PDA

View Full Version : Mesa Boogie Mark 3 simul-class top (100/50 watt)



rory69
29 januari 2008, 23:17
Heeft iemand enig idee of deze verstekers nog in de handel zijn?? Ik heb er namelijk 1 waar ik overigens heeeel blij mee ben(was een combo maar is een top van gemaakt..). De gitarist van mijn band is er ook verliefd op geworden maar hij is niet te vinden.. en wat is de waarde van zo'n amp??

help!!

Gegroet,

Rory

vidar
29 januari 2008, 23:48
Even mijn aanpak om in de gevraagde info te voorzien:

(1) google --> www.mesaboogie.com -->Guitar Amps and Cabinets-->Mark Series--> mark IV en Mark I worden nog nieuw gemaakt, mark III niet meer

(2) marktplaats-->muziekinstrumenten-->zoekveld: Mesa Mark --> combo wordt aangeboden voor 1200--> werkelijke waarde waarschijnlijk +/- 1000 euro, top waarschijnlijk gewilder--> ergens tussen 900 en 1300 afhankelijk van staat, buizen en bui van de koper(s)

succes

PS dit is niet om lullig te doen en ik vind het ook niet erg vervelend om het voor je op te zoeken... maar je kan het ook echt makkelijk zelf!

rory69
30 januari 2008, 00:17
hey,

Thanks voor het zoeken, maar dat had ik echter zelf ook al gedaan. het moet een top zijn, combo's zijn er zat nog..
Ik gebruik em zelf met een 2x12 kast van marshall maar blijkt ook zeer goed te klinken met een 4x12 greenback kast (die van de gitarist van mijn band)
Wie weet is er nog wel iemand die er toevallig 1 heeft en em kwijt wil.

Maar weet jij iets van de latere mark IV series?? heb namelijk geen idee of die enigzins op de oude marks III lijken...

casper innosence
30 januari 2008, 00:28
die mark combo's zijn toch makkelijk om te bouwen naar 19" of topjes, misschien heeft aart hier op t forum nog wel n headcase staan zelfs..

rory69
30 januari 2008, 00:39
Ik zal even checken..
In mijn geval is het zo dat die top dus een combo was en behoorlijk zwaar was en omgebouwd is naar een combo exact naar het origineel. Dat heeft wel behoorlijk wat centen gekost toendertijd (versterker en ombouw: 6000 gulden jaren geleden, jaren 80)
hij is overigens van de bitarist van The Amazing Stroopwafels geweest (mijn pa..) Voor de kenners.

Maar, super bedankt!!

AART
30 januari 2008, 00:40
hey,

Thanks voor het zoeken, maar dat had ik echter zelf ook al gedaan. het moet een top zijn, combo's zijn er zat nog..
Ik gebruik em zelf met een 2x12 kast van marshall maar blijkt ook zeer goed te klinken met een 4x12 greenback kast (die van de gitarist van mijn band)
Wie weet is er nog wel iemand die er toevallig 1 heeft en em kwijt wil.

Maar weet jij iets van de latere mark IV series?? heb namelijk geen idee of die enigzins op de oude marks III lijken...


Mark IV lijkt behoorlijk op de Mark III. De Mark IV klinkt qua lead ietsiepietsie moderner(klein verschil) en heeft iets minder gain, de vroege A versie van de Mark IV klinkt echter bijna identiek aan de eerste Mark III's(no stripe, black dot/red stripe). Verder heeft de Mark IV veel meer opties, gescheiden EQ tussen lead en rythm en nog meeer opties.
De prijs van de Mark IV ligt 2ehands vaak ook een stuk hoger dan Mark III's daardoor(rond de 1500 euro en afhankelijk van de staat en leeftijd meer of minder).

Ik heb geen headcases en rackmounts meer staan, dus ik kan je helaas niet helpen met het ombouwen naar een top op dit moment.

Prijs ligt 2ehands inderdaad zo rond de 1000 euro voor top en combo. Latere versies(green stripes) brengen vaak meer op dan de vroegere versies(black dot/no stripe). Daartussenin zitten nog een hoop andere modellen(red, purple en blue stripe) en ze klinken allemaal. Daarnaast is een fully loaded model(EQ, reverb, simul class) natuurlijk meer waard dan een versie die dat niet heeft.

rory69
30 januari 2008, 00:45
Hee Aart,

Wat is het nou het verschil tussen een greenstripe en die andere? ( heb echt weinig idee over het verleden van de mark series..)
Zelf heb ik die met de EQ en de schakelaar voor het wattage. Plus een ventilator die aan en uit kan, vanwege de buizen. Als ik die uitzet verbrand de boel lijkt wel. Misschien weet jij ook waar dit door komt?? heb nieuwen buizen sinds een tijdje, heb dit niet meer meegemaakt.

Thanks alvast!!

AART
30 januari 2008, 00:53
Hee Aart,

Wat is het nou het verschil tussen een greenstripe en die andere? ( heb echt weinig idee over het verleden van de mark series..)
Zelf heb ik die met de EQ en de schakelaar voor het wattage. Plus een ventilator die aan en uit kan, vanwege de buizen. Als ik die uitzet verbrand de boel lijkt wel. Misschien weet jij ook waar dit door komt?? heb nieuwen buizen sinds een tijdje, heb dit niet meer meegemaakt.

