PDA

View Full Version : Hoe slaan jullie dit aan ??



marcelca
30 januari 2008, 20:08
Beetje lastig uit te leggen maar ga het proberen....

ik moet aanslaan

2 x de A-snaar
1 x de D-snaar

en dit achter elkaar door, op een hoog tempo...

ik speel zo veel mogelijk wisselslag maar als ik deze comnbinatie doe kom ik niet lekker uit, als ik namelijk continue wissel blijf spelen speel ik de ene keer de D-snaar van bovenaf en de andere keer van onder af...

dus 2 x A-snaar down-up

1 x D-snaar ben ik toe dus aan down

dan weer 2 x A-snaar up-down

1 x D-snaar zou ik dus toe weer zijn aan up

ik moet dus dan alleen over de d-snaar heen om een up te doen...



voor mijn gevoel heel on-natuurlijk

mijn logica ( lees mijn handen ) willen eigenlijk doen

2- A-snaar up-down en dan de snaar eronder 1 x down en dan weer hetzelfde enz enz......




een vriend met wie ik speel die speelt werkelijk altijd up down up down en wijkt daar bijna nooit van af maar krijg dat niet in de vingers


hoe doen jullie dat ????


hoop tenminste dat jullie mijn verhaal begrijpen

Ibanez666
30 januari 2008, 20:18
Ik probeer het me even voor te stellen en denk dat ik ook op de a down up zou doen en daarna een down op de d en dan weer een down op de a enz. Als je dat anders wilt, rest je niets anders dan oefenen. Ik zie niet meteen in wat er mis zou zijn als je twee keer achter elkaar een down zou spelen. Zeker niet als het natuurlijker aanvoelt. Heb ik je verhaal zo goed begrepen?

marcelca
30 januari 2008, 20:48
je hebt het inderdaad goed begrepen...

die vriend van mij die krijgt les en hem is aangeleerd om eigenlijk altijd wissel te doen ook als je wisselt van snaar... ( soms houd dat dus in dat je toe bent aan een UP terwijl je een 1 of meerdere snaren omlaag gaat, dus je moet de plectrum dan eerst over de snaar en dan een UP spelen )

de achterliggende gedachte zou zijn doordat je een constante wissel hebt hoef je alleen je hand naar boven en beneden te doen en doordat je constant wissel speelt zou dat de soepelheid van het spel ten goede komen...


hij kan het zeker ook zeer soepel, alleen ik krijg het niet lekker onder de knie zodra ik moet wisselen van snaar

Ibanez666
30 januari 2008, 21:03
je hebt het inderdaad goed begrepen...

die vriend van mij die krijgt les en hem is aangeleerd om eigenlijk altijd wissel te doen ook als je wisselt van snaar... ( soms houd dat dus in dat je toe bent aan een UP terwijl je een 1 of meerdere snaren omlaag gaat, dus je moet de plectrum dan eerst over de snaar en dan een UP spelen )

de achterliggende gedachte zou zijn doordat je een constante wissel hebt hoef je alleen je hand naar boven en beneden te doen en doordat je constant wissel speelt zou dat de soepelheid van het spel ten goede komen...


hij kan het zeker ook zeer soepel, alleen ik krijg het niet lekker onder de knie zodra ik moet wisselen van snaar


Ik kan me wel wat voorstellen bij de uitleg van die gitaarleraar/es. Maar aan de andere kant: ik doe het zo vaak mogelijk, maar niet altijd. En ik heb niet het gevoel dat ik niet soepel speel. Ik heb zeker niet het idee dat het bij mij niet vloeiend (genoeg) gaat. Ik zou gewoon veel oefenen, maar als blijkt dat het niet lukt, zou ik gewoon doen waar ik me prettig bij voel, dat zal zeker soepel genoeg gaan.

Samder
30 januari 2008, 22:01
Gewoon die D op de 5e fret van de A snaar spelen ;) maakt het een stuk makkelijker...

Ibanez666
30 januari 2008, 22:33
Gewoon die D op de 5e fret van de A snaar spelen ;) maakt het een stuk makkelijker...


dan heb je het over noten, hier ging het om specifieke snaren, kijk ook maar naar de reden waarom het gevraagd wordt.

Dootch
30 januari 2008, 22:34
Gewoon die D op de 5e fret van de A snaar spelen ;) maakt het een stuk makkelijker...


behalve als de A moet doorklinken... :cooler:

Pepe
30 januari 2008, 22:56
Als je dit als een oefening moet spelen dan is dit gewoon een wisselslag. Het helpt om de 3e noot een accent te geven dus A A D A A D A A D A A D enz

Dat het lastig is is juist de essentie van een oefening. Na een paar dagen zit het in je systeem en denk je er niet verder meer over na.

Maar wat Ibby666 zegt, als het onderdeel is van een notenreeks dan bepaalt de ligging vaak de manier van aanslaan. Je kan alternate benaderen zoals die vriend maar sweep picking, hammer-ons/pull downs of alleen upstrokes of combinaties daarvan zijn ook mogelijk.

Een consequente alternate aanslag is vaak niet de beste manier omdat je daarmee de snelheid beperkt tot je rechterhand.

Ibanez666
30 januari 2008, 23:18
Als je dit als een oefening moet spelen dan is dit gewoon een wisselslag. Het helpt om de 3e noot een accent te geven dus A A D A A D A A D A A D enz

Dat het lastig is is juist de essentie van een oefening. Na een paar dagen zit het in je systeem en denk je er niet verder meer over na.

Maar wat Ibby666 zegt, als het onderdeel is van een notenreeks dan bepaalt de ligging vaak de manier van aanslaan. Je kan alternate benaderen zoals die vriend maar sweep picking, hammer-ons/pull downs of alleen upstrokes of combinaties daarvan zijn ook mogelijk.

Een consequente alternate aanslag is vaak niet de beste manier omdat je daarmee de snelheid beperkt tot je rechterhand.

en vergeet niet dat je met een downstroke de sound weer anders kan laten klinken dan met een upstroke, dus als je op een bepaald moment een downstoke sound nodig hebt terwijl je upstroke speelt, heb je dus een probleem

-=JEROEN=-
31 januari 2008, 01:05
Ik zou em down-down-up spelen. Ben ik zo gewend, en gaat daardoor snel en soepel. Met wisselslag lukt het ook wel, maar dan klinkt het niet meer als een triool (drie-eenheid), maar wordt het meer één flow.

Balthazar
31 januari 2008, 02:15
ik zou m up down down spelen, en die laatste twee een sweepje van maken.
listig techniekje maar je kan er bizarre sneheden mee bereiken.

http://www.youtube.com/watch?v=3DObC0XDZD8&feature=related
kijk maar, alleen dit is met drie snaren

-=JEROEN=-
31 januari 2008, 10:56
up-down-down is inderdaad het meest economisch

wel lastig om die up goed te krijgen, maar zou die zeker ook proberen

EuroCinema
31 januari 2008, 11:03
+1 voor up-down-down met sweepje.

marcelca
31 januari 2008, 14:17
das mooi want zo vind ik zelf het ook het handigste

up down down