PDA

View Full Version : brug floyd rose veel te ver omhoog



pussyblaster
30 januari 2008, 15:15
Hallo allemaal.

ik heb al een tijdje nieuwe snaren liggen (d'Addarios 010's ) en vandaag toen een oude snaar brak heb ik ze eindelijk allemaal erop gezet.

Toen ik eindelijk klaar was, stemde ik heb in D en ik ontdekte dat mijn brug erg hoog stond, dus ik durfde niet meer verder te stemmen naar E, ik weet niet of dit schadelijk is voor de floyd rose zelf, want als ik de pook nu naar beneden duw krijg k m net een toon omlaag. ik ben zeker geen pro als het aankomt op technische dingen met gitaren dus ik ben benieuwd!

Mijn oude snaren weet ik niet, ik heb deze gitaar een maandje of 2 geleden gekocht en ik heb geen flauw idee welke snaren er toen op zaten maar ik geloof iets van 008 omdat ze dat ding nu wel erg hoog staan... en ik heb daarna de hoge e wel een paar keer moeten vervangen met een 010 omdat die minder vaak brak.

Dus vandaar deze 2 vragen:


1: Is het zo dat als ik m in E stem dat de floyd rose juist lager komt te liggen of hoger?

2: wat moet ik anders doen om hem te verlagen?


Groet Bas!

Dribbel_
30 januari 2008, 15:25
Zo hier
http://youtube.com/watch?v=mj5X7kAGP4o
:') :chicken:

pussyblaster
30 januari 2008, 15:40
bedankt! super filmpje.
wat een irritant accent heeft ie trouwens. maar ja daar let ik dan maar niet op.

ik ga t zo is proberen!

jw009
30 januari 2008, 15:42
1: Is het zo dat als ik m in E stem dat de floyd rose juist lager komt te liggen of hoger?

2: wat moet ik anders doen om hem te verlagen?


Groet Bas!



Hogere stemming betekent meer spanning dus de brug wordt omhoog getrokken.

Om hem weer te verlagen moet je de veren aandraaien. Daarna weer ff stemmen en dit paar keer herhalen tot alles goed staat.

Dribbel_
30 januari 2008, 15:52
bedankt! super filmpje.
wat een irritant accent heeft ie trouwens. maar ja daar let ik dan maar niet op.

ik ga t zo is proberen!

"Whammy" :seriousf: :seriousf: :seriousf:

iWishmaster
30 januari 2008, 16:10
Dat klinkt erg bekend allemaal!

Bij mn eerste elek. gitaar had ik in de winkel gevraagd om precies dezelfde snaren als er al op zaten, omdat ik ze prima vond, maandje later ik snaren vervangen, zelfde probleem als jij. Terug naar de winkel, krijg ik te horen dat ik er de verkeerde snaren op had gezet ... Uiteindelijk nieuw setje veren en setup job gratis gekregen, dus toch wel goeie service :)

Maar inderdaad, dat filmpje legt het prima uit. Laat de brug nooit (langdurig) omhoog staan, dan rekken de veren tever uit en moeten ze 'bewerkt' of vervangen worden!

pussyblaster
30 januari 2008, 16:14
wat is langdurig? 2 uur of een week?

iWishmaster
30 januari 2008, 16:18
Bij mij was het met een paar uur al gedaan met de veren (onderweg van huis naar de winkel). Maar ik had 'em dan ook heel stom en eigenwijs rustig in E gestemd ...

Ligt er een beetje aan hoe stug de veren zijn en hoe ver die omhoog stond. Alsie een poosje zo staat als in dat filmpje zal het niet zoveel kwaad kunnen denk ik.

pussyblaster
30 januari 2008, 16:20
hm, das kut dan want bij mij ligt ie al sinds 3 uur zo.

maar even in B of A stemmen dan?

G.G.
30 januari 2008, 16:25
hm, das kut dan want bij mij ligt ie al sinds 3 uur zo.

maar even in B of A stemmen dan?

