PDA

View Full Version : Ibanez pedalen 9-reeks



fabrizio
31 januari 2008, 13:33
de vraag is eigenlijk simpel:

zijn de eighties versies werkelijk beter dan de nieuwe of is dat een fabeltje van marktontwrichtende gluiperds met slechte bedoelingen?

Dirk_Hendrik
31 januari 2008, 13:43
Uiteraard waren die uit de eighties beter!..

En daarna is het bepalen van de verschillen en of die verbetering en verslechtering zijn puur aan de luisteraar.

fabrizio
31 januari 2008, 13:45
ok, maar de eerste vraag is: zijn er wel verschillen? de pedalen beweren toch identiek te zijn qua bouw, of heb ik dat mis?

Ibanez666
31 januari 2008, 13:56
ok, maar de eerste vraag is: zijn er wel verschillen? de pedalen beweren toch identiek te zijn qua bouw, of heb ik dat mis?

Ze zijn ze niet identiek qua bouw, er worden andere onderdelen gebruikt, zoals op-amps. Of je ze beter vindt klinken zal persoonlijk zijn.

fabrizio
31 januari 2008, 14:11
ok, er zijn dus verschillen. aangezien ik ze niet naast mekaar kan testen: welke vinden jullie beter klinken?

Ibanez666
31 januari 2008, 14:21
ok, er zijn dus verschillen. aangezien ik ze niet naast mekaar kan testen: welke vinden jullie beter klinken?


dat is dus persoonlijk, maar de tendens neigt naar de oudere pedalen (hype?). Mede door het gedeelte dat tussen je oren zit en aan de andere kant omdat een deel van die mensen het gewoonweg een beter geluid vinden. Aan de andere kant, een oude TS-9 gaat voor zon 200-250 euro van de hand geloof ik, terwijl je een reissue vaak al voor zon 70-90 euro op de kop kan tikken met een beetje mazzel. Of die dan zo veel minder klinken dan de originele? Als het al scheelt zal het niet superveel zijn. Maar je betaald wel een stuk minder.

EuroCinema
31 januari 2008, 14:38
De 9-serie van Ibanez was in de 80s niet heel consequent. De onderdelen konden flink verschillen tussen 2 pedaaltjes van hetzelfde model. De huidige reissues lijken meer op de ene ouwe dan op de andere.

Fuhgawz
31 januari 2008, 16:54
Gitaristen zijn daarbij ook zo conservatief als de tering! Een effect moet over het algemeen klinken zoals ze gewend zijn dat het klinkt van oude opnames e.d. Afwijkingen, hoe licht dan ook, worden over het algemeen niet op prijs gesteld. Daarom wordt er idd vaak meer dan 100 euro extra betaald voor een ouder model, ondanks dat deze misschien niet over moderne functies van het nieuwe model beschikt zoals true bypass switching, adapteraansluiting en LED. Maargoed daar kan vervolgens weer een modder voor ingeschakeld worden die het voor nog een paar tientjes extra doet. ;)

the sure thing
31 januari 2008, 17:53
De 9-serie van Ibanez was in de 80s niet heel consequent. De onderdelen konden flink verschillen tussen 2 pedaaltjes van hetzelfde model. De huidige reissues lijken meer op de ene ouwe dan op de andere.Eurocinema, je hebt weer helemaal gelijk. Ik heb ooit een test gedaan met 3 (!) echte oude TS-9 pedalen en een reissuepedaal ernaast. Ze klonken alle 4 (!) verschillend. De verschillen zaten wel in de nuances. Conclusie: je hoort de verschillen zeker, maar op een podium live in een bandsetting niet meer. In de studio zal je de verschillen wel horen. En daarom: ik heb een reissue gekocht, ook al heb ik geld genoeg voor de real deal.

zoon van Piet
1 februari 2008, 11:01
...Ze klonken alle 4 (!) verschillend.

Ze klinken idd allemaal verschillend. En een RI voldoet prima om uit je dak te gaan in je band. Ik heb een Maxon TS (oh nee, die heet OD-9 of zoiets?) en die durft de vergelijking met mn hele rits originelen best aan -inclusief mn ouwe 808.
Er zullen altijd wel gitaristen zijn met over-kritische oren (of spiegologiese aandoeningen) die bezweren dat de TS 808 ( 'met 'r', RC4558P en -vooral!- borgmoertje) de ultieme TS is en dat iedereen zonder zo'n ding als een scheet in een badkuip klinkt, maar vraag is of die jongens neuken na een optreden..
Wat wel vaak vergeten wordt.. Je eigen TS - welke dan ook- gaat uiteindelijk je idee van hoe zo'n ding moet klinken bepalen. maw: jouw Ts wordt mettertijd je favoriete screamer. Ik heb er heel wat, maar speel altijd met 'de mijne', de TS-9 die ik ooit als jong aanstormend talentje kocht..

Ibanez666
1 februari 2008, 11:16
Ze klinken idd allemaal verschillend. En een RI voldoet prima om uit je dak te gaan in je band. Ik heb een Maxon TS (oh nee, die heet OD-9 of zoiets?) en die durft de vergelijking met mn hele rits originelen best aan -inclusief mn ouwe 808.
Er zullen altijd wel gitaristen zijn met over-kritische oren (of spiegologiese aandoeningen) die bezweren dat de TS 808 ( 'met 'r', RC4558P en -vooral!- borgmoertje) de ultieme TS is en dat iedereen zonder zo'n ding als een scheet in een badkuip klinkt, maar vraag is of die jongens neuken na een optreden..
Wat wel vaak vergeten wordt.. Je eigen TS - welke dan ook- gaat uiteindelijk je idee van hoe zo'n ding moet klinken bepalen. maw: jouw Ts wordt mettertijd je favoriete screamer. Ik heb er heel wat, maar speel altijd met 'de mijne', de TS-9 die ik ooit als jong aanstormend talentje kocht..

Ik heb er inmiddels ook een, heb ik maar 22 jaar over gedaan...sjonge wat ben ik misgelopen in die afgelopen jaren :-(

fabrizio
1 februari 2008, 17:18
kun je de oude pedaaltjes eigenlijk ook voeden met een 9V-adapter of bestond zoiets toen nog niet?

Ibanez666
1 februari 2008, 19:15
kun je de oude pedaaltjes eigenlijk ook voeden met een 9V-adapter of bestond zoiets toen nog niet?


jep, de oudere bijvoorbeeld een pt-909 heeft wel een 9v, maar een jack ingang, in plaats van de gebruikelijke plug die je op nieuwe boss en Ibanez pedaaltjes gebruikt. Sommige pedalen zoals een Ibanez chorus van nog voor de 9 serie en en enkele flanger uit die tijd gebruiken 2x9 v

fredv
4 februari 2008, 21:36
Ze klinken idd allemaal verschillend. En een RI voldoet prima om uit je dak te gaan in je band. Ik heb een Maxon TS (oh nee, die heet OD-9 of zoiets?) en die durft de vergelijking met mn hele rits originelen best aan -inclusief mn ouwe 808.
Er zullen altijd wel gitaristen zijn met over-kritische oren (of spiegologiese aandoeningen) die bezweren dat de TS 808 ( 'met 'r', RC4558P en -vooral!- borgmoertje) de ultieme TS is en dat iedereen zonder zo'n ding als een scheet in een badkuip klinkt, maar vraag is of die jongens neuken na een optreden..
Wat wel vaak vergeten wordt.. Je eigen TS - welke dan ook- gaat uiteindelijk je idee van hoe zo'n ding moet klinken bepalen. maw: jouw Ts wordt mettertijd je favoriete screamer. Ik heb er heel wat, maar speel altijd met 'de mijne', de TS-9 die ik ooit als jong aanstormend talentje kocht..

Spijker op zijn kop denk ik: had onlangs het genoegen om op een van de allereerste en nog volledig ts-9's/808's te spelen, maar vond mijn eigen (4-jaar oude) groene TS-9 met zelfde gitaar, over dezelfde amp en met dezelfde settings toch beter klinken: vond de mijne warmer, voller. Maar die voorkeur kan inderdaad door gewenning zijn. En als je naar iets minder warm/vol op zoek bent, is die oude waar ik toen op speelde dus meer je ding. Maar er zijn vast ook oude exemplaren die door sommigen juist veel warmer worden gevonden.

In het boek "guitar effect pedals" zit een CD met sound-samples. De sample van de TS-9/808 op die CD maakt mij niet erg enthousiast, maar mijn eigen TS-9 vind ik te gek: gaat nooit meer weg.