PDA

View Full Version : Fender bassman '59 vs. Fender bassman ten



yhcmarc
30 januari 2008, 10:46
Aangezien ik alleen 2 scheurbakken heb, en ook voor thuis wat erbij wil hebben ben ik op zoek naar een cleane combo, nu ben ik nogal gecharmeerd van zowel de bassman '59 RI en de bassmen ten combo's.

Nu heb ik een paar kleine vraagjes.

- Wat zijn de pro's en cons van deze 2 amps ten opzichte van elkaar?
- Ik zie dat die bassman '59 als een van de weinige fender combo's geen jack plug gebruikt om de speakers aan de versterker te hangen, dit betekend dat ik mijn loadbox er niet tussen kan hangen, is even de speakerdraad doorknippen en er een jack / contra jack tussen zetten een handige oplossing? Want voor thuis zal het ongetwijfeld veel te hard gaan en is het dus wel handig om mijn weber mass 100 er tussen te hangen.
- Zijn er nog andere ruige (bij voorkeur 1 kanaals, of een doorlusbare 2 kanaals) combo's welke ik over het hoofd zie?

jacky
30 januari 2008, 17:15
twee heel verschillende amps

bassman ten is closed back ultra lineair amp van 70W in mijn ogen een matige gitaar amp maar er zijn mensen die er bij zweren.
Bassman RI is een betere keus wat openenr en resonanter en ruwer in tone.

Speaker output is inderdaad een kwestie van cinch verwijderen en een jack output monteren , dan ff alle plussen en minnen samen bakken op een jackplug

Gewicht van de bassman 10 is trouwens ook behoorlijk en net te hoog om normaal te dragen

gothax
31 januari 2008, 09:53
VOX AC30 2x12, je weetut! :cheerup: ;)

Puerco
31 januari 2008, 11:07
Kijk eens naar een Marshall JTM45 of één van de vele clonen (Ceriatone, Vernet, Metro etc.). Gebaseerd op een Fender bassman circuit (rechtstreekse copie lijkt het) maar dan met wat kleine aanpassingen (buizen) waardoor het erg lekker klinkt. KT66 ipv 5881 en 12ax7 ipv 12at7 in V1
De JTM45 Bluesbreaker is de combovorm (2*12") met ook nog tremolo erbij.
Grappig eigenlijk dat Marshall's eerste (en latere modellen die hierop gebaseerd zijn) gewoon van Fender gecloond zijn :)

jacky
31 januari 2008, 19:21
wel andere buizen en trafos en ook de condensatoren waren anders verder inderdaad gelijk aan de bassman.

echter een heel andere amp

Puerco
1 februari 2008, 01:52
Maar wel een hele lekkere :)

jacky
2 februari 2008, 13:02
Tja wel lekker maar er zijn gewoon liefhebbers van het een en van het ander een bassman in overstuurde modus klinkt toch ff wat anders dan een marshall jtm in de zelfde staat

Puerco
2 februari 2008, 14:22
Gelukkig wel, voor mij persoonlijk was de JTM45 de heilige graal. Een ander zal de bassman mooier vinden maar het kan in ieder geval geen kwaad, als je op het punt staat om toch wel wat geld uit te geven toch eens te vergelijken mede omdat ze ook veel gemeen hebben. Volgens mij komen ze met een zelfde buizenset toch wel aardig in elkaars vaarwater ook maar dat is weer een heel andere discussie. Ik kan ook niet zeggen "neem deze" maar raad alleen aan dat wie in zoiets geintereseerd is er eens naar luistert, al is het maar op youtube of deze clips (http://www1.gitarrebass.de/magazine/0607/marshall_jtm45.htm), vind je het wat; leuk. Vind je het niks; ook niks aan de hand.
Wie naar Amsterdam wil komen mag hem ook (overdag ivm burenoverlast :D) bij me thuis komen testen (Ceriatone JTM45) stuur maar pm.

jacky
2 februari 2008, 16:30
Ok maar de topic starter heeft al twee scheurbakken

Puerco
2 februari 2008, 18:48
Ok maar de topic starter heeft al twee scheurbakken
Ohja sorry, ik heb de mijne nooit als scheurbak gezien omdat ik hem thuis gebruik en voordat er een lekkere scheur uitkomt is het volume best wel hoog.
Mijn buren vinden het totaal geen probleem als ik overdag herrie maak (spelen zelf ook instrumenten) maar ik wil de boel ook niet op de proef stellen door dagelijks de kopjes van de tafel te laten trillen. Geen straf overigens, ik vind hem clean geweldig, mooiste clean dat ik ooit gehoord heb maar soms gooi ik hem wel even open en dan kan het best wel scheuren ja, geen metal maar een heerlijk hendrix / cream achtig bluesy overdrive.
Voor podium gebruik zal dit iets anders liggen neem ik aan (geen ervaring mee)
Ok laat ik het iets anders zeggen dan: Als je een bassmanACHTIGE amp zoekt die ook kan scheuren zou je ook de JTM45 eens kunnen testen of de clipjes op youtube of hier (http://www1.gitarrebass.de/magazine/0607/marshall_jtm45.htm) eens kunnen beluisteren.
Zo goed??? :cheerup:

yhcmarc
2 februari 2008, 18:51
Ik heb idd al een jcm800 en een ampeg V4 .. dus ik ben op zoek naar iets anders en cleaner.