PDA

View Full Version : beginner blues/funk liedjes



Fabby
29 januari 2008, 16:02
Omdat ik voornamelijk punk en ska speel zou ik graag eens beginnen met een paar makelijke blues of funk liedjes. Weet er iemand nummers van bekende muzikanten waarmee ik kan oefenen? :D

Kim Wilson
29 januari 2008, 16:11
Probeer eens wat te zoeken van Robert Johnson.

Danielovich
29 januari 2008, 18:57
roxane van the police, geen funk of blues, maar het is wel een beetje in de hoek van wat je zoekt.

Fabby
29 januari 2008, 21:53
Ik bedoel liedjes in het genre als Jimmy Hendrix die gemakelijk te leren zijn.

tidalwave_sideburns
30 januari 2008, 07:14
Ik zou zeggen probeer Live at the King King van the Red Devils ergens op de kop te tikken/down te loaden. Heerlijke rauwe blues, met scheurende harmonicasolo's, die je prima uit kan vogelen op je gitaar. Intonatie, standaard intervallen, als je the Red Devils 1 op 1 mee kunt spelen, ben je zo'n beetje al een blues gitarist.

Kim Wilson
30 januari 2008, 07:15
De Red Devils, goeie tip! Lekker simpel, maar wel de echte blues. Goed om mee te beginnen.

Fabby
30 januari 2008, 08:34
Ok bedankt :D

EuroCinema
30 januari 2008, 15:31
Kwa funk: zoek eens wat nummers uit van de JB's, de begeleidingsband van James Brown. Pass the Peas bijvoorbeeld. Enorm simpel, 1 of 2 akkoorden. Maar om het vijf minuten loeistrak te spelen, dat is de kunst. Met je punkachtergrond vind je het misschien ook leuk om wat nummers uit te zoeken van Neerlands eigen Lefties Soul Connection. Meters-achtige funk, maar dan een tandje heftiger en rauwer.

Fabby
30 januari 2008, 21:49
Het is belangrijk dat er veel tabs van zijn want het is niet dat ik al die nummers zo maar in 123 kan naspelen :D dus liefst wat bekende nummers en bands.

tidalwave_sideburns
30 januari 2008, 22:26
Bij de Red Devils kom je een heel eind met de standaard blues scales.

In E
E0 3(4)
B0 (2)3
G0 23
D0 2
A012 (4)
E0 3(4)



Een makkelijk maar zeer stoer blues nummer is "I'm bad like Jesse James" van John Lee Hooker (althans voor zover ik weet)



E 5 0 (met je vingers en je plectrum tegelijk dus)
B 8 8 ~~
G
D
A 5 5 7 5
E 5-7 7 0 0 0 0 0 5~7 etc.
x x

Het is een erg dwingende riff die je echt heel link en zwaar kan spelen.

Veel accentjes leggen door die noten flink hard en kort aan te slaan, en nou ja, zoek het zelf ook eigenlijk maar uit hoe jij het lekker vind klinken.

Veel succes ermee,


Jan

Fabby
30 januari 2008, 22:49
Zijn er zo ook geen blues klassiekers die je als blues gitarist moet gespeeld hebben? :D

EuroCinema
31 januari 2008, 10:33
Het is belangrijk dat er veel tabs van zijn want het is niet dat ik al die nummers zo maar in 123 kan naspelen :D dus liefst wat bekende nummers en bands.

Ah joh! Gewoon op de grond zitten met je oor tegen de speaker en heen en weer schuiven tot je het hebt. Zo moeilijk is het niet. Maar toegegeven, we zijn hier in het tabsforum. :) Van James Brown nummers moet je wel makkelijk tab kunnen vinden op internet of bij de bieb. Kwa bluesnummers: probeer het thema van Steppin' Out van John Mayall's Bluesbreakers eens te vinden. Is een goed begin voor blueslicks.

Fabby
31 januari 2008, 19:03
Zijn er nog bekende bands waar veel tabs van te vinden zijn in het genre van Lefties Soul Connection ? Want dat is eigenlijk wel het genre van muziek dat ik wel eens zou willen spelen :)

DTmaster
6 februari 2008, 09:29
roxane van the police, geen funk of blues, maar het is wel een beetje in de hoek van wat je zoekt.


nee dat is ska, neem The Thrill is gone !!