PDA

View Full Version : de beste PA voor gitaarband optredens



JimmyPage
30 januari 2008, 00:59
Ik weet niet of dit de goede rubriek is, maar..

Wat vinden jullie de beste PA voor een gitaarband, optredens tot zo'n 100/200 man?
Wij spelen nu met 2 gitaristen, bassist en drummer en zanger(es), waarbij we de PA eigenlijk alleen gebruiken voor de zang en de akoustische gitaar.
Daarbij gebruiken we een Dynacord Powermate 600 powered mixer en twee HK Classsic compact boxen (200 W per stuk), dus geen subwoofer of echte bassluidsprekers
Eigenlijk ben ik niet tevreden over ons geluid.
Wat is de beste kwaliteit qua geluid, prijs en draagbaarheid??
Is het beter om ook de gitaargeluiden in dergelijke situaties over de PA te laten lopen?

Kim Wilson
30 januari 2008, 08:09
Bij optredens van die grootte zou ik de PA uitbesteden. Zo'n PA-set wordt dan te uitgebreid om het zelf bij te houden.

En ja, ik zou ook je gitaar en bas via de PA laten lopen. Let daarbij wel op dat je je gitaarversterkers zachter moet zetten dan dat je gewend was.

pol
30 januari 2008, 09:20
Denk niet dat het de moeite loont om zelf een p.a. aan te kopen, reken voor een goeie set toch maar op 3000-4000 euro, daar kun je al dikwijls voor huren.

in kleinere zalen gaan bij ons gitaren en bas meestal onversterkt, of de p.a. moet echt goed zijn. 100-200 zit er zo een beetje tussenin, beide gaat nog.

Harry
30 januari 2008, 09:28
wij hebben zelf een PA, maar ik wordt helemaal gek van het gesleep, opbouwen en afbreken. Dus ik zou dat Dynacord setje uitbreiden met een paar monitoren, want dat moet toch genoeg zijn voor dat soort kleine optredens.

JimmyPage
30 januari 2008, 17:11
wij hebben zelf een PA, maar ik wordt helemaal gek van het gesleep, opbouwen en afbreken. Dus ik zou dat Dynacord setje uitbreiden met een paar monitoren, want dat moet toch genoeg zijn voor dat soort kleine optredens.

En wat vind je dan van een actieve subwoofer erbij voor betere lage tonen?

pol
30 januari 2008, 18:27
is nog te weinig. ver kom je niet met 2 x 200 watt topkastjes + een sub, is hooguit goed voor kleinere caféoptredens..

JazzBass
31 januari 2008, 16:41
Gewoon een geluidsmannetje inhuren. Hebben wij ook gedaan met onze band. We hebben zelf een kleine PA met 2 speakers in de oefenruimte, maar wij huren steeds dezelfde jongen in bij een optreden. Betaal je echt niet zo veel aan ( 200 euri ofzo ) en dan heeft hij een complete set met mengtafel. Echt perfect.
En bij een optreden is hij er altijd eerder, en legt hij alles klaar. Wij hoeven dan alleen versterkers en drumstel neer te zetten en in te pluggen, en klaar!

Eko
1 februari 2008, 22:17
Uitbesteden is veelal de beste optie. Praat met diverse verhuurders over wat ze meenemen en wat je eigenlijk van ze wilt. Met een aantal kun je praten over een soort contract waarbij je een aantal keren per jaar van ze huurt. Vraag of ze ervaring hebben en bel die na. Geen betere referenties dan van bevriende bands. Probeer een vaste man te krijgen voor jouw optredens. Als je heel veel gaat spelen , neem dan een geluidsman in dienst als bandlid. Laat die mee komen naar repetities en zorg dat hij weet wanneer wie een solo heeft.
Als je alles zelf besluit te doen , doe dan hetzelfde met de apparatuur. Vraag een band als referentie en bezoek die eens. Bij ons in het Oosten zit bv Huigens muziek in Hengelo. Deze hebben een wand vol boxen en kasten met microfoons. Je kunt er uitleg krijgen en horen wat een set doet met verschillende boxen en/of een andere versterker.
Probeer niet harder te spelen dan een p.a. aankan. Als je 300 watt p.a. hebt, zet er dan geen 100 watt buizenbak bij open. Beter het geluid als geheel goed laten klinken.

JimmyPage
2 februari 2008, 16:48
Gewoon een geluidsmannetje inhuren. Hebben wij ook gedaan met onze band. We hebben zelf een kleine PA met 2 speakers in de oefenruimte, maar wij huren steeds dezelfde jongen in bij een optreden. Betaal je echt niet zo veel aan ( 200 euri ofzo ) en dan heeft hij een complete set met mengtafel. Echt perfect.
En bij een optreden is hij er altijd eerder, en legt hij alles klaar. Wij hoeven dan alleen versterkers en drumstel neer te zetten en in te pluggen, en klaar!

Bedankt voor de tip, maar onze band zit nog in het beginstadium, en willen met eigen spullen een goed sound neerzetten voor kleine zaaltjes/cafe's.
Gesteld dat dit het geval is wat zijn dan perfecte PA's: HK Audio LUCAS (welke van de serie), VERSE satellieten met sub's, andere merken.
Zoals gezegd nu werken we met Dynacord Powermate 600 en twee HK Classsic compact boxen (200 W per stuk), dus geen subwoofer of echte bassluidsprekers.
Wil graag weten hoe we onder deze condities onze sound kunnen verbeteren?

