PDA

View Full Version : Trussrod vraagje



Keesz
31 januari 2008, 13:43
Ik heb een van mn Gitaren in C# gezet gisteravond, setje 013's erop en gaan.

Ik had gelezen dat je als je dikkere snaren neemt het verstandig is als je de trussrod strakker moet zetten, vanwege de grotere trekkracht. Nu heb ik dus gister voordat ik de snaren er op zette de trussrod net een half slagje met de klok mee gedraaid, snaren erop en 2 uur lang lekker met een aantal CD's meegespeeld...

Nu sta ik vanmorgen op en nu zijn ratelen alle snaren van van 1 tm 5, sommige klinken helemaal niet meer als ik ze fret.

Heb ik de trussrod TE VER gedraaid, dat mn toets nu boller staat dan nodig?

ik vind het altijd een beetje een gedoe met trussrods enzo, dus ik vind het leuk om een beetje bevestiging te krijgen..

mvg Kees

Mr.Fingers
31 januari 2008, 14:01
Ik heb een van mn Gitaren in C# gezet gisteravond, setje 013's erop en gaan.

Ik had gelezen dat je als je dikkere snaren neemt het verstandig is als je de trussrod strakker moet zetten, vanwege de grotere trekkracht. Nu heb ik dus gister voordat ik de snaren er op zette de trussrod net een half slagje met de klok mee gedraaid, snaren erop en 2 uur lang lekker met een aantal CD's meegespeeld...

Nu sta ik vanmorgen op en nu zijn ratelen alle snaren van van 1 tm 5, sommige klinken helemaal niet meer als ik ze fret.

Heb ik de trussrod TE VER gedraaid, dat mn toets nu boller staat dan nodig?

ik vind het altijd een beetje een gedoe met trussrods enzo, dus ik vind het leuk om een beetje bevestiging te krijgen..

mvg Kees
Ja, gewoon een kwartslagje terug draaien dan!

nevyn292
31 januari 2008, 14:36
en een klein beetje geduld voor je hals om terug te draaien, gebeurt neit binnen 2 minuutjes

rocker_71
31 januari 2008, 14:59
Trussrod kom ik zelf nooit aan. Daar moet je echt verstand van hebben, anders mol je de boel.

iWishmaster
31 januari 2008, 15:05
Als je het nog nooit gedaan hebt, doe vooral voorzichtig. Nooit meer als een kwartslag in 1 keer verdraaien. En zoals hierboven staat, wacht een paar uurtjes tussen elke kwartslag, hout is vrij stug en het kan tussen een paar seconde en aantal uren variëren hoe snel de hals daadwerkelijk verbuigt.

Met een beetje timmermansoog kun je redelijk zien of je hals te bol / hol staat als je bijv met je gezicht op de body gaat liggen en naar de headstock kijkt.
Edit: de hals hoeft ook niet perfect rechts te staan, verschilt per gitaar en gitarist wat het beste is. Maar het moet geen achtbaan zijn ...

jw009
31 januari 2008, 15:07
Inderdaad gewoon even een kwart slag terug draaien, en weer stemmen. Na een half uurtje even checken hoe alles staat, en eventueel weer aanpassen als het nodig is. Als je niet meer dan een kwart slag per keer doet, en je wacht daarna even een half uur kan er weinig mis gaan.

Houd wel gewoon je snaren erop en in spanning.

Keesz
31 januari 2008, 22:40
groter probleem....er is schijnbaar geen juiste imbus sleutel te krijgen voor die opening van mn trussrod (japanse gitaar, matsumoku) dus heb ik het met van die inserts geprobeerd waar je dan weer een soort schroevendraaier overheen kan doen(beetje moeilijk uit te leggen)

punt is dat ik dit onder een hoek heb gedaan, en die insert nu een paar keer door is geknald, en ik als ik zo door ga mn trussrod opening dol maak...het is nu alleen het begin van de opening, achterin is het nog netjes. Ik kan die insert er wel helemaal in kwijt, maar dan kan ik hem niet ronddraaien...grrrr

de maat zit tussen vijf en zes in...hier is vast toch wel een imbus voor te krijgen?? vind dit heel vreemd!

thanks voor de hulp

Kees

CrudeSapphire
31 januari 2008, 22:56
Trussrod kom ik zelf nooit aan. Daar moet je echt verstand van hebben, anders mol je de boel.
Voor simpel een kwartje te draaien hoef je egt geen diploma te hebben hoor ;)

Mark1990
1 februari 2008, 09:35
er staan wel dikkere snaren op, maar als de gitaar in c# staat, dan compenseert dat toch weer (deels)?