PDA

View Full Version : Tone? (noobvraag)



xSophie
28 januari 2008, 19:46
Ik heb een strat, en daar zitten tone knopjes op (gohgoh..) als ik een klein stukje draai (bijvoorbeeld van 5 naar 6) dan hoor je geen verschil, pas als je je langer draait (bijvoobeeld van 1 naar 10) dan hoor je dat verschil pas, Is dit raar?

sjoerd5
28 januari 2008, 20:17
Deze stuur ik toch even door naar elektrische gitaren.

Tho
28 januari 2008, 20:22
Ik heb een strat, en daar zitten tone knopjes op (gohgoh..) als ik een klein stukje draai (bijvoorbeeld van 5 naar 6) dan hoor je geen verschil, pas als je je langer draait (bijvoobeeld van 1 naar 10) dan hoor je dat verschil pas, Is dit raar?

Nee zo heel raar is dat niet. Bij duurdere gitaren zul je het wel merken, maar bij goedkopere gitaren is het allemaal niet zo vernuft.

Het is overigens wel gek dat je het verschil pas hoort van 1 naar 10. Dat hoort niet

xSophie
28 januari 2008, 20:29
Nee zo heel raar is dat niet. Bij duurdere gitaren zul je het wel merken, maar bij goedkopere gitaren is het allemaal niet zo vernuft.

Het is overigens wel gek dat je het verschil pas hoort van 1 naar 10. Dat hoort niet

Bij 1 tot 10, is ook heel duidelijk, 1 is heel dof en 10 heel helder. En daartussen loopt 't een beetje over tussen heel dof en heel helder. En alle getallen daar tussen... "t word wel steeds minder dof, maar grote verschillen onderling.. Neeh...

Tho
28 januari 2008, 20:38
Bij 1 tot 10, is ook heel duidelijk, 1 is heel dof en 10 heel helder. En daartussen loopt 't een beetje over tussen heel dof en heel helder. En alle getallen daar tussen... "t word wel steeds minder dof, maar grote verschillen onderling.. Neeh...

Aha. Nou het klinkt alsof alles prima in orde is hoor :)

xSophie
28 januari 2008, 20:47
Aha. Nou het klinkt alsof alles prima in orde is hoor :)
Als ik alles afstel voor een nummer, dan hoor ik meestal 't doffer deel minder goed, wel met erg groot verschil (bijvoorbeeld tone 10 en dan tone 1), maar die kleine verschillen als tone 10 en tone 7, ik hoor eigenlijk dan alleen Tone 10...

Tho
28 januari 2008, 20:48
kán een ongetraind oor zijn, maar ik gok eerder op een gitaar van mindere kwaliteit

xSophie
28 januari 2008, 20:58
kán een ongetraind oor zijn, maar ik gok eerder op een gitaar van mindere kwaliteit
Nou ja ik denk beide, want ik heb geen gitaarles gehad, en mezelf alles aangeleerd.

maar het is iig heel vaag, want als je beide tone knoppen op het zelfde zet, Hoor je wel iets verschil. Maar op verschillende afstellingen niet. Hoor je bijvoorbeeld het doffe niet.

Rude Perception
28 januari 2008, 21:01
Nou ja ik denk beide, want ik heb geen gitaarles gehad, en mezelf alles aangeleerd.

maar het is iig heel vaag, want als je beide tone knoppen op het zelfde zet, Hoor je wel iets verschil. Maar op verschillende afstellingen niet. Hoor je bijvoorbeeld het doffe niet.

Elke toneknop is voor een ander element. JE brugelement heeft geen tone-knop, je middenelement heeft de toneknop die het verst van je af zit en voor brugelement is de toneknop die het dichtst bij je is.

xSophie
28 januari 2008, 21:29
Elke toneknop is voor een ander element. JE brugelement heeft geen tone-knop, je middenelement heeft de toneknop die het verst van je af zit en voor brugelement is de toneknop die het dichtst bij je is.

Maar waarom als ik er een dof zet en de ander heel helder, waarom hoor je die doffe bijna niet ?

artnaz
28 januari 2008, 21:40
Let je er wel op in welke stand je pickup-switch staat? Als je in stand 1 bijv. staat, is je middenelement niet actief. En dan kun je nog zo fanatiek draaien aan zijn tone-knop, verandering krijg je er niet in... ;)

DaBok
28 januari 2008, 22:35
Elke toneknop is voor een ander element. JE brugelement heeft geen tone-knop, je middenelement heeft de toneknop die het verst van je af zit en voor brugelement is de toneknop die het dichtst bij je is.

Het verst van je af? In relatie tot welk deel van het lichaam?

jplm
28 januari 2008, 22:55
Nee zo heel raar is dat niet. Bij duurdere gitaren zul je het wel merken, maar bij goedkopere gitaren is het allemaal niet zo vernuft.

Dat hoeft niet altijd; ik heb een oude tweedehands Koreaanse Strat imitatie waarbij zowel de volume als de toonknoppen heel mooi werken van 1 tot 10, ik bedoel dus, je hoort gedurende de hele draai een constante verandering. Aan de andere kant heb ik ook duurdere gitaren (org. Fender en Gibson) die het werkzame gebied op een veel korter stukje van de totale draai hebben, om het zo maar even uit te drukken.

Groet, Jan.

artnaz
28 januari 2008, 22:55
Het verst van je af? In relatie tot welk deel van het lichaam?Vanwaar je op de gitaar kijkt...

DaBok
28 januari 2008, 23:05
Vanwaar je op de gitaar kijkt...

Ah: de onderste knop dus 8-)

Tho
28 januari 2008, 23:06
Dat hoeft niet altijd; ik heb een oude tweedehands Koreaanse Strat imitatie waarbij zowel de volume als de toonknoppen heel mooi werken van 1 tot 10, ik bedoel dus, je hoort gedurende de hele draai een constante verandering. Aan de andere kant heb ik ook duurdere gitaren (org. Fender en Gibson) die het werkzame gebied op een veel korter stukje van de totale draai hebben, om het zo maar even uit te drukken.

Groet, Jan.

Inderdaad. Met alle uitzonderingen daargelaten

Gitaristje 18
29 januari 2008, 02:32
Elke toneknop is voor een ander element. JE brugelement heeft geen tone-knop, je middenelement heeft de toneknop die het verst van je af zit en voor brugelement is de toneknop die het dichtst bij je is.

Bedoel je met het laatste brugelement woord niet het hals element? Trouwens op mijn Amerikaanse Fender is de onderste tone knop voor het brug element en de hoogste toneknop voor de hals element. De middelste bij mij heeft geen tone knop.

bass blom
29 januari 2008, 02:39
zo is het op mijn nieuwe highway ook.
en ik dacht dat het zo altijd al was :D

Gitaristje 18
29 januari 2008, 02:45
Ja ik dus ook :D

jerome
29 januari 2008, 07:26
De tonepots op je gitaar moet je eigenlijk gewoon helemaal open zetten (op z'n schelst) en er verder van afblijven.
Je tone kan je namelijk het best op je amp afstellen.

Ik heb zelfs op al m'n gitaren de tonepots losgesoldeerd.
Tonepots geven meer kans op storingen en lekken en op verlies van sound en power

Edit: met actieve elementen en/of actieve electronica is het natuurlijk een ander verhaal...

Kim Wilson
29 januari 2008, 07:40
De tonepots op je gitaar moet je eigenlijk gewoon helemaal open zetten (op z'n schelst) en er verder van afblijven.
Je tone kan je namelijk het best op je amp afstellen.

Ik heb zelfs op al m'n gitaren de tonepots losgesoldeerd.
Tonepots geven meer kans op storingen en lekken en op verlies van sound en power
Dat lijkt me niet de oplossing. Die tonepots werken prima, als je goeie hebt, en ze goed hebt gesoldeerd. En ze zitten er niet voor niks op. Je kunt net even wat subtiele veranderingen in je sound aanbrengen, zonder aan je versterker te zitten.

Gebruik jij je volumeknop op je gitaar ook wel eens, of zou je die er ook wel tussenuit kunnen halen?

jerome
29 januari 2008, 08:05
Ik zeg ook niet dat iedereen z'n tonepots moet lossolderen.
Ik zeg alleen dat ik ze persoonlijk overbodig en onnodig vind.

Ik ben van mening dat je er al heel gauw diepte en dynamiek mee verliest.
En je verliest heel snel de "klank van het hout" van je gitaar zelf
En ik ben niet de enige. Er zijn meer gitaristen die alleen maar volumepots op hun gitaar hebben
De basis-toneregeling kan je het beste met op je versterker regelen.

TimoSomers
29 januari 2008, 08:08
Ik zeg ook niet dat iedereen z'n tonepots moet lossolderen.
Ik zeg alleen dat ik ze persoonlijk overbodig en onnodig vind.

Ik ben van mening dat je er al heel gauw diepte en dynamiek mee verliest.
En je verliest heel snel de "klank van het hout" van je gitaar zelf
En ik ben niet de enige. Er zijn meer gitaristen die alleen maar volumepots op hun gitaar hebben
De basis-toneregeling kan je het beste met op je versterker regelen.

Vind'k in principe ook wel, ik gebruik dan ook niet de tonepots om m'n sound vast te veranderen, maar als er bijv. een clean of bluesy stukje is en je zet je tone wat lager, klinkt het vrijwel altijd dieper en in mijn ogen mooier.

pol
29 januari 2008, 08:33
Ik gooi mijn tonepots ook altijd uit het circuit, geeft net wat extra hoog en definitie, en tonepot die op 10 staat haalt nog altijd wat hoog weg.

bij singecoils of gesplitte humbuckers zijn ze nog wel nuttig, maar op humbuckers gebruik ik ze toch nooit

iwamoto
29 januari 2008, 08:58
mijn basis sound is erg scherp, dus wat ik vaak doe is of het volume teruggooien, of de tone dicht, of allebij, hangt af van hoe ik de tone wil vormen :)

Rormo
29 januari 2008, 12:17
Dat lijkt me niet de oplossing. Die tonepots werken prima, als je goeie hebt, en ze goed hebt gesoldeerd. En ze zitten er niet voor niks op. Je kunt net even wat subtiele veranderingen in je sound aanbrengen, zonder aan je versterker te zitten.

Gebruik jij je volumeknop op je gitaar ook wel eens, of zou je die er ook wel tussenuit kunnen halen?

Volumeknop gebruik ik echt nooit. Behalve om het geluid echt uit te draaien als ik stop met spelen of aan het eind van een nummer soms. Verder speel ik altijd met volume vol open omdat ik de tone niet mooi vind met volume een stukje dicht. Alleen als ik iets moet spelen dat eigenlijk voor acoustische gitaar is (die ik niet heb), dan draai ik m'n volume bijna dicht omdat je dan wat acoustischer klinkt.


Back on topic: Ik lees hier toch tegenstrijdige berichten over welke knop bij welk element hoort. Zo tegenstrijdig dat ik aan mezelf ben gaan twijfelen en het nog ff getest heb :)
Sophie, ik zal het zo goed mogelijk uitleggen. Er is iig niets mis met je gitaar volgens mij. Ik ga er van uit dat je rechtshandig bent, als je links bent, dan moet je overal waar ik links en rechts zeg even omdraaien en ik zeg alles vanuit het perspectief dat je de gitaar om hebt.

De onderste tone knop is van invloed op je geluid als je 5-standen schakelaar (pickup selector) in een van de 4 meest rechtse standen staat. Deze werkt namelijk op je brugelement (meest rechter element) en je midden element. Als je dus alleen over je halselement (linker element) speelt, heeft draaien aan de onderste tone knop geen invloed op je geluid.
De bovenste van de twee tone knoppen is voor je brugelement. Deze is dus alleen van invloed op je geluid als je met je pickup selector helemaal links staat, of 1 tikkie naar rechts. Je speelt dan over je hals element of hals en midden element.

schematisch:
5 standen schakelaar helemaal rechts: onderste tone knop
1 tikje naar links: onderste tone knop
nog 1 tikje naar links (midden): onderste tone knop
nog 1 tikje naar links: onderste en bovenste tone knop
nog 1 tikje naar links (helemaal links): alleen bovenste tone knop

Hoop dat je hier wijs uit wordt.

Dark_Tranquillity
29 januari 2008, 13:55
Ik heb hetzelfde probleem eigenlijk, ik hoor ook nooit verschil in tone.

Wacht, ik heb ook geen tone knop!

iWishmaster
29 januari 2008, 15:24
Ik gebruik op mn strat te tone knop toch vrij intensief. Beetje gain op mn amp, Mid en neck pickup in serie in plaats van paralel, tone knop bijna helemaal dicht, geeft lekker zware sound op hoger volume (voor een strat dan), bridge hum tone helemaal open voor de rock-feeling en de middel pickup met volume beetje dicht en 'tis weer helemaal clean.

