PDA

View Full Version : (leuke) tip: speel met 9 snaren op je 12-snaar



Blend
29 januari 2008, 21:37
Voor de mensen die zich in het slag/ritme spel wanen, en daarbij wat solootjes en dergelijke improviseren is Flamenco een oplossing. Voor alleen slag/ritme is een 12string ideaal. Ik vind het geluid van een 12snarige gitaar heerlijk, alleen het soleren erop is lastig (ivm opdrukken snaren etc). Traditiegetrouw springt mij bij altijd óf de B snaar, of de e snaar. Dit keer allebei, en meteen maar de oktaafsnaar van de G laten springen, zodat je dus deze snaren hebt:

E e - A a - D d - G - B - e

Je krijgt dus op de onderste (of bovenste, weetikveel) het lekkere volle geluid van een 12string, en op de bovenste (of onderste etc) kan je lekker improviseren op de 3 hoogste snaren.

Geen idee of dit een 'erkende' manier van spelen is, maar ik vind op 9 snaren spelen wel fijn...

Probeer het eens, zou ik zeggen, het resultaat valt zeker niet tegen! :)

Flipkoos
29 januari 2008, 22:51
Haha dan probeer ik het ff op mijn Seagull voordat ik er nieuwe snaren op zet...

chris c
29 januari 2008, 23:04
Hmmm ja, maar die hoge g is toch hét bepalende geluid van een 12-snarige, niet ? Ik zou misschien liever al die andere octaaafsnaren eruit halen, en alleen die ene overhouden.

Maar ik zal jouw 9-snarige techniek eens proberen bij de volgende snaarwissel, lijkt me wel iets :)

Flipkoos
29 januari 2008, 23:19
Hmmm ja, maar die hoge g is toch hét bepalende geluid van een 12-snarige, niet ? Ik zou misschien liever al die andere octaaafsnaren eruit halen, en alleen die ene overhouden.

Maar ik zal jouw 9-snarige techniek eens proberen bij de volgende snaarwissel, lijkt me wel iets :)

Net als de Martin Roger McQuin! Die heeft ook alleen een extra G-snaar! En dat schijnt genoeg te zijn...

chris c
30 januari 2008, 09:37
Net als de Martin Roger McQuin! Die heeft ook alleen een extra G-snaar! En dat schijnt genoeg te zijn...

Ha ja, ik zie het, ik wist niet dat die bestond. Lijkt mij een goed idee !
http://elderly.com/images/new_instruments/10N/HD7RM_bridge_sm_.jpg

Van een 9-snarige had ik wel al gehoord, nl. de fameuze gitaar van Big Joe Williams, waar hij gewoon 3 extra stemknoppen aan de kop van een 6-snarige heeft bevestigd. Maar ik denk dat hij daar juist de hoge snaren heeft verdubbeld, ipv de lage

http://users.rcn.com/cowdery/bigjoe2.jpg

Blend
30 januari 2008, 10:13
Die G-snaar vond ik toch al irritant, dus haalde ik er meteen af. Mijn topkam is een beetje flut, zodat hij altijd vals was....

zoon van Piet
30 januari 2008, 10:16
Big Joe is een mooi voorbeeld. en er komen nog veel meer variaties voor in 7,8,9 of 10 snaren. Of 11, wat Leadbelly schijnt te hebben gebruikt ( enkele g). Compay segundo vd Buena Vista Social Club gebruikte 7 of 8 snaren en een hele horde indorockers gebruikte dubbele en zelfs driedubbele e, b en soms g-snaren.
Lekker experimenteren, zou ik zeggen..

Mr.Fingers
30 januari 2008, 11:11
Omgekeerd heb ik al wel geprobeerd, een E A D Gg BB EE -stemming. Heb je wel de leuke sprankel van de 12-string, maar kan je nog wel mooie (bas-) loopjes spelen op de lagere snaren...


Andere tip: Besnaar je gitaar eens met zeer dunne snaren, een setje 0.009-0.042 (van een electrische gitaar), met de hoge G-snaar ook een 0.009. Dan vlieg je werkelijk over die hals, en opdrukken (mits gebruik van de juiste techniek) lukt dan ook best wel aardig...