PDA

View Full Version : Buizenversterker advies gevraagt!



sietze
28 januari 2008, 21:16
Zoals sommigen misschien weten heb ik bij effecten/randapperatuur advies gevraagt om mijn geluid. Ik heb uiteindelijk besloten mijn versterker in te ruilen. Ik ben niet zo'n kenner dus ik vraag bij deze jullie advies :D

ik ben van plan mijn Marshall Valvestate 50 in te ruilen voor een andere versterker (zit aan buizen te denken).

Ik zet hieronder even waar ik naar op zoek ben:

Huidige spullen: Fender strat American deluxe, Ibanez TS-9, Boss Me-50 (met de laatste speel ik ook niet altijd meer)
Budget: 1000 euro.

---------------------------------
Vooral het cleangeluid moet goed zijn, ik haal mijn overdrive/distortion in de eerste instantie uit bepaaltjes.

---------------------------------
Het clean mag een randje hebben. Niet kraakhelder, zoals de meeste transistorbakken (mijn valvestate bijv) maar ook niet dof of onaangenaam.

---------------------------------
Goed veel laag en geen snerpend hoog. Denk aan het geluid van John Mayer, SRV en ook eric Johnson.

---------------------------------
Goede reverb (gebruik mijn ME-50 alleen nog maar voor de delay en reverb, dus die wil ik zo veel mogelijk vervangen)

---------------------------------
Ik speel redelijk percussief, veel funky slagjes, rifjes a la John Mayer dus hij moet goed reageren op mijn spel, niet te dichtgesmeerd of ontzettend onderdrukt.

WAAROM WIL IK EEN ANDERE VERSTERKER?

Ik hoor wel van mensen ("versterker kenners") dat mijn Valvestate nogal karakterloos is en erg kil klinkt. Dit is natuurlijk alles wat ik niet wil, juist omdat ik op zoek ben naar een eigen geluid. Ik speel voornamelijk rock/funk/fusion/pop/blues. Geen pure jazz of harde Rock (of harder), of alternatieve rock of iets dergelijks.


Er zijn al een aantal versterkers die me zijn opgevallen en
die volgens mij wel in aanmerking komen (ik willekeurige volorde):

Fender Blues deluxe.
Fender Hot Rod de Ville 2x12.
Vox Ac-30 Custom Amp.

Ik twijfel nogal tussen die versterkers, ben zelf geen versterkerkenner. Ik weet dat het een kwestie van smaak en uitproberen is. Maar misschien kunnen jullie me vast wat op weg helpen en naar aanleiding van mijn gegeven voorkeuren vast wat suggesties geven.

Alvast super bedankt!
Vriendelijke groetjes van Sietze.

JohnLord
28 januari 2008, 21:17
Ah. na de pendaaltjes van Pannekoek hebben we nu ook de bepaaltjes van Sietze!

JohnLord
28 januari 2008, 21:19
Oh ja, de Vox natuurlijk. Fenders zijn niet alleen kraakhelder, ze willen zelfs met pedaaltjes niet echt lekker scheuren.

Rormo
28 januari 2008, 21:21
Ah. na de pendaaltjes van Pannekoek hebben we nu ook de bepaaltjes van Sietze!

lol

@TS, ik denk dat alle amps die je noemt geschikt zullen zijn. Je kunt zeker ook even kijken naar de Peavey classic 30. En misschien ook wel leuk om een Marshall JTM 30 of 60 te testen. Daarvoor zul je wel 2e hands moeten kijken. De clean daarvan is echt super. Doet het ook heel goed met pedaaltjes.

jbjoost
28 januari 2008, 21:22
Vox ac30 :cooler:
't heeft clean met een randje:)

iWishmaster
28 januari 2008, 21:24
Vergeet de mesa lonestar niet! Vind ik werkelijk fantastische clean sound.

isa1984
28 januari 2008, 21:44
Jo Sietze,

Beetje bijgekomen van zaterdag :), kom ik je hier ook tegen.
Als je die lonestar wilt proberen, een vriend hier in groningen heeft er wel een staan. We kunnen anders wel een dagje versterkers gaan testen hier in de stad ofzo, of in Adam. Ik denk dat zo'n fender ook wel een goede optie is, heb er zelf ook aangedacht omdat het nog te tillen is. Als je er een goede scheur uit wilt halen moet je met pedalen werken die buizen gebruiken denk ik. Diezelfde vriend heeft ook zo'n mesa v-twin liggen, die heb je tweedehands voor 250 a 300 euro. Er zijn ook genoeg andere distortion pedalen met buizen die goed betaalbaar zijn ook. Met dat budget van je koop je echt wel wat hoor.

grtz,

Isa

Epic
28 januari 2008, 22:56
Oh ja, de Vox natuurlijk. Fenders zijn niet alleen kraakhelder, ze willen zelfs met pedaaltjes niet echt lekker scheuren.
Fenders willen prima scheuren met pedaaltjes. Geen metal misschien, maar dat zoekt ts ook niet.

caliban
28 januari 2008, 23:03
Vergeet de mesa lonestar niet! Vind ik werkelijk fantastische clean sound.
Beetje over zijn budget.

H.G. Kaufman
28 januari 2008, 23:04
Voor het geluid dat je wilt benaderen zou ikzelf voor de fender blues deluxe gaan. Ik heb hem zelf ook ooit getest en ik werd overdonderd door een, naar mijn mening, heerlijke clean (met meer laag dan de Ac-30). Met een TS-9 is er ook zeker een bluesy randje uit te krijgen.

Eko
29 januari 2008, 00:13
Dit lijkt me zo ongeveer topic 1537 over : ik wil een andere versterker en zeg me even zeggen wat ik moet kopen.
De versterkers die je noemt zijn allen verschillend. Zoek eens uit waarin ze verschillen. Kijk eens bij favoriete artiesten wat ze gebruiken of gebruikten. Probeer eens een grote gitaarwinkel te bezoeken en stap een oefenhok in.
Probeer alle versterkers uit met dezelfde gitaar, dat voorkomt verschillen in beleving. Voor een versterker neem ik een eigen gitaar mee ( met nieuwe set snaren er op ) en een eigen topklasse kabel.
Besef dat een versterker uitzoeken net zo makkelijk is als het zoeken naar de juiste gitaar. Soms duurt het je leven en kost het klauwen met geld om er achter te komen dat je het 10 jaar geleden beter had.

Kim Wilson
29 januari 2008, 07:48
Waarom de Blues Deluxe en Hotrod Deville? Waarom geen Blues Deville, of Hotrod Deluxe? Typische keuze...



Maar goed, als ik je als ex-Hotrod gebruiker een advies mag geven: probeer eens een Peavey Classic 30 of Delta Blues. Volgens mij net zo duur of zelfs goedkoper dan de Hotrod Deluxe, en ik vind er een betere, meer volwassen sound inzitten dan in de Fender.

Trouwens, voor het geld van een Hotrod Deville kun je ook een mooie vintage Fender versterker zoeken. Dan heb je een stuk beter geluid dan met een Hotrod. :)

MarkV
29 januari 2008, 08:02
probeer eens een Peavey Classic 30 of Delta Blues. Volgens mij net zo duur of zelfs goedkoper dan de Hotrod Deluxe, en ik vind er een betere, meer volwassen sound inzitten dan in de Fender.

+1 vind ik ook. Cleane geluiden zijn vergelijkbaar, maar het drive kanaal is veel beter dan de Fenders. Haal een nieuw setje buizen (low gain blues set) bij eurotubes en je bent het mannetje.

En dat Peavey logo kan er gewoon af :)