PDA

View Full Version : hoe onderhouden jullie je gitaren?



Berti
31 januari 2008, 19:56
Ik vroeg me af hoe jullie allemaal je gitaren onderhouden.
Bedoel vooral de kast.....wat gebruik je en hoe gebruik je het.
Gebruik je de conventionele spullen uit de muziekzaak of gebruik je iets huishoudelijks (je zou de eerste niet zijn) of iets zelf gemaakts?

greetz

chubbyfan
31 januari 2008, 20:00
Gewoon dat spul uit de muziekzaak,Ik neem geen risico,s door er huishoudmiddeltjes op te smeren,ik heb zo,n busje polish en fastfret(da,s fijn spul)

Laser
31 januari 2008, 20:01
Dit kan heel lang worden, maar hoeft niet.
Goede vraag trouwens, en op dit forum is daarover al heel wat geschreven.
Google even op guitar care, guitar maintenance, en je raakt al een heel eind; frets.com schrijft daarover ook heel wat.
En: onderhoud is méér dan de poetsbeurt na elke keer spelen; het is ook: hoe bewaar ik ze, bescherm ik ze tegen temperatuur- en vochtigheidswisselingen. Maar dat vind je ook op dit forum, en sites van grote merken (Taylor, Martin, ...)

Wiellem
31 januari 2008, 20:45
Gibson Guitar Polisher en Gibson Fretboard Conditioner

rocker_71
31 januari 2008, 21:02
na het spelen de snaren goed afnemen en daarna fast-fret (meestal).
Om de maand even helemaal schoonmaken met guitar polish.

Pais
31 januari 2008, 21:25
Voor de akoestische gitaren:



DENK 'S WINTERS OM DE DROOGTE!!!!!!



Zow :chicken:





Ik ben er nog steeds niet overheen...... http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/traurig/c020.gif

Arts
31 januari 2008, 21:27
ik doe er niks aan xD

Onmeunig Hans
31 januari 2008, 21:51
Heb ook nog nooit iets zelf gedaan anders dan met een droge doek poetsen (ik koop gewoon steeds een nieuwe.)
Ik heb wel een busje olie voor het fretboard in huis. Dat was om boven het bestelbedrag voor gratis verzending uit komen.
hans

Laser
1 februari 2008, 13:41
Voor de akoestische gitaren:



DENK 'S WINTERS OM DE DROOGTE!!!!!!

Zow :chicken:

Ik ben er nog steeds niet overheen...... http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/traurig/c020.gif

:eek: Daar ga je weer met je nachtmerries.... *taptaptap**klopje op schouder*
Gelukkig heb je geen winterhanden om in de winter buiten te spelen in de regen.

Laser
1 februari 2008, 13:48
Nu ontopic again:
na elke speelbeurt zachte katoenen doek overheen, ook onder de snaren op fretbord.
Eenmaal per jaar heel licht bevochtigd doek erover en onmiddellijk drogen, geen producten! Met schellak of nitrocellulose finish zijn de poppen anders aan het dansen...
Als de snaren er dan af zijn: nek met citroenboomolie behandelen: drupje op doekje, openwrijven, laten opzuigen en goed afwrijven.
Bij die gelegenheid kijk ik ook nog even rond in de kast om na te kijken af alles nog goed vast zit.
Oudere stemmechanieken: tandenstokertje met drupje machineolie bijhalen, even smeren, goed afkuisen (andes koekt vuil er weer aan).
Kam en brug nakijken; kam: zijn de snaren niet teveel in het been gesleten? Anders bijpolieren.

Dat voor echt "onderhoud", maar:
ook de amneir van bewaren is onderhoud = voorzorg om de gitaar goed te bewaren: altijd in koffer, nooit in de zon, nooit in wagenkoffer laten zitten, kortom liever voorkomen dan genezen.

Joey Handsome
1 februari 2008, 13:50
Helemaal niet. Alleen af en toe nieuwe snaren er op en mocht er iets naar de vernieling gaan vervangen.

Rutger
1 februari 2008, 13:52
Na een optreden even een doek over m'n snaren, dat was het wel... En bij het vervangen van m'n snaren wil ik m'n fretboard nog weleens schoonmaken.

Petekay
1 februari 2008, 18:53
Voor de akoestische gitaren:



DENK 'S WINTERS OM DE DROOGTE!!!!!!