Thanks alvast!!

Als je wil weten welke versie je hebt moet je kijken boven het punt waar het netsnoer(stroom) je aamp binnekomt, daar is warschijnlijk een streep aangebracht met een marker, welke kleur heeft die?

de schakelaar voor het wattage maaakt het waarschijnlijk een 60/100 versie(waarschijnlijk, want op sommige simul modellen hebben ze een 60/100 faceplate gezet om oude voorraden op te maken), heb je 4 6l6 eindbuizen of 2 6l6 in het midden en 2 el34's in de buitenste posities? Een schakelaar om de ventilator uit te zetten kan ja, op de achterkant? En wat bedoel je met verbranden?

Het verschil tussen de stripes is een soort van evolutie. Mesa verbeterde haar producten constnt en om die verschillen aan te duiden gebruikten ze bij de Mark III die kleurenmarkers. Bij de Mark II zijn het letters(A, B, C, C+), net al bij de Mark IV(IVA, IVB). De klank verschilt dus een klein beetje tussen de verschillende versies.

De no stripes(dus zonder markerstreep) zijn de oudste mark III's uit 1985, de nieuwste stripe is de green stripe, deze zijn in 1989 in productie gegaan tot 1998, maar vanaf 1991 zijn ze nauwelijks meer verkocht door de introductie van de Mark IV toen(tussen 1989 en 1991 zijn ongeveer 2000 Mark III's gemaakt, tussen 1991 en 1998 zijn dat er ongeveer 1000...).

AART
30 januari 2008, 00:55
BTW, het ombouwen van een combo naar top is heel makkelijk idd zoals Casper al zei. Met een beetje handigheid maak je zo zo'n topje, zeker als jij er al een hebt waar je de maten van kan overnemen.

rory69
30 januari 2008, 01:11
haha,

wat geinig, tis een redstripe...Tja, wat ik al zei: vind em geweldig goed!!

rory69
30 januari 2008, 01:16
owja,

Over het verbranden: Ik heb 4 6l6 buizen. Zou de reden van het verbranden zijn dat ik eigenlijk 2 el34's in het midden zou moeten hebben??
Ze worden te heet zonder ventilator. heb het al eerder meegmaakt met een marshall JMP, die is gemaakt. Het scheen dan iets vaags te maken hebben met het voltage van die amp ten opzichte van de buizen...

AART
30 januari 2008, 01:33
owja,

Over het verbranden: Ik heb 4 6l6 buizen. Zou de reden van het verbranden zijn dat ik eigenlijk 2 el34's in het midden zou moeten hebben??
Ze worden te heet zonder ventilator. heb het al eerder meegmaakt met een marshall JMP, die is gemaakt. Het scheen dan iets vaags te maken hebben met het voltage van die amp ten opzichte van de buizen...

Als er El34's in zouden moeten zouden ze in de buitenste sockets moeten staan, maar ik denk dat jouw amp een nomrale 60/100 is.

Waar het te heet worrden wel aan kan liggen is foute bias, en aangezine die bij mesa's standaard afgesteld is in een bepaalde marge: Wat voor buizen zitten erin?

Maar, om te weten wat het met die buizen is zou je iets duidelijkere info moeten geven, hoeveel te heet worden ze? Het is normaal dat amps heet worden, zeker markseries met de ventilator uit, maar als ze extra hard rood gloeien is er iets mis(redpating), dan staat de bias fout volgens mij. Maar voor de buizenvragen kan je beter terecht bij Franc, Chris CMW of een van de andere techneuten op dit forum.

Duidelijke foto's van de voor en achterkant zouden heel erg kunnen helpen voor het identificeren van je amp en het probleem btw.

BTW, hier nog wat info over de Mark III's en de verschillen:
http://homepage.mac.com/mesaboogie/dot.html

rory69
30 januari 2008, 01:45
Hoi Aart,

Het stomme is dat ik nu niet weet of ze nog steeds te warm worden. Het zijn tubemanfactor buizen. Had liever groove tubes gehad omdat die zo goed bevielen in mijn marshall tsl 602 combo..
heb expres niet geprobeerd om het zonder ventilator te proberen omdat ik bang ben die buizen te verneuken.
Maar heb jij enig ervaring met deze versterkers??
Ben benieuwd naar je mening!!
En zou graag weten wat jij gebruikt aan versterking en gitaren.
Ik gebruik overigens deze versterker icm analoge effecten (Boss MXR) behalve mijn line 6 delay modeller + Boss OD 20 (wordt negatief bekritiseert maar is erg oke). Mijn gitaar is een jazzmaster en afentoe een strat. Speel in een modern coverbandje wat wel rockt.. (www.trots.nl) dan zie je die gitaar ook (jazzmaster), ben daar overigens ook super blij mee, speelt totaal net lekker maar klinkt als een klok!