3 compleet andere sounds zonder 1x aan mn amp te hoeven draaien, gebruik geen plectrum omdat ik met mn vingers wat meer variatie in volume kan aanbrengen met speeltechnieken ...

Maar ontopic: tone knop van goedkopere gitaren doet mijns insziens ook vrij weinig, wordt het geluid zeker niet mooier van, eq van amp veranderen doet het beter. Wat ik wel zou willen kunnen is in bijv een kwart slag het hele bereik van mn tone-knop te kunnen bedienen ipv de volledige 360 graden.

xSophie
29 januari 2008, 17:26
Nu ik wat met tone knopjes zit te pielen, kom ik er achter, waneer ik ze allebei kan gebruiken, dat het doffe geluid toch wel overheerst terwijl ik hem niet zo heel dof heb gezet, ( 7 a 8 ) Klopt dit ook dan...?

iWishmaster
29 januari 2008, 17:35
Nu ik wat met tone knopjes zit te pielen, kom ik er achter, waneer ik ze allebei kan gebruiken, dat het doffe geluid toch wel overheerst terwijl ik hem niet zo heel dof heb gezet, ( 7 a 8 ) Klopt dit ook dan...?
Wat voor strat heb je precies? Fender squier, Standard, American? Of anders? En hoe oud is ie?

Ik kan me voorstellen dat (vooral goedkopere) potmeters (dat zijn de dingen die onder de draaiknopjes zitten en de verandering in geluid veroorzaken) naar mate ze ouder worden een wat doffer geluid veroorzaken.

Het kan ook dat jij de verschil in geluid gewoon heel snel merkt en het gewoon niet mooi vind klinken natuurlijk. Wat de tone-knoppen doen is het signaal 'afknijpen', waardoor voornamelijk hoge tonen niet meer doorgelaten worden, het is een kwestie van smaak of je dat wilt of niet.

xSophie
29 januari 2008, 17:43
Wat voor strat heb je precies? Fender squier, Standard, American? Of anders? En hoe oud is ie?

Ik kan me voorstellen dat (vooral goedkopere) potmeters (dat zijn de dingen die onder de draaiknopjes zitten en de verandering in geluid veroorzaken) naar mate ze ouder worden een wat doffer geluid veroorzaken.

Het kan ook dat jij de verschil in geluid gewoon heel snel merkt en het gewoon niet mooi vind klinken natuurlijk. Wat de tone-knoppen doen is het signaal 'afknijpen', waardoor voornamelijk hoge tonen niet meer doorgelaten worden, het is een kwestie van smaak of je dat wilt of niet.

Ik heb een Phoenix Strat, ik heb 'm nog niet zo heel lang, pas sinds eind september/begin oktober. Tsja voor de rest is ie best wel normaal, 3 single coils 2 tone knopjes ( :p ) een volume knopje en een tremolo hendel...

iWishmaster
29 januari 2008, 18:13
Ok, dan ligt het niet aan ouderdom :)

Phoenix is behoorlijk budgetmerk, daarom is het niet zo gek dat de toneknop niet geheel naar behoren functioneert. Waarschijnlijk is de enige manier om dat op te lossen, nieuwe hardware (pickups, potmeters) installeren, maar dat is dan weer waarschijnlijk even duur als de hele gitaar was.

Dus wat je eraan kunt doen: Gewoon de toneknop niet gebruiken en lekker doorspelen. Als je serieus verder gaat met gitaarspelen komt er een tijd dat je wilt investeren in een nieuwe gitaar, waarvan de tone-knopjes wel werken :P

hesse
29 januari 2008, 18:24
Bwah, tis zoals gezegd hoor: zelfs bij goede gitaren zijn de verschillen soms miniem. En terug off topic: als ik zin heb om vooral de lagere snaren te gebruiken van mijn gitaar draai ik de toneknop gewoon volledig dicht, dan krijg je zo'n lekker donkere ik-weet-niet-wat-voor-klank. Lekker sfeervol :hippie:

xSophie
29 januari 2008, 18:34
Ok, dan ligt het niet aan ouderdom :)

Phoenix is behoorlijk budgetmerk, daarom is het niet zo gek dat de toneknop niet geheel naar behoren functioneert. Waarschijnlijk is de enige manier om dat op te lossen, nieuwe hardware (pickups, potmeters) installeren, maar dat is dan weer waarschijnlijk even duur als de hele gitaar was.

