PDA

View Full Version : Midi switcher oplossingen?



.Stax.
28 januari 2008, 21:49
Hallo,

Ik ben me aan het orienteren op het gebied van midi switchers.
Ik wil de kanalen en de solo boost van mijn Mesa boogie Stiletto (deze heeft geen midi), samen met mijn boss gx 700 (die heeft wel midi) via mijn midi pedaal gaan schakelen.

Eventueel wil ik in de toekomst ook nog gebruik gaan maken van wat losse effect pedaaltjes die ik in een rack bouw. Deze zou ik dan via een loop ook met midi willen besturen.

Nu heb ik op internet rondgezworven op zoek naar wat apparaten die dit kunnen en ik heb enkele dingen gevonden:

-Een Gcx? van voodoo lab, Deze vind ik aan de prijzige kant om alleen maar kanalen mee aan te sturen, het mooie is wel dat deze ook loops aan boord heeft..

-Een ms 4 van nobels.

De vraag is nu: zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit soort setups?
Zijn er nog andere opties / merken waar ik naar kan kijken?

Buiten deze 2 apparaten om kan ik niet veel vinden op dit gebied.

Ik hoor het graag,

Mvg,
Stephan :soul:

paulusdeBKB
29 januari 2008, 09:00
Ja, er zijn behoorlijk wat mensen met zulke apparaten actief op het forum. Ik heb deze spullen echter niet, je zult dus even moeten wachten op een post van iemand anders. Om intussen de tijd te doden, kun je nog wat verder zoeken op dit forum, er is genoeg over switchers en loopers te vinden.

peter_heijnen
29 januari 2008, 09:21
Heb al heeeel lang de exef combiswitcher. Geweldig duits apparaatje met 8 switchers en 4 audioloops die naar keuze mono of stereo te gebruiken zijn. Wordt helaas niet meer gemaakt, mss ebay nog?

kijk anders op deze site naar de loop jack: 2 switchers en 4 audioloops voor 300 euro:
http://www.loopersparadise.de/

dml
29 januari 2008, 09:25
Heb een MS-4 gehad om mijn Mesa ook via Midi te kunnen schakelen. Goedkope en goedwerkende oplossing. Alles wat jij wil, kan ermee.

ben vanhoof
29 januari 2008, 09:27
Ik heb een rocktron replifex en die kan 2 "schakelaars" schakelen (1 stereo jack als uitgang). Het valt te vergelijken met een 2 knops schakelaar alleen is deze midi te sturen, en je hebt nog een heleboel effecten die je per preset kan kiezen. Je moet dus wel een amp hebben die je met een gewone jack footswitch kan schakelen.

Chiel
29 januari 2008, 09:28
GCX is perfect en doet alles wat jij wilt. Geloof mij, het is de meest perfecte oplossing voor deze prijs.

cobbe007
29 januari 2008, 12:13
Ik heb zelf ook een GCX en ben er zeer tevreden over. Zeker over de flexibiliteit van het toestel! Ik denk dat deze het beste is qua prijs/kwaliteit.

Even aanvullend op die nobels MS-4: Ik speel met een marshall tsl122 combo en denk eraan een MS-4 in te bouwen in m'n combo om de kanalen te schakelen. Nu gebruik ik de loops van m'n GCX maar zou deze liever vrij hebben voor pedaaltjes.
Mijn vragen: 1) is het mogelijk om de marshall te schakelen met de MS-4?
Ik lees tegenstijdigheden op diverse sites hierover.
2) Ik las ook dat er storing kan ontstaan wanneer deze ingebouwd wordt in een combo, door de magneet van speaker. Iemand ervaring hiermee?

Een berichtje naar Nobels leverde niets op daar ik geen antwoord ontving.

greetz

.Stax.
29 januari 2008, 12:26
Hallo,
Thanx voor de info, ik heb nog eens rond gekeken, nu is het zo dat ik voorlopig nog niet ga werken met pedaaltjes in een loop, maar evt in de toekomst. Daarom denk ik dat ik voor de Ms-4 ga, omdat ik dan later nog zon loop master van nobels daar aan kan koppelen. Het gaat me tenslotte dan waarschijnlijk toch maar om 1 loop...

Maar is de ms-4 kwalitatief een beetje goed? geen rare popjes of klikjes bij het omschakelen? of ruis of iets dergelijks?

Gegroet!! :speed:

vinni
29 januari 2008, 18:17
De MS-4 is super.

Dit is mn tweede....was zo dom om mn eerste te verkopen.
Deze 2e-hands gekocht van DML.

Groet,
Vinni

boss
29 januari 2008, 18:40
Alle genoemde oplossingen zullen werken.
Als het echter alleen maar schakelen van je amp betreft + boost dan....
MS-4!!!

.Stax.
29 januari 2008, 21:45
OK!

Bedankt voor de info, Ik denk dat die ms-4 toch het meest interesant is voor mij.