Zow :chicken:




Ik ben er nog steeds niet overheen...... http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/traurig/c020.gif

thnx voor de waarschuwing, maar hoe los je dit probleem op?

Berti
1 februari 2008, 19:14
petekay, door eventueel gebruik te maken van een bevochtiger voor gitaren (humistat of iets soortgelijks, zie muziekwinkel) als het bij jou erg droog is (onder de 70 tot 50% afhankelijk van het gegeven advies.

greetz

HvV
1 februari 2008, 19:28
Heb zo'n setje van Dunlop, system 65. 1 x per maand polish en wax. Bij snaren verwisselen fretboard cleaner, conditioner en vervolgens string cleaner en conditioner. Het is hier winters gortdroog op mijn kamer en ik doe de verwarming eigenlijk nauwelijks aan. Onderhoud is bij mij gewoon nodig. Gitaren hou ik in de koffer als ik niet speel. Dat string spul is trouwens best fijn spul. Snaren voelen echt zachter aan en bends gaan makkelijker. Bovendien gaan ze wat langer mee. Was er eerst wat sceptisch over maar het werkt goed.

Eko
1 februari 2008, 21:09
Ik maak de gitaren schoon als ik een nieuwe set er op zet. Bij de meeste gitaren is dat nogal vaak. Meestal gaat er op de Gretsch iedere maand wel een nieuwe set Elixir of wekelijks een set Dean Markley. Als de snaren er af gaan wordt de toets gereinigd en de body even opgefrisd met guitarpolish. Eens in de 2 maand wordt de toets geolied. Ik heb nogal wat aggressief zweet en zorg er voor dat de toetsen in conditie blijven.
Bij de tele blijft de toets mooi roodachtig door het gebruik van de toetsolie. Meestal kijk ik op de toets , tijdens het verwijderen van de snaren , om te zien of er vuil op zit. Even een vuiloplossend middel gebruiken en weer licht olien. Overbodig materiaal direct met doek weghalen en nieuw ijzer er op.
De strat wordt alleen met guitarpolish schoon gehouden.

humbucker
6 februari 2008, 16:38
de body af en toe afvegen met n droge doek, geen product.. fretbord met een vochtige doek en gelijk weer afvegen.. ongeveer n keertje in de maand!

Squier4ever
6 februari 2008, 17:09
bij m'n strat heb ik het afgelopen jaar alleen maar een aantal keer de snaren vervangen, niks schoon gemaakt en je ziet nu zo'n mooie vlekken op de toets ontstaan, gaaf vind ik dat.... ook de achterkant van de nek heeft ze btw.

TimmU
9 februari 2008, 18:35
Snaren vervangen doe ik vrij regelmatig, en zo nu en dan in een wilde bui wil ik nog wel is wat gitaren poetsen, maar dat is incidenteel.