Eko
2 februari 2008, 20:46
De val waar je in het begin nog wel eens in wilt vallen is het geluid audiokwaliteit te willen geven. Dus met subwoofers en alle toeters en bellen. Als je boxen ( de topjes) nog goed zijn van kwaliteit gebruik ze dan. Leer eerst hoe je je powered mixer goed gebruikt. Leer hoe je je geluid beinvloed door de toonregeling op de kanalen goed te gebruiken. Er zit , normaal gesproken , een pan(orama) regeling op waarmee je de instrumenten of stemmen naar links en naar rechts in een mix kunt zetten. Als je een kleine set hebt , doe er dan alleen de stemmen over met hooguit een enkel instrument.
Zet de boxen links en rechts in de hoeken achter je. Zet ze een beetje schuin naar het midden. Zo kun je je zelf horen zingen zonder per se monitoren te gebruiken.
Uiteraard zijn boxen met 10-12 inch speakers beperkt in het laag , maar door alleen te zingen over die boxen hoor je dat minder. Ik zeg het vaak , en nog te weinig denk ik , maar gooi je volume omlaag met z`n allen. Probeer het warm laag uit de basversterker te halen en door het spelen van begeleiding op een gitaar zonder gierend brugelement maar met een halselement.
Als je wilt weten hoe iets klinkt sluit dan eens een recorder op je mixer aan. Dat kan een eenvoudige cassettedeck zijn. Harddisk is natuurlijk mooier maar hoeft niet.

JimmyPage
4 februari 2008, 00:33
De val waar je in het begin nog wel eens in wilt vallen is het geluid audiokwaliteit te willen geven. Dus met subwoofers en alle toeters en bellen. Als je boxen ( de topjes) nog goed zijn van kwaliteit gebruik ze dan. Leer eerst hoe je je powered mixer goed gebruikt. Leer hoe je je geluid beinvloed door de toonregeling op de kanalen goed te gebruiken. Er zit , normaal gesproken , een pan(orama) regeling op waarmee je de instrumenten of stemmen naar links en naar rechts in een mix kunt zetten. Als je een kleine set hebt , doe er dan alleen de stemmen over met hooguit een enkel instrument.
Zet de boxen links en rechts in de hoeken achter je. Zet ze een beetje schuin naar het midden. Zo kun je je zelf horen zingen zonder per se monitoren te gebruiken.
Uiteraard zijn boxen met 10-12 inch speakers beperkt in het laag , maar door alleen te zingen over die boxen hoor je dat minder. Ik zeg het vaak , en nog te weinig denk ik , maar gooi je volume omlaag met z`n allen. Probeer het warm laag uit de basversterker te halen en door het spelen van begeleiding op een gitaar zonder gierend brugelement maar met een halselement.
Als je wilt weten hoe iets klinkt sluit dan eens een recorder op je mixer aan. Dat kan een eenvoudige cassettedeck zijn. Harddisk is natuurlijk mooier maar hoeft niet.

Bedankt voor je nuttige tips, gaan we zeker proberen. Wat ik nog niet weet hoe je e.e.a. goed kunt opnemen, want via de mixer zoals je adviseert, komt alleen de zang binnen?

En als we desondanks onze sound met spullen willen verbeteren, wat zijn dan perfecte PA's: HK Audio LUCAS (welke van de serie), VERSE satellieten met sub's, andere merken.
Zoals gezegd nu werken we met Dynacord Powermate 600 en twee HK Classsic compact boxen (200 W per stuk), dus geen subwoofer of echte bassluidsprekers.

Eko
4 februari 2008, 17:16
Als je de zang in evenwicht wilt krijgen met de muziek is een keer laten luisteren, door iemand anders, tijdens een repetitie al heel snel voldoende.
Als je de zang in evenwicht wilt hebben is een opname als snel genoeg. Je hoort dan snel wie er te hard of te zacht staat.
De kwaliteit van je geluid gaat uiteraard vooruit met betere boxen. Alleen als je alleen maar zingt over de boxen heb je geen subwoofer echt nodig. Dat begin je nodig te hebben met bv een synthesizer of andere instrumenten die echt lagere tonen produceren. Bedenk dat dat soort zaken wel betekenen dat je al heel snel aan zware zaken vastzit en vervoer niet meer gaat op een achterbank.
Ik denk eerder dat je bedoelt dat je volume te kort komt ( of in ieder geval denkt.)
Wat dat laatste betreft kan ik je een leuk voorbeeldje geven. Ik heb een tijd in een band meegespeeld waarin een zanger zat die zichzelf slecht kon horen. De P.A. werd opgevoerd en uitgebreid tot 2 x 2500 watt met subwoofers en tops met 2 x 15 inch en hoge tonen drivers. Voor zich op de grond had hij een monitorsysteem met 4 ( !) powered speakers van 300 watt. Die laatsten stonden OPEN!. Bij een van de laatste optredens stonden wij ( de gitaristen ) bij onze versterkers omdat wij ze niet meer konden horen. En nog deden onze oren echt zeer van het podiumgeluid.
Naderhand heeft hij een keer met ons meegedaan terwijl wij een setje bij ons hadden van 150-200 watt zonder monitoring. Het totale geluid was een heel eind omlaag gehaald en nu kon hij zich wel horen.
Uiteraard spelen we met zo`n setje niet in een zaal voor 1000 man , maar in een kleine kroeg. We zijn 45+ en spelen heel vaak op feesten en in kroegen met publiek van onze leeftijd. Dan hoeft het niet hard , sterker nog liever niet zo hard anders kan men geen woord meer wisselen.
De truc zit hem in de handigheid om je geluid op laag volume in evenwicht te krijgen. Die afstemming tussen de stemmen en de instrumenten is al lastig genoeg op lagere niveau`s zonder monitoring.