PDA

View Full Version : Eigen liedjes & copyright



Eef
30 januari 2008, 11:53
Ik weet niet of dit het juiste subforum is voor dit onderwerp?

Maar ik vroeg me iets af... ik wil graag rechten aanvragen op mijn eigen liedjes, maar hoe gaat dit in zijn werk? Waar kan ik dan terecht en wat kost het? Volgens de een kost dit een 'paar euro', volgens de ander kun je dat alleen doen als je geld teveel hebt.

Help mij?! ;)

BrianMay
30 januari 2008, 13:03
je hebt in Nederland automatisch copyright op je liedjes, dat hoef je dus niet apart aan te vragen.

Eef
30 januari 2008, 13:05
Echt waar..? Maar als iemand er plotseling met mijn liedje vandoor gaat... hoe bewijs ik dan dat ik het geschreven heb?

BrianMay
30 januari 2008, 13:13
Echt waar..? Maar als iemand er plotseling met mijn liedje vandoor gaat... hoe bewijs ik dan dat ik het geschreven heb?

Door bijvoorbeeld de cd te laten zien waarop je het nummer hebt uitgebracht?
Tenminste het lijkt me niet dat iemand een nummer van jou zal gaan jatten dat nog niet is uitgebracht. :)

Maar je zult in zo;n geval dus moeten kunnen aantonen dat jouw liedjes er al waren voordat die gene die ze jat ze openbaar maakte. Dus je kunt bijvoorbeeld een kopie van je liedjes die af zijn naar een getuige sturen, zodat die kan getuigen over de datum waarop die liedjes zijn gemaakt.
Ook kun je de datum waarop de liedjes zijn onstaan laten vastleggen bij de notaris, maar dat is erg duur.
En je kunt het ook laten registreren bij de belastingdienst.

Maar het copyright op zichzelf heb je al automatisch, dat kun je niet aanvragen.

Eef
30 januari 2008, 13:15
Ik ben niet zo ver dat de liedjes op cd staan.. ik heb alleen YouTube filmpjes :p en volgens mij sta ik dan vrij zwak. ;)

Maar het opsturen is wel een goeie, kan natuurlijk iig de songtekst en akkoorden vastleggen.

BrianMay
30 januari 2008, 13:20
Ik ben niet zo ver dat de liedjes op cd staan.. ik heb alleen YouTube filmpjes :p en volgens mij sta ik dan vrij zwak. ;)

Maar het opsturen is wel een goeie, kan natuurlijk iig de songtekst en akkoorden vastleggen.

Maar de datum waarop je het op Youtube hebt geplubiceerd is dan wel al een soort van bewijs :P

Ik keek trouwens net even op je site, en je schrijft best leuke nummers!
Jammer dat je tournee je niet langs Groningen brengt ;)

Eef
30 januari 2008, 13:22
Dankje, haha, die tourdata staan er wel met een knipoog, hè ;) dat was gewoon voor familie... maar het gaat om het idee :P

Groningen is een leuke stad :D heb ik zelfs nog een jaartje gestudeerd. Maar nu ga ik wel erg off-topic... en met die data die bij de YouTube-filmpjes staan heb je inderdaad een punt ;) Thanks!

Barkeepert
30 januari 2008, 14:33
Ik heb ook wel eens gehoord dat je je werk in een, uiteraard gesloten, envelop naar jezelf moet sturen. Hier staat dan de datum op gestempeld waarmee je de datum van maken kunt bewijzen.

Wat je kan doen is het op een cd zetten en de tablatuur erbij in een envelop en dat naar jezelf sturen.

Joey Handsome
30 januari 2008, 14:38
Waarom zou je zo bang zijn dat men je kopieert?

Eef
30 januari 2008, 15:52
Geen idee eigenlijk. Ik heb geen enorm grote ambities, ik schrijf vooral voor mezelf, voor de lol. Mijn liedjes zijn enorm persoonlijk, misschien dat ik het daarom een naar idee vind dat anderen ermee aan de haal kunnen gaan omdat ze beschikbaar zijn op YouTube..? Maar ja... daar heb ik ze zelf neergezet, dus tja :p

Joey Handsome
30 januari 2008, 15:58
Valt best wel mee zoals je zelf eigenlijk ook al inziet. Ik zou me er niet al te druk over maken. Lijkt me wel raar als iemand een nummer van me jat. Tot nu toe is het me alleen gebeurd dat iemand hier in Haarlem iedereen zat te vertellen dat hij in mijn band zat terwijl dat niet zo was. Wat daar nou weer de bedoeling van was... :???:

BrianMay
30 januari 2008, 17:57
Overigens, als je je werk op Youtube hebt gezet, dan mogen anderen zoals gebruikers van Youtube jouw nummers of teksten wel gebruiken, voor bijvoorbeeld hun eigen nummers, of jouw nummers tijdens optredens spelen of andere dingen met je nummers doen.
Dat staat namelijk in de voorwaarden van Youtube.
Dus het zou kunnen dat een Youtube gebruiker jouw nummer neemt, en die tijdens een concert ofzo speelt.
Je behoudt wel het auteursrecht, maar Youtube en zijn of haar gebruikers mogen doen met je nummer wat ze willen!

