PDA

View Full Version : De ebow van zolder



HvV
28 januari 2008, 21:45
Kom ik laatst dat ding weer eens tegen, de ebow. Nu een vintage ebow ;) maar hij wordt nog steeds verkocht begrijp ik. Beperkt ding eigenlijk maar wel leuk om eens een keer wat mee te doen. Gek genoeg was de ebow nauwelijks te gebruiken om mijn RG maar werkte stukken beter op mijn LP. Wat samples bijeengeraapt dus hierbij een nieuw nummer. (ehm, ik leg de ebow ook nog even weg op het eind, dus even doorbijten :D )

Ocean's Song:

http://soundclick.com/share?songid=6215949

hendrix2
28 januari 2008, 21:56
Aangenaam stukje muziek hoor!

Ga me ook nog wel eens zo'n ebow aanschaffen.

rickert
29 januari 2008, 16:05
Ebow is vet :satisfie: . En inderdaad lekker stukkie muziek!

Syradodo
29 januari 2008, 16:36
Volgens mij kan je hele leuke dingen doen met een Ebow.
Ik zie mezelf nog wel ooit zo'n ding kopen.

Leuk liedje heb je ervan gemaakt.

Riky
29 januari 2008, 18:03
klikt lekker! had nog nooit gehoord van een ebow, maar lijkt me idd wel leuk hebbe dingetje:)
nice work :cooler:

meul
30 januari 2008, 18:52
jankt wel lekker broeder, maar wat is die e bow? slide apperaat oid?

HvV
30 januari 2008, 20:44
Bedankt voor alle reakties! :satisfie:

@Meul: Bedankt man. De ebow is een apparaatje wat je in je rechterhand (of links bij LH) houdt, in plaats van een plectrum. Aan de onderkant bevindt zich een rood led-je met aan weerszijden geleiders voor de snaren die paralel liggen aan de snaar die je bespeeld. Dat rode led-je brengt door middel van electro-magnetisme (er zit een 9 volt batterijtje in) de snaar in trilling. Het spelen valt nog niet mee. Het opzetten op de snaren wil je niet te hard doen want dat klinkt ontzettend door. In het nummer doe ik het een paar keer bewust veel te hard voor een apart effect.
Aan de andere kant moet je wel want de ebow brengt de snaar niet zomaar zelf in beweging. Een hammer-on of een pull-off werkt ook. Eenmaal in trilling blijft de led branden en kun je in principe een noot aanhouden tot de batterij op is. Voor de rest is het een beetje spelen met bends en de afstand van de led tot de snaar. Ik moet wel bekennen dat ik achter het geluid van de gitaar en e-bow een effect van Ableton heb zitten, n.l. Crystal Reverb. Dat zorgt voor dat meelopende synth-effect, dat komt dus niet van de ebow. Tegenwoordig wordt die verkocht onder de naam ebow plus. Wat er dan plus aan is t.o.v. de mijne, ik heb eigenlijk geen idee.

Joey Handsome
31 januari 2008, 16:29
Heeft die van jou ook twee standen? Die nieuwe heeft een blauwe led overigens. :chicken: Ebow is inderdaad erg leuk, zeker met effecten er achter. Doe zelf vaak EHX Microsynth er over.

Syradodo
31 januari 2008, 18:18
Klopt het ook dat U2 in with or without een Ebow gebruikt?

rickert
31 januari 2008, 18:29
Klopt het ook dat U2 in with or without een Ebow gebruikt?
Lijkt me wel, ja.

Joey Handsome
31 januari 2008, 18:36
Heroes van David Bowie is bijvoorbeeld ook een goed voorbeeld.

HvV
31 januari 2008, 19:33
Heeft die van jou ook twee standen? Die nieuwe heeft een blauwe led overigens. :chicken: Ebow is inderdaad erg leuk, zeker met effecten er achter. Doe zelf vaak EHX Microsynth er over.

Nee, heeft maar 1 stand. Denk dat ik 1 van de eerste modellen heb, nog van voor 1980. :hippie:

Heb even gezocht op de website: http://www.ebow.com/ebow/faq.htm :

The EBow was conceived in the late '60s and introduced in 1976. The first model was chrome plated plastic and turned on and off automatically. They have a very nice clean sound. The second model, introduced a few years later, was black with a red EBow logo. It had an improved drive field and an on-off switch. The third model was black with a white logo. It had improved sensitivity making arpeggios and crossing strings much easier. This model is the fourth generation and is called the PlusEBow. It has an improved sweeter regular EBow sound (less mid heavy), a smoother, more controllable drive (less runaway) as well as the new harmonic mode and a cool blue LED. To get the slower activation and mellow sound of the original EBow, tilt the later models away from the strings.

