PDA

View Full Version : vraag over het lezen van CHORDS



yvonnefeijten
30 januari 2008, 13:10
Ben druk bezig alle akkoorden te leren.

Ik ken bijvoorbeeld de E7.
Maar ik kom soms ook wel eens E# tegen. Wat betekend dit??

LaurentB
30 januari 2008, 13:35
Ben druk bezig alle akkoorden te leren.

Ik ken bijvoorbeeld de E7.
Maar ik kom soms ook wel eens E# tegen. Wat betekend dit??

Nou, dat is een beetje raar:

# is een kruis, en dat betekent dat de de noot een halve toon (=1 fretje)hoger ligt. Maar in het geval van E is dat een F, dus meestal zal men geen E# noteren (alhoewel dat theoretisch wel kan, maar in akkoordenboeken zal dat niet voorkomen.)
Zo is er ook nog de mol (en wie zou dat dit jaar zijn?) , genoteerd al een schuine b. In dat geval dien je het akkoord een halve toon lager te spelen

Flipkoos
30 januari 2008, 14:40
Als je bijvoorbeeld in Ais mineur speelt is een Eis normaal toch?

Martijn-w
30 januari 2008, 14:44
Blijft toch een F dan? ;)

Flipkoos
30 januari 2008, 15:04
De toonsoort A#min heeft 7 kruizen, dus daar komt sowieso geen F in voor...
De E# speel je wel op de zelfde plek.

De akkoorden E# en F zijn enharmonisch gelijk. Dat betekent dat ze in een gelijzwevende stemming hetzelfde klinken, maar een andere functie hebben.

In oudere stemmingen (1/4 komma middentoon etc.) zijn ze niet gelijk.
Sommige oude orgels hebben dan ook verschillende toetsen voor bijvoorbeeld de F# en de Ges...

Een Ab is enharmonisch bijvoorbeeld ook gelijk aan een G#.
Volg je het nog?

G.G.
30 januari 2008, 15:15
Jongens, draven we niet een beetje door. Als je de andere posts van TS leest, dan kan je daaruit opmaken dat zij nog redelijk in het begin zit van theoretische kennis. Laten we het simpel houden.


Zij vraagt Wat E# is.

E# is een E akkoord dat een halve toon verhoogd is. Je schuift het hele akkoord 1 fret verder omhoog op de hals. Een # betekend niets meer dan een halve toon verhogen.

Minder interessant voorbeeldje:

De benaming E# is eigenlijk hetzelfde als F, kijk maar naar dit rijtje (stappen van halve tonen):

A A#/Bb B/Cb B#/C C#/Db D D#/Eb E/Fb E#/F F#/Gb G G#/Ab A

EDIT:

Jongens, draven we niet een beetje door. Als je de andere posts van TS leest, dan kan je daaruit opmaken dat zij nog redelijk in het begin zit van theoretische kennis. Laten we het simpel houden.


Ik heb het geprobeerd, maar kom tot de conclussie dat het echt niet simpeler kan, jullie hadden het al zo simpel mogelijk omschreven, excusses.

yvonnefeijten
30 januari 2008, 15:22
:satisfie: Klinkt logisch! thanx, ben inderdaad een beginneling maar ben wel blij met de enthousiaste (ietswat ingewikkelde) uitleg! :satisfie:


Jongens, draven we niet een beetje door. Als je de andere posts van TS leest, dan kan je daaruit opmaken dat zij nog redelijk in het begin zit van theoretische kennis. Laten we het simpel houden.


Zij vraagt Wat E# is.

E# is een E akkoord dat een halve toon verhoogd is. Je schuift het hele akkoord 1 fret verder omhoog op de hals. Een # betekend niets meer dan een halve toon verhogen.

Minder interessant voorbeeldje:

De benaming E# is eigenlijk hetzelfde als F, kijk maar naar dit rijtje (stappen van halve tonen):

A A#/Bb B/Cb B#/C C#/Db D D#/Eb E/Fb E#/F F#/Gb G G#/Ab A

EDIT:


Ik heb het geprobeerd, maar kom tot de conclussie dat het echt niet simpeler kan, jullie hadden het al zo simpel mogelijk omschreven, excusses.

LaurentB
30 januari 2008, 16:29
Als je bijvoorbeeld in Ais mineur speelt is een Eis normaal toch?

Als je spelen in Ais mineur normaal vindt wel ja :o

hendrix2
30 januari 2008, 16:29
Zo, sinds vandaag ben ik ook mod van akoestische, dus zal ik meteen maar even dit topic juist plaatsen.
Ik plaats hem in speeltechnieken.

Vriendelijke groeten,
Hendrix2
;)

EDIT G.G.: Hendrix2, Bedankt. Ik gooi ff wat nutteloze posts weg die verwijzen naar de verplaatsing van Akkoustisch naar Speeltechniek.

EuroCinema
30 januari 2008, 16:46
Ook goed om te onthouden:

a b c d e f g zijn de witte toetsen van een piano. Dit zijn ook de noten die je op een notenbalk noteert zonder kruis of molteken ervoor. De noten op de zwarte toetsen hebben een # of een b (molteken)ervoor staan, afhankelijk van de situatie.

Flipkoos
30 januari 2008, 17:10
Ook goed om te onthouden:

a b c d e f g zijn de witte toetsen van een piano. Dit zijn ook de noten die je op een notenbalk noteert zonder kruis of molteken ervoor. De noten op de zwarte toetsen hebben een # of een b (molteken)ervoor staan, afhankelijk van de situatie.

Niet helemaal waar....de Fb, de Cb, de E# en de B# zijn gewoon witte toetsen...

EuroCinema
30 januari 2008, 17:12
Okee, laat ik het zo zeggen: niet alle kruizen en mollen zijn zwarte toetsen, maar wel alle zwarte toetsen zijn kruizen of mollen.

Jeroen_TRC
30 januari 2008, 17:43
Niet alle coole mensen zijn gitarist maar alle gitaristen zijn cool dus?




Tot zover deze nutteloze bijdrage.