Nog een vraag:
Als ik dus in de toekomst met loopers wil gaan werken heb ik al 2 apparaten gevonden.... (denk ik) allebei van nobels:

- Nobels Alex-1:

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0010881-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

- Nobels master looper:

http://www.nobels.com/en/index.htm

Die alex scheelt in duitsland ongeveer de helft van de prijs van die master looper hier in nederland....

Zover ik er verstand van heb (niet heel veel dus) zie ik er niet echt een verschil tussen. Zijn deze er wel? Mijn bedoeling is om hier bijvoorbeeld ooit een flanger of iets dergelijks voor mijn versterker te plaatsen en via midi te schakelen..

Groeten!!

vdgraaf
31 januari 2008, 01:31
Hoi Stax!

Je hebt PM.

grtn, Jan Anton

.Stax.
31 januari 2008, 10:24
Sorry, forumnoob...

PM, en dan? hoe? wat? waar?

:roll:

vdgraaf
31 januari 2008, 11:22
Hoi!

PM als in Personal Message. Dat vindt je terug onder Gebruiker CP in het Forum menu boven aan de pagina.

grtn, JA

.Stax.
31 januari 2008, 13:02
Ok thanx ik gaat eens ff kijken!
:cooler:

.Stax.
4 februari 2008, 11:45
Hallo,

Nog een vraag:
Als ik dus in de toekomst met loopers wil gaan werken heb ik al 2 apparaten gevonden.... (denk ik) allebei van nobels:

- Nobels Alex-1:

http://www.musicstore.de/is-bin/INT...umpTo=OfferList

- Nobels master looper:

http://www.nobels.com/en/index.htm

Die alex scheelt in duitsland ongeveer de helft van de prijs van die master looper hier in nederland....

Zover ik er verstand van heb (niet heel veel dus) zie ik er niet echt een verschil tussen. Zijn deze er wel? Mijn bedoeling is om hier bijvoorbeeld ooit een flanger of iets dergelijks voor mijn versterker te plaatsen en via midi te schakelen..

Groeten!!

Yek1
13 februari 2008, 18:20
Nadeel van de MS-4 is dat ie alleen met MIDI Program Changes werkt.
Dit soort toepassingen werkt beter met MIDI CC's (als je een controller hebt die CC's kan versturen). En dan is deze beter: FootSim (http://www.soundsculpture.com/products/pt_footsim-apps.htm) van Sound Sculpture.

.Stax.
14 februari 2008, 11:16
Ok,

Wat houd dat cc verhaal ook alweer in? Dat is toch dat je parameters van effecten kunt bedienen? Volgens mij heb ik dit niet echt nodig, het gaat mij puur om het switchen van de functies van mijn amp, (channel, soloboost) samen met het kiezen van een effect preset in mijn multi effect(en). Ik heb een Engl z-12 footcontroller... Volgens mij ondersteund hij die cc's ook niet...

Yek1
14 februari 2008, 11:41
Ok,

Wat houd dat cc verhaal ook alweer in? Dat is toch dat je parameters van effecten kunt bedienen? Volgens mij heb ik dit niet echt nodig, het gaat mij puur om het switchen van de functies van mijn amp, (channel, soloboost) samen met het kiezen van een effect preset in mijn multi effect(en). Ik heb een Engl z-12 footcontroller... Volgens mij ondersteund hij die cc's ook niet...

Okay, als je alleen met program changes (PCs) werkt, met een controller die alleen PCs ondersteunt over één MIDI-kanaal, dan zul je voor ál je combinaties aparte presets moeten instellen.

Met CCs daarentegen kun je, welke fx-preset je ook gekozen hebt, onafhankelijk daarvan een amp-instelling kiezen. Da's flexibeler. Overigens kan dit ook met PCs maar dan moet je wel een controller hebben die gelijktijdig meerdere PCs over meerdere MIDI-kanalen kan sturen.

paulusdeBKB
14 februari 2008, 11:47
PC staat voor Program Change,
CC staat voor Control Change.

Ik weet niet of je ooit een keyboard hebt bespeeld, maar als je van een stringsgeluidje overschakelt naar een brass-preset, dan gebeurt dat intern en over MIDI met een program change. Control Changes zijn er voor aanpassingen binnen de preset, zoals het modulatiewiel, sustainpedaal, aftertouch etc.

Vertalen we dit even naar gitaar, dan zie je het nut van Control Changes. Stel dat je drie presets gebruikt:
1. clean met reverb
2. clean met modulatie, delay, reverb
3. overstuurd met delay

Het is zonder CC's niet mogelijk om binnen preset 2 even de modulatie uit te zetten, of de reverb. Je moet voor alle varianten die je nodig zou kunnen hebben een nieuwe preset maken. Het onhandige daarvan is, dat je moet onthouden waar al die presets zitten. En midden in een liedje schakelen van preset 3 naar preset 17 is met geen enkel floorboard handig (bank up, 1, 7). Als je CC's kunt gebruiken om effecten aan en uit te zetten, kun je in het bovenstaande rijtje preset 1 dus laten vervallen. Die kun je namelijk ook bereiken door preset 2 te gebruiken en delay + modulatie uit te schakelen. Uiteraard moet je hier slim mee omgaan, het doel van een MIDI floorcontroller is immers om te veel tapdansen te voorkomen. Je geeft je presets dus zodanig vorm, dat ze een minimum aan trappen veroorzaken.

