PDA

View Full Version : dikte plectrum



s0ck
30 januari 2008, 22:44
Zal vast wel ergens een topic rondzweven hiervan maar heb geen zin om te zoeken :)

Ik speel zelf met vrij dunne plectrumc van 0.73mm omdat ik graag snel speel.
Nu speelt 1 van mijn grote helden : yngwie malmsteen met een dikke 1mm plectrum en soms wel dikker.

Ik kan nooit snel spelen met die dikke dingen. ligt dit aan mij of moet je er gewoon veel op oefenen. en hoeveel effect heeft het op je geluid ?
Als ik met een dikke plectrum speelt gaat het veel minder soepel en is het moeilijk om snaren zachtjes aan te slaan.

Meningen graag :)

iWishmaster
30 januari 2008, 22:50
Geen zin om te zoeken ...

Grab the torches & hayforks! Burn the infadel!

















Dat zal de gemiddelde reactie van dit topic aangeven naar mijn voorspellingen.
Anyway: Doe wat jij fijn vind. Dikker is vaak een harder geluid met meer laag, dunner is wat zachter met meer hoog. Verschil is redelijk subtiel, ik geloof niet dat iemand kan zeggen, goh, die man daar op het podium gebruikt wel heel dunne plectra ... Behalve in extreme gevallen waarschijnlijk.
Ik zelf gebruik voor akkoorden iets van .7-.9 en voor het stevige shredwerk stubbies van 1.5mm geloof ik, anders wappert t teveel en gaat t mij niet snel genoeg.

Maus B.
30 januari 2008, 22:52
Gebruik gewoon het plectrum wat je het fijnste vind, en waar je het best mee speelt.
Ik zie echt geen reden om met een plectrum te gaan spelen wat je eigenlijk kut vind, omdat je favoriete gitarist dat doet.

Tuurlijk, misschien went het wel. Maarja, in een lelijke gammele auto rijden went ook, maar of het nou echt fijn is... :P

Ow, en bij mij staat op m'n 0.73 plectrums 'medium', dus zo dun is het nog niet ;)

Blend
30 januari 2008, 22:53
Tering, wanneer flikkeren jullie nou eens op met die plectrumtopics? Er zijn fucking duizenden onderwerpen over plectra, go check it out!


Geen zin, tsss.. :stop:

(slotje?)

Ibanez666
30 januari 2008, 22:54
Zal vast wel ergens een topic rondzweven hiervan maar heb geen zin om te zoeken :)

Ik speel zelf met vrij dunne plectrumc van 0.73mm omdat ik graag snel speel.
Nu speelt 1 van mijn grote helden : yngwie malmsteen met een dikke 1mm plectrum en soms wel dikker.

Ik kan nooit snel spelen met die dikke dingen. ligt dit aan mij of moet je er gewoon veel op oefenen. en hoeveel effect heeft het op je geluid ?
Als ik met een dikke plectrum speelt gaat het veel minder soepel en is het moeilijk om snaren zachtjes aan te slaan.

Meningen graag :)


Ik speel met Jazz III achtige picks van Dunlop. Ik ga hier best snel mee. Voor acoustisch gitaar gebruik ik liever dunnere picks omdat dat helderder klinkt. kwestie van wennen en/of aanleg, dus net wat je lekker vindt..

Vonk
30 januari 2008, 23:13
Ik ben mijn plectrum kwijt dus ik kan het je niet vertellen.






En ik heb eigenlijk niet zo'n zin om te zoeken.

Rexke21
30 januari 2008, 23:35
Ik heb er 2 van 2.0 mm
En dan nog 2 van 1.5 mm denk ik
En 1tje van 1.0 mm
Speel het meeste met de 2.0, vind ik het beste spelen
Toen ik begon met les (6 jaar geleden) was ik al direct verkocht aan 2.0 plectrum, dus ik ben het gewent en vind het beter spelen als een dunne!

Grtz

TimmU
30 januari 2008, 23:41
ik speel het liefst op een 655.0 plectrum , klinkt heaavy!