Daar kunnen die veren best wel ff tegen hoor. Niets om je druk over te maken.

iWishmaster
30 januari 2008, 16:26
Stem 'em gewoon omlaag totdat het er qua hoogte uitziet zoals het met je oude snaren deed, dan weet je zeker dat er niks mis kan gaan :)

pussyblaster
30 januari 2008, 17:04
Hij staat nu in Drop A en hij ligt helemaal horizontaal...

Dat word dan maar even black metal en slipknot spelen totdat ik hem in vertrouwde handen kan leggen...

Zal waarschijnlijk in een paar dagen wel opgelost zijn :)


Bedankt allemaal!

Dark_Tranquillity
30 januari 2008, 19:58
Hij staat nu in Drop A en hij ligt helemaal horizontaal...

Dat word dan maar even black metal en slipknot spelen totdat ik hem in vertrouwde handen kan leggen...

Zal waarschijnlijk in een paar dagen wel opgelost zijn :)


Bedankt allemaal!

A. Hier zijn honderden topics over?
B. Het is zooooo makkelijk zelf te doen.
C. Black metal speel je in E
D. Hoelang ben je al met gitaren bezig?

iWishmaster
30 januari 2008, 20:39
A. Hier zijn honderden topics over?
B. Het is zooooo makkelijk zelf te doen.
C. Black metal speel je in E
D. Hoelang ben je al met gitaren bezig?

A. Die jongen is zn eigen een ongeluk geschrokken dat zn geliefde gitaar misschien stuk gaat, kan het hem op geen enkele mogelijke manier kwalijk nemen dit te posten ...
B. Niet iedereen is even handig en heeft ervaring met afstellen
C. En metal in drop D, heavy metal in drop C, trashmetal in D engothic metal kan alleen met een 7-string? Sinds wanneer liggen stemmingen per genre vast?
D. Vraag je dat om meer rare redenen te vinden om de TS verder de grond in te stampen?

pussyblaster
30 januari 2008, 20:54
ik ben net bij mijn gitaarleraar geweest en hij keek achterin en die veren waren véél te slap, hij zei dat 010's helemaal niet dik waren en dat ik maar is contact op moet nemen voor nieuwe veren met de winkel waar ik 'm gekocht heb.

En bedankt iWishmaster :D

Dark_Tranquillity
31 januari 2008, 10:21
A. Die jongen is zn eigen een ongeluk geschrokken dat zn geliefde gitaar misschien stuk gaat, kan het hem op geen enkele mogelijke manier kwalijk nemen dit te posten ...
B. Niet iedereen is even handig en heeft ervaring met afstellen
C. En metal in drop D, heavy metal in drop C, trashmetal in D engothic metal kan alleen met een 7-string? Sinds wanneer liggen stemmingen per genre vast?
D. Vraag je dat om meer rare redenen te vinden om de TS verder de grond in te stampen?

A. Jawel, hij had kunnen zoeken op "Floyd Rose afstellen" vrij recentelijk zijn er nog meer van dit soort problemen voorgekomen en opgelost hier op het forum.
B. Word tijd dat ie er ervaring mee krijgt. Ik speel anderhalf jaar gitaar maar wist na een week wel in grote lijnen hoe mijn spul in elkaar zat en werkte.
C. Trashmetal in D? Rofl. You dont need to tune low to sound heavy.
D. Nee, maar met alles wat al over de search gezegd is leek het me voordehand liggend om te vragen, TS zou beter moeten weten. En bovendien; welke gitarist wil nou niet weten hoe zijn instrument in elkaar zit?

