PDA

View Full Version : BPM meter voor mp3's?



HvV
29 januari 2008, 19:27
Onlangs een mp3 backingtrack gedownload maar dat ding is driving me nuts. Ik krijg het gewoon niet zo strak als ik zou willen (gitaarsolo's over instrumentale backing). Ik heb het idee dat er hier en daar wat versneld wordt. En als dat nou zo bedoeld was door de makers dan kon ik er mee leven maar het is te minimaal om direct op te vallen. Het is wel een live backingtrack d.w.z. het zijn echte instrumenten (denk ik, anders zijn het verdomd goeie samples), dus dat kan gebeuren. Toch zou ik willen weten of er werkelijk versneld wordt. Mijn vraag is dus, is er een soort van bpm meter, in software, voor mp3's?

bass blom
29 januari 2008, 19:41
een heel rijtje

http://www.mmartins.com/mmartins/bpmdetection/bpmdetection.asp

Azrael
29 januari 2008, 20:04
Ableton Live :satisfie:
WARP WARP WARP!

HvV
29 januari 2008, 20:18
@Bass: thx voor de links, ik ga ze eens even proberen. :)

@Azrael: Ik gebruik Ableton Live. Maar met of zonder Warp, ik blijf problemen houden. Zou het dan toch aan mij liggen? :nervous:

Azrael
29 januari 2008, 21:07
@Bass: thx voor de links, ik ga ze eens even proberen. :)

@Azrael: Ik gebruik Ableton Live. Maar met of zonder Warp, ik blijf problemen houden. Zou het dan toch aan mij liggen? :nervous:

Ja, want als je goed warped (en dus snapt wat het doet en ook echt met een click test of je het 100% correct hebt gedaan), dan is je track gewoon 100% in de maat en heb je dus gewoon zelf geen gevoel voor ritme. Aan de andere kant, als het tweede van toepassing is wordt het eerst ook lastig. :satisfie:
Neem van mij aan, BPM detectie met echte bands heb je zonder een warping functie alla Live 100% niks aan. Zelfs eletronica gaat wel eens de mist in bij realtime detectie.

HvV
29 januari 2008, 23:12
Gevoel voor ritme heb ik wel, daarom is het des te meer frusterender en stoor ik me er mateloos aan. Misschien gebruik ik de warp functie wel niet goed. Ik zet een mp3 op een track en voor het opnemen zet ik de warp uit. (moet wel anders hoor ik alles dubbel lijkt het wel) Als de mp3 eenmaal is opgenomen, speel ik de mp3 af en record alles inclusief de solo's. Meestal zet ik de warp af op de track met de mp3 bij het afspelen. Zou ik de warp aan moeten zetten op de track met de mp3 terwijl ik de gitaar opneem? Of moet die aan terwijl ik de mp3 opneem (voor de eerste keer dus)

Misschien heeft het zin om aan te geven om welke backingtrack het om gaat:

http://www.scottlernermusic.com/backings/Help%20the%20Poor%20-%20Backing%20Track.mp3

Wordt er af en toe niet een beetje met het tempo gesjoemeld of lijkt dat maar zo en veranderd alleen de intensiteit waarmee gespeeld wordt en lijkt het daardoor een lichte tempo stijging? :confused: Als je denkt dat er nog wat te warpen valt dan hoor ik dat graag dan blijf ik het proberen.

Azrael
30 januari 2008, 11:49
Nah, duidelijk een cursus warpen nodig. Dat is niet zo simpel als "knopje warp indrukken" daar komt veel meer bij kijken. Bij akoustische muziek is het nog pittiger en moet je echt even goed alles checken. Je moet zelf warpmakers gaan maken namelijk.
Ik zal binnenkort een filmpje voor je opzoeken, zit nu op mijn werk dus heb geen youtube hier.

HvV
30 januari 2008, 20:50
Ach, ja. Ik kan natuurlijk zelf de markers aanpassen, daar heb ik even niet bij stilgestaan... Ik ga het proberen. Dank voor de tip!

Azrael
30 januari 2008, 20:51
Ach, ja. Ik kan natuurlijk zelf de markers aanpassen, daar heb ik even niet bij stilgestaan... Ik ga het proberen. Dank voor de tip!

Neem tutorials door en begin met simpele boom boom boom electronische muziek te oefenen. Heb je dat bij 5 tracks gedaan en lukt het, probeer dan je eigen werk. Het is niet zo makkelijk want je zult ook meerdere warp startpunten nodig hebben met echte bands. Dubbel klikken op een warpmarker maakt er een warp startpunt van. Nadeel, de warp klinkt slecht in Ableton helaas. Misschien beter in 7 maar die heb ik helaas niet.