PDA

View Full Version : Vervoer 4x12 cabinet



jw009
31 januari 2008, 13:31
Ik vroeg me af hoe je het beste een cabinet in je auto kunt leggen, als hij niet normaal rechtop kan staan.

Is het beter om het cabinet met de speakers naar beneden wijzend neer te leggen of met de speakers naar boven? Of maakt het niet uit?

Ik meen ooit een topic hierover gezien te hebben, hele tijd terug maar dat kan ik helaas niet vinden.

Alvast bedankt.

TimmU
31 januari 2008, 13:35
Met de speakers naar boven doe ik altijd, lijkt me 't meest logische ook!

Mr.Bluesbreaker
31 januari 2008, 13:36
Is inderdaad al wel een en ander over gezegd.
Bij mij is blijven hangen dat je het beste een cab met de speakers naar boven gericht kunt platleggen bij vervoer, omdat de beweging die de speakers dan eventueel maken tijdens transport niet afwijken van hun normale.

Ja heel eerlijk, ik speel al jaren met allerlei cabs en ik zet ze gewoon goed klem tussen andere zware cases/dingen, en anno 2008 in flightcases. Hoe ze dan staan dat interesseert me niet zoveel, zolang ze maar niet rechtop om kunnen vallen. Ook al zitten ze dan in cases vrees ik wel voor de tere greenbackies. Zolang je dat maar vermijdt zit je imo wel safe.

Lexvandoef
31 januari 2008, 13:36
waarom naar boven? Als je een volledig vlakke laadvloer heb, kan je prima de speakers naar beneden doen, dan kan op je cab ook nog spullen kwijt.

Kim Wilson
31 januari 2008, 13:37
Naar boven of naar beneden maakt geen verschil. In beide gevallen bewegen de speakers in de normale beweegrichting. Ik ben, net als Lex, ook voorstander van het naar beneden neerleggen. Zo kun je er idd nog bovenop stapelen. Dat is bij ons ook wel nodig, want ik ben met mijn cab al de helft van de laadvloer kwijt. :D

Nielsje
31 januari 2008, 13:39
waarom naar boven? Als je een volledig vlakke laadvloer heb, kan je prima de speakers naar beneden doen, dan kan op je cab ook nog spullen kwijt.

Precies! je cab ligt dan veilig op de randen, en dan kan je er fijn op stapelen.
Maar je kan hem ook wel gewoon rechtop neerzetten hoor. Maar vaak lukt dat alleen bij busjes. Tis maar net wat de indeling is het beste ten goede komt.

DeiDRagonas
31 januari 2008, 13:41
Lijkt mij ook dat dat niks uit maakt inderdaad...

En nu zullen er vast wel speaker-o-fielen zijn die weer volledig uitgewerkte theorieen erop loslaten.. Maar ik geloof er niks van.

Roy.

jw009
31 januari 2008, 13:50
Ok bedankt, weet ik dat ook weer !

Toaster
31 januari 2008, 15:33
het verhaal waar jij op doelt is dat je de speakers naar beneden gericht moet vervoeren.

Als je ze namelijk naar boven toe vervoert hangt het papieren gedeelte van de speakers aan die flexibele rubberen rand. Dit is niet de natuurlijk houding van de speaker.

Het verhaal gaat dat door het rijden met de auto over drempels en slechte wegen dan het papier te hard laat trekken aan deze rubbere rand.


Persoonlijk gooi ik altijd snel mijn spullen in de auto en rijd ik naar huis.
speakers op zijn kop op zijn zij of recht naar boven....

jw009
31 januari 2008, 15:36
het verhaal waar jij op doelt is dat je de speakers naar beneden gericht moet vervoeren.

Als je ze namelijk naar boven toe vervoert hangt het papieren gedeelte van de speakers aan die flexibele rubberen rand. Dit is niet de natuurlijk houding van de speaker.

Het verhaal gaat dat door het rijden met de auto over drempels en slechte wegen dan het papier te hard laat trekken aan deze rubbere rand.

Persoonlijk gooi ik altijd snel mijn spullen in de auto en rijd ik naar huis.
speakers op zijn kop op zijn zij of recht naar boven....


Ja precies dat verhaal was het ja !

Kim Wilson
31 januari 2008, 15:38
Dat hangen in de rubber rand zal wel wat meevallen. Een speaker krijgt meer te verduren als je ermee speelt dan wanneer je over een drempel rijdt. Plus daarbij, of je hem nou op zijn buik of op zijn rug legt, hij hangt altijd aan de rubber rand. Maar hij beweegt wel op een manier zoals het bedoeld is. Als je hem op zijn zij legt, doet ie dat dus niet. Dan heb je de kans dat hij uit het midden gaat stuiteren. Op zijn zij hangt de speaker in een niet-bedoelde manier in de rubber rand.

Ergo, je verhaal klopt niet helemaal. :)

Toaster
31 januari 2008, 15:39
Dat hangen in de rubber rand zal wel wat meevallen. Een speaker krijgt meer te verduren als je ermee speelt dan wanneer je over een drempel rijdt. Plus daarbij, of je hem nou op zijn buik of op zijn rug legt, hij hangt altijd aan de rubber rand. Maar hij beweegt wel op een manier zoals het bedoeld is. Als je hem op zijn zij legt, doet ie dat dus niet. Dan heb je de kans dat hij uit het midden gaat stuiteren. Op zijn zij hangt de speaker in een niet-bedoelde manier in de rubber rand.

Ergo, je verhaal klopt niet helemaal. :)


Ik trek me helemaal niks aan van mijn eigen verhaal ;) haha

caliban
1 februari 2008, 20:54
Voor shows met mijn vorige band ging het vaak alsvolgt. Bijna alle materiaal was in een auto gezet. Cabinets lagen op een zijkant met hun lengterichting in de lengterichting van de auto. Op de cabinets vaak nog gitaren en erlangs de tops. Erachter zaten dikwijls mensen zodat er een beetje controle was.
Vroeger zou ik meestal gewoon de cabinet op de achterkant gelegd hebben, maar dat neemt veel plaats in en als er meerdere cabs inmoeten vind ik het in principe veilig op de kant vermits dat het stevigste punt van de constructie is.