lifespan
10 februari 2008, 00:30
Ok, waar het eigenlijk om gaat..... in je huid zitten dierse vetten, die je vaak nog even lekker anvult met wat je eet voor je speelt ('n vettebek halen voor een gig etc); ik heb altijd klein flesje met alcohol (96%) en een aantal oude doekjes (verknipte T-Shirts) bij me; vóór ik ga spelen maak ik daar altijd even mijn vingers mee schoon. Lijkt overdreven, maar je snaren blijven absoluut langer goed klinken. Na elke keer spelen (al is het maar 10 minuten) neem ik hals + snaren en de gitaar af met een oude, schone handdoek. Als er na een gig erg veel zweet op terecht is gekomen (en ik zweet bijzonder snel - en intensief!!) neem ik de body eerst met een licht vochtige lap af (let op, echt alleen maar licht vochtig, als je hem uitwringt mogen er géén druppels meer vanaf komen) en daarna wederom opwrijven met schone droge handdoek. Ca. 4 x per jaar clean ik m'n fretboards met een lapje met wasbenzine - en nu niet meteen allemaal gaan lopen zeiken dat dat slecht is, want dat is absoluut een fabeltje! Wasbenzine is NIET aggressief en ideaal om rotzooi (lees vet & zweet) tussen je frets weg te halen. Daarna olie ik ze met Dunlop spul, gewoon je gitaar plat neerleggen en het fretboard goed nat deppen, en dat dan ca. 5 maal. Na een uur of zo wrijf ik met wederom een oude, schone handdoek het fretboard op en kunnen de nieuwe snaren er op. Bij snaren vervangen (ca 1 x per maand) wrijf ik ook altijd even het fretboard op. Jack uitgang geregeld controleren op eventueel rammelen, en ik spuit er ook weer ca. 4 x per jaar contactspray in. Vóór elke gig controleer ik of of m'n ophangpunten van m'n straplocks (Schaller) nog nog goed vastzitten; als dit niet zo is draai ik ze los, smeer er Araldit (twee componenentenlijm van Bison) aan en schroef ze weer vast, werkt super! Wat opbergen betreft, ik ben er zelf niet zo'n voorstander van om m'n gitaren altijd in de koffer te laten zitten; als je ze opbergt terwijl er vochtige plekken op zitten kunnen ze dat vocht in een koffer niet kwijt; een maat van me heeft er de hals van z'n ca. 35 jaar oude Fender Jaguar zó mee verklooit (op drie platsen getordeerd) dat het mij bijna 8 maanden heeft gekost om die weer recht (en bespeelbaar!) te maken. Thuis staan ze gewoon op hun standaard (hoewel aan hun hals aan de muur hangen eigenlijk beter is) Temperatuurverschillen zijn niet zo'n probleem voor gitaren hoewel dat wel (te!!) vaak gezegd wordt....maar wat denk je van de temperatuurverschillen tijdens een gig tussen opbouwen en daadwerkelijk spelen met een aantal PAR 56's of 64's op je gericht?? Belangrijkste is dat temperatuurverschillen niet van het ééne op het andere moment plaatsvinden, maar juist gelijdelijk; dus niet met je gitaar waar je binen bij 22 of 23 graden celsius op hebt gespeeld even naar buiten de vrieskou in lopen, daar houden ze niet van. En nooit in de zon zetten, want dat is echt niet goed (zeker niet voor je lak). En denk nou niet dat ik fabeltjes vertel, want je gelooft toch niet dat de eigenaar van die muziekzaak waar jij je dure gitaar aanschaft en waar het op zaterdagmiddag zo lekker heet is, op zondag en maandag (want volgens mij zijn alle gitaarzaken op maandag gesloten!!) de thermostaat hoog laat staan voor "het welzijn van de gitaren"? Welnee, naturlijk niet, die thermostaat gaat gerust naar 14 graden of zoiets, en pas op dinsdagochtend wordt die weer lekker op 20 of 21 graden gezet. Goed beschouwd gaat het dus om: vermijdt plotselinge, grote temperatuurverschillen - wrijf je gitaar na elke keer spelen goed op, zowel body als hals - wrijf je fretboard bij snarenwisselen extra op - 3 á 4 x per jaar snaren er af, fretboard schoonmaken met wasbenzine, insmeren met Dunlop, opwrijven en snaren er weer op. Geloof me, doe dit en je hebt echt jaren en jaren plezier van je gitaar!! Groetjes, Pep

heinz3110
10 februari 2008, 03:09
Jesus, man, wat een werk.

Het enige wat ik doe is gewoon een soppie- wat voor soppie? gewoon ,een soppie! - sponsje, en theedoek en de hele gitaar oppoetsen, dus ook de toets natuurlijk.

En alleen maar als ik snaren verwissel.Tja, dat varieert van eens per week tot eens in het kwartaal.

Joey Handsome
10 februari 2008, 12:16
Helemaal gek die gozer! :cheerup: :seriousf:

