PDA

View Full Version : Covers gratis weggeven?



savale
31 januari 2008, 08:21
Ik snap dat een coverbandje geld moet betalen als ze covers spelen van een andere band, maar hoe zit dat als je je nummers gratis weggeeft of optreed zonder vergoeding? Iemand enig idee?

Jeroen_TRC
31 januari 2008, 09:19
Een coverbandje hoeft een band toch geen geld te betalen? :stop:

Harry
31 januari 2008, 09:46
je moet de BUMA-rechten afdragen, of in je contract zetten dat de zaaleigenaar dat doet.

EuroCinema
31 januari 2008, 09:54
Yep. Sterker nog, als je eigen nummers speelt en bij de BUMA geregistreerd bent, moet er ook geld afgedragen worden (wat jij later dan weer terugkrijgt van de BUMA).
Hoe het zit met opgenomen covers weet ik niet, sites als Myspace zijn er in elk geval bepaald niet dol op om die te hosten en je loopt het risico dat ze je account deleten.

savale
31 januari 2008, 10:39
Yep. Sterker nog, als je eigen nummers speelt en bij de BUMA geregistreerd bent, moet er ook geld afgedragen worden (wat jij later dan weer terugkrijgt van de BUMA).
Hoe het zit met opgenomen covers weet ik niet, sites als Myspace zijn er in elk geval bepaald niet dol op om die te hosten en je loopt het risico dat ze je account deleten.

Ik heb ook geprobeerd om contact op te nemen met de labels van de desbetreffende muzikant, maar nog zonder succes.
Zo lang ik de bron vermeld van de originele artiest lijkt het mij wel voldoende, maar ik wil het voor de zekerheid wel weten.

EuroCinema
31 januari 2008, 11:51
Je moet niet bij de labels zijn, maar bij de partij die de auteursrechten exploiteert, zoals de BUMA dat in Nederland doet.

savale
31 januari 2008, 12:29
Volgens mij heb je gelijk ja. Ik heb vervolgens hun licentiecalculator gebruikt en ik kom op een licentie uit van 0 euro (omdat ik er zelf niets voor vraag).