Dus wat je eraan kunt doen: Gewoon de toneknop niet gebruiken en lekker doorspelen. Als je serieus verder gaat met gitaarspelen komt er een tijd dat je wilt investeren in een nieuwe gitaar, waarvan de tone-knopjes wel werken :P

Nou ja, de tone knoppen helpen wel iets, maar niet dat je zegt WAUW.

GunMetalBlue
29 januari 2008, 19:30
Als je die extra 'wauw' wilt, kun je misschien een extra pedaaltje kopen. Een compressortje of een drive ofzo, als je dan de tone opendraait zal dat ook een trebleboost geven, alhoewel het wel héél fel kan gaan klinken...


edit: als je een phoenix strat hebt, denk ik dat de elementen die daarin zitten sowieso niet al te veel treble opvangen, dus ik zou ze net zoals iemand anders hier al zei gewoon helemaal open laten staan.

Ik bekijk het eerder als: 10= normaal & alles daaronder is doffer

xSophie
29 januari 2008, 20:33
Als je die extra 'wauw' wilt, kun je misschien een extra pedaaltje kopen. Een compressortje of een drive ofzo, als je dan de tone opendraait zal dat ook een trebleboost geven, alhoewel het wel héél fel kan gaan klinken...


edit: als je een phoenix strat hebt, denk ik dat de elementen die daarin zitten sowieso niet al te veel treble opvangen, dus ik zou ze net zoals iemand anders hier al zei gewoon helemaal open laten staan.

Ik bekijk het eerder als: 10= normaal & alles daaronder is doffer

Ja is ook zo, bij mij staat er altijd 1 knop op 10 :p

Dark_Tranquillity
29 januari 2008, 21:07
Ik heb ook z'n phoenix stratje van de kijkshop, ik vind het eigenlijk een heerlijk gitaartje met mn Roland Cube 30x. Tone altijd op 10 staan, maarja, zoals bij mijn Jackson zonder tone knop, tone is useless.

Oké, het is slechts mijn visie van metal ;)

Orpheo
29 januari 2008, 23:11
ik gebruik tone als preset voor bepaalde sounds. Soms wil ik juist iets heel zompigs als geluid, en dan is tone ideaal. maar goed, op les pauls heb je per pup volume en tone, dus dat werkt effe iets anders dan stratjes :P

TimmU
30 januari 2008, 00:29
Elke toneknop is voor een ander element. JE brugelement heeft geen tone-knop, je middenelement heeft de toneknop die het verst van je af zit en voor brugelement is de toneknop die het dichtst bij je is.
Als mijn brug geen toneknop heeft, huh? Mijn brug heeft wél een toneknop!!!

drap
30 januari 2008, 00:57
ik gebruik tone als preset voor bepaalde sounds. Soms wil ik juist iets heel zompigs als geluid, en dan is tone ideaal. maar goed, op les pauls heb je per pup volume en tone, dus dat werkt effe iets anders dan stratjes :P

Mwah, het enige verschil is dat het bij een Gibson gescheiden is. Verder werken de toneknoppen precies net zo eigenlijk. Met dat voordeel dat op een strat de hoge en de lage tonen ook apart geregeld kunnen worden en op een Gibson niet. Bij nader inzien zijn er dus wel enige verschillen en komt de strat er dan als winnaar uit eigenlijk qua veelzijdigheid 8-)

artnaz
30 januari 2008, 01:00
Als mijn brug geen toneknop heeft, huh? Mijn brug heeft wél een toneknop!!!
Ja TimmU, de beste man versprak zich even... :p

Ik heb trouwens WEL een toneknob voor de brug pup (want ik heb geen middle pup). Maar die gebruik ik nooit. Bij mijn volgende gitaar ga ik misschien beide tone knobs op de neck gooien...

Hoe het er nu uitziet met de pickup-switch:

1) Neck + Tone 1
2) Neck & Bridge + Tone 1 & 2 (deze is erg fijn voor Tele-achtige sounds, maar in de praktijk gebruik ik hem niet zo vaak)
3) Bridge + Tone 2

Potentiele instelling nieuwe gitaar:

1) Neck + Tone 1 (open)
2) Neck + Tone 2 (dicht)
3) Bridge

Als ik dan met stand 1 en 2 ga klooien bij solo's lijkt me dat een wicked effect... :cooler: Maar die "neck + bridge" is ook fijn!

Compromissen... :satisfie: