PDA

View Full Version : Techniek aanslag Asturias



--=HANS=--
31 januari 2008, 08:48
Hallo,

Ben een poging aan het doen om Asturias van Albeniz in mijn vingers te krijgen en dat valt me niet mee. :satisfie:
Vanaf maat 25 wordt de B snaar steeds 2 keer snel achter elkaar aangeslagen en nu vraag ik me af wat daar de beste techniek voor is. Ik ga er een beetje vanuit dat er twee vingers voor gebruikt worden, maar hoe?

Hoor graag van jullie.

Groet, Hans

Pais
31 januari 2008, 10:43
Ik denk dat het gespeeld word als een kleine tremelo, met twee vinger (m i ) ipv drie (a m i )

artnaz
31 januari 2008, 11:01
Het is toch gewoon om en om wat de hoge en lage snaren betreft? Dan zou ik de hoge (vaste) noten wisselslag doen (misschien even lastig om het ritme te krijgen i.c.m. met de duim er doorheen).

Als het wel twee hoge noten afgewisseld met een lage, inderdaad een tremolo met "m-i". (Deze vind ik zelfs iets makkelijker en mooier.)

--=HANS=--
31 januari 2008, 21:52
Hmmmmm, kleine tremolo.......

OK, techniek voor dummies: hoe doe je dat?
Pluk je met de ene vinger omhoog en daarna met de volgende of gaat de ene vinger omhoog en de ander naar beneden of allebei naar beneden?
Dat is eigenlijk wat ik graag wilde weten:noob:

@ artnaz: nee in die maten is het retesnel twee keer de B achter elkaar en daarvoor en daarna alles om en om of op twee verschillende hoge snaren en vanaf maat 147 nog zo`n stukje met die snelle BB

Dank voor jullie reacties!

Groet, Hans

artnaz
31 januari 2008, 21:57
Ja, ik het het gehoord...

Tremolo is zoals je gewoon snaren tokkelt ("plukt" - tirando), maar de volgorde van de vingers is even wennen in het begin. Als je drie noten wilt doen, doe je dat met p(bass)-a-m-i (duim-ringvinger - middelvinger - wijsvinger); als je twee noten wilt, laat je de ringvinger weg. (Mijn eerste gitaarleraar kon zelfs met zijn pink erbij superstrak spelen! Niet dat het wat snelheid betreft wat uitmaakt t.o.v. de ringvinger, maar toch cool...)

Pais
31 januari 2008, 22:02
De inpact is van de nageltop vanaf de onderkant omhoog. Plukkend gespeeld, tirando. Op youtube vind je op de term classical tremelo vast goede voorbeelden.


Of zie mijn filmpje (schaamteloze spam :D ) http://youtube.com/watch?v=6V651zNm_ew De tremelo begint op 0:40m maar dat is een flamenco-tremelo met 4 nootjes na de duim (i-a-m-i)


Edit- sorry , crosspost met artnaz :)

--=HANS=--
31 januari 2008, 22:10
Hey Pais!

Wat goed zeg, mooie muziek!:satisfie:
Hoe heet het en heb je er iets van tablatuur van?

Dank voor jullie antwoorden, ik ga aan de gang.

Groet, Hans

Pais
31 januari 2008, 22:25
Thnx Hans! Het is Granaina, een subgenre binnen de flamenco, en het zelf zo in elkaar geknutseld en geen bestaand stuk.
Maar ik heb vandaag tabs gekregen van medeforumlid Petrus, ook van Granaina. Dat is denk ik wel moeilijker dan dit hier, en lijkt me heel lastig als je niet bekend met met de techniek binnen de flamenco. Stuur me maar je mailadres als ja het graag wilt hebben.

--=HANS=--
31 januari 2008, 22:41
Thanks Pais, ik neem je wijze raad aan. Voorlopig stort ik me eerst nog even op Asturias en dan zie ik wel weer verder.
Ik laat het je weten als ik weer verder kan:satisfie:

Groet, Hans

artnaz
1 februari 2008, 00:15
Heb je netjes gedaan Pais! Voor anderhalf jaar al helemaal, petje af! :)

fretboardtoash
4 maart 2008, 13:01
De piano(originele) versie is andersom, de basnoten zijn hetzelfde. Maar de hoge zijn een B-snaar en een b op de E-snaar( dus 7e positie). In dit geval moet je dus duim-wijsvinger-middelvinger spelen. 't is wel 10 keer zo moeilijk want je speelt dan van de sterkere wijsvinger naar de zwakkere middelvinger toe. Ook de octaven in het langzame stuk zijn op de lage E in plaats van de D snaar.