PDA

View Full Version : Speaker testje



AART
31 januari 2008, 20:53
Ik heb even 3 clips gemaakt vanavond om wat speakers te vergelijken.

Enjoy.

1.
http://soundclick.com/share?songid=6225926
2.
http://soundclick.com/share?songid=6225933
3.
http://soundclick.com/share?songid=6225938

Met nieuwe settings clipje 2 overgedaan(v30):

4. http://soundclick.com/share?songid=6235017


Welke vindne jullie het lekkerst? Of het minst zuigend als je het allemaal k(christenunie edit)t vindt? :satisfie:

BTW, dont mind mijn spel, ik kan toch niet spelen.

Rude Perception
31 januari 2008, 21:30
2 vind ik het minst lekker klinken. Ik zit te twijfelen tussen 1 en 3, maar ik denk dat ik 1 het lekkerst vond klinken. Wat waren de speakers?

AART
31 januari 2008, 21:31
Speakers zeg ik later, ik laat het gokken nog even doorgaan, is leuk.

Geen modelling amps gebruikt btw, voor de mensen die er bang voor zijn :P

almarvk
31 januari 2008, 21:35
Speaker 2. Die klonk voor mij strak en duidelijke tone.

Je gaat me toch niet vertellen dat het dan super goedkope troep is :D

Aca Ilic
31 januari 2008, 21:38
Ik vond de eerste eigenlijk met het meeste ballen, en ik vond hem nog het beste reageren op jou aanslag.
Nummer 2 wat mij betreft "has left the building"...

Bins
31 januari 2008, 21:38
2... 1 en 3 zijn me veel te bassig en flubberig. 2 klinkt lekker, maar iets teveel gain.

Pennywise toch? Echt al eeuwen niet meer naar geluisterd.

jw009
31 januari 2008, 21:42
Vind ook 2 het lekkerst klinken. V30's?

1 vind ik het minst klinken.

AART
31 januari 2008, 21:43
2... 1 en 3 zijn me veel te bassig en flubberig. 2 klinkt lekker, maar iets teveel gain.

Pennywise toch? Echt al eeuwen niet meer naar geluisterd.

Idd pennywise. Final Day(Full Circle) intro.

En die gain klopt in de opname, maar ik gebruik voor Mark IV begrippen echt al heel weinig gain(gain 7 pull, drive 7 push), de meeste mensen zetten die beiden op 8. Ik denk dat het door mijn slechte opnamespullen(sm 57 direct in pc onboard micpreamp) komt dat het zo 'gainy' wordt. Maar ik heb er niet zoveel verstand van, dat opnemen, dus misschien dat iemand weet waar het aan ligt?

Bins
31 januari 2008, 21:54
Ik gebruik als regel dat ik gewoon een paar streepjes minder gain gebruik dan ik eigenlijk zou willen. Omdat je toch op de een of andere manier een vertekend beeld hebt wat dat betreft. Ik ben altijd erg van de "chugga chugga" maar met een hele band krijg je die ook met wat minder gain.

Maar goed, misschien een beetje klooien met mic-plaatsing. Ik vind ondanks vele boze tongen v30->sm57 altijd lekker klinken.

AART
31 januari 2008, 21:59
Ik gebruik als regel dat ik gewoon een paar streepjes minder gain gebruik dan ik eigenlijk zou willen. Omdat je toch op de een of andere manier een vertekend beeld hebt wat dat betreft. Ik ben altijd erg van de "chugga chugga" maar met een hele band krijg je die ook met wat minder gain.

Maar goed, misschien een beetje klooien met mic-plaatsing. Ik vind ondanks vele boze tongen v30->sm57 altijd lekker klinken.

Tja, ik vind soms al dat ik te weinig gain heb ingeregeld, maar dat doe ik dus daarom. Ik denk dat ik inderdaad met de mic plaatsing moet kloten(verder van speaker af oid). Op hoger volume(repetitievolume) klaart ie ook nog wat op trouwens.

Btw, is er iemand die alle drie de speakers durft te raden? :satisfie:

the sure thing
31 januari 2008, 22:05
Haha! Wat een leuke topic! Heb je 3 verschillende merken getest, of van het merk 3 verschillende types?

AART
31 januari 2008, 22:17
Het zijn 2 verschillende merken.(eminence en celestion) Nu het type nog :speed:

Rude Perception
31 januari 2008, 22:19
Ik luister nu nog een keer en ik vind het heel moeilijk om te zeggen welke het lekkerst klinkt. Ze klinken duidelijk anders, maar ik vind ze allemaal op een bepaalde manier wel lekker. Speakers raden ga ik helemaal niet aan beginnen, maar als ik zo nog een keer luister (op hoger volume, misschien scheelt dat?). Nu neig ik namelijk juist meer naar de tweede, lekkerdere mids. Die tweede heeft alleen wel zeker een stuk minder gain nodig. Bij de andere soundclips had ik dat minder.

Je gebruikt sowieso een V30

AART
31 januari 2008, 22:22
Ik luister nu nog een keer en ik vind het heel moeilijk om te zeggen welke het lekkerst klinkt. Ze klinken duidelijk anders, maar ik vind ze allemaal op een bepaalde manier wel lekker. Speakers raden ga ik helemaal niet aan beginnen, maar als ik zo nog een keer luister (op hoger volume, misschien scheelt dat?). Nu neig ik namelijk juist meer naar de tweede, lekkerdere mids. Die tweede heeft alleen wel zeker een stuk minder gain nodig. Bij de andere soundclips had ik dat minder.

Je gebruikt sowieso een V30

Instellingen van de amp zijn bij alle speakers hetzelfde.

the sure thing
31 januari 2008, 22:26
Speaker 1 is dan een celestion, speaker 2 is zeker weten een eminence. Speaker 2 is het type eminence wat VHT gebruikt. Speaker 3 weet ik niet, maar ik neig naar een celestion.... Speaker 1 en 2 weet ik zeker!!

Rude Perception
31 januari 2008, 22:32
Instellingen van de amp zijn bij alle speakers hetzelfde.

Dat begreep ik, maar ik kan me heel goed voorstellen dat andere speakers om andere instellingen vragen. (ik heb zelf nog nooit speakers getest, altijd op combo's gespeeld en nooit speaker vervangen)

Rick trodat
31 januari 2008, 22:33
Speaker 1(die celestion)

Mitch
31 januari 2008, 22:41
Speaker 2 vond ik het meest gedefinieerd, 1 een betje neuzig in het mid hoog en 3 een beetje zompig in het laag. Maar ja, ik heb geen ervaring genoeg met Marks om daar ook nog eens zo maar het type speaker bij te noemen.
Ik denk dat het wat makkelijker 'gokken' is als je de drie speakertypes noemt.
Dat het regelrecht een kaart ingaat is trouwens wel erg goed te horen :D

dasHoechste
31 januari 2008, 22:46
mijn rateyourspeakers is:
2-3-1

dasHoechste
31 januari 2008, 22:49
bij 1 krijg ik het idee dat de open tonen niet echt vrij kunnen komen oid, vind het moeilijk te omschrijven, is ook wat ijler als 2 en 3

dasHoechste
31 januari 2008, 22:52
ik (leek van de bovenste plank) zou dan denken dat 2 en 3 hetzelfde merk zijn en 1 van een ander merk is. dan zal 1 denk ik een celestion zijn en 2 en 3 eminence?

AART
31 januari 2008, 23:00
Ok, ik zal het verklappen:

Jullie hebben het bijna allemaal fout.

1 is een Eminence, een Mesa/Boogie Black Shadow Vintage 50. In de jaren 80 door eminence gemaakt speciaal voor Mesa samen met de MS150.

2 is de welbekende Celestion Vintage 30. Ik dacht dat iedereen die er wel zou uitpikken vanwege het nadrukkelijk aanwezige middengebied, maar dat viel behoorlijk tegen, in het begin wel wat mensen die em goed hadden.

3 is een beetje smerig van mij, dat is ook de Vintage 30, maar dan geen mark IV maar de Crate Blue Voodoo.

Ik vind zelf dat de v30 en de v50 elkaar perfect aanvullen. De v30 heeft een nadrukkelijk aanwezig middengebied en wat afgekapt hoog, de V50 is iets gescoopter en een opener hoog en iets vetter laag.

De V50 zat in mijn zelfbouw 2x12 kast en de v30 in een Marshall 1960AV.
Allebei gemiced net naast de conus, recht van voren met een sm57.

Gitaar is een Ibanez RGT3020 met EMG 85 in de brug.

dasHoechste
31 januari 2008, 23:04
ik had in ieder geval goed dat 2 en 3 hetzelfde merk zijn! dat vind ik al een hele overwinning!

over dat ze elkaar perfect aanvullen heb je gelijk wat mij betreft, ga je ze ook bij elkaar gooien?

AART
31 januari 2008, 23:07
ik had in ieder geval goed dat 2 en 3 hetzelfde merk zijn! dat vind ik al een hele overwinning!

over dat ze elkaar perfect aanvullen heb je gelijk wat mij betreft, ga je ze ook bij elkaar gooien?

Haha, je kan het wel merken dat 2 en 3 dezelfde zijn, het middengebied is bij allebei zo aanwezig.

IK gooi ze niet bij elkaar. De V50's zitten in mijn 212, waar ik ze erg ok vind. Misschien sluit ik ze wel een keer tegelijk aan, maar dat is zo'n herrie :satisfie:

ben vanhoof
31 januari 2008, 23:12
Hm ik vond de 2e clip het beste klinken, dan de 3e (iets modderiger). Die 1e vind ik echt ronduit slecht! Wat me wel opvalt is het kleine verschil tss 2 en 3. Die blue voodoo klinkt blijkbaar echt wel niet slecht tov een mark IV!!

dasHoechste
31 januari 2008, 23:13
ach in naam der wetenschap is een beetje geluid wel geoorloofd

AART
31 januari 2008, 23:14
Wat me wel opvalt is het kleine verschil tss 2 en 3. Die blue voodoo klinkt blijkbaar echt wel niet slecht tov een mark IV!!

Tja, komt ook door opnamekwaliteit hoor. Zijn echt twee totaal verschillende amps.

Ik denk dat mijn volgende aanschaf op recording gebied een redelijke audiokaart wordt, volgens mij kan ik dan eindelijk redelijke opnames maken. maar die blue voodoo is een kwalitatief goede high gain amp, dat is wel zeker imo.

AART
31 januari 2008, 23:19
ach in naam der wetenschap is een beetje geluid wel geoorloofd


Haha, klopt, maar dan zit ik nog met een impedantie probleem.

Wat me op het volgende brengt: Mark IV op 212 en slaven naar de BV150 opd e 4x12! Dat is pas takkeherrie in naam der wetenschap :D

dasHoechste
31 januari 2008, 23:20
Hm ik vond de 2e clip het beste klinken, dan de 3e (iets modderiger). Die 1e vind ik echt ronduit slecht! Wat me wel opvalt is het kleine verschil tss 2 en 3. Die blue voodoo klinkt blijkbaar echt wel niet slecht tov een mark IV!!

je hoort het vooral bij de open tonen vind ik, als hij ze een beetje mute klingt het erg hetzelfde, maar bij die open tonen ga je het horen....maar idd die blue voodoo doet het erg goed!

dasHoechste
31 januari 2008, 23:23
Haha, klopt, maar dan zit ik nog met een impedantie probleem.

Wat me op het volgende brengt: Mark IV op 212 en slaven naar de BV150 opd e 4x12! Dat is pas takkeherrie in naam der wetenschap :D

goed idee voor koninginnen dag!!!

ben vanhoof
31 januari 2008, 23:37
Dat al takkeherrie?? Ik sluit thuis soms mn Engl 4x12 pro en mn marshall 1936 op de jvm 410 aan. Dan via de line out van de jvm naar ons mengpaneel door 2 boxen van 350 watt. De master van de jvm in de helft, en het mengpaneel even hard als de engl en de 1936. DAT LOEIT !!!!

Alles gespeeld in onze garage met brakke houten garagepoort (die erg transparant is) :p

AART
31 januari 2008, 23:38
Dat al takkeherrie?? Ik sluit thuis soms mn Engl 4x12 pro en mn marshall 1936 op de jvm 410 aan. Dan via de line out van de jvm naar ons mengpaneel door 2 boxen van 350 watt. De master van de jvm in de helft, en het mengpaneel even hard als de engl en de 1936. DAT LOEIT !!!!

Alles gespeeld in onze garage met brakke houten garagepoort (die erg transparant is) :p

Tja, ik hoor de dag erna graag ook nog wat ik speel op akoestische gitaar eigenlijk....

Puerco
1 februari 2008, 01:33
Instellingen van de amp zijn bij alle speakers hetzelfde.

Ok, ik zal het verklappen:
3 is een beetje smerig van mij, dat is ook de Vintage 30, maar dan geen mark IV maar de Crate Blue Voodoo.
Valsspeler.... :chicken:

AART
1 februari 2008, 10:11
Valsspeler.... :chicken:

Ik zei toch dat ik smerig ebzig was geweest bij clipje 3 :seriousf:

Puerco
1 februari 2008, 10:41
Ik zei toch dat ik smerig bezig was geweest bij clipje 3 :seriousf:
Ach, zolang er niet om geld gewed word...
Ik hoop alleen dat je op je gitaar wat minder valsspeelt :strat:

Rutger
1 februari 2008, 11:32
Wat grappig, ik vond de V30 van sample 2 echt lekker klinken, en ik hou over het algemeen helemaal niet van V30's :chicken:

almarvk
1 februari 2008, 11:37
Ik ben blij dat ik de V30 het lekkerst vond klinken. Anders was m'n GAS weer verdwenen...

bass blom
1 februari 2008, 11:42
Ik ben blij dat ik de V30 het lekkerst vond klinken. Anders was m'n GAS weer verdwenen...

