PDA

View Full Version : binding routen met dremel



barno
31 januari 2008, 20:40
Heeft iemand ervaring met dremel bindings uitfrezen. Zag es ergens op het net, mss hier wel, iemand die met stuk buis of tuinslang een freesgeleider had gemaakt op zijn dremel. vind het niet meer terug.

Enra
31 januari 2008, 21:33
Persoonlijk vind ik een dremel ongelofelijk prutgereedschap voor het frezen van binding uitsparingen. Ik gebruik daarvoor een Makita kantenfrees. Voor inlegwerk is Dremel weer wel bruikbaar.

barno
31 januari 2008, 22:04
ik gebruik een Makita bovenfrees om bindings te routen maar met gemonteerde geleider op de kopse kant van de body krijg ik geen perfect resultaat.

no 1 hops
31 januari 2008, 22:16
er is een bovenfrees hulpstuk en een onderfrees hulpstuk voor de dremel te koop.

die heb je echt nodig wil je strak freeswerk krijgen.
maar de grote van de freesbit zelf zal een probleem worden denk ik, of je bedoeling zou een hele fijne binding moeten zijn.

maar zoals de anderen die reageren.
beter is een normale bovenfrees en die zijn niet zo duur zo nu en dan bij aldi en lidl

Dootch
1 februari 2008, 09:26
Ik stond deze herfst voor hetzelfde probleem. Had een haaks geleidingsstuk gekocht voor mijn dremel uit de steward mcdonald lijst. (echter gekocht bij proarte in antwerpen)
Dit: http://www.stewmac.com/shop/Tools/Dremel_rotary_tools,_attachments/Binding_Router_Guide.html

Probleem: de bolvorm van het achterblad van de gitaar is niet te compenseren met dit. Waardoor er schuin gefreesd wordt. Vooral omdat de bolling niet overal even sterk is. dikwijls trad hierdoor een fout op van zelfs een milimeter wat toch veel is als je over randinleg praat.
Bijkomend probleem... Wat is de juiste frees? De meeste geven uitrafeling en vooral op de kopse kant. Is dit ook zo bij gebruik van grote freezen?

Toevallig kwam ik een ervaren bouwer tegen die me zijn snijgereedschap heeft getoond. Een zelf gemaakt haaks uitgevoerd verstelbaar mes waarmee de rand manueel wordt ingesneden op de juiste afstand. Hiermee wordt veelvuldig rond de gitaar gegaan. Zo onstaat langzaam een perfecte haakse snede aan de grens waar de inleg moet komen. Het resterende hout is dan weg te halen met een dremel zonder gevaar voor inscheuren of met een steekbeitel. Een beitel vraagt beheersing maar persoonlijk heb daar meer controle/gevoel mee dan met een frees.

Ik heb ook een grote (aldi) bovenfrees maar die heb ik niet durven proberen voor zo fijn werk.

niekb
1 februari 2008, 10:52
Ik stond deze herfst voor hetzelfde probleem. Had een haaks geleidingsstuk gekocht voor mijn dremel uit de steward mcdonald lijst. (echter gekocht bij proarte in antwerpen)
Dit: http://www.stewmac.com/shop/Tools/Dremel_rotary_tools,_attachments/Binding_Router_Guide.html

Probleem: de bolvorm van het achterblad van de gitaar is niet te compenseren met dit. Waardoor er schuin gefreesd wordt. Vooral omdat de bolling niet overal even sterk is. dikwijls trad hierdoor een fout op van zelfs een milimeter wat toch veel is als je over randinleg praat.
Bijkomend probleem... Wat is de juiste frees? De meeste geven uitrafeling en vooral op de kopse kant. Is dit ook zo bij gebruik van grote freezen?

Toevallig kwam ik een ervaren bouwer tegen die me zijn snijgereedschap heeft getoond. Een zelf gemaakt haaks uitgevoerd verstelbaar mes waarmee de rand manueel wordt ingesneden op de juiste afstand. Hiermee wordt veelvuldig rond de gitaar gegaan. Zo onstaat langzaam een perfecte haakse snede aan de grens waar de inleg moet komen. Het resterende hout is dan weg te halen met een dremel zonder gevaar voor inscheuren of met een steekbeitel. Een beitel vraagt beheersing maar persoonlijk heb daar meer controle/gevoel mee dan met een frees.