Kaboemba
10 februari 2008, 12:28
Ok, waar het eigenlijk om gaat..... in je huid zitten dierse vetten, die je vaak nog even lekker anvult met wat je eet voor je speelt ('n vettebek halen voor een gig etc); ik heb altijd klein flesje met alcohol (96%) en een aantal oude doekjes (verknipte T-Shirts) bij me; vóór ik ga spelen maak ik daar altijd even mijn vingers mee schoon. Lijkt overdreven, maar je snaren blijven absoluut langer goed klinken. Na elke keer spelen (al is het maar 10 minuten) neem ik hals + snaren en de gitaar af met een oude, schone handdoek. Als er na een gig erg veel zweet op terecht is gekomen (en ik zweet bijzonder snel - en intensief!!) neem ik de body eerst met een licht vochtige lap af (let op, echt alleen maar licht vochtig, als je hem uitwringt mogen er géén druppels meer vanaf komen) en daarna wederom opwrijven met schone droge handdoek. Ca. 4 x per jaar clean ik m'n fretboards met een lapje met wasbenzine - en nu niet meteen allemaal gaan lopen zeiken dat dat slecht is, want dat is absoluut een fabeltje! Wasbenzine is NIET aggressief en ideaal om rotzooi (lees vet & zweet) tussen je frets weg te halen. Daarna olie ik ze met Dunlop spul, gewoon je gitaar plat neerleggen en het fretboard goed nat deppen, en dat dan ca. 5 maal. Na een uur of zo wrijf ik met wederom een oude, schone handdoek het fretboard op en kunnen de nieuwe snaren er op. Bij snaren vervangen (ca 1 x per maand) wrijf ik ook altijd even het fretboard op. Jack uitgang geregeld controleren op eventueel rammelen, en ik spuit er ook weer ca. 4 x per jaar contactspray in. Vóór elke gig controleer ik of of m'n ophangpunten van m'n straplocks (Schaller) nog nog goed vastzitten; als dit niet zo is draai ik ze los, smeer er Araldit (twee componenentenlijm van Bison) aan en schroef ze weer vast, werkt super! Wat opbergen betreft, ik ben er zelf niet zo'n voorstander van om m'n gitaren altijd in de koffer te laten zitten; als je ze opbergt terwijl er vochtige plekken op zitten kunnen ze dat vocht in een koffer niet kwijt; een maat van me heeft er de hals van z'n ca. 35 jaar oude Fender Jaguar zó mee verklooit (op drie platsen getordeerd) dat het mij bijna 8 maanden heeft gekost om die weer recht (en bespeelbaar!) te maken. Thuis staan ze gewoon op hun standaard (hoewel aan hun hals aan de muur hangen eigenlijk beter is) Temperatuurverschillen zijn niet zo'n probleem voor gitaren hoewel dat wel (te!!) vaak gezegd wordt....maar wat denk je van de temperatuurverschillen tijdens een gig tussen opbouwen en daadwerkelijk spelen met een aantal PAR 56's of 64's op je gericht?? Belangrijkste is dat temperatuurverschillen niet van het ééne op het andere moment plaatsvinden, maar juist gelijdelijk; dus niet met je gitaar waar je binen bij 22 of 23 graden celsius op hebt gespeeld even naar buiten de vrieskou in lopen, daar houden ze niet van. En nooit in de zon zetten, want dat is echt niet goed (zeker niet voor je lak). En denk nou niet dat ik fabeltjes vertel, want je gelooft toch niet dat de eigenaar van die muziekzaak waar jij je dure gitaar aanschaft en waar het op zaterdagmiddag zo lekker heet is, op zondag en maandag (want volgens mij zijn alle gitaarzaken op maandag gesloten!!) de thermostaat hoog laat staan voor "het welzijn van de gitaren"? Welnee, naturlijk niet, die thermostaat gaat gerust naar 14 graden of zoiets, en pas op dinsdagochtend wordt die weer lekker op 20 of 21 graden gezet. Goed beschouwd gaat het dus om: vermijdt plotselinge, grote temperatuurverschillen - wrijf je gitaar na elke keer spelen goed op, zowel body als hals - wrijf je fretboard bij snarenwisselen extra op - 3 á 4 x per jaar snaren er af, fretboard schoonmaken met wasbenzine, insmeren met Dunlop, opwrijven en snaren er weer op. Geloof me, doe dit en je hebt echt jaren en jaren plezier van je gitaar!! Groetjes, Pep

Je kan ook gewoon af en toe een beetje schoonmaken en dit overlaten aan mensen met smetvrees.
Het is een GEBRUIKSVOORWERP !

Enne contactspray viier keer per jaar, nee liever helemaal niet.

heinz3110
10 februari 2008, 12:32
Je kan ook gewoon af en toe een beetje schoonmaken en dit overlaten aan mensen met smetvrees.
Het is een GEBRUIKSVOORWERP !

Enne contactspray viier keer per jaar, nee liever helemaal niet.

Zo denk ik er ook over. Tis gereedschap. Geen patient.:)

Saf
10 februari 2008, 13:11
treed best vaak op (zo'n 35 tot 45 keer per jaar) zweet, bier etc etc oefen daarbij nog eens een keer in de week. maar poets mijn main basgitaar eignelijk nooit heb hem al een jaar of 10 ofzo. Nooit niets aan gedaan.

Misschien toch eens een keertje doen. Ik heb zelfs de flatwounds die er nu opliggen al twee jaar niet meer vervangen of uitgekookt of iets dergelijks.

eigenlijk wel heel slecht van mij.