PDA

View Full Version : blues sound



manito
31 januari 2008, 07:52
hallo,

Ik ben al een tijdje gitaar aan het spelen en momenteel speel ik vooral in de richting van blues. Nu dacht ik eraan om een hollow body te kopen (ibanez AFS 75T), maar vroeg mij af welke versterker je daar best bij neemt?
Ik heb enkele basversterkers staan en ik heb horen zeggen dat een combinatie van een hollow body en basversterker een leuke klank geeft...

Is dat zo? en is dat wel gezond voor gitaar en basversterker?

en wat vinden jullie van die ibanez AFS 75T?

alvast bedankt voor de reacties

Eko
31 januari 2008, 07:56
Blues spelen kan op alles en nog wat. Ook op de Ibanez dus, geen probleem. Die is netjes gebouwd en kan een half leven mee.
Spelen over een basversterker is een heel oude truc. Fender leverde in de fifties een versterker voor een bas met wel 40 watt. Een aantal gitaristen speelden er over en kwamen er achter dat dat wel heel leuk klonk. Et voila, de Bassman werd er wereldberoemd om.
Speel ze!

rocker_71
31 januari 2008, 10:54
Blues zit heel veel in de vingers.
Geef John Lee Hooker een Behringer amp en hij klinkt nog bluesy.

Maar wil je toch een lekkere amp, kijk dan eens rond voor een buizenversterker. Deze worden in 99% van alle blues albums gebruikt

Nobler
31 januari 2008, 12:17
BB-King heeft heel lang gespeeld (en misschien nog?) over LAB (by Gibson) transistorversterkers, dus het hoeft niet alleen een buizenversterker te zijn. Ik ben wel gear-maf met een voorkeur voor klein en handzaam. Ik heb dus verschillende kleine buizenversterkertjes. Toch valt mij op dat als ik thuis in de huiskamer met een CD meespeel (blues dus), dat ik dan makkelijker een lekker geluid krijg met een transistor oefenversterkertje dan met een klein buizenversterkertje. Bij de laatste heb je toch vaak een effect nodig om hem wat meer te oversturen dan hij van zich zelf doet. Veel kleine buizenversterkertjes (zeker de goedkope 5 watt versterkertjes) hebben geen regelbare gain of voorversterker en de meeste (nog goedkopere) transistor oefenversterkertjes wel, zodat je makkelijker een lekkere mate van vervorming kunt instellen. Dus voor thuis adviseer ik een niet te duur transistortje. Als je wel met meer mensen samenspeelt, maar niet of nauwelijks optreedt moet je toch met een hybride versterker (half buizen half transistor) voor niet te veel geld een goed geluid kunnen krijgen. Pas als je ook optreedt of dat van plan bent zou je kunnen investeren in een (over het algemeen dure) buizenversterker.

manito
31 januari 2008, 12:32
Momenteel heb ik niet echt het geld om ook nog eens een goede versterker te kopen.
Maar ik heb thuis een Hartke(900W) buizen-basversterker staan en ik vroeg me eigenlijk af of ik met een hollow body over deze versterker kan spelen?
Of dat goed is voor deze versterker?

Otje
31 januari 2008, 12:34
BB-King heeft heel lang gespeeld (en misschien nog?) over LAB (by Gibson) transistorversterkers, dus het hoeft niet alleen een buizenversterker te zijn. Albert King heeft ook zonder buizen gedaan.

http://guitargeek.com/rigs/img/a/albert_king_1977.gif

Ben het overigens eens met eerdere reacties: blues kun je bijna overal op spelen. Maar mijn persoonlijke keuze zou een Les Paul met P90's zijn (sterker nog, dat is mijn keuze :cooler: ). En als dat 't niet is, dan een Telecaster. Qua versterking.... Pfffff.... zoveel keuze. Het enige wat ik echt belangrijk vind is dat de versterker heel dynamisch is. Hij moet goed reageren op je aanslag.

rocker_71
31 januari 2008, 12:38
Wow, 900 Watt! Dat klinkt heftig.
Gewoon proberen , het kan iig geen kwaad.

@Nobler: je hebt helemaal gelijk. Volgens mij is een Roland Jazz chorus ook transistor. (Ik heb zelf een Marshall Master Lead 30, ook transistor)

Harry
31 januari 2008, 12:39
gitaarspelen over je basversterker is niet slecht voor je versterker, om die vraag even te beantwoorden

MattellicA
31 januari 2008, 12:43
Albert King heeft ook zonder buizen gedaan.

http://guitargeek.com/rigs/img/a/albert_king_1977.gif

Ben het overigens eens met eerdere reacties: blues kun je bijna overal op spelen. Maar mijn persoonlijke keuze zou een Les Paul met P90's zijn (sterker nog, dat is mijn keuze :cooler: ). En als dat 't niet is, dan een Telecaster. Qua versterking.... Pfffff.... zoveel keuze. Het enige wat ik echt belangrijk vind is dat de versterker heel dynamisch is. Hij moet goed reageren op je aanslag.

:chicken: Hoe maken jullie deze afbeeldingen eigenlijk? Site ofzo?

rocker_71
31 januari 2008, 12:46
Hier is een mooi topic, speciaal daarover. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=68862)

Otje
31 januari 2008, 16:47
:chicken: Hoe maken jullie deze afbeeldingen eigenlijk? Site ofzo?Het heet Google ;).

GTRMitchell
31 januari 2008, 19:34
Hey,

Over de versterker weet ik niet zo veel maar over de AFS75T wel, ik heb hem van de week ook gekocht. Hij klinkt naar mijn mening super lekker( ik speel op een Ibanez ToneBlaster 25R Amp). Niet dat ik zo'n blues speler ben, meer alternatieve rock, maar een beetje bleus kan ik wel. Bleus muziek klinkt echt lekker op de gitaar. ik zou hem gewoon een keer uit proberen bij de gitaar/muziek winkel bij jou in de buurt(als dat feedback rotterdam is, bel ze dan eerst ff, want ik hhad de laatste). :)

frekie
1 februari 2008, 12:35
" Da Bluez" spelen kan idd op veel gitaren, strat, tele , LP, ES335, de wat meer trad modellen dus. Een hollowbody kan problemen geven met feedback. Qua versterking in een band kom ik toch meestal uit bij buizenbakken, ik heb een Fender Hotrod DLX. Voor thuis een kleine Marshall Studio 15. Ok die is moeilijk te vinden, klein transistorbakkie, Roland cube 15 ofzo.