Zie ook hier een stukje uit de algemene voorwaarden van Youtube:

10.1 Als u Content naar YouTube uploadt of op de Website plaatst, dan verleent u:

1. YouTube een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content in verband met de verlening van de Diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de Website en de ondernemingsactiviteiten van YouTube, waaronder ten behoeve van het geheel of gedeeltelijk promoten en verder verspreiden van de Website (en daarvan afgeleide werken), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook; alsmede
2. iedere gebruiker van de Website een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije licentie voor het zich via de Website toegang verschaffen tot de door u Geplaatste Content, alsmede voor het gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content, voor zover op grond van de functionaliteit van de Website en ingevolge de Voorwaarden is toegestaan.

Eef
30 januari 2008, 17:58
Hmm ok, dankje. Da's goed om te weten.

Benjamin Blue
30 januari 2008, 17:59
wat ook kan is;
-het liedje op bijv Word zetten
-opslaan
-naar jezelf toe mailen
-in een aparte map doen
-en nooit meer openen...
iniedergeval...totdat iemand dr mee vandoor gaat ofsow^^

zo staat er altijd een datum op,en als ie echt van jouw is,zal die datum ook ouder zijn en heb je bewijs op je nummer :hippie:

aldus zo copyright ik dan^^

Eef
30 januari 2008, 18:24
Valt er niet te knoeien met digitale data..?

BrianMay
30 januari 2008, 18:34
Valt er niet te knoeien met digitale data..?

Ik zou je songteksten en liedjes gewoon in een enveloppe sturen naar jezelf of iemand anders en dan niet openen :)
Dan heb je altijd bewijs.

Alleen heeft dat in dit geval niet zoveel zin meer, omdat je je nummers al op Youtube hebt staan. En je daarmee eigenlijk indirect toestemming geeft aan anderen om jouw werk te mogen gebruiken...

Eef
30 januari 2008, 18:37
Ik kan het altijd weer weghalen. YouTube was een makkelijk medium om 't snel online te zetten, maar het kan ook anders.

BrianMay
30 januari 2008, 18:38
Ik kan het altijd weer weghalen. YouTube was een makkelijk medium om 't snel online te zetten, maar het kan ook anders.

Klopt, alleen als je het weghaalt vervalt het recht voor anderen om jouw werk te mogen gebruiken niet volgens mij.
Das een beetje het gevaarlijke aan Youtube. Want als je jouw nummers van Youtube afhaalt, en later kom je er achter dat iemand jouw nummers gebruikt, en je spreekt diegene er op aan, dan kan die heel makkelijk zeggen dat ie het ooit eens van Youtube heeft gehaald.

Eef
30 januari 2008, 18:39
Nouja, dat risico heb ik dan maar gelopen inderdaad... is mijn eigen schuld ;)

BrianMay
30 januari 2008, 18:41
Nouja, dat risico heb ik dan maar gelopen inderdaad... is mijn eigen schuld ;)

En bekijk het maar zo, als iemand jouw nummers jat, dan is dat een soort compliment want dat betekent dat je liedjes mooi genoeg zijn om te jatten ;)

Rude Perception
30 januari 2008, 18:42
Waarom zou je je rechten verliezen als je het op youtube hebt gezet? Youtube kan dat zelf wel zo leuk zeggen, maar ik denk toch dat de wet hierin voorgaat. En die zegt dat je recht hebt op alle muziek die je hebt geschreven. Je moet het alleen bewijzen, en dat is lastiger. Maar naar jezelf opsturen is inderdaad een goede.

BrianMay
30 januari 2008, 18:46
Waarom zou je je rechten verliezen als je het op youtube hebt gezet? Youtube kan dat zelf wel zo leuk zeggen, maar ik denk toch dat de wet hierin voorgaat. En die zegt dat je recht hebt op alle muziek die je hebt geschreven. Je moet het alleen bewijzen, en dat is lastiger. Maar naar jezelf opsturen is inderdaad een goede.

Er is een verschil, je houdt inderdaad het recht op je liedjes, namelijk het AUTEURSRECHT. Maar tegelijk geef je youtube permissie voor een licentie. Dat wil zeggen dat Youtube en haar gebruikers jouw nummers mogen gebruiken voor hun doeleinden. Je behoudt dus wel het auteursrecht, het is dus neit zo dat je je nummers permanent overdraagt aan Youtube, je draagt alleen een licentie over. Je mag je eigen nummers dus nog steeds aan derden verkpen of er andere dingen mee doen. Maar je hebt Youtube wel permissie verleent om jouw nummers te mogen gebruiken voor hun doeleinden.

Er is hier dus sprake van 2 verschillende dingen, Licenties en Auteursrecht. Auteursrecht houd je altijd op je eigen werken (tenzij je daar nadrukkelijk afstand van doet), alleen je geeft een niet exclusieve licentie voor het gebruik van jouw nummers aan Youtube en haar gebruikers.

Hopelijk is het zo duidelijk :)

j3lt3
30 januari 2008, 21:03
Buma/Stemra regelt auteursrechten voor muziekuitgevers, componisten, tekstschrijvers enzo. in Nederland..

HenryCrun
31 januari 2008, 19:12
Meer info op:

http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagnaam=faq

Dootch
1 februari 2008, 10:49
In België heb ik het voor een eigen song ook eens gevraagd bij SABAM.

Als je geen royalties (omdat het nummer toch nog niet is uitgebracht op CD bijvoorbeeld) wilt innen is SABAM niet nodig.

Ze raadden me ook aan het nummer aangetekend naar mezelf te sturen (en niet te openen)

Ik denk dat elektronische datums niet echt tellen. De klok van een PC verzet je heel makkelijk.

j3lt3
1 februari 2008, 15:10
Meer info op:

http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagnaam=faq

En zie daar... puntje nummer 9: buma/stemra (& sena), the place 2 be :dance: