PDA

View Full Version : Slagplaat maken



Requiem1991
30 januari 2008, 20:55
Hallo mensen ik heb een vraagje, van welk materiaal kan je een slagplaat maken , ik wil een slagplaat maken voor mijn Jackson 30 RR.

Alvast vriendelijk bedankt.

no 1 hops
30 januari 2008, 21:00
klinkt misschien eigenwijs, maar is eigenlijk heel simpel
alles waar je met jouw gereedschap een van maken kan.
van plastic tot RVS, koper formica etc

iWishmaster
30 januari 2008, 23:02
'Normaal' is een slagplaat van plastic (alles wat je kunt verzinnen, van pvc tot acryl).

Exotische varianten zijn doorzichtig acryl (ook plastic, maar toch), verschillende exotische houtsoorten of metaal.

Wat jij mooi vind dus. Maar op een gitaar als die jackson hoort natuurlijk geen antiek eikenhouten plaatje, dan liever traanplaat inderdaad :blast:

hezz
30 januari 2008, 23:36
How about verschillende kleuren lagen, zoals je vaker ziet in de combinatie wit-zwart-wit bijvoorbeeld?

jerome
30 januari 2008, 23:37
Ik diverse slagplaten gemaakt van verschillende materialen.
Belangrijk is dat als je hem van kunststof maakt dat je een goede/juiste kwaliteit/soort kunststof gebruikt.
Ik heb nogal eens kunststofsoorten gebruikt waar in no time krassen in zaten en/of in de loop der tijd vervormden, scheurden of bros werden.

De laatste 2 slagplaten heb ik toch maar weer van origineel slagplaatmateriaal gemaakt wat ik gekocht heb bij Texas & Tweed.
Die zitten ergens in Zeeland, beetje ver weg voor mij, maar ik heb gewoon via internet besteld. De ene dag besteld, 1 of 2 dagen later in huis
En echt perfecte kwaliteit!!! (Vééél beter dan die slechte kwaliteit kunststoffen die ik daarvoor heb gebruikt).
Zeer kras en vormvast.
Ik heb een slagplaat gemaakt van zeer mooie white pearl met een mooie diepte-structuur erin die ook al weer zeer lang mooi blijft.
En 1 matzwarte, ook zeer mooie en degelijke kwaliteit.
Op beide platen zat aan de achterkant een sticker "made in Japan"
Goed spul, echt aan te raden!

Voor een andere gitaar wil ik een matzwart-geanodiseert-alu slagplaat gaan maken maar ik moet nog ff kijken wie dat verkoopt.

Spitfire
30 januari 2008, 23:39
Ik diverse slagplaten gemaakt van verschillende materialen.
Belangrijk is dat als je hem van kunststof maakt dat je een goede/juiste kwaliteit/soort kunststof gebruikt.
Ik heb nogal eens kunststofsoorten gebruikt waar in no time krassen in zaten en/of in de loop der tijd vervormden, scheurden of bros werden.

De laatste 2 slagplaten heb ik toch maar weer van origineel slagplaatmateriaal gemaakt wat ik gekocht heb bij Texas & Tweed.
Die zitten ergens in Zeeland, beetje ver weg voor mij, maar ik heb gewoon via internet besteld. De ene dag besteld, 1 of 2 dagen later in huis
En echt perfecte kwaliteit!!! (Vééél beter dan die slechte kwaliteit kunststoffen die ik daarvoor heb gebruikt).
Ik heb een slagplaat gemaakt van zeer mooie white pearl die ook al weer zeer lang mooi blijft.
En 1 matzwarte, ook zeer mooie en degelijke kwaliteit.
Op beide platen zat aan de achterkant een sticker "made in Japan"
Goed spul, echt aan te raden!

Voor een andere gitaar wil ik een matzwart-geanodiseert-alu slagplaat gaan maken maar ik moet nog ff kijken wie dat verkoopt.

