PDA

View Full Version : JCM 800: Top of combo? (IPV TSL100)



HaroldA
28 januari 2008, 21:16
Dames, Heren,

Ik ben uitgekeken op mijn TSL100 en weet bijna zeker dat een JCM 800 mij beter gaat bevallen... Ik gebruik nu een OD-1 voor kanaal 2 van de TSL, maar dat geeft mij nog te weinig ballen. Ik hoop binnenkort over een Ratz (Rat clone) te beschikken om dat op te lossen, maar dan heeft de TSL nog te weinig 'punch'. Ook wil ik voor de 50 watt versie gaan omdat mijn TSL met z'n 100 watt nooit boven standje 2+ uit komt...

Ik speel voornamelijk op een Gerrinez(/Maya) LP kopie met toonkamers en met .10-.60 in dropped-C.

Volgende repetitie kan ik naar alle waarschijnlijkheid gebruik maken van een JCM 800 4010 combo, dan weet ik zeker of het een 800 wordt. (of niet ;))

Een 2204 top is net zo duur als (soms zelfs duurder dan) een 4104 combo, maar bij een combo krijg je 'gratis' 2x12" speakers (die ik waarschijnlijk ga vervangen door V30s)... Ik zal bijna altijd een 4x12" bij hebben bij optredens, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Wat is jullie advies, top of combo?


4010? 4104?? 2204??? WTF??? (http://grailtone.com/guitar-tone-articles/marshall-jcm800.html)

Lexvandoef
28 januari 2008, 21:24
Ik zou sowieso voor een top gaan, ik heb een 2x12 2203 combo, maar die heb ik toch omgebouwd naar top + cab toen ik een beetje ging giggen, het is zo veel makkelijker om een top en een cab in je eentje te vervoeren dan een 2x12 combo vind ik.

cas121
28 januari 2008, 21:31
Aangezien je bij shows meestal toch al een 4x12 hebt zou ik voor de top gaan, wel zo makkelijk... Waarom zou je er eventueel v30's in willen gooien? Die vind ik nou net niet lekker gaan met een 800.
2203 of 2204 zoeken, ze gaan allebei sowieso superhard. Als je op je tsl al niet boven de 2 uitkomt zal je bij deze ook niet veel verder komen vrees ik.

Rhythm Machine
28 januari 2008, 21:35
Ik gebruik wat voor mij het ideale compromis is: een 4010 (1x12") met een passende 1933 kast (ook 1x12")

HaroldA
28 januari 2008, 22:00
Dus voor de top gaan omdat een combo zwaarder is? (en dus ook groter) Het is een reden, maar of het de juiste is?

Maar dan zal ik voor thuis een 1 of 2x 12" erbij moeten kopen...

Beslissingen... Eerst maar even afwachten of de 4010 aan mijn verwachtingen voldoet bij een repetitie...

TimmU
28 januari 2008, 23:13
Ik zou zeggen , ga voor een 2203 ( of 2204? ) en bouw hem om tot 2x12 en top. Weer wat geleerd, en een top en een 2x12kastje rijker! En dat voor vaak nog minder geld ook.

Chris Winsemius
28 januari 2008, 23:22
Even wat info:

Meeste ballen: pre '84 2203 op 'n gesloten 4x12" cabinet. 4010 combo gebruiken als "top" is zeker ok (doe het zelf ook) maar 'n standaard 50 Watter heeft gewoon wat minder ballen dan een 100 Watter, ongeacht het volume.

50 Watt is amper zachter dan 100 Watt.

jerome
28 januari 2008, 23:26
Ik zou zeggen , ga voor een 2203 en bouw hem om tot 2x12 en top. Weer wat geleerd, en een top en een 2x12kastje rijker! En dat voor vaak nog minder geld ook.

2203 is dacht ik altijd een top en geen combo...

HaroldA
29 januari 2008, 00:08
'n standaard 50 Watter heeft gewoon wat minder ballen dan een 100 Watter, ongeacht het volume.
Ik had juist gehoord dat de 50 watter eerder 'opbreekt' dan de 100 watter en daarom juist rauwer en vetter klinkt...

Nielsje
29 januari 2008, 00:12
Ik had juist gehoord dat de 50 watter eerder 'opbreekt' dan de 100 watter en daarom juist rauwer en vetter klinkt...

Jullie hebben daarin beiden gelijk, tis maar net wat je onder de definitie verstaat ;)

50 watters breken inderdaad eerder op, maar 100 watters hebben meer headroom, en klinken daarom vaak wat 'ruimtelijker'. Het is maar net wat je mooi vindt. Ik hou van 100 watters :)

Chris Winsemius
29 januari 2008, 00:39
Qua volume maakt het iig. niet echt veel uit...

50 Watter draait op wat lagere spanningen en samen met nog wat dingetjes is ie net wat vuiler qua sound.

HaroldA
29 januari 2008, 08:58
Ik zou zeggen , ga voor een 2203 ( of 2204? ) en bouw hem om tot 2x12 en top. Weer wat geleerd, en een top en een 2x12kastje rijker! En dat voor vaak nog minder geld ook.
Haha, grapjas... Dan zitten alle knoppen ondersteboven! :D

Otje
29 januari 2008, 09:10
Qua volume maakt het iig. niet echt veel uit... 50 Watter draait op wat lagere spanningen en samen met nog wat dingetjes is ie net wat vuiler qua sound.Precies. Sommige mensen kicken op dat 50W geluid, zoals Michael Schenker bijvoorbeeld. En in de studio gebruikt Angus altijd een JTM45 terwijl Malcolm 100W SLP's gebruikt. Ik vind zelf het geluid van 100W mooier, maar volume heeft daar nix mee te maken. In beide gevallen staan je broekspijpen te flapperen in de wind.

TimmU
29 januari 2008, 09:37
Haha, grapjas... Dan zitten alle knoppen ondersteboven! :D
of je bouwt hem gewoon zodat het versterker gedeelte aan de bovenkant van je top zit ? wild idee?

Lexvandoef
29 januari 2008, 10:29
Haha, grapjas... Dan zitten alle knoppen ondersteboven! :D

nee hoor, als het nog een jmp is, dan zit je gewoon goed :satisfie:

JohnLord
29 januari 2008, 11:32
Eerlijk gezegd begrijp ik de keus voor top en kast in deze niet zo goed, zeker niet in de zin van geluidskwaliteit. Het gewichtsverschil tussen een 2x12 kast en een 2x12 combo (± 6 kg) vind ik in elk geval niet de moeite waard om te gaan verbouwen, dan moet ik nog twee keer lopen ook. Wielen zijn trouwens ook een mogelijkheid als vervoer problemen geeft. Het is dat ik mijn Blackmore niet als combo kon kopen anders had ik het zeker gedaan.

Lexvandoef
29 januari 2008, 11:37
Eerlijk gezegd begrijp ik de keus voor top en kast in deze niet zo goed, zeker niet in de zin van geluidskwaliteit. Het gewichtsverschil tussen een 2x12 kast en een 2x12 combo (± 6 kg) vind ik in elk geval niet de moeite waard om te gaan verbouwen, dan moet ik nog twee keer lopen ook. Wielen zijn trouwens ook een mogelijkheid als vervoer problemen geeft. Het is dat ik mijn Blackmore niet als combo kon kopen anders had ik het zeker gedaan.

Nou, het scheelt echt wel meer dan 6 kg.

Mijn JMP 2x12 combo woog om en nabij de 45 kilo. Nu heb ik een top van 22 kilo en een 2x12 van 22/23 kilo. Dat scheelt echt wel veel.

Nielsje
29 januari 2008, 11:42
Precies, jullie moeten de afmetingen van Lexie wel in jullie achterhoofd houden he? ;)

Lexvandoef
29 januari 2008, 11:43
Precies, jullie moeten de afmetingen van Lexie wel in jullie achterhoofd houden he? ;)

He, bemoei je er eens niet mee ja :sneaky:


:hippie:

H.G. Kaufman
29 januari 2008, 11:47
Eerlijk gezegd begrijp ik de keus voor top en kast in deze niet zo goed, zeker niet in de zin van geluidskwaliteit. Het gewichtsverschil tussen een 2x12 kast en een 2x12 combo (± 6 kg) vind ik in elk geval niet de moeite waard om te gaan verbouwen, dan moet ik nog twee keer lopen ook. Wielen zijn trouwens ook een mogelijkheid als vervoer problemen geeft. Het is dat ik mijn Blackmore niet als combo kon kopen anders had ik het zeker gedaan.

:o serieus? Ik breek nu soms al bijna mijn nek als ik mijn Blackmore een trapje ofzo moet optillen, daar zou ik dus no way nog 2x12 inch speakers bij willen hebben. In dit geval (trappen, verhogingen ed.), werken wielen natuurlijk ook niet.

Kim Wilson
29 januari 2008, 12:05
Nou, het scheelt echt wel meer dan 6 kg.

Mijn JMP 2x12 combo woog om en nabij de 45 kilo. Nu heb ik een top van 22 kilo en een 2x12 van 22/23 kilo. Dat scheelt echt wel veel.
Top + 2x12 is niet altijd handiger:

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/Optreden20de20Spikke20Heerde2000820.jpg

:satisfie:

H.G. Kaufman
29 januari 2008, 12:24
Ligt het aan mij of is dat cabinet een beetje te groot voor een 2x12?

Kim Wilson
29 januari 2008, 12:28
Welnee, te groot bestaat niet. :cooler:

Maar het is echt een 2x12.

Rormo
29 januari 2008, 12:42
Welnee, te groot bestaat niet. :cooler:

Maar het is echt een 2x12.

2x12 betekent 12 inch he, niet 12 meter ;)

BasHermus
29 januari 2008, 12:51
Een andere overweging zou de levensduur van de buizen kunnen zijn.

De de meeste combo's zitten de buizen op de meest vervelende plek die mogelijk is; recht voor/achter de speakers.

Dat betekent dat de buizen als je aan het blazen bent behoorlijk wat trillingen te verwerken krijgen.
Laat dat nu net datgene zijn waar buizen niet zo best tegen kunnen (zeker als ze heet zijn).

Dus dan zou een top + cab ook een betere keus zijn.

Lexvandoef
29 januari 2008, 12:52
Top + 2x12 is niet altijd handiger:

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/Optreden20de20Spikke20Heerde2000820.jpg

:satisfie:

moet je eens voorstellen dat dat een combo zou zijn Hans :satisfie:

Kim Wilson
29 januari 2008, 13:17
moet je eens voorstellen dat dat een combo zou zijn Hans :satisfie:
Dan kan de kast kleiner, omdat ie dan open back is. De combo-versie van deze is trouwens de Super Reverb, maar dan in 4x10. :)

jw009
29 januari 2008, 13:33
Waarom per se een marshall?? Ik weet wat voor muzieksoort je speelt maar er is zoveel meer op de markt.

Nashville6120
29 januari 2008, 13:55
Welnee, te groot bestaat niet. :cooler:

Maar het is echt een 2x12.
Hangt uiteraard ook af vanuit welke hoek je de foto trekt ;)
Ter vergelijking:
http://img514.imageshack.us/img514/591/img3807xb3.jpg

Zo groot als een 4x12 dus. Waarom ze er dan geen 4 speakers instoppen blijft mij een raadsel..

HaroldA
29 januari 2008, 13:57
Waarom per se een marshall?? Ik weet wat voor muzieksoort je speelt maar er is zoveel meer op de markt.
Rollende, stuwende stoner riffs met metal invloeden.

Mijn versterker moet 'open' zijn (geen zompige brij dus) en klappen uit kunnen delen. Hij moet genoeg 'bottom' hebben en niet 'krijsen'. Ook moet hij lief zijn voor mijn booster (Boss OD-1) en een eventuele distortion (ProCo Rat 2 o.i.d.) 8-) Mijn versterker moet kunnen 'brullen' dus.

Ik speel op een Gerrinez LP met toonkamers op een DiMarzio ToneZone (bridge) met de tone knop 100% open en in dropped-C.

Marshall is het eerste waar ik dan aan denk. 7ender vind ik niks en Mesa's heb ik een hekel aan (heb een 50/50 gehad). :cheerup:

PS:
Posts waarin de woorden 'stoner', 'hals element', 'tone knop dicht', 'als het maar oud is', 'maakt niet uit hoe het klinkt, als het maar donker is', etc gecombineerd worden, worden niet op prijs gesteld ;)

Kim Wilson
29 januari 2008, 13:59
Hangt uiteraard ook af vanuit welke hoek je de foto trekt ;)
Ter vergelijking:
http://img514.imageshack.us/img514/591/img3807xb3.jpg

Zo groot als een 4x12 dus. Waarom ze er dan geen 4 speakers instoppen blijft mij een raadsel..
En dan heb jij ook nog het kleine kastje. Die van mij is 1 meter bij 75 cm. Het zijn dus niet dezelfde cabs. Jij hebt volgens mij ook een Dual Showman, of niet?

jw009
29 januari 2008, 14:18
Hij moet genoeg 'bottom' hebben en niet 'krijsen'.

