PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar kopen, met tremolo of zonder?



Darkchild
31 januari 2008, 17:08
Ik wil binnekort een nieuwe gitaar kopen, maar weet niet zeker welk merk en of ik een tremolo erbij moet nemen voor de prijs die ik in gedachten heb.

Ik heb al vernomen dat een "goedkope" gitaar met een tremolo vragen om problemen is. Goedkope gitaren raken snel onstemd als de tremolo veel word gebruikt.

Toch experimenteer ik graag, dus het liefst neem ik een gitaar met een tremolo. Maar ik heb geen zin in een onstemde/ instabiele gitaar. Ook niet zo'n eentje die 'et in ét begin prima doet, maar na een jaar of twee niet meer. De gitaar moet 'et op ze'n minst 5 jaar lang goed doen.


ik heb al gelezen dat mensen met een Ibanez GRG 270B/ GRX 140 problemen kregen met ontstemming. En dat mensen het advies kregen om in die prijsklasse iets te nemen met een Fixed Bridge (dus zonder tremolo). Deze gitaren zijn onder de 300 euro, ik denk hierdoor dus aan dat mijn gitaar op ze'n minst 300 euro moet kosten als ik 'em met een tremolo wil, en dat 'et kan oplopen tot 400/500 euro


Klopt dit? Heeft iemand nog aanbevelingen of goeie/ slechte ervaringen met gitaren tussen de 300 en 500 euro?

Silco
31 januari 2008, 17:23
Ik wil binnekort een nieuwe gitaar kopen, maar weet niet zeker welk merk en of ik een tremolo erbij moet nemen voor de prijs die ik in gedachten heb.

Ik heb al vernomen dat een "goedkope" gitaar met een tremolo vragen om problemen is. Goedkope gitaren raken snel onstemd als de tremolo veel word gebruikt.

Toch experimenteer ik graag, dus het liefst neem ik een gitaar met een tremolo. Maar ik heb geen zin in een onstemde/ instabiele gitaar. Ook niet zo'n eentje die 'et in ét begin prima doet, maar na een jaar of twee niet meer. De gitaar moet 'et op ze'n minst 5 jaar lang goed doen.


ik heb al gelezen dat mensen met een Ibanez GRG 270B/ GRX 140 problemen kregen met ontstemming. En dat mensen het advies kregen om in die prijsklasse iets te nemen met een Fixed Bridge (dus zonder tremolo). Deze gitaren zijn onder de 300 euro, ik denk hierdoor dus aan dat mijn gitaar op ze'n minst 300 euro moet kosten als ik 'em met een tremolo wil, en dat 'et kan oplopen tot 400/500 euro


Klopt dit? Heeft iemand nog aanbevelingen of goeie/ slechte ervaringen met gitaren tussen de 300 en 500 euro?

Ik heb een reactie op het ontstemmen...

Ik heb een Ibanez GRX 70. Dat is een gitaartje van 200 euro uit zo'n starterspakket. Ik gebruik die tremolo best vaak en mijn gitaar ontstemt bijna niet. Als hij ontstemt gaat het om heel weinig.

Maar verder: Ga testen bij je lokale gitaarboer. Pak wat modellen die binnen je budget vallen met en zonder tremolo, vraag desnoods de medewerkers om advies en hulp..

Succes!

Jay75
31 januari 2008, 18:41
Mijn mening, zonder tremelo is het eigenlijk geen gitaar ;)

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/21012008080.jpg

hehehe

Maurice_732
31 januari 2008, 18:46
Mijn mening, zonder tremelo is het eigenlijk geen gitaar ;)

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/21012008080.jpg

hehehe

Dus die witte epiphone is geen gitaar??:P

hezz
31 januari 2008, 19:37
Hangt ervan af wat je speelt lijkt me. Mijn tip is om minstens wel voor een gitaar met tremelo te gaan.


Dus die witte epiphone is geen gitaar??:P

Daarom staat 'ie waarschijnlijk te koop :)

.john.s
31 januari 2008, 19:41
dit is niet echt zinvol :satisfie: ,
omdat iedereen zijn eigen mening heeft over tremmelo ja of nee.
ik gebruik hem nauwelijks dus ik zeg nee, maar andere mensen vinden tremmelo's geweldig dus die vinden dat je er wel een moet nemen. Zo krijg je net zoiets als de fender club en de ibanez club :)

Tho
31 januari 2008, 19:42
Dus die witte epiphone is geen gitaar??:P

Verdomme! Dat wou ik net gaan zeggen...

hesse
31 januari 2008, 19:52
Een tremolo is leuk om mee te spelen, maar ik vind het absoluut niet dat het meerwaarde geeft. Vaak zelfs in tegendeel (tenzij je je kan inhouden om dat ding niet te gebruiken).
bovendien is een tremolo meestal nog es oetlelijk ook (op sommige bigsey's na)

iwamoto
31 januari 2008, 20:17
Mijn mening, zonder tremelo is het eigenlijk geen gitaar ;)

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/21012008080.jpg

hehehe
mee eens

http://farm3.static.flickr.com/2255/1800311803_2ec21d127b_b.jpg


hehehe

rocker_71
31 januari 2008, 20:55
@TS: voor dat geld heb je wel een gitaar met een redelijk stabiele tremolo. Heb zelf een Squier Strat MIJ , marktplaatswaarde van 150 euro en die is redelijk stemvast.
Dus als je voorkeur uitgaat naar een gitaar met trem, gewoon doen!

tidalwave_sideburns
31 januari 2008, 21:42
Probeer anders of je zo'n solid body Gretsch op de kop kunt tikken.

