PDA

View Full Version : Een eerlijke gitaar



elineschotpoort
31 januari 2008, 13:39
Ik ben bezig een linkshandige western gitaar te kopen. Nu heb ik zo'n 300 euro te besteden. Maar kan ik voor dit bedrag wel een eerlijke gitaar kopen?

GEEN KINDERARBEID
MILEU BEWUST GEMAAKT
GOEDE WERKOMSTANDIGHEDEN
REEEL LOON


Ik moet erg aan een Max Havelaar gitaar denken. Ik lees ook wel post van mensen die 5000 euro voor een gitaar betalen. Maar volgens mij komt zo'n gitaar niet uit een arm land. Maar kan een gitaar van 300 euro zuiver zijn?

Eef
31 januari 2008, 14:00
Schotpoort? omg!
sorry voor de off-topic reactie, maar zo vaak kom ik geen achternaamgenootjes tegen :o

Mr.Fingers
31 januari 2008, 14:04
euh... Epiphone's zijn in goede fabrieken gemaakt, en de Koreaanse Fenders zijn ook voor hun prijs wel goed (tussen de 2-300€), en worden gemaakt in naar Aziatische maatstaven zeer verzorgde & veilige fabrieken! Echte kinderarbeid & mismeestering van arbeiders in de gitaarindustrie komt alleen maar voor denk ik in de speelgoedgitaarbranche (gitaartjes van 25€ in de speelgoedwinkel) uit China, Vietnam,... Betere merken (Epiphone, Fender, Motion, Aria,...) gebruiken geschoolde arbeiders, wat resulteerd in verbluffend goede instrumenten

elineschotpoort
31 januari 2008, 14:46
Schotpoort? omg!
sorry voor de off-topic reactie, maar zo vaak kom ik geen achternaamgenootjes tegen :o


Transport bedrijf in Eerbeek

Pais
31 januari 2008, 15:09
Vaak zijn de juist erg dure gitaren niet zo milleu vriendelijk - in de zin van dat ze van zeldzame houtsoorten zijn gemaakt. Bijvoorbeeld ebbenhout, Rio-pallissander.

Eef
31 januari 2008, 17:57
Transport bedrijf in Eerbeek

Ja dat ken ik wel, maar ik kom zelf niet uit die omgeving :)

chubbyfan
31 januari 2008, 18:36
Transport bedrijf in Eerbeek
Ach wat leuk,Daar werken 2 vrienden van mij :seriousf:

Boom-chick-Franky
31 januari 2008, 19:36
Vaak zijn de juist erg dure gitaren niet zo milleu vriendelijk - in de zin van dat ze van zeldzame houtsoorten zijn gemaakt. Bijvoorbeeld ebbenhout, Rio-pallissander.

Rio-pallisander OK maar ebbenhout wordt toch op bijna alle gitaren gebruikt!

Maar daarintegen zijn het wel allemaal natuurlijke materialen, terwijl kunststof en plastic op zijn beurt tijdens het maakproces ook weer erg milieu-onvriendelijk is toch...... :nervous:

En wat dacht je van het maken van snaren, koper en brons worden alvorens aan te brengen natuurlijk ook eerst gereinigd .
Dat zal ook niet met water gebeuren.......En dan de Coating van Elixers.

Tjonge ik voel me onderhand een milieu-crimineel :sneaky:

Onmeunig Hans
31 januari 2008, 19:53
Vaak zijn de juist erg dure gitaren niet zo milleu vriendelijk - in de zin van dat ze van zeldzame houtsoorten zijn gemaakt. Bijvoorbeeld ebbenhout, Rio-pallissander.

Dat gaat natuurlijk niet altijd op. Ook zeldzame houtsoorten kun je op een voor het milieu weinig belastende manier winnen (ja, ik weet dat dat wsl niet veel gebeurt, maar het kan). Als er normaal bosonderhoud wordt gepleegd, of een boom omduvelt, is het al heel wat anders dan wanneer je er een stuk oerbos voor kapt.