Een jcm800 wordt nog wel eens een krijsbak genoemd, of je het mooi vind is een tweede.



Marshall is het eerste waar ik dan aan denk. 7ender vind ik niks en Mesa's heb ik een hekel aan (heb een 50/50 gehad). :cheerup:


Ga eens naar een winkel waar ze veel verschillende merken hebben staan. Engl/Koch/Laney en ook marshall. Dan kan je vergelijken en weet je gelijk of jcm 800 wat voor je is of niet.
Ik raad zelf een Koch Powertone aan. Staat er nu een voor 850 op MP.



.... en een hekel hebben aan een merk nadat je ooit eens een eindversterker hebt gehad daarvan??

Chris Winsemius
29 januari 2008, 14:30
Dan kan de kast kleiner, omdat ie dan open back is. De combo-versie van deze is trouwens de Super Reverb, maar dan in 4x10. :)

Eigenlijk de Proreverb, 2 x 12" , 40-70 Watt afhankelijk van bouwjaar.

Kim Wilson
29 januari 2008, 14:32
Eigenlijk de Proreverb, 2 x 12" , 40-70 Watt afhankelijk van bouwjaar.
Oh, oke. Dat kan ook. Ik dacht dat de SR ook hetzelfde was. De BMSTR is er idd ook in 40 en 70 watt.

HaroldA
29 januari 2008, 14:42
Ga eens naar een winkel waar ze veel verschillende merken hebben staan. Engl/Koch/Laney en ook marshall. Dan kan je vergelijken en weet je gelijk of jcm 800 wat voor je is of niet.
Ik raad zelf een Koch Powertone aan. Staat er nu een voor 850 op MP.

Van Koch vind ik de overdrive kanalen niet mooi (korrelig). Heb de powertone en powertone 2 ooit eens geprobeerd, maar niet met booster dus misschien moet ik ze nogmaals beluisteren.

Een vriend van mij heeft een Engl Powerball. Ratelt meer dan dat 'ie klinkt... ;) Een ander heeft zo'n 530 preamp en daar heb ik dezelfde mening over. De Blackmore top had wel een heel mooi clean, maar weet niet wat die met een booster doet.


.... en een hekel hebben aan een merk nadat je ooit eens een eindversterker hebt gehad daarvan??
Ik vind alle rock/metal bands die over Mesa's spelen slecht geluid hebben. Live komen ze absoluut niet door de mix heen, zijn veel en veel te duur en missen een hele hoop mid (~600-1.2K). Rectifiers en zelfs de stilletto doen mij helemaal niets. De Formula preamp is daar ook een voorbeeld van.

Peavey (5150) doet het ook niet voor mij.

Ampeg, Soldano, Laney e.d. ken ik allemaal niet goed genoeg om een mening over te hebben. (Laney ken ik wel van plaat (o.a. oude Tiamat en Opeth) en vind ik niet direct tot de verbeelding spreken)

Ik heb mijn (tijdelijke) zinnen op een JCM 800 gezet omdat deze redelijk verkrijgbaar en weer makkelijk doorverkoopbaar zijn indien hij mij niet bevalt. Nieuwe versterkers begin ik niet aan gezien de grote afschrijving...

Kim Wilson
29 januari 2008, 14:43
Heb je al eens een Brunetti geprobeerd? Errug duur, maar vreselijk mooi, en ik denk ook wel iets wat jij zoekt. Maar een goeie Marshall (JCM800, JVM) zou het ook moeten kunnen doen.

BasHermus
29 januari 2008, 16:42
Voor stoner/doom spul kun je ook een oude Orange of Matamp proberen...

Die kunnen echt ontzettend brullen en hebben veel laag. Krijsen is wel het laatset waar ik bij die versterkers aan zit te denken.

Bovendien klinken ze clean ook veel mooier/warmer dan een Marshall, Bogner, Koch of Brunetti..

HaroldA
29 januari 2008, 16:52
Voor stoner/doom spul kun je ook een oude Orange of Matamp proberen...
Helaas zijn die 2ehands bijna niet verkrijgbaar en ken ik ze ook niet goed genoeg om ze blind te kopen en/of makkelijk weer te verkopen...

Oude London City's schijnen ook goed te zijn, iets meer plexi-achtig. maar hiervoor geldt hetzelfde...

JohnLord
29 januari 2008, 17:01
Ik vind alle rock/metal bands die over Mesa's spelen slecht geluid hebben.


Dan zou ik je willen aanraden eens naar Dream Theater te luisteren. De sound die John Petrucci maakt met zijn twee Mark IV's en een Lonestar is werkelijk subliem. De muziek moet je van houden trouwens, maar ging het nu niet om. Ik hou er wel van.

JohnLord
29 januari 2008, 17:07
Nou, het scheelt echt wel meer dan 6 kg.

Mijn JMP 2x12 combo woog om en nabij de 45 kilo. Nu heb ik een top van 22 kilo en een 2x12 van 22/23 kilo. Dat scheelt echt wel veel.


Inderdaad Lex, het is wat meer. Mijn JCM 900 212 woog 29 kg, de bijbehorende 1922 cab 20 kg. Overigens vind ik 22 kg voor een top nogal zwaar, zelfs mijn Blackmore weegt maar 18 kg (de 212 weegt 32! kg)

TimmU
29 januari 2008, 17:20
Dan zou ik je willen aanraden eens naar Dream Theater te luisteren. De sound die John Petrucci maakt met zijn twee Mark IV's en een Lonestar is werkelijk subliem. De muziek moet je van houden trouwens, maar ging het nu niet om. Ik hou er wel van.
Subliem? sound van Petrucci? Oké, hij speelt wel héél erg snel, maar een te gekke sound is nou niet iets wat ik gelijk zou roepen bij Petrucci. Klinkt een beetje vlak allemaal, niet rond..

HaroldA
29 januari 2008, 17:28
Dan zou ik je willen aanraden eens naar Dream Theater te luisteren. De sound die John Petrucci maakt met zijn twee Mark IV's en een Lonestar is werkelijk subliem. De muziek moet je van houden trouwens, maar ging het nu niet om. Ik hou er wel van.
Petrucci vind ik wel 'geinig' (niet denigrerend bedoelt), maar z'n sound vind ik altijd heel erg standaard RG in buizentop. Ook is hij meer van de losse nootjes ipv rollende zware riffs.

Rock/metal festivalletjes zijn altijd een goede graadmeter voor versterker/'cut through the mix' vergelijkingen. Amerikaanse bands met Mesa's (zoals bv Nevermore) vallen dan echt zeer zwaar door de mand, zeker in een tent. Bands met Marshalls willen nog wel eens 'saaiig' klinken, maar dat ligt meestal meer aan de geluidsman dan aan de sound.

Mijn TSL is ook al richting het geluid dat ik zoek, maar net niet goed genoeg.

Jimwoud
29 januari 2008, 17:42
De laatste keer dat ik petrucci live zag werd ik behoorlijk omver geblazen door zijn dikke vette sound, voor hun stijl en voor metal behoorlijk lekker. Lekker veel mid maar ook heel strak, dik en helder. Hij speelt al een hele tijd niet meer op een RG hoor. maw ik zou een moord doen voor zo'n sound, en zijn kunnen natuurlijk.

svdijk
29 januari 2008, 17:57
Gewoon een JCM800 2203/2204 met daaronder een 4x12 cab met G12H30's.
Dat is een niet te kloppen combinatie.
Ik zou geen V30's nemen, veel te veel mid in combinatie met een JCM800(neuzig geluid)!!
De G12H's hebben veel meer diepte en strakheid(zowel de 55Hz als de 75Hz versie).

JohnLord
29 januari 2008, 20:22
Ook is hij meer van de losse nootjes ipv rollende zware riffs.





Misschien even wat uitgebreider luisteren?

yhcmarc
30 januari 2008, 10:19
Goede stoner sound, gewoon een oude JCM800 (1kanaals) / Ampeg V4 / Orange OD120 met een greenback 4x12 eronder en gaan.

Ik gebruik zelf in mijn stonerband de V4 met een The RAT(Z) ervoor op een oude sound city 4x12 met 2 pre rola Celestion Greenbacks en 2 Fane powerspeakers.

HaroldA
30 januari 2008, 10:22
Ik gebruik zelf in mijn stonerband de V4 met een The RAT(Z) ervoor op een oude sound city 4x12 met 2 pre rola Celestion Greenbacks en 2 Fane powerspeakers.