Meneer het mietje heeft ook geen enkel idee wat de functie van een slagplaat is he :p

jerome
30 januari 2008, 23:41
Jawel, veel spelen en toch mooi blijven

Requiem1991
31 januari 2008, 09:54
dus waar kan ik zulk / Kunstof / Plastic kopen ?

Alvast vriendelijk bedankt

Dark_Tranquillity
31 januari 2008, 10:09
Als je een rearloaded Jackson hebt ga je er toch geen slagplaat opzetten?

no 1 hops
31 januari 2008, 10:09
levert texas en tweed dan nog aan particulier?
bestelde daar vroeger ook wel maar op een bepaald moment wilden ze dat liever niet meer, alleen maar aan bouwers en winkels
@req
kijk eens hier
http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_71_150

Requiem1991
31 januari 2008, 10:12
kan ik ook bijvoorbeeld in de Karwei een stuk kunstof/plastic kopen en bewerken ?

Dark_Tranquillity
31 januari 2008, 10:16
Ja, als je wilt dat je gitaar er als een pvc rioolbuis uitziet wel. De stukjes van tonefactory zijn wel goed. Verder: denk er nog maar eens heel goed over na, ik heb (gedwongen, Jackson USA) een slagplaat, en ondanks dat deze gesigned is door Demonaz en Samoth, had ik liever een rearloaded.

Requiem1991
31 januari 2008, 10:20
kan je dat echt niet gewoon aanpassen ?
ziet het er zo lelijk uit dan ? ik wil graag een gele slagplaat.
geen witte slagplaat want ik wil alle mechanieken en dingen op mijn Jackson goud maken dus ook graag een Gele/Gouden slagplaat

Dark_Tranquillity
31 januari 2008, 10:28
Dan moet je eens op www.fretsonthenet.com gaan kijken, die man maakt speciaal voor Jacksons slagplaten in alle mogelijke maten, vormen en kleur. Dit is ook een goede plek voor de rest van je toekomstige vervangings spul ;)

En ja, ik vind slagplaten op rhoads best lelijk. De body is al niet groot namelijk. Maarja, persoonlijke voorkeur, gele pvc raad ik je niet aan! En gaten gaan niet vanzelf weer weg ;)

Rearloaded, frezing in de achterkant van de body, geen gat aan de voorkant dus.
Slagplaat origineel zit aan de achterkant niets, maar in de voorkant van de body een gat

no 1 hops
31 januari 2008, 10:29
kan je dat echt niet gewoon aanpassen ?
ziet het er zo lelijk uit dan ? ik wil graag een gele slagplaat.
geen witte slagplaat want ik wil alle mechanieken en dingen op mijn Jackson goud maken dus ook graag een Gele/Gouden slagplaatdan lijkt het mij voor jouw makkelijker om je eigen slagplaat geel te spuiten.

Req, niemand , dan jijzelf, beslist wat en hoe je op je gitaar zet.
je kan rustig naar de gamma gaan, of een winkel waar ze modelbouw dingen verkopen voor een stuk plastic of acryl plaat en geel spuiten.
je kan bv bij tonefactory kopen, je kan zelfs een plastic clicko verzagen.

het is gewoon wat jij wilt en wat jij denkt dat je zelf kunt doen.
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/detail.jpg
acryl plaat met aan de binnenkant van dat plakplastic voor op ramen
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/dylonultra.jpg
stuk puur koper plaat met daarop stuk formica met koper fineer
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/slagplaat3.png
traanplaat

Dark_Tranquillity
31 januari 2008, 10:32
Overigens, als je wilt zien hoe mijn traanplaat slagplaat eruit ziet klik dan hier. (http://freewebs.com/sataniclars/pictures.html)

Requiem1991
31 januari 2008, 10:33
er zit nu dus geen slagplaat op de Jackson , dus moet er zelf een kopen/maken maar dan is nog een andere vraag hoe kan ik hem monteren op mijn gitaar , want er zitten natuurlijk geen gaten in.