Jim Haagmans
30 januari 2008, 23:59
ik denk dat het onzin is dat je met wat dikkere plectra niet snel zou kunnen spelen. Denk ook dat er heus niet voor iedereen een perfect plectrum is, als jij 2 jaar met plectra van 1.5 mm speelt speel je daar prima mee. hetzelfde geld voor plectra van 0.5 mm.

Kaïn
31 januari 2008, 00:04
Gewoon natuurkundig. Een dikke plectrum buigt niet dus zal de toon die je aanslaat eerder komen dan bij een flexibel model. Een verschil in miliseconden maar, toch hoorbaar. Athans ik hoor het, grote kans het tússen mijn oren zit maargoed. Ik doe een poging tot shred met 1.5 jazz III omdat dik en stevig voor mij sneller gaat.
(het is gewoon smaakgebonden, er is geen waarheid)

Orpheo
31 januari 2008, 00:37
Gewoon natuurkundig. Een dikke plectrum buigt niet dus zal de toon die je aanslaat eerder komen dan bij een flexibel model. Een verschil in miliseconden maar, toch hoorbaar. Athans ik hoor het, grote kans het tússen mijn oren zit maargoed. Ik doe een poging tot shred met 1.5 jazz III omdat dik en stevig voor mij sneller gaat.
(het is gewoon smaakgebonden, er is geen waarheid)

doorwerking hierop: omdat een dikke niet buigt, zal meer 'aanslagenergie' gaan zitten in de snaar zelf, en minder in het plectrum dat moet buigen (en terugbuigen, maar dat is dan kinetische, en niet potentiele energie). immers, het plectrum zal buigen als het zacht is, en in die buiging moet energie gestopt worden. Dat, gecombineerd met het 'teruggaan naar de originele positie' voor je weer kan aanslaan, levert 't, dat je met een dikke, in theorie, sneller kan spelen dan met een dikke. Maar het hangt ook af van de vorm van het plectrum, de scherpte van de punt, smaak, manier van aanslaan etc etc.

artnaz
31 januari 2008, 00:42
Blablabla... levert 't, dat je met een dikke, in theorie, sneller kan spelen dan met een dikke.:chicken::???::p

Maargoed, ik gebruik Dunlop Tortex .88mm. Ligt lekker, niet te dik doch stuk en buigt nauwelijks. De dunnere buigen mij te veel, en met de dikke kan ik alleen "hakken", en minder dynamisch en subtiel spelen...

barno
31 januari 2008, 00:52
2 en 3 mm Stubby, hoe dikker hoe strakker

Orpheo
31 januari 2008, 01:05
2 en 3 mm Stubby, hoe dikker hoe strakker

helemaal mee eens. ik heb wel gemerkt: hoe dikker, hoe kleiner ik 't plectrum wil hebben.

@ artnaz: sorry, ik studeer natuurkunde, en dan wil je wel eens doorschieten in je studie ghehe. maar ik heb gemerkt dat als ik heel subtiel wil spelen, ik t alleen met m'n vingers doe, en plectra alleen gebruik voor hakwerk, of als verlenging van m'n vingers. ik krijg 't met alles wel gedaan, maar ik heb toch 't liefst de paarse tortex van dunlop of de jazz-serie. de I II of III maakt me niet uit.

artnaz
31 januari 2008, 01:13
@ artnaz: sorry, ik studeer natuurkundeNa-aperd! :mad:

Maargoed, ik ga ook iets bij Warmoth bestellen, da's ook een beetje na-apen... :cheerup:

Orpheo
31 januari 2008, 01:17
Na-aperd! :mad:

Maargoed, ik ga ook iets bij Warmoth bestellen, da's ook een beetje na-apen... :cheerup:

hoezo naaperd? studeer jij dat dan ook? zo ja; waar?!:D

artnaz
31 januari 2008, 01:47
hoezo naaperd? studeer jij dat dan ook? zo ja; waar?!:DTechnische Natuurkunde at Twente University! :rockon:

Jij dan?

almarvk
31 januari 2008, 07:57
Gaat nergens meer over. Gebruik de zoekfunctie maar 's.

Vragen? -> PM!