Ik heb ook een grote (aldi) bovenfrees maar die heb ik niet durven proberen voor zo fijn werk.

Heb jij toevallig ook zo'n ding nu? Ik ben wel benieuwd. Ik moet de bindingrand uitdiepen omdat ik iets teveel heb weggehaald met het carven. Door de bolling kan ik nu dus niet met de bovenfrees aan de slag.

Dootch
1 februari 2008, 12:32
Heb jij toevallig ook zo'n ding nu? Ik ben wel benieuwd. Ik moet de bindingrand uitdiepen omdat ik iets teveel heb weggehaald met het carven. Door de bolling kan ik nu dus niet met de bovenfrees aan de slag.


Ik heb zo'n ding ja; De andere bouwer zijn apparaat was in hout gemaakt. Ik heb er foto's van genomen en mijn vader (die, lucky me, een gereedschapsmaker op rust is) heeft me op een paar uurtjes een aluminium versie in elkaar geknutseld.
Doch het originele houten gereedschap zou volgens die bouwer op een uur of vier zelf te maken moeten zijn. (Hij had het ook zelf gemaakt).
Het aluminium heeft als nadeel dat dat kleur afgeeft op het hout als je wat kracht zet. Maar dat zou op te lossen kunnen zijn door het aluminium te vernissen of zo.

Ik zou je graag foto's posten maar dat lukt denk ik de eerste dagen niet. Ik heb het privé te druk, waardoor helaas ook mijn bouwproject stil ligt.

Als ik een gaatje zie zal ik ze posten.

niekb
1 februari 2008, 12:37
Haast je niet, ik ga zelf ook eens denken hoe ik zoiets kan maken. Ik kan de bestaande rand van de binding als geleider gebruiken. Ik denk dat ik er wel uitkom. Soms heb je even een ingeving nodig.

Wat betreft de dremel. Ik gebruik m niet echt om te fresen. Wel om dingen bij te werken. Ik vind het daar wel een handig gereedschap voor. Ik heb geen ervaring met dat frees opzetstuk maar het lijkt me dat dat voor klein freeswerk wel handig kan zijn (inleg ed)

Voor de binding kanalen is een gewone frees beter. Om mee te beginnen zijn die Aldi fresen goed genoeg.

Mattia
1 februari 2008, 12:41
Zoek maar eens op purfling cutter of gramil (zo heten die dingen, zijn niet heel anders dan een gewone 'marking gague', trouwens). Krijg je waarschijnlijk wat plaatjes van zelfgemaakte exemplaren. Baptist verkoopt die dingen ook gewoon, dacht ik me te herrineren.

Javaca
1 februari 2008, 12:56
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/Romantisch/DSC02538.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/Romantisch/DSC02540.jpg

Deze bedoel je?

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/Romantisch/DSC02535.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/Romantisch/DSC02533.jpg

Dootch
1 februari 2008, 13:28
Denk er aan dat je het mesje moet slijpen met een rechte kant !!

Dus de afschuining van het staal helemaal langs 1 kant. Niet zoals een gewoon mes dat aan beide zijden taps loopt.

De rechte kant is uiteraard om een rechte snede te hebben

barno
1 februari 2008, 13:30
voor de duidelijkheid, ik gebruik tot nu toe een bovenfrees hoor, maar omdat dat zo een geweld is, dacht ik dat het met een dremel mss beter controleerbaar is maar ik begrijp dat dat een pak minder minder stabiel is.

Nadeel van een bovenfrees vind ik dat alle raakvlakken van de frees / gitaarbody perfect moeten zijn om een juiste bindingrouting te verkrijgen. Begrijpelijk, alleen is perfectie not my middlename :)

Die foto's van javaca: dat vind ik een heel mooi tooltje, arbeidsintensief maar wel goed controleerbaar. daarna met beitel uitsteken veronderstel ik?

