PDA

View Full Version : onstabiele stroomvoorziening?



Emieltje
30 januari 2008, 10:49
Beste mensen,

Even een klein vraagje. Ik heb regelmatig last van weigerende apparatuur. Ik heb phonic P6A monitoren die ik al 2 keer heb terug moeten sturen omdat hij niet meer aan wilde (zekering doorgebrand, nieuwe zekering erin en weer geklapt). Maandag heb ik voor de 3e keer mijn behringer DEQ 2496 terug moeten sturen omdat het apparaat niet meer opstartte. Het leek een software probleem, maar het opnieuw installeren van de software hielp niets.

Nu vraag ik mij af of het iets te maken kan hebben met mijn stroomvoorziening. De laatste keer dat de DEQ eruit klapte stond de wasmachine namelijk ook aan die op dezelfde groep zit. Ik heb volgens mij wel eens gelezen dat dat niet handig is, maar de precieze reden waarom dat zo is is mij niet duidelijk. Mijn 'hok' zit aan het einde van de lijn (de stroom komt uit de groepenkast -> naar de schuur, waar de wasmachine en droger staan -> mijn hok waar al mijn apparatuur staat). Is er iemand die genoeg verstand van elektriciteit heeft die mij kan vertellen of er een verband tussen mijn probleem en de stroomvoorziening?

Het is namelijk sinds 2 jaar precies een week gelukt om alle apparatuur in de studio werkend te houden. De rest van de tijd was er altijd wel iets in reparatie of onderweg daarnaartoe... :sneaky:

bass blom
30 januari 2008, 11:00
oei das wel heftig ja.
je kunt je voorstellen dat een wasmachine, juist als hij het verwarmingselement uitschakelt een flinke piek laat komen die je spullen dan niet lekker vinden.

wellicht eens kijken naar van die surge protectors.
of zien de boel aan een andere groep te hangen.

hangt alles wel aan 1 groep?
bij apparatuur aan verschillende groepen is het ook wel mogelijk heel vreemde dingen te meten soms.

bert k
30 januari 2008, 11:02
Of het voltage klopt niet. Het komt vaak voor dat er geen 230 volt, maar veel minder op het net staat, bijvoorbeeld als er een illegale wietplantage in de buurt zit. Spanning kan wel zakken tot 180 volt! Steek eens een multimeter in het stopcontact, zou ik zeggen.

Thoom42
31 januari 2008, 00:17
Of laat eens een keer een electricien door je huis gaan om te checken of het probleem idd in de stroomvoorziening zit. Ik kan me voorstellen dat je niet zit te wachten op zoveel leed met je apparatuur. Wat Bert zegt klopt wel, check eerst zelf even hoeveel voltage er op je stopcontacten staat.

Han S
31 januari 2008, 00:30
Luister naar Bert, is pure wijsheid. Ik stond eens met een PA te draaien in een jeugdcentrum en dat bleek op het einde van een kabel van een woonwijk te staan. Als daar al die TV's en verlichting in die wijk aan ging zakte de spanning in dat jeugdcentrum af en toe tot gevaarlijk dicht bij de 180 volt.

Dat bleek dus achteraf, toen ik een keer alle versterkers van het laag zag wegvallen en de zekeringen van die versterkers waren weggeblazen.
Als je vermogen uit een versterker gaat trekken heeft hij 230 volt nodig. Zou de spanning met de helft zakken, dan neemt de stroomsterkte toe en wordt factor 2. Die versterker gaat dus meer stroom laten lopen naarmate de spanning zakt en dan gaan er op een gegeven moment zaken uitvallen.

Zet een voltmeter op je net en kijk regelmatig hoeveel die spanning bedraagt.

Emieltje
31 januari 2008, 14:56
Dank voor de tips. Ik zal er eens een spanningsmeter opzetten.
Misschien een stomme vraag, maar helpt een spanningsbeveiliger ook tegen stroomdippen? Of zijn er andere oplossingen, behalve het aanleggen van een nieuwe groep...

bass blom
31 januari 2008, 15:07
Misschien een stomme vraag, maar helpt een spanningsbeveiliger ook tegen stroomdippen?

lijkt me niet, maar meestal zal je na een dip een piek krijgen en dan helpt het weer wel :D