige versterker, maar ik vond de overdrive teveel klinken alsof hij uit een pedaaltje kwam ipv door buizen was gegenereerd (en ik vind hem niet mooi)

-Orange AD140HTC
Erg mooie versteker, fantastisch voor rock. Jazz doet hij ook redelijk, maar het overdrive geluid was net iets te beperkt (niet qua gain, maar wat diversiteit betreft).

Uiteindelijk heb ik voor een Matamp 1224 mkII gekozen (50 watt, met 2x12 Greenbacks)
Deze doet alles beter dan bovenstaande versterkers (voor mij althans), je kunt hem volledig krijgen zoals je zelf wilt (kleur, type buizen, wat wel of niet via de voetschakelaar kan, meer of minder gain, etc., keuze uit alle celestion speakers) zonder dat dit extra kost.
De Matamp heeft echt een schitterend ruimtelijk clean, en de overdrive is de mooiste die ik ooit gehhord heb. Afhankelijk hoe je de versteker instelt kan hij echt heel beschaafd scheuren (denk Peter Green tot Carlos Santana) maar hij kan ook een heel stuk verder.
Metal doet hij trouwens niet. Daarvoor blijft hij te mooi klinken.
En uiteindelijk ben je dan nog steeds goedkoper uit dan met een Bogner, Mesa Boogie, Orange of Engl.

Midi doet hij niet (de mijne in ieder geval niet), maar je zou ze altijd kunnen vragen of dat kan....(maar dat zou me verbazen)

bluegate
1 februari 2008, 10:44
Ik heb een Bogner Shiva en ik vind het een goede versterker.
Bij mijn Shiva heb ik geen speciale kabels nodig, dat waren alleen de oude.
Hij is duur en zeker niet perfect, ik heb al wat dingen aangepast:
Beamblocker, Gain mod kanaal 2, andere voorversterker buizen.
Let op bij het testen in de winkel, de Bias staat steenkoud vanaf fabriek.
Hij moet eerst ingesteld worden, dan klinkt hij een stuk organischer.

De engl's waar ik over gespeeld heb vind ik te metal achtig, niet mijn smaak.
Koch's zijn ook goed, heb er 2 gehad, maar toch niet het geluid wat ik zocht.
Het doet zich groter voor dan het is, lastig uit te leggen maar je merkt het
als je direct vergelijkt met een andere versterker ernaast.
Mesa vindt ik een te dichte drive hebben waardoor definitie een beetje wegvalt.

Indien je in de buurt van Zoetermeer woont, ik speel vanavond met de Shiva
in de Boerderij.

akkebaas
1 februari 2008, 20:47
@ BasHermus: waar heb je die Matamp dan gekocht?