Moet ik dan ook de Element Ringen verwijderen van mijn Humbuckers ??

Dark_Tranquillity
31 januari 2008, 10:56
Nee hoor, 3 gaten, verder niets weghalen, wel moet je je knoppen in de slagplaat uitboren. Kijken bijvoorbeeld eens naar de Jackson RR5.

no 1 hops
31 januari 2008, 11:09
als ik die gitaar van D T zo zie zou ik op je gitaar een stuk papier legen a;s je de potmeters verwijderd hebt.
met een potlood kun je dan de potmetergaten en de scheve lijn van de boy aftekenen.

je zaagt de slagplaat uit en boord de gaten op basis van wat je afgetekend hebt daarna klem je de slagplaat met de moertjes van de potmeters vast. op de body zonder schroeven.

Requiem1991
31 januari 2008, 11:36
mot je zo'n Traanplaat kopen of kan je die ook zelf maken ?

almarvk
31 januari 2008, 11:39
Lees eerst 's wat en kijk 's verder dan je neus lang is. Natuurlijk moet je traanplaat zelf kopen!

En het is al tig keer gezegt dat je bijna elk plaatmateriaal ervoor kan gebruiken. En ja je kan elke vorm maken. Dan kan je de humbucker ringen gewoon laten zitten. En wat maakt het uit als je 'm vast zet met 3 of met 23 schroeven?!?

Dus: maak een ontwerp op papier, kies je materiaal en ga aan de slag!

Requiem1991
31 januari 2008, 11:46
Lees eerst 's wat en kijk 's verder dan je neus lang is. Natuurlijk moet je traanplaat zelf kopen!

En het is al tig keer gezegt dat je bijna elk plaatmateriaal ervoor kan gebruiken. En ja je kan elke vorm maken. Dan kan je de humbucker ringen gewoon laten zitten. En wat maakt het uit als je 'm vast zet met 3 of met 23 schroeven?!?

Dus: maak een ontwerp op papier, kies je materiaal en ga aan de slag!

Bedankt voor uw o zo vriendelijke reactie :???:

Een beetje vriendelijkheid word ook wel op prijs gesteld ... :cooler:

Ik lees en kijk verder dan mijn neus lang is... maar hoe mot ik nou weten of je die dingen kan kopen of zelf moet maken , iemand die ik heb op MSN heeft een Traanplaat voor zijn Jackson RR gekocht volledig al gemaakt dus ja .. zal het wel is aan hem vragen , alleen heeft hij het via een bedrijf in Amerika gedaan gloof ik.. hmm...

Ik heb al een Ontwerp gemaakt voor de Slagplaat op de PC alleen moest ik nog even weten welk Materiaal er geschikt voor is , namelijk vandaar ook dit topic.

Kim Wilson
31 januari 2008, 11:56
www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl) verkoopt de wereld aan kant-en-klare slagplaten. Mocht die van jou er niet tussen zitten, hebben ze ook slagplaatmateriaal te koop, waar je je eigen plaatje van kunt maken. Stel je voor dat je daar niet het gewenste spul kunt vinden, kun je naar de bouwmarkt o.i.d. voor een stukkie traanplaat, doorzichtig plexiglas, triplex, spiegel of wat ook maar enigszins geschikt is om als slagplaat te gebruiken is. Alles van een millimeter of 3-4 dik is, en wat jij kunt uitzagen en bewerken tot slagplaat, is geschikt. Zelfs de behuizing van je PC zou kunnen. Staat wel geinig, het DELL-logo in je slagplaat gedrukt. :cooler:

Requiem1991
31 januari 2008, 11:59
www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl) verkoopt de wereld aan kant-en-klare slagplaten. Mocht die van jou er niet tussen zitten, hebben ze ook slagplaatmateriaal te koop, waar je je eigen plaatje van kunt maken. Stel je voor dat je daar niet het gewenste spul kunt vinden, kun je naar de bouwmarkt o.i.d. voor een stukkie traanplaat, doorzichtig plexiglas, triplex, spiegel of wat ook maar enigszins geschikt is om als slagplaat te gebruiken is. Alles van een millimeter of 3-4 dik is, en wat jij kunt uitzagen en bewerken tot slagplaat, is geschikt. Zelfs de behuizing van je PC zou kunnen. Staat wel geinig, het DELL-logo in je slagplaat gedrukt. :cooler:

Heb jammer genoeg geen DELL PC XD anders zou het nog lollig zijn ook ja.

Heb idd bij Tone Factory gekeken en heb heele leuke onbewerkte plaatjes gezien ja.

Ik heb thuis nog Doorzichtig Plexiglass staan , Zou ik ook wel leuk vinden voor slagplaat , weet alleen niet precies hoe dik die is dus zou vandaag even moeten kijken of hij 3 - 4 MM is =)

Bedankt in iedergeval.

Dark_Tranquillity
31 januari 2008, 14:50
Mijn stuk traanplaat komt uit het leger, zit normaal op vrachtwagens. Dik, goed profiel. Zelf kopen kan ook in nederland, aftekenen en de zaag erin!

Requiem1991
31 januari 2008, 14:55
das interesant D T want jouw Traanplaat ziet er wel heel erg mooi uit moet ik zeggen. weet u / jij toevallig ook nog een plek / site waar je die zou kunnen kopen ?

.john.s
31 januari 2008, 15:22
Bedankt voor uw o zo vriendelijke reactie :???:

Een beetje vriendelijkheid word ook wel op prijs gesteld ... :cooler:

Ik lees en kijk verder dan mijn neus lang is... maar hoe mot ik nou weten of je die dingen kan kopen of zelf moet maken , iemand die ik heb op MSN heeft een Traanplaat voor zijn Jackson RR gekocht volledig al gemaakt dus ja .. zal het wel is aan hem vragen , alleen heeft hij het via een bedrijf in Amerika gedaan gloof ik.. hmm...

Ik heb al een Ontwerp gemaakt voor de Slagplaat op de PC alleen moest ik nog even weten welk Materiaal er geschikt voor is , namelijk vandaar ook dit topic.

srry micheal maar ik vind wel dat die in een opzicht gelijk heeft je kan ook eerst andere topics lezen ik kan snappen dat hij een beetje ziek word van dat "gezeur"

Squier4ever
31 januari 2008, 15:27
das interesant D T want jouw Traanplaat ziet er wel heel erg mooi uit moet ik zeggen. weet u / jij toevallig ook nog een plek / site waar je die zou kunnen kopen ?

is D T net zo'n domme kutsmiley als XD? wil je daar aub mee ophouden want die zijn irritant.

ontopic: kijk anders ff bij pickguardian.com

Requiem1991
31 januari 2008, 15:52
is D T net zo'n domme kutsmiley als XD? wil je daar aub mee ophouden want die zijn irritant.

ontopic: kijk anders ff bij pickguardian.com

ik gebruik altijd smiley's is denk soort van automatische.

De site is wel handig geweest , bedankt daarvoor.

Nu heb ik beetje kunnen kijken wat voor soort Plexi Glass ik kan nemen voor de plaat en natuurlijk ook de kleur.

Requiem1991
31 januari 2008, 15:57
srry micheal maar ik vind wel dat die in een opzicht gelijk heeft je kan ook eerst andere topics lezen ik kan snappen dat hij een beetje ziek word van dat "gezeur"

uhm... ik heb andere topics gelezen... heb ook gezocht maar ik kon er niks uithalen...

maar John blijf even Ontopic graag.

.john.s
31 januari 2008, 16:03
even weer ontopic.

als jij dan die traanplaat hebt of plastic plaat, heb je er over nagedacht hoe je hem vastmaakt waar je hem vastmaakt en hoe je hem gaat zagen en bewerken want vooral met dat plastic zitten er zo scheurtjes en andere dingen in.