Maar met CC's kun je nog meer: je kunt, behalve effectblokken aan en uitzetten, ook individuele parameters aanpassen. Bijvoorbeeld delaymix, modulatie-depth of filter response (je effectapparatuur moet dit wel ondersteunen, in de praktijk kunnen alleen 19"-bakken dit). Zo kun je veel organischer omgaan met je effecten tijdens je spel.

Een looper kan natuurlijk alleen maar aan of uit voor elke loop die aangesloten is. Maar als je in een loop een flanger hebt hangen die je alleen maar nodig hebt voor de bridge van een liedje, dan spaar je een nieuwe preset uit als je die met een CC kunt aan- of uitzetten.

Beetje lang verhaal maar hopelijk is het zo duidelijk.

Yek1
14 februari 2008, 12:34
PC staat voor Program Change,
CC staat voor Control Change.

Ik weet niet of je ooit een keyboard hebt bespeeld, maar als je van een stringsgeluidje overschakelt naar een brass-preset, dan gebeurt dat intern en over MIDI met een program change. Control Changes zijn er voor aanpassingen binnen de preset, zoals het modulatiewiel, sustainpedaal, aftertouch etc.

Vertalen we dit even naar gitaar, dan zie je het nut van Control Changes. Stel dat je drie presets gebruikt:
1. clean met reverb
2. clean met modulatie, delay, reverb
3. overstuurd met delay

Het is zonder CC's niet mogelijk om binnen preset 2 even de modulatie uit te zetten, of de reverb. Je moet voor alle varianten die je nodig zou kunnen hebben een nieuwe preset maken. Het onhandige daarvan is, dat je moet onthouden waar al die presets zitten. En midden in een liedje schakelen van preset 3 naar preset 17 is met geen enkel floorboard handig (bank up, 1, 7). Als je CC's kunt gebruiken om effecten aan en uit te zetten, kun je in het bovenstaande rijtje preset 1 dus laten vervallen. Die kun je namelijk ook bereiken door preset 2 te gebruiken en delay + modulatie uit te schakelen. Uiteraard moet je hier slim mee omgaan, het doel van een MIDI floorcontroller is immers om te veel tapdansen te voorkomen. Je geeft je presets dus zodanig vorm, dat ze een minimum aan trappen veroorzaken.

Maar met CC's kun je nog meer: je kunt, behalve effectblokken aan en uitzetten, ook individuele parameters aanpassen. Bijvoorbeeld delaymix, modulatie-depth of filter response (je effectapparatuur moet dit wel ondersteunen, in de praktijk kunnen alleen 19"-bakken dit). Zo kun je veel organischer omgaan met je effecten tijdens je spel.

Een looper kan natuurlijk alleen maar aan of uit voor elke loop die aangesloten is. Maar als je in een loop een flanger hebt hangen die je alleen maar nodig hebt voor de bridge van een liedje, dan spaar je een nieuwe preset uit als je die met een CC kunt aan- of uitzetten.

Beetje lang verhaal maar hopelijk is het zo duidelijk.


Goed verhaal!

Even een toevoeging: "En midden in een liedje schakelen van preset 3 naar preset 17 is met geen enkel floorboard handig (bank up, 1, 7)." Da's waar, maar met MIDI zijn er altijd workarounds: Bv. als

- je de direct access optie gebruikt van bv. de Midi Mate. Druk op 1+7, zonder Bank up.

- je deze presets vooraf naast elkaar zet op andere switches op je controller. Als de controller dit toelaat ten minste. Bv. voetswitch 11 schakelt naar preset 3, voetswitch 12 schakelt naar preset 17.

- je de Gordius Littke Giant gebruikt en deze zo instelt dat één druk op voetswitch 3 preset 3 oproept, en een 2e druk preset 17.

Raffel
14 februari 2008, 14:25
er zijn heel wat midi switchers gemaakt. Ook van soort van Duitse b-merken bijvoorbeeld, die stiekem toch goed doen wat ze moeten doen en bijna nix kosten.

Ik heb zelf de Rockman Midi Octopus. Die gaat er echt NOOIT meer uit denk ik!

Ideal apparaat en 1 van de weinige 8-kanaals switchers.

paulbekkers
14 februari 2008, 15:36
Al deze reacties ten spijt.....is het nu dus nog niet helemaal duidelijk welke midi-switchers wél met CC's uit de voeten kunnen.

De GCX kan het wel, dacht ik.
De Nobels MS-4 dus niet.

verder....

Yek1
14 februari 2008, 15:49
Soundsculpture FootSim




Al deze reacties ten spijt.....is het nu dus nog niet helemaal duidelijk welke midi-switchers wél met CC's uit de voeten kunnen.

De GCX kan het wel, dacht ik.
De Nobels MS-4 dus niet.

verder....