V30 geluid is thuiskomen geluid :D

almarvk
1 februari 2008, 12:19
Ik probeer dan ook m'n Roost te verkopen zodat ik die 4x12 cab van Harley Benton kan kopen. ;)

AART
1 februari 2008, 15:43
Ik denk dat V30's ook mijn favorieten zijn, maar die oude mesa's hebben wel wat hoor...

Ik vind de V30's vooral geweldig vanwege dat middengebied, precies goed. Vooral in een band helpt het echt om een mooie balans te krijgen tussen bas en bekkens. Valt mooi in de mix. Al is een Mark natuurlijk ook weer iets middie-er(raar woord:P) dan de meeste high gain amps.

Negative K3 fan
1 februari 2008, 17:06
ik vond nummer 1 wel het bruutst klinken, 2 vind ik een beetje neuzig en heeft dat v30 karton geluid en 3 lijkt veel op 2

even mening herzien: als je een paar keer 2 luistert en dan 1, dan klinkt 1 wel heel scooped. Wat betreft 3 en 2 hoor je wat betreft speaker aandeel weinig vershcil, je hoort wel dat de mark een veel aggressievere voicing heeft. Kwa bruutheid/lompheid wint nummer 1, nummer 2 doet het vast beter in een mix, maar is niet mijn ding.

caliban
1 februari 2008, 20:49
Heel nice topic aart. Ik had nog nooit zo een v50 gehoord, hoeveel watt zijn die. Ik vind het heel erg verwarrend bij mesa. Er is de EV, de C90, de V30, en dan nog een 50 en een 150 van eminence dacht ik. Echt geen idee welke het dichtst bij elkaar liggen op geluidelijk vlak.
De eminence heeft echt het effect van een mark met de mids bijna helemaal dicht op de grafische. Tweede klonk zeker lekkerste, alhoewel de combinatie van een en twee zalig zou zijn, beetje zoals combinatie van een c80 en van een v30 maar nog minder mids als de c80 van de eminence speaker (verwacht ik).
V30's blijven toch heel erg goede speakers hoor. Het is naar mijn mening een beetje een internethype om v30's slecht te vinden en exotische zaken willen.

AART
2 februari 2008, 00:47
C90's hangen heel erg tegen de v30 aan hoor, niet zo ver weg als de v50.

Agent_Smith
2 februari 2008, 10:57
Hm ik vond de 2e clip het beste klinken, dan de 3e


Ja, ik ga hier in mee.
Al is het versterkerkarakter helemaal niet mijn ding. Veel te veel gain en te weinig mids. Vandaar dat ik 2 nog het beste vind.

AART
2 februari 2008, 13:41
Ja, ik ga hier in mee.
Al is het versterkerkarakter helemaal niet mijn ding. Veel te veel gain en te weinig mids. Vandaar dat ik 2 nog het beste vind.

Bedoel je overall teveel gain en gescooped of bij clip 3?

Agent_Smith
2 februari 2008, 19:06
Bedoel je overall teveel gain en gescooped of bij clip 3?

Nee, overall. Maar da's gewoon een kwestie van smaak hoor.
Leuke test!

AART
3 februari 2008, 15:20
Iik heb vanmiddag wat zitten kloten met mijn settings en wat wijzigingen doorgevoerd, beter of niet?

http://soundclick.com/share?songid=6235017

Ik hbe de presence flink omhoog gegooid voor meer helderheid en hoog, maar dat werd fuzzy, dus heb ik de drive van 7 naar 5 gegooid. Zeer weinig gain nu voor mijn doen, maar de hoge presence voegt een hoop punch en strakheidd toe waardoor er goed mee te spelen is. Op de Grafiche eq heb ik de 6600 band wel iets naar beneden gezet omdat ie anders te ice picky werd imo.

interessander
3 februari 2008, 16:06
Ik herken het geluidskarakter van die eminence speakers een beetje in mijn V60 speakers uit een ENGL standard 4x12. Deze heb ik eens tegenover een andere ENGL met V30's gezet en daar hoorde ik ook een zeer duidelijk verschil, de V30's hadden dat (over)duidelijke middengebied maar gingen lang niet zo diep als de V60's. Vandaar dat ik al een tijdje overweeg om de bovenste twee speakers te vervangen voor V30's en zo een kast te hebben die onderin lekker diep klinkt en bovenin wat meer definitie heeft.

