PDA

View Full Version : VTL5C en alternatieven



LostHighway
31 januari 2008, 16:54
Ik ben op zoek naar eventuele alternatieven voor de VTL5C reeks optocouplers.
Ik heb hier en daar iets opgevangen over AQY's die beter zouden zijn om overspraak te vermijden, kan iemand me hier meer over vertellen?
Ben voor het eerst met een channelswitcher bezig en ben dus niet echt thuis in het schakelgebeuren, ik sta open voor alle mogelijkheden..
Alvast bedankt.

Nog een kleine Edit, zou het ook mogelijk zijn voetschakelbaar te switchen tussen buizengelijkrichting en diodes bijvoorbeeld?
Ook zoek ik een relais waarmee ik tussen cabs zou kunnen switchen.

LostHighway
10 februari 2008, 15:13
Niemand..?

guitartheo
11 februari 2008, 00:11
Ik heb zelf een relais gebruikt voor kanaal schakeling , kijk even op de onderstaande link onderaan staat een foto van het printje , de spanning komt van de gloeidraadspanning gelijkgericht en via een regelaartje naar 5v=.
Het schakelen van de gelijkrichting van buizen lijkt me niet mogelijk (of iig. zeer lastig) om 4 a 500 volt te schakelen via een relais in een versterker :o zou er niet aan beginnen . ook het schakelen naar verschillende speakers is geen eenvoudig klusje en goede manier om je versterker om zeep te helpen ,

JoVe
11 februari 2008, 00:42
Theo, hoe heb jij die kanaalschakeling in je DC-30 toegepast? Is het gewoon een soort ingebouwde AB-box voor de inputs van beide kanalen of anders?

guitartheo
11 februari 2008, 09:44
Theo, hoe heb jij die kanaalschakeling in je DC-30 toegepast? Is het gewoon een soort ingebouwde AB-box voor de inputs van beide kanalen of anders?

Inderdaad ja ,het relais is een dubbele wisselschakelaar en schakelt tussen de inputs , als het ene kanaal word gebruikt ligt het andere aan de aarde.

SimonS
11 februari 2008, 12:05
op die manier hebben Harrald en ik ook onze 2 kanaals preamp geschakeld, stroomvoorziening idem. Werkt prima.

LostHighway
11 februari 2008, 12:13
Ik heb zelf een relais gebruikt voor kanaal schakeling , kijk even op de onderstaande link onderaan staat een foto van het printje , de spanning komt van de gloeidraadspanning gelijkgericht en via een regelaartje naar 5v=.
Het schakelen van de gelijkrichting van buizen lijkt me niet mogelijk (of iig. zeer lastig) om 4 a 500 volt te schakelen via een relais in een versterker :o zou er niet aan beginnen . ook het schakelen naar verschillende speakers is geen eenvoudig klusje en goede manier om je versterker om zeep te helpen ,
En hoe zit het met klikken etc?

guitartheo
11 februari 2008, 14:54
Een klik is inderdaad hoorbaar maar niet storend (mischien heeft iemand hiervoor nog ideeen?) ,ligt er ook aan waar in het schema (helemaal voorin zal het meeste klikken) Het idee van optocouplers spreekt me niet zo aan (je stuurt je signaal toch door een variabele weerstand) maar ik heb er geen ervaring mee.

Theo

JoVe
11 februari 2008, 16:19
Je kunt proberen het relais via een transistor te schakelen. Ik heb zelf meerdere keren gebruik gemaakt, bij effectpedalen weliswaar, van een schakeling die te vinden is op Geofex (http://www.geofex.com/Article_Folders/rmtswtch/rmtsw.htm, in het derde plaatje staat het schema).

SimonS
12 februari 2008, 00:42
En hoe zit het met klikken etc?
bij klikken denk ik eerder aan het daadwerkelijke schakelen van de relais zelf, maar je bedoelt waarschijnlijk het ploppen bij het schakelen?
Een aantal simpele basisprincipes in acht houden:
-bij voorkeur niet helemaal in het begin schakelen
-geen capaciteit losschakelen (dus dat bijv. een koppelcondensator zweeft in 1 van de twee schakelsituaties). alles moet een referentie aan aarde behouden
- relais uit de buurt van gevoelige onderdelen houden

het schakelschema van de 2kanaals preamp (zie topic) plopt niet, en daar zit een relais helemaal bij de input. het kan dus wel iig.

LostHighway
12 februari 2008, 10:06
het schakelschema van de 2kanaals preamp (zie topic) plopt niet, en daar zit een relais helemaal bij de input. het kan dus wel iig.
Ok, thanks, dan ga ik wat uitproberen.
Welke relais heb je gebruikt trouwens?

SimonS
12 februari 2008, 16:24
dpdt 5V= van Finder. (30.22 ofzo?)