AART
30 januari 2008, 11:56
Hoi Aart,

Het stomme is dat ik nu niet weet of ze nog steeds te warm worden. Het zijn tubemanfactor buizen. Had liever groove tubes gehad omdat die zo goed bevielen in mijn marshall tsl 602 combo..
heb expres niet geprobeerd om het zonder ventilator te proberen omdat ik bang ben die buizen te verneuken.

Je moet wel buizen hebben die in de biasrange van de mesa passen, bijvoorbeeld mesa buizen. Als je andere buizen in je amp wil moet je degene die ze jou verkoopt vragen om ze te leveren binnen de biasrange van je mesa.


Maar heb jij enig ervaring met deze versterkers??
Ben benieuwd naar je mening!!
En zou graag weten wat jij gebruikt aan versterking en gitaren.
Ik gebruik overigens deze versterker icm analoge effecten (Boss MXR) behalve mijn line 6 delay modeller + Boss OD 20 (wordt negatief bekritiseert maar is erg oke). Mijn gitaar is een jazzmaster en afentoe een strat. Speel in een modern coverbandje wat wel rockt.. (www.trots.nl) dan zie je die gitaar ook (jazzmaster), ben daar overigens ook super blij mee, speelt totaal net lekker maar klinkt als een klok!

Ik heb wel ervaring met Marks, niet met III's in het bijzonder maar ik heb ze vaak genoeg gezien. Ik speel zelf op een Mark IV top icm een 2x12 of 4x12(Marshall) kast. Ik speel zelf meer punk en metal en gebruik een Ibanez RGT.

caliban
31 januari 2008, 02:11
Ik heb ervaring met mark III's, ik heb een blue stripe coliseum-head, dus de volledig overdreven onnodige 150W. Op dat moment de enige die gemakkelijk te kopen was voor mij en niet voor gewoon te overdrijven. (Stiekem wel, stoer om te zeggen dat je amp 1 dB luider gaat dan die van een ander.)
Ik ben heel tevreden van mijn mark III. Speel over een mesa metalgrill cabinet met vier v30's in. De bovenkant is afgesloten voor wat meer laagweergave.
Ik speel trouwens over een Ibanez JS 6000.

Chris Winsemius
31 januari 2008, 02:54
ff snel (nog kat-aanrijdings-blues aan het verwerken)

6L6-en op de plek waar EL34s horen gaat gewoon niet goed, ze krijgen dan de verkeerde bias-instel-spanning en trekken veel te veel stroom.

caliban
31 januari 2008, 11:54
Je eigen kat aangereden, innige deelneming, katten zijn de coolste dieren op deze planeet.

rory69
2 februari 2008, 01:28
Er zaten standaard 6l6 buizen in, maar wie weet klopt dit wel helemaal niet. Ik ga dit dan nog maar even uitzoeken of er geen el34 in moet... Maar denk van niet, de sound is top met 6l6, heerlijk clean en met een vleugje fender. Met mijn overdrive klinkt ie helemaal top...en dan overdrijf ik niet. 2x12 kast eronder en gaan met die banaan...uhm, boogie..

kirk19
2 februari 2008, 10:33
een mark III hoeft geen el34 hoor, met gematchte 6l6 is het ook goed

rory69
4 februari 2008, 02:56
check effe op mijn rory69.hyves.nl, staan nieuwe liedjes van mijn band op. er is geen mark 3 gebruikt, maar ja... Wel een hele vette vox ac 30 en een fender blues deville en ik ben de drummer. Wie weet vind iemand het mooi. Utopia en self Employed zijn de nieuwe...o ja, ze zijn nog niet ge-mastered, komt nog!

The Mark III rules big time!!

flyswatter
4 februari 2008, 16:05
check effe op mijn rory69.hyves.nl, staan nieuwe liedjes van mijn band op. er is geen mark 3 gebruikt, maar ja... Wel een hele vette vox ac 30 en een fender blues deville en ik ben de drummer. Wie weet vind iemand het mooi. Utopia en self Employed zijn de nieuwe...o ja, ze zijn nog niet ge-mastered, komt nog!

The Mark III rules big time!!

wtf :???: :???:


Heel zinnige post :stop:

Raffel
5 februari 2008, 12:26
past inderdaad mooi in dit topic! Ik zit er aan te denken om naast mij TOV nog een Mark IV of Mark III op de kop te tikken! Prijsverschillen zijn wel gigantisch tussen mark III en IV tops merk ik!

caliban
5 februari 2008, 23:14
past inderdaad mooi in dit topic! Ik zit er aan te denken om naast mij TOV nog een Mark IV of Mark III op de kop te tikken! Prijsverschillen zijn wel gigantisch tussen mark III en IV tops merk ik!
Ik dacht dat die prijsverschillen nog redelijk meevielen. Een mark III kan tot een 1200 gaan dacht ik, en met wat geluk heb je toch een mark IV voor 1500. Natuurlijk ook wel een redelijk verschil in opties tussen de twee versterkers.

Raffel
6 februari 2008, 00:34
ligt ook wel aan het bouwjaar denk ik. Mark IV's van de laatste stapel neigen al gauw naar de 1800+ euro.