Edit, C wil ik wat aan toevoegen, black metal in drop A is gewoon belachelijk. Verward hij black niet met gothic of doom? Waar het wel gebruikelijk is om laag te stemmen. Sorry, stemmingen liggen niet vast, maar de opvattingen rondom omlaag stemmen etc. vind ik zelf bespottelijk. Als je laag wilt spelen moet je gaan bassen.

iWishmaster
31 januari 2008, 14:36
Zucht ... Je bevestigt precies mijn punt over dat verhaal met stemmingen, het boeit werkelijk helemaal niks in wat voor een stemming je staat voor de soort muziek die je speelt. Ik speel nog metal in open G als ik te lui ben mn gitaar te verstemmen na Romeo and Juliet. Probeer het is, barré akkoorden in open G klinken best lekker met distortion.

Je kunt ook een reactie geven zonder iemand af te fakkelen.

Dark_Tranquillity
31 januari 2008, 14:48
Maar de jongen kan ook zelf het initiatief nemen en eerste kijken of dit niet al eerder is gevraagd. Als er nieuwkomers met een gitaar onder de 200 euro vraag komen word er ook niet moeilijk gedaan na een UTFS toch?

Ik vind wel dat er marges zijn wat stemming betrefd. Ik speel zelf alles gewoon in E, misschien omdat ik zelf ook een Floyd Rose heb. Maar drop A en black. Nee, dat klinkt gewoon niet, helaas.

En nee, ik vond een Floyd niet moeilijk afstellen, ondanks dat ik zn ding nog nooit eerder had gezien.

iWishmaster
31 januari 2008, 14:55
UTFS en iemand persoonlijk aanvallen is wat anders. Als dit niet je bedoeling was, mijn excuses, want ik vond het wel zo overkomen.

Dit topic lijkt me wel uitgekauwd ondertussen, slotje!

pussyblaster
31 januari 2008, 16:03
ho ho (ho)!

bij het afstellen van dat ding heb ik in de achterkant gekeken, en der zijn alleen 2 schroeven in de body, en op dat filmpje zegt dat ik daar aan moet draaien, maar dat lijkt me niet zo verstandig voor het geval dat ie er uit schiet ofzo :S

iWishmaster
31 januari 2008, 16:11
Als je brug te hoog staat, moet je 'em strakker draaien (schroeven dus met de klok mee, ofwel rechtsom). Dan kan er niks uitschieten natuurlijk, andersom zou het kunnen, maar die schroeven zijn lang genoeg om een beetje speling te hebben zelfs als je 'em losser zou willen draaien. Kan zijn dat je redelijk wat kracht moet zetten met je schroevendraaier, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Onthoudt wel dat het een je geliefde gitaar is, dus ga niet als een olifant trekken en sleuren, als dat nodig is zou ik het ook even in de winkel laten doen.

pussyblaster
31 januari 2008, 20:49
Weet iemand trouwens een plek waar ze de geschikte soort veren op vooraad hebben, want ik ben niet van plan om dat heel lang te laten duren...

iWishmaster
31 januari 2008, 20:56
Vrijwel elke gitaarwinkel zal wel veren hebben liggen denk ik, daar weten ze ook wel wat er precies in een floyd rose hoort. Volgens mij maakt het niet zoveel uit, alleen de ene zal wat stugger als de andere zijn. Vervang ze iig 1 voor 1 en stel je gitaar bij elke nieuwe veer even bij (de hoogte van de brug, die schroefjes dus). Zo voorkom dat je dat er rare dingen gebeuren.

'tis leuk speelgoed, zo'n floyd rose, maar wel een heel gedoe ...

pussyblaster
2 februari 2008, 19:49
Zo, vandaag naast het concervatorium nog ff naar de Feedback geweest ( wow wat een enorme winkel is dat zeg! ) wat Jacksons en Deans uitgetest en die veren gekocht, eenamal thuis gekomen die veren derin gedouwd, de schroeven aangedraaid, gestemd en nu staat hij helemaal horizontaal!


Bedankt voor al jullie hulp! en doe der maar weer een slotje op!

Dark_Tranquillity
2 februari 2008, 19:51
Zo moeilijk was het niet toch? Hulde aan mij dat ik het dus toch goed had.