PDA

View Full Version : Opnemen, metronoom, brom



Chroxy
29 januari 2008, 00:44
Om ideetjes voor mijn band door te sturen neem ik al tijden op mijn studentenkamertje mijn acoustische/electrische gitaar op. Dit met een Shure SM58 die een behringer mengpaneel ingaat; die vanuit de out, de line-in op mijn laptop ingaat. (jack -> minijack)

Het klinkt prima en gezien de opstelling best natuurlijk getrouw. Het enige nadeel is: ik heb een vrij hoorbare brom, zelfs wanneer ik met een acoustische gitaar speel. wat doe ik fout!?

En sinds kort ben ik voor de drummer ook met metronoom aant opnemen. Het probleem is dat wanneer ik de metronoom op mijn pc aanzet (en via koptelefoon beluister) hij het toch opneemt op mijn pc! Hoe kan ik dit 'uitzetten'?

paulusdeBKB
29 januari 2008, 01:18
probleem 1: de brom ligt zeer waarschijnlijk aan je microfooningang op je laptop. Je kunt dit verhelpen met een fatsoenlijke geluidskaart (via usb, pcmcia of firewire). Ze beginnen vlak onder de 100 euro, geloof ik. Je krijgt er dan wel software bij. Line6 heeft speciaal voor gitaristen een aantal guitarport-producten. Misschien zit daar iets voor je tussen?

Chroxy
29 januari 2008, 12:28
bedankt voor je reactie.
Ik duw de mini-jack echter in mijn line-in en niet mijn microfoon ingang.. is dat geen verschil!?

bert k
29 januari 2008, 13:27
Bromt ie ook als je de netvoeding van de laptop losgooit? FF stekkertje eruit en je weet het. Zo ja, dan zou ik de netvoeding op een ongeaard stopcontact aansluiten.

harrie-beton
29 januari 2008, 13:48
Op alle laptops die ik ken zijn de line-in en mic-in dezelfde poorten. Het enige dat verschilt is de pre-amp. En die kun je instellen in de windows mixer.

Het metronoom spoor moet je wel apart bewaren vind ik. Andere heeft de drummer weinig aan de opname toch?
Qua metronoom moet je in de windows mixer even nakijken welke kanalen worden opgenomen. Wat je ook kunt doen is het metronoom op 1 spoor links zetten en je gitaar op een andere spoor opnemen. In mijn link hieronder staat een stukje hoe dat moet in Audicity (gratis programma), in duurdere programma's zoals Audition gaat het bijna op dezelfde manier.

Over die brom, wat Bertk zegt. Waarschijnlijk is dat de voeding van de laptop. Een laptop is van kunststof en de kooi van Faraday werkt dan niet. Een externe geluidskaart doet hoorbaar meteen wonderen.