Requiem1991
31 januari 2008, 16:25
even weer ontopic.

als jij dan die traanplaat hebt of plastic plaat, heb je er over nagedacht hoe je hem vastmaakt waar je hem vastmaakt en hoe je hem gaat zagen en bewerken want vooral met dat plastic zitten er zo scheurtjes en andere dingen in.

Ik weet hoe ik die mot zagen ja, heb ook al een keer met Plexi Glass een Computer gemaakt dus mot wel lukken , ja het vastzetten moet ik nog even voor kijken.

Denk gewoon gaatjes boren

keessie
1 februari 2008, 14:41
Nog ff een klein vraagje ?
Maakt een (Bep material) slagplaat nog uit voor de klank van je gitaar????? :noob:

.john.s
1 februari 2008, 15:39
volgens mij hebben slagplaten niks met de klank van de gitaar te maken want je kan het van zo goedkoop als je wil (stukje container) tot zo duur als je wilt maken. Maar volgens mij maakt het geen verschil voor de klank.

Requiem1991
1 februari 2008, 15:48
idd John heeft gelijk , denk niet echt dat het geluid beinvloed word , zoals John al zei je kan er zo goedkoop wat je wil opdoen.

.john.s
1 februari 2008, 16:49
Nog ff een klein vraagje ?
Maakt een (Bep material) slagplaat nog uit voor de klank van je gitaar????? :noob:

voortaan mischien iets beter doorlezen je kon het al afleiden aan alle berichten in het topic.

hendrix_appendix
1 februari 2008, 17:31
Gast, je bent zelf ook bepaald geen helder licht, ga nu niet denigrerend lopen doen op dit forum. Ik lees nu in verschillende topics posts van je en tot nu toe heb ik een weinig hoge pet van je op, probeer eens rustig je eerst op dit forum in te lezen want je draagt echt heel weinig nuttigs aan. Niets, eigenlijk.

!

zoon van Piet
1 februari 2008, 17:59
Nog ff een klein vraagje ?
Maakt een (Bep material) slagplaat nog uit voor de klank van je gitaar????? :noob:

In de regel weinig tot niets. Maar ik kan me de dure koperen ( messing?) plaat nog herinneren die mn strat egwel heel anders liet klinken. Zo anders dat ie er weer af ging..
En de prachtige jeans-slagplaat ( met plectrumzakje!) die mn vriendin ooit maakte door stof op een standaard slagplaat te lijmen.. was ook duidelijk hoorbaar minder van klank. ( maar dat durfde ik haar niet te vertellen...)

Requiem1991
1 februari 2008, 21:15
In de regel weinig tot niets. Maar ik kan me de dure koperen ( messing?) plaat nog herinneren die mn strat egwel heel anders liet klinken. Zo anders dat ie er weer af ging..
En de prachtige jeans-slagplaat ( met plectrumzakje!) die mn vriendin ooit maakte door stof op een standaard slagplaat te lijmen.. was ook duidelijk hoorbaar minder van klank. ( maar dat durfde ik haar niet te vertellen...)

Ik doe er een Doorzichtige PlexiGlas slagplaat op of Traanplaat, als de Klank verander vind ik het misschien wel beter , want ben op dit moment niet zo tevreden over mijn Jackson zijn Klank , was al van plan om er een setje EMG 81 - 86 erin te mikken of Seymour Duncan Blackouts :blast:

.john.s
1 februari 2008, 22:20
Ik doe er een Doorzichtige PlexiGlas slagplaat op of Traanplaat, als de Klank verander vind ik het misschien wel beter , want ben op dit moment niet zo tevreden over mijn Jackson zijn Klank , was al van plan om er een setje EMG 81 - 86 erin te mikken of Seymour Duncan Blackouts :blast:

je wilde toch een en al goud ??? op je jackson.

