PDA

View Full Version : F-spaced?!



TuuP
8 februari 2003, 14:53
Ik wil een nieuwe brughumbucker in m'n SA160QM, want die stock-humbucker is rotzooi. Mijn oog is gevallen op een Dimarzio Fred. Nou zie ik bij Vox Humana dat er 2 varianten zijn: een 'gewone' en eentje die 'F-spaced' is. Wat is het verschil en welke moet ik dan hebben?!

Toedels!!

Chris Wolstenholme
8 februari 2003, 15:06
staat die F niet voor Fender spaced, dat de snaren ( bij een fender ) netjes over de polen lopen?

ik gok maar wat hoor.

Lacrymosa
8 februari 2003, 15:11
Daar heb je helemaal gelijk in

ik weet niet of et echt voor Fender staat

maar et gaat er om dat een LP een kleinere ruimte tussen de snaren heeft dan een Jackson (oid)

En daarom zijn er 2 verschillende soorten hummers, F en normaal, zodat alle polepieces precies onder de snaren komen te liggen

CheerS!!

gaan met die banaan
8 februari 2003, 15:12
Goeie topic, ik ben namelijk ook op zoek naar elementen en had dat ook al een paar keer zien staan. F-spaced zou inderdaad op fender spaced kunnen slagen. Dat betekent dat je een humbucker krijgt in de vorm van een singlecoil. Zo kan je hem ook rustig in je fender gebruiken (omdat de meeste fenders gewoon geen humbucker gat in de slagplaat hebben). Het is een gok maar inderdaad niet zo slecht... Weet iemand of het een juiste gok was?

BLOK182
8 februari 2003, 15:14
Nee het is een verkeerde gok, het heeft gewoon te maken met de afstand van de polen, zoals Lacrymosa en Chris al zeiden.

TuuP
8 februari 2003, 15:21
Ik heb nog ff op internet gekeken. Dit staat bij Dimarzio:

A long time ago (in the 20th century, actually) the electric guitar world was divided between Gibson and Fender designs. One of the differences between the two was string spacing. In general, Gibson chose a narrower string spacing at the bridge than Fender, and therefore the polepieces on Gibson humbuckers were closer together than the magnets on Fender pickups. When guitar shops started installing humbuckers in the bridge position of Strats, it was obvious that the strings didn’t line up with the polepieces, and if the E strings were too far outside, the sound could suffer. Our first humbuckers followed the original Gibson spacing, and we call them standard-spaced. When we released our first humbuckers with wider spacing, Floyd Rose bridges were very popular. Floyd string-spacing is the same as Fender spacing, so we naturally called the new pickups F-spaced.

Negative K3 fan
8 februari 2003, 15:24
bij seymour duncan noemen ze hun f-spaced elementen trembuckers... De spacing gaat trtouwens alleen op bij het brug element, want bij het nek element staan de snaren bij dee meeste gitaren evenver uit elkaar.

En je hoeft ook niet per sé een f-spaceed element te hebben op een F-spaced gitaar omdat het m,agnetisch veld van een element nog behoorlijk ver uitloopt (ik heb zelf ook een een g-spaced pickup in mn f spaced gitaar).