PDA

View Full Version : Brom



LaurentB
29 januari 2008, 09:59
Hallo,

Ik had deze vraag al bij 'Electrische Gitaren' gepost, en ook al wat antwoorden gekregen, maar vroeg me af of men hier nog meer suggesties had:

De gitaar van een leerling van me heeft een brom die blijkbaar veroorzaakt wordt door een slechte aardeverbinding. Als je de plug vastpakt gaat het nl. weg.
Een geaard stopcontact gebruiken helpt niet.

Ik heb hem eens opengemaakt, en alle aardverbindingen die er moeten zijn, zijn er ook.
Hij bromt niet zo hard als met een defecte kabel, maar wel hinderlijk hard.

Het is een Stratocasterachtig model van Fernandes, voor de rest een prima gitaar.

Heeft iemand een idee waar ik deze storing moet zoeken? Is het bv mogelijk dat een versleten of defect onderdeel dit veroorzaakt?

Orpheo
29 januari 2008, 10:09
kijk eens of de aarde wel goed doorloopt naar de veren. als dat 't niet is, zou ik eens kijken naar andere pickups hoewel ik me dat niet kan voorstellen, of een niet-geaarde pot of switch ofzo

savale
29 januari 2008, 10:34
Stratjes (vooral de kopietjes) hebben snel last van brom. Als je de brug aanraakt wordt het minder?
Er zijn een paar dingen die helpen:

betere elementen
shielden http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php

no 1 hops
29 januari 2008, 11:12
behalve de klauw van de tremmolo is het misschien ook goed even naar de bedrading te kijken van de potmeters.
slagplaat er dus even afhalen
of als het een zonder is even de afdek plaat eraf
sluit hem aan, hang hem even met de pups richting de muur zodat je zicht heb op de bedrading en druk en trek eens wat aan de kabeltjes om te kijken of er 1 net op breken staat of al los zit.
had dit laatst met een olp, ineens geen geluid meer.
slechte verbinding bij de potmeter bleek later.

LaurentB
29 januari 2008, 15:11
Ok, bedankt voor de reacties zover.

Hij bromt dus ook met TV en monitor uit meer dan mijn Fender, daarom lijkt het eerder een aardbrom te zijn dan een die met shielding te maken heeft. Zo klinkt het ook.
Ik wil eens gaan proberen wanneer de brom wegvalt, door een voor een onderdelen te bypassen.

@Savale: het maakt inderdaad veel uit als je de plug of brug aanraakt, dus het is iets met de aardverbinding.

@Orpheo: de verbinding met de veren is er in elk geval ook. ja, ik meet 10 Ohm weerstand, maar die meet ik ook als ik beide elekroden op de brug zet.