Die van mij is zilver, blauw logo, rode led. Hmm, more controllable drive (less runaway) op het plus model zie ik. Mja, dat kan kloppen. Die van mij is wat moeilijk in bedwang te houden soms. Crossing strings makkelijker, hmm klinkt goed. Ik ben benieuwd naar de sound van de nieuwe. Misschien werkt deze dan ook beter op andere gitaren. Heb de ebow op mijn RG550 geprobeerd maar dat was geen doen. Misschien heeft dat met de zwevende brug te maken.

meul
1 februari 2008, 02:30
Bedankt voor alle reakties! :satisfie:

@Meul: Bedankt man. De ebow is een apparaatje wat je in je rechterhand (of links bij LH) houdt, in plaats van een plectrum. Aan de onderkant bevindt zich een rood led-je met aan weerszijden geleiders voor de snaren die paralel liggen aan de snaar die je bespeeld. Dat rode led-je brengt door middel van electro-magnetisme (er zit een 9 volt batterijtje in) de snaar in trilling. Het spelen valt nog niet mee. Het opzetten op de snaren wil je niet te hard doen want dat klinkt ontzettend door. In het nummer doe ik het een paar keer bewust veel te hard voor een apart effect.
Aan de andere kant moet je wel want de ebow brengt de snaar niet zomaar zelf in beweging. Een hammer-on of een pull-off werkt ook. Eenmaal in trilling blijft de led branden en kun je in principe een noot aanhouden tot de batterij op is. Voor de rest is het een beetje spelen met bends en de afstand van de led tot de snaar. Ik moet wel bekennen dat ik achter het geluid van de gitaar en e-bow een effect van Ableton heb zitten, n.l. Crystal Reverb. Dat zorgt voor dat meelopende synth-effect, dat komt dus niet van de ebow. Tegenwoordig wordt die verkocht onder de naam ebow plus. Wat er dan plus aan is t.o.v. de mijne, ik heb eigenlijk geen idee.

Oke dan!, cool speeltje man! wat heb je toch veel he voor de electrische gitaar. het maakt mij helemaal niet uit wat je in sync het lopen, tof is tof!

Ace 1.15.19
1 februari 2008, 10:04
Lekker nummertje zeg. Zou ik zo op mijn MP3-speler willen zetten en effe relaxen :D. Knap werk die Ebow.

Mephistocles
1 februari 2008, 11:31
Klopt het ook dat U2 in with or without een Ebow gebruikt?
Nee, nee, nee! Hij heeft m twee keer gebruikt in sydney met ZOO TV. Verder gebruikt hij een Fernadez Sustainer. Bij de orirginele opnames gebruikte hij een hollowbody fernandez.

De ebow plus heeft een extra standje (das altijd lekker, afwisselen met een ander standje) waarmee hij de harmonics een superboost geeft. En idd, een extreem felle blauwe led.

Joey Handsome
1 februari 2008, 11:45
Waar ik dus last van heb en niet begrijp, is dat hij soms een octaaf verspringt tijdens het spelen. Ik wil daar graag controle over hebben, want het kan best cool zijn, maar die heb ik nu niet. Iemand een idee?
Bij die twee standen, welke van de twee is met boost en welke zonder? Het dunne of het dikke streepje?

Han S
1 februari 2008, 12:15
Een ebow is een electronische strijkstok voor instrumenten met stalen snaren. Ik zou er wel 88 in een piano willen bouwen, lijkt me een waanzinnig effect, de piano als orgel.

Han S
1 februari 2008, 12:17
Waar ik dus last van heb en niet begrijp, is dat hij soms een octaaf verspringt tijdens het spelen. Ik wil daar graag controle over hebben, want het kan best cool zijn, maar die heb ik nu niet. Iemand een idee?
Bij die twee standen, welke van de twee is met boost en welke zonder? Het dunne of het dikke streepje?

Is het niet afhankelijk van de plek war je hem houdt? Kan op bepaalde plekken in een flageolet vliegen lijkt me.

Joey Handsome
1 februari 2008, 12:21
Is het niet afhankelijk van de plek war je hem houdt? Kan op bepaalde plekken in een flageolet vliegen lijkt me.

Hoe bedoel je dat precies? Ik heb niet echt veel theoretische kennis, maar als ik de noten gewoon stevig indruk zou dit toch niet moeten kunnen gebeuren? Ik begrijp dat je het niet over de positie van de e-bow zelf hebt, want die lijkt me niet uit te maken (behalve voor het volume dan)?

Kim Wilson
1 februari 2008, 12:23
Als je op een bepaalde manier aanslaat, kun je ook boventonen creëren. De positie van je linkerhand is dan niet belangrijk. Wellicht dat de Ebow dat ook doet. Het is dus idd de positie van de Ebow.

Joey Handsome
1 februari 2008, 12:27
Maar met de e-bow sla je niet aan, die houd je stil boven de snaren. Tenminste, dat is wat ik altijd van dat ding begrepen heb en wat ik altijd gedaan heb. Als ik met die e-bow speel maakt het vaak niet uit of ik nou bijvoorbeeld vakje 2 pak of vakje 14. Ik beweeg alleen de e-bow dichter naar het element of verder er vandaan om zo met het volume te spelen.

Han S
1 februari 2008, 14:15
Ja, maar Hans zei het al, als je de snaar op een bepaalde plek met het plectrum aanslaat krijg je een boventoon, dus als je op die plek de ebow boven de snaar houdt zou je ook een boventoon kunnen genereren.