keessie
1 februari 2008, 22:44
voortaan mischien iets beter doorlezen je kon het al afleiden aan alle berichten in het topic.
oke jongens bedankt voor de info . en o ja john het kan ook wat vrolijker hier op dat forum pik blijft het leuk snappie :sssh:

.john.s
2 februari 2008, 09:19
het was ook niet boos bedoeld ofzo ik dacht mischien leest hij het dan nog een keer door en dan ziet hij het ;)

Requiem1991
2 februari 2008, 18:40
ik heb besloten een Traanplaat te maken.
Ik heb er al eentje gekocht alleen nog ff het ontwerp erop zetten =)

.john.s
2 februari 2008, 18:48
mooi man laat het ontwerp even zien als je wilt ;)

Dark_Tranquillity
2 februari 2008, 20:07
das interesant D T want jouw Traanplaat ziet er wel heel erg mooi uit moet ik zeggen. weet u / jij toevallig ook nog een plek / site waar je die zou kunnen kopen ?

Zucht...

Meen je dit nou serieus? Ik zeg net dat het een stuk traanplaat uit het leger is, aftekenen en de zaag erin. Dus nee, die kun je niet kopen. Verder, voor een tientje had ik je het ding ook wel willen opsturen.

.john.s
3 februari 2008, 00:16
Zucht...

Meen je dit nou serieus? Ik zeg net dat het een stuk traanplaat uit het leger is, aftekenen en de zaag erin. Dus nee, die kun je niet kopen. Verder, voor een tientje had ik je het ding ook wel willen opsturen.

ik heb al contact met hem gehad hij heeft zijn traanplaat bij de karwei gekocht en plaats nog wat pics van zijn zaag plan ding dinges :p

Requiem1991
3 februari 2008, 09:11
zoals John al heeft gezecht ja

Ontwerp komt eraan , heb het op Papier gezet in de goede maten.
wat best lastig was , moet het alleen nog even inscannen maar heb daar wat probelemen mee.

de plaat komt er beetje uit te zien als Michael Amott zijn Ninja signature slagplaat

grizzly
3 februari 2008, 11:00
Interessant om in dit draadje te lezen dat de keuze voor het materiaal van een slagplaat, toch wel degelijk invloed heeft op de sound van je gitaar.

Ik was in een ander draadje aan het uitzoeken of een Titanium slagplaat haalbaar was. Voor 215€ aan Titanium voor een Strat slagplaat was dat een beetje te veel voor een lolletje.
Ik koos niet voor Alu omdat ik het idee had dat Alu een wat dempende werking zou hebben op geluid.
Dat lijkt op het eerste gezicht onjuist, omdat veel gitaarbouwers gewoon stukken plastic gebruiken, hetgeen nog heel andere akoustische kwaliteiten heeft dan Alu.
Ik vraag me serieus af of het werkelijk veel kan verschillen?

Requiem1991
3 februari 2008, 11:53
misschien raare vraag maar heeft iemand nog tips met welke zaag/zagen en hoe ik moet zagen ?

want ik ben geen expert op dat gebied en denk dat het anders fout gaat XD

grizzly
4 februari 2008, 21:31
In de regel weinig tot niets. Maar ik kan me de dure koperen ( messing?) plaat nog herinneren die mn strat egwel heel anders liet klinken. Zo anders dat ie er weer af ging..


Ik zou graag willen weten op welke manier het anders klonk met die koperen plaat,
Werd het helder/dof/warm ?

.john.s
5 februari 2008, 11:11
misschien raare vraag maar heeft iemand nog tips met welke zaag/zagen en hoe ik moet zagen ?

want ik ben geen expert op dat gebied en denk dat het anders fout gaat XD

gewoon ijzerzaagje, en dan flink bijveilen totdat je de goede vorm hebt,

en hoe kan het dan dat door een andere slagplaat de klank veranderd? verstort die dan het magnetische veld van de elementen of wat??