De contrabassist van m'n bandje heeft er een, een iets ander model, zonder bigsby, maar het geluid is erg mooi, veelzijdig, maar als ik de eigenschappen van deze gitaar zie begin ik er een te willen.

http://gretschguitars.com/gear/index.php?product=G5265&cat1=&cat2=&q=&st=1

Qua prijs valt het wel mee, bij feedback zag ik er een voor 419 Euro.

Ik heb zelf een G5125 , en die bigsby wigglesticks ontstemmen niet of heel miniem.

Als ik jou was, zou ik er zo'n baritone uitproberen.

Otje
1 februari 2008, 10:32
Er zijn (of waren) maar een paar gitaristen die iets met een tremolo doen dat echt de moeite waard is. De meesten komen niet verder dan duikvluchten. Hank Marvin was een pionier. Eddie van Halen ook. En Steve Vai heeft de lat nog een paar tandjes hoger gelegd toen Flexable uitkwam - hij speelt complete melodiën met z'n hendeltje. Zelf hoef ik geen tremolo's meer want ik zie te weinig mogelijkheden om er iets origineels mee te doen.

futura
1 februari 2008, 10:54
is altijd wel leuk met tremolo maar niet echt noodzakelijk ;D

Darkchild
1 februari 2008, 10:57
Zoals ik al zei, ik experimenteer graag, dus ik heb liever een tremolo. Mijn vraag is dus, met wat voor merken en typen gitaren heb je meer "bang for yer buck" tussen de 300 á 400, 500 euro.

En nee ik neem geen Squier, lol. Als ik daarop ga asen ken ik net zo goed me'n Stagg houden. 'et moet moet gewoon een kwaliteits gitaar zijn waar je veel mee kan, voor een niet absurde prijs.


Ik ben deze Stagg ondertusse zat. Ik heb 'em al wat jaartjes. Maar wat bij mij de emmer deed overlopen was de hals, welke zo'n beetje kaarsrecht in de body gemonteerd is. Hierdoor kun je dus bijna geen "relief" in de hals krijgen.


Al met al wil ik gewoon een gitaar waarmee ik weer een tijd vooruit kan. Ik heb al best veel geleerd op me'n Staggie, maar hij komt me'n eisen niet meer tegemoet. Er staat in mijn mening te veel spanning op de snaren. Dus alternate picking word al gauw een kunst:P


Ik heb tot nu toe vernomen dat Jackson gitaren een goeie kandidaat kunne zijn. En dat ze zelfs een betere prijs/ kwaliteit verhouding hebben als Ibanez.

Ik heb eigenlijk ook altijd wel een Maverick wille checke. Maar 'et schijnt dat je best wat geld moet neertellen voordat je de'r eentje krijgt van goeie kwaliteit. Een Maverick voor zeg maar 350 is dus een slechte keus. Maar 'et maakt in princiepe niet uit want ik heb tot nu geen winkel opgemerkt die ze verkoopt in Nederland.



Greetz, The Darkchild

Darkchild
1 februari 2008, 11:00
Oh ja, nu ik erover nadenk. Ik zou ook graag een zeven snarige wille hebben. Ben ik nu gelijk gelimiteerd aan Ibanez?

hesse
1 februari 2008, 11:04
Als ik jouw budget en speelstijl hoor zou ik sowieso al voor ibanez gaan. Jackson lijkt me ook doenbaar (moet je van houden), maar de meeste jacksons die ik ken liggen wel iets hoger van prijs. Over het algemeen denk ik ook dat er meer ibanez'n zijn met veel mogelijkheden dan jackson. (hoewel ik hier ook van afstap aangezien ik vaak begin te denken dat het meer te maken heeft met hoe je speelt dat je andere geluiden/stijlen/... krijgt)

Kakihara
1 februari 2008, 11:04
Ik wil binnekort een nieuwe gitaar kopen, maar weet niet zeker welk merk en of ik een tremolo erbij moet nemen voor de prijs die ik in gedachten heb.

Ik heb al vernomen dat een "goedkope" gitaar met een tremolo vragen om problemen is. Goedkope gitaren raken snel onstemd als de tremolo veel word gebruikt.

