PDA

View Full Version : Beinvloeding potmeters/kapjes/toonregeling op geluid elementen



Iceman
31 januari 2008, 15:50
Net een Edwards 98 LTC binnen met Seymour Duncan 'SH-1 ('59) en SH-4 (JB). Beide elementen hebben de gouden kapjes.

Ik heb in andere gitaren ook JB gehad en die vond ik ook iets teveel speeksel-hoog hebben. Het geluid uit de Edwards is goed, maar m'n iceman met TB-15 (Custom 5 trembucker) klinkt evenwichtiger. JB heeft ook te veel laag in vergelijking met het midden. dus eigenlijk kan ik beter zeggen dat de JB te weinig midden heeft.

Graag zou ik advies willen wat ik zou kunnen doen qua kapjes er af halen, toneregeling ontkoppelen (gebruik ik niet) of andere potmeters (zit nu 500K in).

Gerichte vragen:

1 - De kapjes er af halen, wat voor effect zou dat geven? Met kapjes vind ik mooier bij een zwarte custom, het oog wil ook wat.

2 - Potmeters toonregeling ontkoppelen? Bij al m'n gitaren gooi ik de toonregeling er af omdat ik die niet gebruik. Iemand ervaring of er verschil is met/zonder, er van uit gaand dat de toonregeling gewoon open staat?

3 - Andere potmeters (op de volume)? Er zitten nu 500K in, zouden 250K het hoog iets afronden?



Ik weet, dit topic heeft een erg hoog bonetopkam/chambered gehalte. Graag toch een serieus advies.

Chris Winsemius
31 januari 2008, 16:00
Warmer geluid met JBs:

- toonregeling NIET ontkoppelen
- eventueel tone-pot 300k of 250k (of gewoon 'n 820k of 5601k weerstand over de twee gebruikte aansluitingen van die tone-pot hangen)
- 300k of 250k volume-regelaar

Als je op het hals-element meer helderheid wilt: tone-pot loskoppelen.

Toonregeling op tien houdt nog steeds in dat het element subtiel wat belast wordt, vooral in het hoog.

jerome
31 januari 2008, 19:48
Ik heb in 2 van mijn Strats DiMarzio Dual Sound humbuckers in de brugpositie gedaan met 250 KOhm volumepots (i.p.v. 500 kOhm).
Het geluid is warmer en opener dan met 500K pots.
Je krijgt ook een héél klein beetje minder hoog.
Met 500 K scheuren ze wel meer maar het geluid wordt dan naar mijn smaak teveel dichtgesmeerd.
In één Strat heb ik een miniswitch gemonteerd waarmee je de humbucker over een 250 en een 500K kan sturen.
Kan je een behoorlijk verschil horen!
Maar hoe het uit gaat pakken met jouw elementen weet ik niet.
Ik heb wel eens begrepen dat sommige humbuckers echt minder klinken met 250 Kpots
Maar gewoon proberen joh, zo'n 250K pot kost een scheet en 3 knikkers

pol
31 januari 2008, 21:24
Er zijn verschillen tussen wel of geen toonregeling en die waardes van pots, maar zo enorm veel maakt dat nu ook weer niet uit, een JB blijft een JB he, het is een beetje een rare pickup, klinkt super in sommige gitaren, in andere lijkt het dan weer nergens op.

als ze je niet liggen, gewoon voor andere gaan, of nog wat prutsen met instellingen op de versterker.

Iceman
31 januari 2008, 22:39
Er zijn verschillen tussen wel of geen toonregeling en die waardes van pots, maar zo enorm veel maakt dat nu ook weer niet uit, een JB blijft een JB he, het is een beetje een rare pickup, klinkt super in sommige gitaren, in andere lijkt het dan weer nergens op.

als ze je niet liggen, gewoon voor andere gaan, of nog wat prutsen met instellingen op de versterker.

Ik heb inmiddels de toonregeling afgekoppeld, maar dat maakt amper verschil, in ieder geval niets opvallends.

Ik ga nu kijken naar andere pups. Inderdaad blijft het een JB, in een andere gitaar met een andere JB (zonder kapje) had ik ook hetzelfde geluid.

Ik zit nu te kijken naar de Seymour Duncan Blackouts set. Aktief, maar anders klinkend dan EMG's. Met EMG heb ik altijd een haat/liefde verhouding. Lekker stil, maar dat steriele....
De Blackouts lijken meer op passieve elementen, als ik de gebruikers moet geloven.
Set is wel duur, maar dan verkoop ik de 59/JB set gewoon.

ben vanhoof
31 januari 2008, 23:07
Van metalen kapjes weet ik het niet, maar plastieke beinvloeden echt wel je geluid. De output wordt veel minder, precies of je je volumepot wat naar beneden draait.

pol
31 januari 2008, 23:28
die blackouts zijn zeker de moeite

E-J
1 februari 2008, 01:00
Tof dat je ook een Edwards hebt! Wat voor kleur heb je hem in? Ik heb een Goldtop overigens.