Joey Handsome
1 februari 2008, 14:16
Waar zit die plek dan als ik vragen mag? Ga zelf wel even zoeken hoor, maar een beetje hulp kan geen kwaad.

mrkoetje
3 februari 2008, 15:18
de hotspot (G-spot;-)) zit op een bepaalde plek vlak boven je element.
de flageolet zal op dezelfde plek zitten als waar je de snaar kan laten piepen in distortion door je plectrum langs de snaar te "sliden" (gebruikelijk bij death-metal)

Mephistocles
5 februari 2008, 10:47
de hotspot (G-spot;-)) zit op een bepaalde plek vlak boven je element.

Dr recht boven je. Bij mij moet ik dan met het midden van het cirkletje met blauw licht ietsje verder naar links voor het hotste effect.

de flageolet zal op dezelfde plek zitten als waar je de snaar kan laten piepen in distortion door je plectrum langs de snaar te "sliden" (gebruikelijk bij death-metal)
Ja, idd, maar dat is niet van toepassing op een ebow, tenzij je bijvoorbeeld dat plekje met je pink(?) aan zou raken.

@Joey
Heb je een E-bow plus, dan heb je twee standjes. Doe je m naar je toe heb je standaard, doe je m van je af, dan heb je de harmonics stand. Houd je je ebow boven je puck, zou het kunnen dat je meer boventonen genereerd. Maar in mijn ogen is het enige verschil tussen wel of niet boven je puck houden dat je elementen meewerken aan het magnetisch veld waardoor het harder wordt en sneller aanslaat.

Je kunt ook met gewone stand harmonics maken, net zoals je gewoon flageoletten maakt en met heel veel oefenen kun je ze zo doorschuiven.

Maar ik blijf er bij: een ebow is een onding, maar wel van tijd tot tijd een mooi onding.

Mephistocles
5 februari 2008, 10:50
Hoe doe je dat op 1:24 en 2:28? Is dat een powerslide?

Stratman70
5 februari 2008, 13:24
Iedereen heeft het over de ebow (leuk effect trouwens), maar laat ik het eens over het nummer hebben: ;-)
jammer dat je zo snel de drums erin laat komen. Toen ik begon te luisteren, was ik aangenaam verrast en waande me al helemaal diep onder in oceanische sferen, totdat de drums me uit mijn droom hielp en ik me opeens in één of andere launch discotheek bevond, waar ik me niet wilde begeven.

Ik had het wat mooier en gewaagder gevonden om geen drums of pas heel laat drums in het nummer te doen. Afgezien daarvan klinkt het erg leuk en creatief.

mrkoetje
5 februari 2008, 17:49
ebow is vooral lastig live, wij gebruiken hem bij elk concert, en soms ook nog eens beide gitaristen met dezelfde ebow. verder machtig mooi apparaatje!

HvV
5 februari 2008, 18:56
@mephistocles: nee, geen powerslides (wat zijn dat? ;)) Op 1:24 sla ik de ebow gewoon op de snaren (dus loodrecht) en mute met mijn linkerhand. Op 2:28 beweeg ik de ebow gewoon heen en weer over de snaren, als een soort plectrum.

@stratman70: leuk dat je ook wat over het nummer zelf zegt. Ja, het is wel waar wat je zegt. Ik heb het nummer wat snel in elkaar gezet. Ik denk dat ik er nog eens een mooie compositie van ga maken met wat betere drums. Misschien hier en daar wat branding (surf) geluiden, meeuwen, etc. ;)

Joey Handsome
5 februari 2008, 20:29
Om na al mijn gelul over die ebow maar eens het nummer te luisteren:

Ik had het ook mooier gevonden als je die drums achterwege had gelaten. Dan had je er een mooi ambient nummer van kunnen maken. Verder vond ik de drums ook een tikkeltje aan de harde kant.
Wel leuk om te zien hoe jij met ebow omgaat. Ik gebruik het meer om mijn gitaar te synthetiseren, ook door er nog een lading effecten achter te proppen. Jij lijkt het conventioneler aan te pakken.
Mocht je geinteresseerd zijn, check het linkje in m'n sig en luister Laos of Twijfels.

HvV
5 februari 2008, 22:10
Om na al mijn gelul over die ebow maar eens het nummer te luisteren:

Ik had het ook mooier gevonden als je die drums achterwege had gelaten. Dan had je er een mooi ambient nummer van kunnen maken. Verder vond ik de drums ook een tikkeltje aan de harde kant.
Wel leuk om te zien hoe jij met ebow omgaat. Ik gebruik het meer om mijn gitaar te synthetiseren, ook door er nog een lading effecten achter te proppen. Jij lijkt het conventioneler aan te pakken.
Mocht je geinteresseerd zijn, check het linkje in m'n sig en luister Laos of Twijfels.

Leuke muziekjes heb je daar, lekker ambient sfeertje. Inspirerend ook, want zo had ik met de ebow nog niet bekeken. Bedankt!