Toch experimenteer ik graag, dus het liefst neem ik een gitaar met een tremolo. Maar ik heb geen zin in een onstemde/ instabiele gitaar. Ook niet zo'n eentje die 'et in ét begin prima doet, maar na een jaar of twee niet meer. De gitaar moet 'et op ze'n minst 5 jaar lang goed doen.


ik heb al gelezen dat mensen met een Ibanez GRG 270B/ GRX 140 problemen kregen met ontstemming. En dat mensen het advies kregen om in die prijsklasse iets te nemen met een Fixed Bridge (dus zonder tremolo). Deze gitaren zijn onder de 300 euro, ik denk hierdoor dus aan dat mijn gitaar op ze'n minst 300 euro moet kosten als ik 'em met een tremolo wil, en dat 'et kan oplopen tot 400/500 euro


Klopt dit? Heeft iemand nog aanbevelingen of goeie/ slechte ervaringen met gitaren tussen de 300 en 500 euro?

Sowieso is doorsparen altijd goed, doorgaans krijg je best wat terug voor je extra geld. Ik denk dat het best wel meevalt met de tremelo's in die prijsklasse, mijn eerste gitaar was een goedkope Ibanez EX170 met een Floyd Rose-copie en dat ding was nauwelijks te ontstemmen. Of een tremelo iets voor jou is, ondervind je met de tijd wel, ik gebruik er geen meer. Een tremelo deftig gebruiken is een kunst op zich, is best wel wat meer dan sleuren aan die hendel en vergt best wel wat oefening. Maar het is aan jou of je je daar mee wil bezig houden. Als het blijkt dat het ook niets voor jou is kan je die tremelo vastzetten, en/of hem gewoon niet gebruiken.

Dark_Tranquillity
1 februari 2008, 11:12
Tweedehands Jackson DKMG, metal, goede trem, strak design, heerlijke nek. Super ding!

BasHermus
1 februari 2008, 11:13
Bedenk dat er bij een goedkope gitaar altijd consessies zijn gedaan.

Hoe meer "extra's" je wilt, des te groter de kans dat er ergens anders op bezuinigt is (natuurlijk dit alles in grove lijnen).

Een tremolo is duurder dan een vaste brug, een carved top is duurder dan een platte top, humbucckers zijn duurder dan single coils (en 3 elementen natuurlijk duurder dan 2 of 1), een hollow body is duurder om te maken dan een massieve.
Die extra kosten zullen ergens anders op bespaard moeten worden (als ze de prijs gelijk willen houden).

Dus bij budget gitaren zou je kunnen zeggen dat de kans groot is dat een Telecaster clone voor 300 euro waarschijnlijk beter is (op de punten die echt belangrijk zijn, zoals klank en duurzaamheid, stabiliteit) dan een Les Paul clone met termolo voor dezelfde prijs.


Bij een goedkope gitaar zou ik dus gaan voor een spartaans model...

Darkchild
1 februari 2008, 11:26
Een spartaans model? Je bedoelt zeg maar eentje zonder toeters en belle voor een redelijke prijs? Klinkt logisch. Maar tegelijkertijd wil ik wel veel met me'n gitaar kunne doen. Ik verveel me soms nogal snel. Dus stel voor dat ik bezig met pentatonics oefenen en ik heb in een keer zoiets van, mweh, nu evve geen zin meer. En ik kijk ineens omlaag, en heeeé wat zie ik daar, een tremolo hehe. We gaan daar wel evve wat mee doen!


Maar goed je hebt wel gelijk wat betreft "bezuinigingen" op gitaren. Ik denk dak binnekort ook maar is evve langs Feedback ga ofzo, evve een paar modellen testen.

maar eve uit nieuwsgierigheid. Een zevensnarige gitaar met tremolo, hoeveel geld moet je daar op ze'n minst aan uit geven om er eentje van degelijk kwaliteit te hebben?



Thnx for the assist, The Darkchild.

BasHermus
1 februari 2008, 11:49
Inderdaad.... zonder toeters en bellen...


Als je je zo snel verveelt heb je volgens mij iets heel anders nodig dan een tremolo :p

Vroeger gitaren gehad met een Floyd Rose, maar ik kwam er achter dat ik er eigenlijk alleen maar startende auto's mee nadeed.
Bij de muziek die ik speel had het geen enkele toegevoegde waarde...

Maar bij zoveel mogelijk gitaren uitproberen is sowieso het beste (bij voorkeur op een goede, cleane versterker; je wilt natuurlijk wel de gitaar horen).

frekie
1 februari 2008, 12:29
2dehands Jap Ibanez S serie kopen, 540 bijv. Zijn (te) goedkoop momenteel.

Darkchild
1 februari 2008, 13:12
Ik denk dat ik in de muziek die ik uiteindelijk wil spelen zeker wel wat aan een tremolo heb. Wat dat betreft zijn 7 snaren minder belangrijk. Ik moet eigenlijk op ze'n minst een standaard 6-snarige gitaar met tremolo hebben. Maar als ik een goeie 7 snarige met tremolo kan krijgen, dan is dat helemaal top natuurlijk.

Ook al denk ik niet dat je zoiets bij feedback of wat dan ook tegen zal komen.

iwamoto
1 februari 2008, 14:04
2dehands Jap Ibanez S serie kopen, 540 bijv. Zijn (te) goedkoop momenteel.
en xtreem ffe vette gitaren!!!