Ik deel je mening. Wat ik van Edwards bezitters veel hoor is dat je eigenlijk de potmeters door CTS potmeters moet laten vervangen. De electronica schijnt niet al te super te zijn en een upgrade door nieuwe zou het geluid nog een stuk doen verbeteren. Ik ben van plan binnenkort een RS Guitarworks kit erin te laten zeggen, wel moeten daarvoor de gaten voor de potmeters worden verbreed... je zal bij de jouwe ook wel zien dat je potmeters een stuk uit de body steken vergeleken met Epiphones/Gibsons.

Mooie gitaren die Edwards :) Wat vind je er voor de rest van?

jerome
1 februari 2008, 08:57
Ik heb inmiddels de toonregeling afgekoppeld, maar dat maakt amper verschil, in ieder geval niets opvallends.

Ik ga nu kijken naar andere pups. Inderdaad blijft het een JB, in een andere gitaar met een andere JB (zonder kapje) had ik ook hetzelfde geluid.

Ik zit nu te kijken naar de Seymour Duncan Blackouts set. Aktief, maar anders klinkend dan EMG's. Met EMG heb ik altijd een haat/liefde verhouding. Lekker stil, maar dat steriele....
De Blackouts lijken meer op passieve elementen, als ik de gebruikers moet geloven.
Set is wel duur, maar dan verkoop ik de 59/JB set gewoon.

Tone pot loskoppelen heeft idd niet zoveel effect
Maar probeer toch ook eerst eens een 250 Kpot.
Zoals ik al schreef maakt dat wel degelijk redelijk veel uit (met een Dimario DS althans).
Mensen die zeggen dat het niet uitmaakt moeten maar eens op één van mijn HSS Strats komen spelen waar ik 250 én 500 K op heb zitten...

En zorg er ook voor dat je element niet te dicht bij de snaren staat.
Daar kan je ook een lelijk hoog (en lelijk laag ook...) van krijgen
Ik zet mijn humbuckers zelfs een klein stukje lager dan de fabrieksopgave.
Daar wordt het geluid ook een stukje opener en warmer van
Maar het effect zal allemaal afhankelijk zijn van het type element en de output natuurlijk en de rest van je gear

pol
1 februari 2008, 09:08
ja, het ligt aan die klote Diezel :p

maar toch, elke pickup heeft een bepaald basiskarakter, en als dat je niet aanstaat heeft het veranderen van waardes van pots weinig zin, dat blijft toch finetuning he...

daarbij, als je een 500K pot een klein stukje dichtdraait heb je toch precies hetzelfde effect als een 250k pot die vol open staat, nee ?

Orpheo
1 februari 2008, 11:06
ja, het ligt aan die klote Diezel :p

maar toch, elke pickup heeft een bepaald basiskarakter, en als dat je niet aanstaat heeft het veranderen van waardes van pots weinig zin, dat blijft toch finetuning he...

daarbij, als je een 500K pot een klein stukje dichtdraait heb je toch precies hetzelfde effect als een 250k pot die vol open staat, nee ?

nee, niet hetzelfde effect. de load is anders. je spanningsdeler begint dan te werken, dus je verliest EN hoog, EN volume (omdat het signaal gesplit word en er een load overheen staat). als je een 250k neemt, vol open, loopt het signaal er door zonder een (significante) spanningsdeler, maar de load is anders.

zie het maar zo: hoe groter de belasting op het uitgangssignaal van je pickups, hoe meer hoog er geattenueerd word (je dus verliest).



@ chris: als ik onzin verkondig, hoor ik t graag, maar volgens mij klopt dit zo. :)








over de kapjes: ze verminderen het hoog, maar dan in de regionen van 7500 tot 9000 hertz. kortom: het verschil hoor je niet. hoor je 't wel, dan zit dat tussen de oren, en niet erin. ik heb gibson-stats gezien waar ze dit beschrijven, en de resonance spike verschilt echt niet zoveel als dat sommigen willen doen denken. kortom: lekker de kapjes erop laten :)

pol
1 februari 2008, 11:13
idd ja, je hebt gelijk, is niet helemaal hetzelfde.

Iceman
1 februari 2008, 13:01
Net nog even een tubescreamer er op los gelaten. Het laatste redmiddel, maar zelfs met een tubescreamer blijft de JB irritant klinken.