Neem om dat te voorkomen een mooie Amerikaanse Musicman van Amerikaans elzen, rosewood en maple. Gewoon door volwassenen met een cao-loon in Calfornie gebouwd. Weliswaar electrisch maar er is geen subtropisch regenwoud voor verdwenen. Moet je natuurlijk wel op zonne-energie draaien. :D

hans

greencharlie
31 januari 2008, 20:03
De duurdere merken doen meestal aan bosbeheer.
Dit omdat ze weten afhankelijk te zijn van goed hout om kwaliteitsgitaren te kunnen maken; en die willen ze in de toekomst ook kunnen blijven maken.

Ik dacht ook niet dat het zo is dat er hectares bos worden omgekapt speciaal om 1 voor muziek geschikte goede boom te vinden.
tZit anders ineen: er worden zowiezo hectares bos gekapt, instrumenten bouwers komen zien of er niks geschikt mee is gerooid

Ook stormen doen oude geschikte bomen omvervallen.
Goed hout is namenlijk hout van oude bomen.

LaurentB
31 januari 2008, 20:14
Verdomd, na vandaag dan toch weer eens het bos in om te kijken of er nog wat ligt ;)

Berti
1 februari 2008, 06:30
ebbenhout (african blackwood, dalbergia melanoxylon) behoort NIET tot de zeldzame houtsoorten.
het wordt nog steeds volop gebruikt voor muziekinstrumenten omdat de kwaliteiten ervan zo geschikt voor zijn (heel stabiel, goeie dichte structuur).

kijk voor info over dit soort dingen eens op www.prosono.co.za waar veel bouwers hun hout halen.

greetz

Laser
1 februari 2008, 13:21
De duurdere merken doen meestal aan bosbeheer.
Dit omdat ze weten afhankelijk te zijn van goed hout om kwaliteitsgitaren te kunnen maken; en die willen ze in de toekomst ook kunnen blijven maken.

Ik dacht ook niet dat het zo is dat er hectares bos worden omgekapt speciaal om 1 voor muziek geschikte goede boom te vinden.
tZit anders ineen: er worden zowiezo hectares bos gekapt, instrumenten bouwers komen zien of er niks geschikt mee is gerooid

Ook stormen doen oude geschikte bomen omvervallen.
Goed hout is namenlijk hout van oude bomen.

Het klopt dat grotere merken naar alternatieven zoeken om hun eigen bedrijf niet strop te laten lopen op verboden lijsten.
MAAR er blijft vraag van klanten naar specifieke zeer zeldzame/beschermde houtsoorten, en zolang de vraag er blijft blijven instrumentenbouwers ook op zoek naar die beschermde houtsoorten. Ze geven zelf toe dat de herkomst van de partijen die ze toch nog vinden (vb Brazilian Rosewood) niet gegarandeerd van zuivere herkomst zijn. (Acoustic Guitar januari 2008, interview met top luthiers).
De bal ligt dus ook in het kamp van de klant.

En SPIJTIG GENOEG worden er wel hele partijen bos gekapt voor die éne boom die veel geld opbrengt. Die praktijk is schering en inslag waar hele wouden worden geveld. Dat geldt niet alleen voor instrumentenhout, ook voor speciale meubelhoutsoorten in bosverband.

Gevallen hout is spijtig genoeg niet altijd geschikt, behalve kortere stukken uit de stam; het neerkomen van de stammen kan barsten veroorzaken (combinatie barsten/pletten van de vezels) die de stammen gedeeltelijk onbruikbaar maken. Af en toe zijn er gelukkig mooie stukken uit te rapen: het is inderdaad uit langzaam en ongestoord groeiend hout dat de beste klankborden worden gehaald.

Er is zeker nog werk aan "propere" instrumenten.

Ander aspect: de ecologische footprint van telkens nieuwe en meer instrumenten (of.... vul maar zelf in) met productie ver van hier en lange transporten is ook niet je dat.
Een pleidooi voor de aanschaf van goede gitaren van lokale bouwers, die nu niet genoeg in de kijker staan. Ik geef liever 2500 euro aan een relatief plaatselijk (europees) bouwer dan aan een verre fabrikant.
Ook een pleidooi voor herwaardering van tweedehandsinstrumenten, voor zover ze in goede staat zijn.

Nu ga ik.... wat gitaar spelen!