@AART: heeft de markIV ook een equivalent van de "deep" push pull functie die op de Mark III zit? Die zou ik graag ook eens in een clipje horen namelijk.

Op de opname van Battery (http://www.hammerofjustice.nl/mp3/Track%20No01.mp3) heb ik de V30 en V60 gecombineerd. Mesa Mark III (6L6+EL34) geslaved naar een marshall JMP (op KT88's) en Midden met enkel de Mesa op half power (enkel EL34) resulterend in 10 mic sporen: inderdaad, een beetje overdreven......

AART
3 februari 2008, 16:14
Ik herken het geluidskarakter van die eminence speakers een beetje in mijn V60 speakers uit een ENGL standard 4x12. Deze heb ik eens tegenover een andere ENGL met V30's gezet en daar hoorde ik ook een zeer duidelijk verschil, de V30's hadden dat (over)duidelijke middengebied maar gingen lang niet zo diep als de V60's. Vandaar dat ik al een tijdje overweeg om de bovenste twee speakers te vervangen voor V30's en zo een kast te hebben die onderin lekker diep klinkt en bovenin wat meer definitie heeft.

@AART: heeft de markIV ook een equivalent van de "deep" push pull functie die op de Mark III zit? Die zou ik graag ook eens in een clipje horen namelijk.

Op de opname van Battery (http://www.hammerofjustice.nl/mp3/Track%20No01.mp3) heb ik de V30 en V60 gecombineerd. Mesa Mark III (6L6+EL34) geslaved naar een marshall JMP (op KT88's) en Midden met enkel de Mesa op half power (enkel EL34) resulterend in 10 mic sporen: inderdaad, een beetje overdreven......

Die battery is wel wat wollig door de vele tracks, maar wel lekkere metallica sound.

De Mark IV heeft niet echt een pull deep die zo rigoreus inhakt als de Mark III.
Op het lead kanaal zit een pull fat op de gain, een pull bright op de drive en een pull shift op de presence. pull fat maakt hem dieper en geeft iets meer punch en gain, die heb ik altijd gepulled, de rest gebruik ik niet(te veel fuzz).

Bins
3 februari 2008, 16:28
Vandaar dat ik al een tijdje overweeg om de bovenste twee speakers te vervangen voor V30's en zo een kast te hebben die onderin lekker diep klinkt en bovenin wat meer definitie heeft.

Das geen verkeerd idee. Ik heb boven v30's en onder hot100's (niet mijn idee hoor, was al zo). De v30 mic'd sowieso live altijd lekker, en op grote podia met de luxe van 2 mics klinkt het echt als een tiet. Hele "volle" sound.

interessander
3 februari 2008, 16:57
Die battery is wel wat wollig door de vele tracks, maar wel lekkere metallica sound.

De Mark IV heeft niet echt een pull deep die zo rigoreus inhakt als de Mark III.
Op het lead kanaal zit een pull fat op de gain, een pull bright op de drive en een pull shift op de presence. pull fat maakt hem dieper en geeft iets meer punch en gain, die heb ik altijd gepulled, de rest gebruik ik niet(te veel fuzz).


Wolligheid ligt in dit geval ook aan de gitaar, heb hem opgenomen met een ibanez iceman met een superdistortion van dimarzio in de brug, dat klinkt erg lomp maar niet zo scherp als een EMG. Voor m'n andere gitaar is er nu een PAF PRO onderweg wat me wel geschikt lijkt en de EMG 85 is ook een blijvertje, maar die had ik ten tijde van de opnamens nog niet.

Die pull deep gebruik ik trouwens niet altijd, het heeft ook iets van loudness en daar houd ik persoonlijk niet zo van, neemt niet weg dat het effect behoorlijk overweldigend is: de bas in de preamp op 0,5, pull deep aan en de grafische eq in een V, dan heb je extreem lompe palm mutes.

AART
3 februari 2008, 19:24
ik zet mijn bass altijd op 2, dat hebben marks altijd nodig, zo'n lage bas.

Ik vind de sound wel erg vet, maar met EMG's moet het helemaal vet zijn, en dan maximaal 2/3 tracks, dat wordt strak en vet.