PDA

View Full Version : jazz vraagje



Arts
29 januari 2008, 21:50
hoi

de laatste tijd ben ik een beetje bezig om jazz te leren ( wat een gedoe zeg:P)
maar uiteindelijk is dit (volgens mijn leraar) wel het beste om de meeste theorie onder de knie te krijgen.

Ik wil gaan improviseren onder het F7 akkoord (?), en geloof dat ik het onder 2/5/6/1 moest doen (als jullie snappen wat ik bedoel)
Als het goed is moet ik dan tog als ik een akkoorden schema maak:
G7 (nr2) C7 (nr5) D7(nr6) F7 (nr1) ???
---------------------------------------------------------------------

een ander schema dat ik wel snap is over het C7 akkoord (2/5/1)
en gaat dus: D7 G7 C7
hierover probeer ik met de akkoorden mee te spelen over de volgende noten in de C mineur ladder : dus bij akkoord D speel ik steeds 4 noten: D F A C
bij G7 speel ik: G B D F

dus ik gebruik uit de mineur ladder steeds de 1e 3e 5e en 7e noot



klopt dit? Of zit ik hier nu helemaal verkeerd.
Misschien dat jullie me in het kort kunnen uitleggen deze soorten akkoordenschema's te maken.

Grtz, Arts

Guitarmania
29 januari 2008, 22:02
hoi

de laatste tijd ben ik een beetje bezig om jazz te leren ( wat een gedoe zeg:P)
maar uiteindelijk is dit (volgens mijn leraar) wel het beste om de meeste theorie onder de knie te krijgen.

Ik wil gaan improviseren onder het F7 akkoord (?), en geloof dat ik het onder 2/5/6/1 moest doen (als jullie snappen wat ik bedoel)
Als het goed is moet ik dan tog als ik een akkoorden schema maak:
G7 (nr2) C7 (nr3) D7(nr6) F7 (nr1) ???
---------------------------------------------------------------------

een ander schema dat ik wel snap is over het C7 akkoord (2/5/1)
en gaat dus: D7 G7 C7
hierover probeer ik met de akkoorden mee te spelen over de volgende noten in de C mineur ladder : dus bij akkoord D speel ik steeds 4 noten: D F A C
bij G7 speel ik: G B D F

dus ik gebruik uit de mineur ladder steeds de 1e 3e 5e en 7e noot



klopt dit? Of zit ik hier nu helemaal verkeerd.
Misschien dat jullie me in het kort kunnen uitleggen deze soorten akkoordenschema's te maken.

Grtz, Arts

In een bepaalde toonsoort komt maar 1 keer de dominant-septiem voor (bijv. C7). Dus als je te maken hebt met een opeenvolging van dom-septiem-akkoorden, dan heb je te maken met een opeenvolging van verschillende toonsoorten. Dan volstaat een enkele toonsoort niet. Je raakt dus aan het moduleren.

D7-G7-C7: per akkoord een andere toonsoort, en dus een andere ladder. Want de tonen van D7 zijn niet de tonen van bijv. G7. Je moet dus per akkoord afzonderlijk het daarbij passende 1-3-5-7 spelen. Je kan niet de 1-3-5-7 over C7 toepassen op bijv. D7.

Maar je hebt dus een leraar. Vraag het hem een keer. Ik heb het idee dat je hem niet goed begrepen hebt.

Arts
29 januari 2008, 22:06
datgene wat jij verteld hebt snap ik
iig dat stond ook in mijn post (iig ik heb het tog goed uitgelegd)

alleen die akkoorden opbouw bij de F7 klopt die ook?

wbz
29 januari 2008, 22:25
datgene wat jij verteld hebt snap ik
iig dat stond ook in mijn post (iig ik heb het tog goed uitgelegd)

alleen die akkoorden opbouw bij de F7 klopt die ook?

voor zover ik het snap (en dat is niet bar goed :) ) zou die C7 die jij nr 3 noemt een A7 moeten zijn

F = 1
G = 2
A = 3


toch???

Guitarmania
29 januari 2008, 22:52
Misschien moet je de vraag iets duidelijker stellen. Wat is het probleem. Volhens mij gaat wbz nu ook mee in een nr. 3 die jij eigenlijk als nr. 5 bedoelde? Het schema was toch 2-5-6-1?

Wat je schreef over D7, tonen D-F-A-C lijkt me niet juist. D7 heeft een f#.

Maar goed, voordat we elkaar misverstaan kun je misschien beter de vraag opnieuw stellen?

Arts
29 januari 2008, 23:09
ok.. thx voor de reacties iig.
ik zal het morgen even duidelijk proberen uit te leggen.

-=JEROEN=-
30 januari 2008, 10:13
Als je een 2-5-6-1 oftewel een II-V-VI-I wilt spelen met een F7 erin, dan kan je dat op verschillende manieren benaderen. Je kan er van uit gaan dat de F7 het V akkoord is, dus zit je in de toonsoort Bb:

http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?scch=A%23%2FBb&scchnam=Major+7-th+I-ii-iii-IV-V-vi-vii&get2=Get

II-V-VI-I in Bb is dus Cm7 - F7 - Gm7 - Bbmaj7

Of je kan em als I beschouwen:

http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?scch=F&scchnam=Major+triads+I-ii-iii-IV-V-vi-vii*&get2=Get

En dan krijg je Gm - C - Dm - F, maar dan klopt alleen die F7 niet volgens mij.

Verder reikt mijn kennis ook niet.

EuroCinema
30 januari 2008, 10:25
hoi

Ik wil gaan improviseren onder het F7 akkoord (?), en geloof dat ik het onder 2/5/6/1 moest doen (als jullie snappen wat ik bedoel)
Als het goed is moet ik dan tog als ik een akkoorden schema maak:
G7 (nr2) C7 (nr5) D7(nr6) F7 (nr1) ???
---------------------------------------------------------------------


Ik DENK.... dat hij bedoelde: VI-ii-V-I, dat is een veel meer gangbaar schema (m.a.w 6-2-5-1, je schrijft het altijd in romeinse cijfers.)
Dus: D7-Gm7(ii) C7 (V) Fmaj7 (I)




een ander schema dat ik wel snap is over het C7 akkoord (2/5/1)
en gaat dus: D7 G7 C7


Nouhouhou... Een ii-V-I bevat drie verschillende soorten akkoorden: mineur7, dominant7, majeur7 en zou dus zijn: Dm7-G7-Cmaj7.
Daarover kun je gewoon in Cmajeur spelen. Het belangrijkste is dat je de 7s en de 3s van de akkoorden meepikt in je lijnen. Speel bijvoorbeeld:

Over Dm
f-e-d-c (van 3 naar 7)

Over G7
b-a-g-f (van 3 naar 7)

Over Cmaj7
e (3)

[/QUOTE]

Ik was er natuurlijk niet bij toen je les had he! Maar ik heb het ernstige vermoeden dat je leraar dit bedoelde.

Little Jay
30 januari 2008, 11:10
kan aan mij liggen maar volgens mij was de vraag simpeler: klopt de II-V-VI-I reeks door Arts uitgedacht voor een F7 akkoord?

Antwoord: nee, de reeks zou gelden voor een F (Fmaj, Fmaj7) en niet voor de F7.

Eigenlijk moet je bedenken dat het schema is IIm7 - V7 - VIm7 - I

Om te kijken hoe je over een F7 kunt improviseren moet je de dus de F7 als V7 opvatten en wordt de reeks Cm7 - F7 - Gm7 - Bbmaj7 en kan je de ladder van Bb majeur nemen.

Oh, ik zie dat -=JEROEN=- dat ook al bedacht had.....

Voidhead
30 januari 2008, 13:51
Zoek eerst eens uit wat het verschil is tussen de septiemakkoorden, want ik heb het idee dat je overal lukraak een 7 achter zet, maar dit suggereerd dominant7.
Ik denk ook dat je leraar wellicht bedoeld wat EuroCinema zegt:

D7(VI)-Gm7(ii) C7 (V) Fmaj7 (I)

Is de basis van de ryhtm-changes, veel gebruikt in traditionele jazz. En ja, die D7 zou in F officeel Dm7 moeten zijn, maar wordt expres als tussendominant voor de 2e trap gebruikt.
Overigens kan deze progressie ook met F7 als I, kijk maar naar een jazz blues schema, daar is die progressie de turnaround:

F7|Bb7|F7|%|
Bb7|%|F7|D7|
Gm7|C7|F7 D7|Gm7 C7|

Laatste 2 maten: I VI ii V
Maar ook maat 8 t/m 11 is VI ii V I

Je moet je eens verdiepen in de verschillende akkoorden en functies daarvan en daar meer duidelijkheid over vragen aan je leraar. Dan wordt je een hoop duidelijk.

-=JEROEN=-
31 januari 2008, 00:47
Ik ben benieuwd wat je leraar 'eigenlijk' bedoelde...

Laat je trouwens niet gek maken door al die termen. Is best lastig in het begin.
Maar je zal zien dat het over een tijdje lang zo ingewikkeld niet meer is http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif