PDA

View Full Version : advies gevraagd voor bouw semi-hollowbody



AIC
29 januari 2008, 11:21
Hey,

Ik ben plannen aan het maken voor een tweede gitaar, en wil graag een semi-hollowbody gitaar gaan maken. Neck-through, met aan beide kanten een klank-holte. nu zit ik nog met een paar vragen, en zoek antwoorden die uitleggen wat het effect op de klank is:

1 - wat zijn redelijke diktes voor de wand, top en onderblad? Het liefst zou ik de gitaar max ~3,5 cm dik hebben)
2 - is het mogelijk om er een tremolo op te zetten (of komen de trillingen dan niet meer door op de body?)
3 - welke brug / tailpiece is aan te raden? of kan ik het best de snaren door de body voeren?
4 - heeft het zin om achter de brug de klankholtes met elkaar te verbinden?
5 - wat is een goeie plek om het piezo-element te plaatsen, of kan ik misschien beter voor een zo'n piezo tune-o-matic van schaller kunnen gaan?

Ik hoop dat jullie me antwoord op deze vragen kunnen geven, dan kan ik mijn tekening afmaken en echt iets gaan ondernemen :D

Mr.Fingers
29 januari 2008, 12:06
1: normale dikte van boven & onderblad ligt tussen de 2 & 5mm, met als resultaat, hoe dunner het hout, hoe meer resonanter je gitaar, maar ook hoe fragieler.

2: Tremolo kan, als je een sustain balk hebt kun je er zelfs een floyd-rose in zetten als je wil, anders kan er nog altijd een Bigsby B3 of B7 op.

3: de meeste semi-hollows hebben of een bigsby, of een "toploader" (stopbar-tailpiece), uitzondering: Fender Starcaster, die is stringthru. Moet je gewoon voor jezelf uitmaken wat je wil.

4: Kan je doen, maar echt een verschil geven qua klank weet ik niet hoor. Ik zou het laten.

5: Pak maar ineens een piezo TOM-brug, ben je denk ik het beste mee af.

AIC
29 januari 2008, 12:25
2: Tremolo kan, als je een sustain balk hebt kun je er zelfs een floyd-rose in zetten als je wil, anders kan er nog altijd een Bigsby B3 of B7 op.

wat bedoel je precies met een sustainbalk?

En nog een vraagje, hoe komt de trilling van de snaren precies in de holten terecht? word de trilling bij de brug doorgegeven aan de body/top blad of nog anders?

Mr.Fingers
29 januari 2008, 12:30
wat bedoel je precies met een sustainbalk?

En nog een vraagje, hoe komt de trilling van de snaren precies in de holten terecht? word de trilling bij de brug doorgegeven aan de body/top blad of nog anders?

Via je brug komen die trillingen in je body terecht... Maakt niet echt uit welke brug je neemt, maar meestal worden of een zwevende (losse brug) of een TOM gebruikt. Een floyd-rose kom je bijna nooit tegen?

Een sustainbalk is
http://falcon.jmu.edu/~dehartcg/atop_block_fittop.jpg
Een blok die van je hals, door je holle body loopt tot aan het staartstuk, en waar je boven/onderblad aanvast gemaakt is (zoals een gibson es335), dit bevorderd de sustain (deuh), en verminderd de feedback

AIC
29 januari 2008, 12:40
owk, met een neck-through is dat dus sowieso het geval.

dankje! ik kan weer verder :D

Mattia
29 januari 2008, 17:30
1. Dikte niet onder de 5mm, graag. 3-4mm als het laminaat is kan prima, maa anders 5-6mm. Standard voor een Tele Thinline, bijvoorbeeld, dat soort gitaren. Een akoestische gitaar is meestal rond de 3mm of ietsjes dunner/dikker, maar daar zitten ook balken bij, en het is stukken fragieler.

2. Tremolo kan vast en zeker. Zie mykaguitars.com voor verschillende semihollows met verschillende trem systemen. Niet zozeer de traditionele, maar eerder de soorten a la Bigsby, etc.

3. Bridge/Tailpiece: hangt er een beetje af wat voor constrictie je gebruikt. Trem kan, tunomatic kan, wraparound kan, houten brug met houten tailpiece, metalen brug houten tailpiece, etc. etc. etc. Hangt er vanaf wat je wil.

4. 'Sustainbalk' garandeert niks qua sustain, maar is meestal wel stijver, en meestal zit het bovenblad eraan vast en geeft daardoor dus een hele andere dynamiek dan een gitaar waarbij een blok onder de brug zit (e.g. PRS semihollow), of geen blok zit (archtop gitaar in traditionele zin).

5. Tunomatic is by far your best bet. Dit is een semihollow, geen akoestische gitaar.