PDA

View Full Version : Schroefjes nodig



Arvoitus
29 januari 2008, 19:56
Hallo,
Ik heb twee schroefjes nodig voor mijn humbucker. (Nee ik heb wel even gezocht).
Ik heb een amerikaanse Jackson J-50BC met het verhoogde logo.

En dat is nog best wel lastig.

Standaard schroefjes zijn te dik, ik heb al dunnere schroefjes gratis gekregen bij de shop van Music Store Koln (aardige mensen daar).

Maar deze zijn weer te kort, ze zijn ongeveer 2,5 cm maar ik moet echt 3 cm of langer hebben.

Ik krijg echt niks gevonden, en ik wil het echt zeker weten aangezien sommige shops best wel duur zijn.

Een amerikaan geeft aan dat hij schroefjes heeft voor precies die humbucker:

Those are 4-40 threads and 1-1/4" under the head
Alleen dat is een beetje onlogisch voor mij, aangezien ik alleen maar M3 maten gewend ben.

Hebben jullie advies, of een (nederlandse) winkel die deze schroefjes verkoopt?

orreltak
29 januari 2008, 20:53
hier kun je een hoop gitaarschroeven kopen.
hoop voor je dat ie er tussen zit.

http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopcat/258/afdeling/*_Gitaaronderdelen/bevestiging_materialen.htm

Arvoitus
29 januari 2008, 22:01
hier kun je een hoop gitaarschroeven kopen.
hoop voor je dat ie er tussen zit.

http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopcat/258/afdeling/*_Gitaaronderdelen/bevestiging_materialen.htm

Sorry mijn fout, maar ik heb boutjes nodig.

Er staat er 1 tussen, maar dat is 2,6 mm en ik denk dat ik dat niet ga halen aangezien dat de standaard maat is.

KoenB
29 januari 2008, 22:13
Kun je niet de gaatjes een klein beetje opboren en eventueel opnieuw schroefdraad tappen met een tapsetje?

Arvoitus
29 januari 2008, 22:18
Kun je niet de gaatjes een klein beetje opboren en eventueel opnieuw schroefdraad tappen met een tapsetje?
Dat zou eventueel een oplossing kunnen zijn?

Waar zou je zo'n tapsetje kunnen halen? En is dat moeilijk zoiets opnieuw tappen?

KoenB
29 januari 2008, 23:16
Dat zou eventueel een oplossing kunnen zijn?

Waar zou je zo'n tapsetje kunnen halen? En is dat moeilijk zoiets opnieuw tappen?

http://shop.conrad.nl/Gereedschap/Boormachine,044_boorhamer,044_schroef/Draadboren/812585.html
Dit is het eerste wat ik tegen het lijf loop op google

Zoals je ziet, wel een beetje aan de prijs. Maar met een beetje zoeken vind je wel iemand die zo'n setje heeft.

Het tappen is totaal niet moeilijk: je boort het gaatje met de goede diameter (de diameter van de schroef ZONDER dat je de ribbels van het draad meetelt!)... vervolgens steek je het tapje erin, en begin je te draaien met de hand (met een speciale insteekbeugel met 2 handvaten eraan, zie onderaan op het conrad-plaatje). Dan het tapje weer terugdraaien en er uit halen. Binnen een minuut ben je klaar. Het zou alleen zonde zijn als je daar zo'n hele tapset voor koopt, tenzij je van plan bent dat ding vaker te gebruiken

[Edit: zie net dat deze set ook de europese standaard is, dus met M3 = 3 mm draad enzo. Dat is niet wat je wilt... ]

GravyTrain
29 januari 2008, 23:23
Het tappen is totaal niet moeilijk: je boort het gaatje met de goede diameter (de diameter van de schroef ZONDER dat je de ribbels van het draad meetelt!)... vervolgens steek je het tapje erin, en begin je te draaien met de hand (met een speciale insteekbeugel met 2 handvaten eraan, zie onderaan op het conrad-plaatje). Dan het tapje weer terugdraaien en er uit halen. Binnen een minuut ben je klaar. Het zou alleen zonde zijn als je daar zo'n hele tapset voor koopt, tenzij je van plan bent dat ding vaker te gebruiken

Vuistregel voor de boormaat is schroefdraad * 0,8, dus als je m3 tapt boor je 3 * 0,8 = 2,4mm
m4: 4 * 0,8 = 3,2mm

Als je een tapsetje moet kopen zou ik gewoon eerst even in €5,- bak bij de gamma kijken, je weet nooit of er toevallig iets in ligt voor eenmalig gebruik, en anders is de gamma in een aantal gevallen waarschijnlijk ook wel goedkoper als een conrad oid.

Arvoitus
30 januari 2008, 11:21
Vuistregel voor de boormaat is schroefdraad * 0,8, dus als je m3 tapt boor je 3 * 0,8 = 2,4mm
m4: 4 * 0,8 = 3,2mm

Als je een tapsetje moet kopen zou ik gewoon eerst even in €5,- bak bij de gamma kijken, je weet nooit of er toevallig iets in ligt voor eenmalig gebruik, en anders is de gamma in een aantal gevallen waarschijnlijk ook wel goedkoper als een conrad oid.
Ok, maar als ik een 2,6MM gat moet hebben (want daar kan ik schroefjes voor vinden), dan gaat dat toch niet passen?

GravyTrain
30 januari 2008, 20:03
Ok, maar als ik een 2,6MM gat moet hebben (want daar kan ik schroefjes voor vinden), dan gaat dat toch niet passen?
Als je daar mee bedoelt dat de schroefdraad diameter 2.6mm is, boor je 2.6*0.8=2,08 (afronden naar de dichtsbijzijnde maat: 2,1) daarna moet je dus het juiste tapje gebruiken om te tappen. let wel op dat 2,6 me geen standaard metrische schroefdraad lijkt, dus daar zal een tap wel een stuk lastiger voor te krijgen zijn, Als het om een amerikaanse maat gaat moet je wel goed opletten dat je de juiste tap gebruikt, want je hebt in amerikaanse standaarden best aardig wat verschillende schroefdraad typen zoals unc (grof), unf (fijn), unjc en unjf (wat er met die laatste 2 ook alweer was weet ik niet meer precies) amerikaanse schroefdraad word ook altijd in inches aangegeven.