PDA

View Full Version : Ibanez artcore, welke?



Wilson
28 januari 2008, 20:49
Ok ik zit dus sinds kort een beetje te kijken naar een hollow body jazzgitaar, en dan specifiek een ibanez artcore (aangezien ik hier vele goede verhalen over gehoord heb). Maar ik ben er nog niet helemaal over uit welke ik nu het beste kan kiezen. Voor de hand ligt natuurlijk de artcore custom AF105 te nemen. deze dus:

http://www.leadguitars.fr/images/ibanez-artcore-af105.jpg

Deze jongen is echter wel de duurste versie (rond de 700 nieuw) en mijn budget is niet oneindig. Ik heb daarom ook zitten kijken naar deze AK95 bijvoorbeeld:

http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/chuya-online/cabinet/items09/14458.jpg

Maar wat is het verschil nou tussen deze twee behalve de flame maple top, sides en back (is dit trouwens fineer? lijkt me wel toch voor deze prijs?), en de pickups? (op de custum zitten super 58 pickups, op die andere niet) Daarnaast heeft de custom een 5 piece neck en de andere 3 piece. Ik vraag me dus af wat het uiteindelijke verschil zou zijn als ik de AK95 versie zou kopen (die ook verkrijgbaar is in maple, dat natuurlijk niet flamed is) en de pickups zou vervangen. Heeft de custom dus naast looks en pickups nog andere voordelen die de sound ten goede komen (daar gaat het uiteindelijk immers om).

Ik heb laatst de AK95 uitgeprobeerd en die beviel mij zeker. Ze hadden de artcore custom in deze betreffende winkel alleen in de floating pickup versie, en deze vond ik ik eigenlijk niet echt mijn ding (veel te dun geluid, maar ik neem dat dit komt door de verschillende pickup). Uiteraard zal ik ze zelf uit moeten proberen, maar ik vroeg me uiteindelijk alleen af wat nou de echte verschillen in specs zijn tussen deze twee gitaren en wat deze verschillen nu feitelijk voor invloed hebben.

guitartub
28 januari 2008, 21:01
Heb zelf de 105 met super 58's. Klinkt en speelt geweldig. Mijn schoonzoon heeft een "gewone" artcore. Speelt en voelt lekker maar klinkt dus lang niet zo goed als de custom (maar ja, dat kan ook niet anders gezien het prijsverschil).

marcelca
28 januari 2008, 22:06
ik heb de 105 ook gezien in de winkel waar ik mijn AK 95 gekocht heb

geweldig mooie gitaar maar boven mijn budget dus ook niet getest, ik was zeer blij verrast over de AK 95

hieronder mijn topic waar ik foto`s van mijn eigen artcore gepost heb

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104164

Das Schaap
29 januari 2008, 12:22
Ik heb de onderste van de 2 ook (alleen heet ie bij mij dacht ik nog AK 86), fijne gitaar voor het geld. Hij ontstemd alleen iets meer dan mijn superstrat met floyd, maar dat vind ik niet zo gek eigenlijk. De sound is niet eens zo heel erg jazzy, de brug pickup was ik zelfs nog verbaasd over qua sound. Verder speelt ie erg lekker, ik vind de hals ook erg fijn en tja het is m'n eerste hollow-body dus ik kan niet heel erg vergelijken verder met de duurdere modellen.

jplm
29 januari 2008, 12:42
Damn, mooie tailpieces zitten er op die gitaren. Zouden ze ook los verkrijgbaar zijn? Vraag me af hoe hij op mijn sheraton zal staan. :o

Hallo.

Ik heb ook een Artcore gehad, maar ik vond die tailpieces bij nader inzien niet zo fraai. Zo op het plaatje lijkt het inderdaad wel mooi, maar als je er vanuit "speelpositie" op kijkt dan zie je dat de uiteindelijke tailpiece (uiteraard) van metaal is, maar het stukje hout dat erop zit is nogal dik en ziet er in verhouding met de rest nogal lomp uit.

Groet, Jan.

Jo Dens
28 april 2013, 17:26
Ik heb de onderste van de 2 ook (alleen heet ie bij mij dacht ik nog AK 86), fijne gitaar voor het geld. Hij ontstemd alleen iets meer dan mijn superstrat met floyd, maar dat vind ik niet zo gek eigenlijk. De sound is niet eens zo heel erg jazzy, de brug pickup was ik zelfs nog verbaasd over qua sound. Verder speelt ie erg lekker, ik vind de hals ook erg fijn en tja het is m'n eerste hollow-body dus ik kan niet heel erg vergelijken verder met de duurdere modellen.

Ik heb onlangs een okkasie AK86 gekocht. De gitaar was in nieuwstaat. Ik heb ervaring met verschillende gitaren en vooral met het spelen erop. Je mag er van overtuigd zijn dat de AK86 een volwaardige jazz gitaar is met veel karakter. Ik begrijp niet hoe men een dergelijk produkt voor een zo lage prijs kan maken.

MyGreenLady
28 april 2013, 17:51
Ik heb een AF55. Prima ding, lekker no-nonsense. Als je de pups niks vind gooi je er gewoon wat anders in. Brug is ook makkelijk te vervangen voor iets "beters".

Orpheo
28 april 2013, 21:43
holy smoke, is er even een lijk opgegraven!! ruim vijf jaar oud is dit topic alweer

MyGreenLady
28 april 2013, 23:28
Ffffuuuu, daar lees ik echt altijd overheen. O,o