Dus bij Thomann een set Seymour Duncan Blackouts besteld.
Ik zal laten weten hoe het uitpakt.

Achterliggende gedachte is ook dat ik met de Diezel in maart de studio in duik voor een volgende cd. 1 van m'n gitaristen speelt nog met EMG's, dus misschien kan ik hem nog omturnen naar Blackouts.

http://www.sonicftp.com/news/images/seymourduncan_blackouts.jpg

Iceman
1 februari 2008, 13:14
ja, het ligt aan die klote Diezel :p

maar toch, elke pickup heeft een bepaald basiskarakter, en als dat je niet aanstaat heeft het veranderen van waardes van pots weinig zin, dat blijft toch finetuning he...



Inderdaad.

Ik zag dat jij ook met Blackouts speelt. Hoe bevallen ze?

Die klote Diezel? hehe.
Waar zijn die mooie tijden gebleven van de Metalzones, EMG's en Valvestates? Toen maakte het niet uit hoe je speelde, het klonk allemaal als een stofzuiger.

E-J
1 februari 2008, 13:24
Pol, lees mijn eerdere post nog eens... het vervangen van de potmeters zou je probleem op moeten lossen... ;)

Iceman
1 februari 2008, 13:27
Tof dat je ook een Edwards hebt! Wat voor kleur heb je hem in? Ik heb een Goldtop overigens.

Ik deel je mening. Wat ik van Edwards bezitters veel hoor is dat je eigenlijk de potmeters door CTS potmeters moet laten vervangen. De electronica schijnt niet al te super te zijn en een upgrade door nieuwe zou het geluid nog een stuk doen verbeteren. Ik ben van plan binnenkort een RS Guitarworks kit erin te laten zeggen, wel moeten daarvoor de gaten voor de potmeters worden verbreed... je zal bij de jouwe ook wel zien dat je potmeters een stuk uit de body steken vergeleken met Epiphones/Gibsons.

Mooie gitaren die Edwards :) Wat vind je er voor de rest van?

http://imageevent.com/nu2uguitars/2006edwardsespelpp9090ltc

Dit is mijn Edwards, een custom model.

Electronica kan inderdaad beter, maar bij de Blackouts zitten betere potmeters en bedrading.
Lak is erg glad, niet plakkerig als je zweterige handen hebt. Lekker dikke les Paul, 4 kilo zwaar. Gitaar is uit 2006, dus ziet er nog als nieuw uit. De potmeters staan overigens wel dicht op de body.
Prima gitaar, zou er zo weer 1 bestellen.

pol
1 februari 2008, 13:42
Pol, lees mijn eerdere post nog eens... het vervangen van de potmeters zou je probleem op moeten lossen... ;)

lijkt me al heel sterk als je het verschil tussen merken van potmeters kan horen, zolang dat maar een 500k is zal dat toch bijzonder weinig verschil uitmaken, hooguit dat goedkope potmeters sneller gaan kraken.

hij houd gewoon niet van het geluid van de JB, die potmeters gaan daar echt niks aan veranderen.

om op de blackouts terug te komen, ik heb die brugversie en die klinkt prima, even duidelijk als een emg, zonder dat nasale karakter.

misschien dat de Emg wel ietsje strakker is

Iceman
10 februari 2008, 17:34
Net de set Blackouts geinstalleerd.

Hoge output, dat zeker. Misschien iets hoger dan emg's of andere passieve hoge output elementen. Op zich maakt dat niet uit, je kunt een element natuurlijk minder dicht op de snaren zetten.

Stil, dat ook. Ze zouden 12 - 14 dB stiller zijn dan emg's, dat zal wel. Heb nu geen a/b vergelijk gedaan, maar stil zijn aktieve elementen sowieso.

Dan het geluid, het belangrijkste.

Erg veel dynamiek, alsof je met hele stille passieve elementen speelt. Geen emg-compressie. Erg gebalanceerd ook, niet dat schelle van de JB of het nasale van emg's.
Meer laag dan EMG's (ook de 85/89), maar wel een korte palmmute. Mooi dat levendige ronken van akkoorden.

Het neckelement klinkt verrassend genoeg erg clean en mooi "passief". Had verwacht dat het cleane kanaal zou gaan oversturen, maar nee dus.


Batterijclipje/dingetje is ook nog eens robuuster dan de emg versie.

Enige nadeel waren de 25K potmeters die erg zwaar gaan, zal deze nog gaan vervangen door potmeters die makkelijk draaien.



Best of both worlds. Bij mij blijven ze er in zitten.