Dootch
1 februari 2008, 14:17
voor de duidelijkheid, ik gebruik tot nu toe een bovenfrees hoor,


Heb jij last van rafelige randen in het klankhout met die bovenfrees?
Ik heb daar een heilige schrik van

barno
1 februari 2008, 14:31
Heb jij last van rafelige randen in het klankhout met die bovenfrees?
Ik heb daar een heilige schrik van

neen, nog geen last van gehad, denk dat dat ook een van de voordelen is om het met een zware snelle frees te doen. nu, heb vooral ervaring met essen (electrische gitaar, thinline maar dan spreken we denk ik niet echt over een bovenblad), dat denk ik minder vlug rafelt.

heilige schrik oplossen door in de juiste richting te frezen en door het vooral eerst op oefenstukje te doen.

fred dons
1 februari 2008, 16:51
deze gebruik ik van stewmac voor archtops waar ik met de bovenfrees niet bijkan, is wel wat meer werk (het frezen gaat wat langzamer) maar het werkt wel

http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/5248_1lg.jpg

barno
1 februari 2008, 16:57
Fred, kan je met dat freesbitje spelen in diepte (door hem dieper of minder in de dremelhouder te steken) of heb je voor smallere bindingen ander bitje nodig?

no 1 hops
1 februari 2008, 17:09
Fred, kan je met dat freesbitje spelen in diepte (door hem dieper of minder in de dremelhouder te steken) of heb je voor smallere bindingen ander bitje nodig?
kijk eens naar die stelschroef, die zit vast aan de geleiding roller.
dus lijkt mij in te stellen.

fred dons
1 februari 2008, 17:11
je zet het bitje inderdaad zelf hoger of lager en hiermee pas je de hoogte van de binding aan, tis wel even passen en meten omdat je wanneer die kop er op zit je het bitje niet meer inhoogte kunt instellen

fred dons
1 februari 2008, 17:11
kijk eens naar die stelschroef, die zit vast aan de geleiding roller.
dus lijkt mij in te stellen.
nee die is voor de breedte van de binding niet voor de diepte

niekb
1 februari 2008, 17:18
Al die spullen van stewmac zijn leuk maar ook knetterduur. Veel dingen zijn met een beetje handigheid ook zelf te fabriceren. Als je een kleine portomonaie hebt zijn de tooltjes zoals Javaca ze toont een goede optie.

fred dons
1 februari 2008, 17:21
oh zeker, en als je handig bent zou ik dat ook zeker aanraden maar als je van plan bent meer bindingen te doen dan is deze investering wel snel terugverdiend

niekb
1 februari 2008, 17:24
Dat is zo maar het budget moet er wel zijn. Ik investeer mijn geld nu liever in hout dan in zo'n handig apparaatje. Maargoed als ik genoeg geld zou hebben zou ik het ook bestellen omdat je dan geen tijd kwijt bent in het maken van dat soort dingen.

barno
1 februari 2008, 18:56
oh zeker, en als je handig bent zou ik dat ook zeker aanraden maar als je van plan bent meer bindingen te doen dan is deze investering wel snel terugverdiend

Als je die gitaren verkoopt wel ja, maar bij mij wordt alleen maar terugverdiend in voldoening, al is dat natuurlijk ook veel waard :)

Javaca
1 februari 2008, 19:24
Die foto's van javaca: dat vind ik een heel mooi tooltje, arbeidsintensief maar wel goed controleerbaar. daarna met beitel uitsteken veronderstel ik?
Traditioneel wordt het met de beitel weggestoken, maar je kan het ook gebruiken om een eerste kerf te maken voor je gaat frezen, dit scheelt bijvoorbeeld rafelen van het hout.

Het is heel eenvoudig te maken, enkel een blokje hout paar boutjes (inbus werkt erg fijn) en een mesje (te maken van een versleten decoupeerzaagbladje).
Het snijkruishout is ook goed bruikbaar, maar gebruik ik significant minder.

fred dons
1 februari 2008, 20:52
Als je die gitaren verkoopt wel ja, maar bij mij wordt alleen maar terugverdiend in voldoening, al is dat natuurlijk ook veel waard :)
ik bedoel eigenlijk ook tijd en voldoening, bindingen aanbrengen is helemaal geen leuk werk en als dat "makkelijker" kan dan is mij dat veel waard
en met je juiste gereedschap wordt het ook sneller mooier, dat kost in het begin dus wel wat geld maat het is het waard

rinaldo
1 februari 2008, 21:45
ik frees mijn bindings altijd met een dremel, eentle van de gamma nog wel,
ik heb daar zelf een houder voor gemaakt van een stuk aluminium, die je in hoogte en diepte kan verstellen.

werkt voor mij uitstekend, ik heb toendertijd een paar fotos ervan in mijn topic over mijn lacewood tele gezet. het is volbracht hete dat topic, dus als je de zoekfunctie gebruikt vind je hem zo terug.