Ik wil ook een Ratz! :rockon:

Rogier nogmaals mailen...

yhcmarc
30 januari 2008, 10:48
hehehe, het is echt een ruig pedaaltje, klinkt imho ook beter dan het origineel moet ik zeggen.

HaroldA
31 januari 2008, 00:02
Vanavond over een 4104 combo gerepeteerd. Vet! De combo was ook erg dol op mijn gemodde Boss OD-1...

Ik heb in mijn zoektocht naar informatie ook nog wat leuke weetjes opgedaan...

Hier (http://groups.google.co.kr/group/alt.guitar.amps/browse_thread/thread/cf185ab531000462/7ad9722c4428482d?#7ad9722c4428482d) een leuk stukje over voltages en headroom (je moet wel ff tussen het gescheld door lezen). Conclusie is dat als een 'rectifier' minder voltjes geeft (50 watters), je wat headroom verliest en daarmee ook wat helderheid en strakheid, wat het 'leven' van het geluid ten goede komt.

Dus:
100 watt = strak, helder en meer laag
50 watt = iets rommeliger, meer brul en minder laag definitie

Toaster
31 januari 2008, 11:02
Eigenlijk de Proreverb, 2 x 12" , 40-70 Watt afhankelijk van bouwjaar.

Eigenlijk de twinreverb.

daar zit een potigere outputrafo in...

Kim Wilson
31 januari 2008, 11:06
Eigenlijk de twinreverb.

daar zit een potigere outputrafo in...
Nee hoor, de Bandmaster is iig geen Twin Reverb in een top. Andere knoppenlayout, twee eindbuizen i.p.v. vier. De Dual Showman is de headversie van de Twin Reverb.

Toaster
31 januari 2008, 11:27
Nee hoor, de Bandmaster is iig geen Twin Reverb in een top. Andere knoppenlayout, twee eindbuizen i.p.v. vier. De Dual Showman is de headversie van de Twin Reverb.

He Kim,

sorry te snel gepost. Ik dacht dat je een dual showman had...

Kim Wilson
31 januari 2008, 11:29
He Kim,

sorry te snel gepost. Ik dacht dat je een dual showman had...
Maakt niet uit. :)

Nee, gelukkig geen Dual Showman. Die Bandmaster gaat al hard zat. :D

Toaster
31 januari 2008, 11:34
Maakt niet uit. :)

Nee, gelukkig geen Dual Showman. Die Bandmaster gaat al hard zat. :D

Valt wel mee hoor! Ik heb zelf een Dual Showman, een bandmaster en een pro reverb en ze gaan allemaal tyfus hard ;)

De pro reverb is nog het moeilijkst in te stellen m.b.t. acceptabel volume/mooi geluid

Kim Wilson
31 januari 2008, 11:36
Mastervolume helpt! Ik heb er ook één laten inbouwen, en het werkt fantastisch. Maar idd, als het moet, kan ie echt klere-hard.

Tot zover dit offtopic praatje. :D

Nashville6120
31 januari 2008, 12:15
Ik denk dat het meer en meer tijd wordt voor een post je bandmaster topic ;)

Kim Wilson
31 januari 2008, 12:18
Of gewoon een algemeen Post je Fender amp-topic. Start jij hem? :)

HaroldA
6 februari 2008, 10:57
Even weer terug naar Marshall...

Er staat een 2204 te koop in Terneuzen voor 725,- maar volgens de eigenaar werkt de presence knop helemaal niet meer...

Ook denkt hij dat de originele buizen er nog wel eens in kunnen zitten. Hij heeft 'm zelf nooit open gehad en de vorige eigenaar had 'm een hele tijd 'in de schuur' staan voordat hij 'm weg deed.

Kan het zijn dat door de oer-oude buizen de amp helemaal geen ultra-hoog meer heeft en daarom het lijkt dat de knop niets doet? Of moet ik me zorgen gaan maken om de toonregeling?

HaroldA
8 februari 2008, 00:07
*schaamteloze bump*

Kan iemand bovenstaande vraag beantwoorden? Of moet ik daar een ander topic voor openen?

Chris Winsemius
8 februari 2008, 00:40
Potmeter, condensator of soldeerverbinding kan kaduuk zijn (uitgaande v/e stock JCM800). Bij verouderde (eindbuizen) heb je idd. minder hoog, laag en volume maar werkt de presence-knop nog steeds wel (wat).